Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Lokakuu 13, 2019, 23:08:42
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Hyvin toimii jytäri muutaman asteen lämpötiloissa ja sateessa. Puhdistuukin ajaessa, jos oli alunperin reilusti likainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  277
« edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: 277  (Luettu 2235 kertaa)
-mauri-
Jytäääristi

Profiili Sähköposti
« Vastaus #15 : Tammikuu 27, 2019, 20:14:05 »

Joulut on juhlittu. Ja uudet vuodet. Ja loppiaisetkin. Kun flunssakin alkaa olla valmiiksi sairastettuna, niin palataanpa asiaan. ???

Sytytysjärjestelmää suunnitellessani halusin ehdottomasti päästä eroon katkojan kärjistä ja mekaanisesta ennakon säätimestä.
Kaikki löytämäni 277 koneeseen myytävät sytytysjärjestelmät käyttävät alkuperäistä mekaanista ennakon säädintä, joten ne eivät
olleet minulle sopivia. Vaihtoehdoksi jäi tehdä sellainen itse komponenteista kasaamalla tai valmiista systeemistä muokkaamalla.
Kokeilin ensin rakentaa ensin systeemin Arduino Nano mikrokontrollerikortin ympärille. Sain prototyypin jotenkuten toimimaan, mutta
epävarmuustekijöitä jäi niin paljon, että kun mietin kötöstyksen elinikää jytärin tärinässä, päätin unohtaa koko jutun, mutta tulipahan
kokeiltua. Eihän sitä tiedä, osaako soitaa viulua, jos ei ole koskaan kokeillut.  ;D

Valmiista systeemeistä Boyer on luotettavan oloinen. Ongelma on, että se antaa kipinän kumpaankin pyttyyn jokaisella kampiakselin
kierroksella. Se ei oikein käy 277 koneessa, koska toinen pytty on jo imutahdilla, kun kipinä syttyy. Voihan olla, ettei se sytytä seosta,
mutta ei oikein haluttanut kokeilla, tuleeko kaasarista liekkiä.
Loppujen lopuksi pelasin varman päälle, ja laitoin pyörään 2 Boyeria, toisen kärkien paikalle ja toisen ennakon säätimen paikalle.
Sytytyksen perussäädön jälkeen bensaa tankkiin ja polkemaan, mutta moottori ei edes hörähtänyt, vaikka koitin kaikki konstit.
Muutaman paukauksen pakoputkessa sain aikaan, mutta siinä kaikki. Kipinää tuli ja bensaa oli, joten tarkastin venttilien ja sytytyksen
ajoitukset uudelleen, mutta kaikki näytti olevan kunnossa. Päätin laittaa takaisin sähköstartin, jonka olin jättänyt tyhmyyttäni pois.
Kokemukseni mukaan kun Jammun pitäisi lähteä polkemalla helposti käymään. Joten kone irti ja puuttuvat osat sisään.

Moottoria työpukilta siirtäessäni se putosi betonilattialle, ja luulin jo projektin päättyvän siihen, mutta onneksi selvittiin kolhuilla,
eikä mitään vakavia vaurioita (kai) tullut, joten laitoin moottorin takaisin runkoon. Vedin sytkille ja startille sähköt, kytkin ne auton
akkuun, ja sähköstartilla Jytä pamahti heti käymään. Tärinän tasosta ei vielä osaa sanoa, mutta hyvin se pysyi keskiseisontatuella
paikallaan sileällä betonilattialla, tärinä tosin tuntui lattiassa selvästi. Kone kävi muuten nätisti, mutta oikea pytty paukutti välillä
pakoputkessa. Se puoli taitaa käydä rikkaalla, kun seosruuvilla ei ollut mitään vaikutusta. Täytyy tutkia sitä tarkemmin, kunhan kelit
sallii pitää tallin ovia auki. Sitä odotellessa olen alkanut laitella sähköjä kuntoon.

Kevättä odotellessa

-mauri-

P.S. Ensialkuun sähköstartti jauhoi tyhjää ja piti kamalaa kirskuntaa. Syynä oli pendixin hammaspyörän linnunluun näköisen jousen
       löystyminen (osa 5 kuvassa) Kun sitä ruuvipenkissä vähän kiristin, niin taas pyöri startti kunnolla.

* StartinLinnunluu.JPG (36.4 kB, 495x375 - tarkasteltu 35 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2019, 20:59:42 kirjoittanut -mauri- » tallennettu
-mauri-
Jytäääristi

Profiili Sähköposti
« Vastaus #16 : Helmikuu 17, 2019, 20:20:32 »

Jytän sähköt alkaa valmistua. Kasasin Hucon säätimen sisuskalut ja laatikon pohjalta löytyneet diodit vanhan tasasuuntaajan koteloon.
Pöydällä pelasi hyvin, saa nähdä, kuinka kestää jytärissä. Laitoin purkin täyteen silikonia, jospa se vähän auttais. Ensi viikolla tulee Rudilta
vapaavalon kytkin, ja muuta sälää. Akku pitää vielä hommata, ajattelin hakea Biltemasta geeliakun. Onko sellaisesta kellään kokemuksia?
Kaasarit pitää vielä kertaalleen putsata ja säätää. Kunhan sitten vielä kiristelen kaikki ruuvit, niin eiköhän tuo ala ajokunnossa olla.

* Lataussäädin.jpg (155.71 kB, 605x571 - tarkasteltu 45 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member

XS650 über alles

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #17 : Helmikuu 17, 2019, 21:44:47 »

Piti oikein tsekata arkistoista...
2008 ostin 10 Ah geeliakun jytäriin. Siellä se on vieläkin ja aina melkein täynnä jännitettä (> 12.5 volttia) kesät talvet.
Tosin mulla ei oo enää starttia ja elektroninen jännitteensäädin, joka ei ikinä päästä latausjännitettä yli 14.5 voltin. (Johon se nousee heti tyhjäkäynnin yläpuolella.) Talvisin pidän ylläpitolaturia kiinni pari kertaa, reilun tunnin kerrallaan.

Mutta kuulemani mukaan Bilteman geeliakut on kuin entiset ladat, hajoo jokseenkin pian tai kestää mailman tappiin. Ostajan arpajaiset.

Tässä välillä olen saanut ihan muussa käytössä kahdesta Bilteman MP geeliakusta yhden kennon pimeäksi. Eli nyt niissä pysyy 10.5 V jännite maailman tappiin, mutta sen ylempänä pysyy vain minuutteja latauksen jälkeen. Taidan kuskata ongelmajätekeräykseen.
tallennettu
-mauri-
Jytäääristi

Profiili Sähköposti
« Vastaus #18 : Helmikuu 18, 2019, 16:01:17 »

Kiitos tiedosta Jukka.
Jos kaksi kolmesta Bilteman akusta hajoaa, niin jätän ne ostamatta. Minulla kun tuota arpajaisonnea ei ole koskaan oikein ollut.
Motonetissä on Motobatt 16 Ah geeliakku sopivilla mitoilla. Hinta on 35€ kalliimpi, mutta halvempi, kuin kaksi Bilteman akkua.
tallennettu
jukka_xs650_fi
Global Moderator
Hero Member

XS650 über alles

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #19 : Helmikuu 18, 2019, 17:01:28 »

Tässä on ihan hyvä paikka jytäristien niksi palsta -infolle.

Ja asia ei liity mitenkään jytäriin, paitsi akut voivat olla jytärissä olleita...

Varsinkin UPS laitteista jää jäljelle kätevän kokoisia suljettuja lyijyakkuja, joista on yleensä yksi kenno (kuudesta) pimeänä. Eli jännite on 10 - 11 volttia. Näillähän ei tee 12 voltin järjestelmissä yhtikäs mitään, mutta olen rakentanut niistä käteviä valaisimia (auto)retkikäyttöön.

Tuollaiset liitteen mukaiset 12 voltin G4 led polttimot palaa julmetun kirkkaasti monta tuntia vaikka noilla yhden kennon hukanneilla akuilla. Jäykillä yksjohtimisilla johdoilla ja liittimillä saa kompaktin siirrettävän valaisimen, jos akku ei ole liian iso. Yllättävän isokin sähkötön tukkikämppä valaistuu parilla valaisimella. Testattu on. Hieman jytärin akkua pienemmillä "5-kennoisilla" kolmekin yötä. Voi jättää vaikka koko yöksi palamaan, niin kuselle meneminen helpottuu mm. syksyn sysipimeydessä.

* s-l225.jpg (7.37 kB, 225x225 - tarkasteltu 35 kertaa.)
tallennettu
-mauri-
Jytäääristi

Profiili Sähköposti
« Vastaus #20 : Helmikuu 18, 2019, 20:21:34 »

Tuo Motobatt näyttääkin olevan AGM- eikä geeliakku. Siinä elektrolyytti on imeytetty lasikuitumattoon. Optiman akut ovat saman tyyppisiä,
ja niistä minulla on hyvät kokemukset. Kun ampeerituntejakin on 16,5 Bilteman 14:n sijaan, niin tuo hintaero ei tunnu enää kovin pahalta.

Tietokoneiden akuissa olen havainnut saman ilmiön, että vain yksi tai kaksi kennoa on pimentynyt. Olen saanut ihan kelvollisia kennoja
purkamalla läppäreiden rikkinäisistä akuista. Laadukkaimmissa koneissa on Samsungin tai Sonyn kennot. Virtaa niistä ei saa kuin n. 2 A,
mutta esim. valaistukseen ne riittävät ihan hyvin. Latauksen voi hoitaa LiPo laturilla, tai virtalähteellä, jossa on virran ja jännitteen säätö.
tallennettu
jukka_xs650_fi
Global Moderator
Hero Member

XS650 über alles

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #21 : Helmikuu 18, 2019, 23:08:31 »

Mulla on kurahondassa 4 vuotta hyvin pelittänyt AGM akku. Vaikka edelleen toimii ok ajattelin vaihtaa uuden geeliakun tilalle, kun en tiedä kauanko on edellisillä omistajilla ollut jo käytössä. Tuossa kuravehkeessä on vain ja ainoastaan sähköstartti.

Pidän tuon hyväksi osoittautuneen AGM:n kuitenkin ladattuna varalla kylmäkellarissa ;-)

Akun asento noissa uudemmissa (melkein 2000 luvulta ;-) kurapyörissä on ilmeisesti usein kyljellään, melkein vaakatasossa eli AGM tai geeliakku ovat ainoat vaihtoehdot. Olen minä yhden litium ioni version kanssakin muissa puuhissa* koittanut elää, mutta en oikein ole vakuuttunut. Kevythän se on ja starttivirtaa irtoaa, mutta pitkää kevyttä kuormitusta ei kestänyt. Ja kuinka ollakaan, yksi kenno puolessa vuodessa pimeni.

* MP akkuja GPS pohjaisen seurantalaitteiston sähkövarastona

tallennettu
mikko xs2
Hero Member

No Chopper, No Life

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #22 : Helmikuu 19, 2019, 13:09:35 »

Mulla kawassa pienin lipoakku. Eka pimeni hyllyyn ennen kuin saatiin mopo valmiiksi. Toka on varmaan mykkä kans kun jäi virrat päälle syksyllä.
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
-mauri-
Jytäääristi

Profiili Sähköposti
« Vastaus #23 : Helmikuu 19, 2019, 18:02:06 »

Se on litiumakkujen huono puoli, että niitä ei saa purkaa ihan tyhjäksi. Muistaakseni 3 volttia on kennojännitteen alaraja, ja yli 4,2 voltin
niitä ei saa ladata, voipi muuten poksahtaa (on kokeiltu). Useamman kennon akuissa on yleensä elektroniikkaa, joka vahtii, ettei akkua
pureta liian tyhjäksi. Varmaan moottoripyörän litiumakuissakin se on, ja pätkäissyt virrat poikki, kun jännite on pudonnut liian alas.
tallennettu
mikko xs2
Hero Member

No Chopper, No Life

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #24 : Helmikuu 20, 2019, 18:34:41 »

Ainkin se eka kyllä oli ihan kuollu.
Paras lipo akku mihin oon törmänny niin siinä oli bluetooth integroituna :o
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
-mauri-
Jytäääristi

Profiili Sähköposti
« Vastaus #25 : Huhtikuu 25, 2019, 18:43:59 »

Tänään käytin jammua ensimmäisellä lenkillä. Pientä säätöä vaatii vielä.
Kytkin tuntuu olevan aika kinkkinen säädettävä. Ensin se luisti ja säädön jälkeen
ei irrottanut kunnolla, vaan ykköselle vaihtaessa hyökkäsi eteenpäin ja sammui.
Kytkin tuntuu tahmealta, liekö öljyssä vikaa. Koneessa on Motonetin Motox öljy,
se tuntuu olevan aikamoista siirappia.
Tärinät tuntuu pienentyneen, mutta vääntö alakierroksilla on pienentynyt.
Kaasuttimien säädöt on vielä tehtävä, josko se toisi vähän vääntöä takaisin.
Kone tuntuu käyvän laihalla, kun ryyppy kelpaa lämpimänäkin.
Katsastaja lupasi hoitaa takarenkaan muutoskatsastuksen 50 eurolla,
sen jälkeen voi ajella pitempiä lenkkejä.
tallennettu
-mauri-
Jytäääristi

Profiili Sähköposti
« Vastaus #26 : HEIN?KUU 07, 2019, 19:31:04 »

Kaasuttimien säädöstä ei tullut oikein valmista, kun oikean puoleinen pytty tuntui käyvän koko ajan laihalla.
Tyhjäkäyntiä (1500 RPM) se ei osannut käydä ollenkaan, ja tulppa oli ihan musta. Ajaessa 3000-4000 RPM kohdalla tuli tehopotku
kuin turbokoneessa. Starttipilotilla kone hörähti, kun suihkutin sitä läppäakselin päähän oikean puoleiseen kaasuttimeen.
Näyttää vahvasti sille, että Rudilta ostetut uudet akselitiivisteet vuotaa.  >:(
Kävin ostamassa setin O-renkaita, josko niillä sais homman hallintaan.

tallennettu
Sivuja: 1 [2] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!