www.xs650.fi

Yleistä => Projektit => Topic started by: -mauri- on Joulukuu 05, 2018, 20:12:49

Title: 277
Post by: -mauri- on Joulukuu 05, 2018, 20:12:49
Tämä vuosia kestänyt projekti on kääntymässä -toivottavasti- loppusuoralle.
Kirjailin projektin vaiheita muistiin, tarina alkoi yli 20 vuotta sitten.
Täydentelen tätä säännöllisen epäsännöllisesti.
Tästä lähtee:

Minusta tuli Jytäristi sattumalta parikymmentä vuotta sitten, kun työkaveri pyysi
tutkimaan -75 Jammunsa latausvikaa. Sain latauksen toimimaan, mutta muutakin
remontin tarvetta pyörässä oli, eikä kaveri niistä innostunut, vaan kauppasi sitä
minulle. Hintapyyntö oli kohtuullinen, ja hetken harkittuani ostin Jammun. Tutustuin
"uuteen" Jytäriini muutaman vuoden ajan ajamalla ja tekemällä pieniä remontteja.
 
Jammun aiempi omistaja oli yrittänyt tehdä siitä chopperia muuttamalla emäputken
kulmaa ja jatkamalla etuiskareita yläpäähän ruuvatuilla jatkopaloilla. Lopputuloksen
ajo-ominaisuudet olivat jossain säälittävän ja naurettavan välillä. Pakoputkina oli
pelkät alkukäyrät, joiden sisälle oli liimattu volkkarin huilut ("jotta pääsee ajamaan
tyhjäkäynnillä poliisiauton ohi"). Kun jarruissakin oli puutteita, ja moottorista kuului
ylimääräisiä rohinoita, päätin purkaa koko vekottimen ja korjata sen perusteellisesti.

Korjattavaa oli rungossa, moottorissa, jarruissa, jousituksessa ja sähköissä, muilta
osin Jytäri oli ihan kohtuullisessa kunnossa ::)  Projekti jäi muiden kiireiden takia
tausta-ajoon, mutta sain värkin purettua, ja hankittua pikkuhiljaa tarvittavia osia.
Työpaikan taitavien metallimiesten avulla runko saatiin lopulta alkuperäisiin mittoihin.
Chopperin rakentaja oli jatkanut takahaarukkaakin muutamalla sentillä kai pidemmän
akselivälin toivossa. Onneksi sen muuttaminen takaisin ei ollut metallimiehille ongelma.

Moottorista löytyi yllättäen XS2:n sisäkalut: kampiakseli, männät, kiertokanget. Jäljistä
päätellen moottorissa oli tapahtunut suuri pamaus. Nokkaketjussa oli väärä lukko, jonka
aiheuttamaa raksutusta oli korjattu ylikiristämällä ketju. Lopputuloksena venynyt ketju
ja loppuun kulunut ketjun ohjain. Kampiakselin lyijypainot olivat lähes irti, ja laakerit
vaihtokunnossa, joten kampiakseli meni purkuun. Kun kampiakseli oli purettu, päätin saman
tien muuttaa kammenkulmia tärinän pienentämiseksi. Internet tuntee operaation nimellä
"pre-phasing". Muutoksen jälkeen kammenkulma on 277 astetta.

jatkuu. . .
Title: Vs: 277
Post by: mikko xs2 on Joulukuu 07, 2018, 11:27:12
Kansa tahtoo kuvia. Ja hyvä homma että tänne joku viittii kirjotella!
Title: Vs: 277
Post by: jukka_xs650_fi on Joulukuu 07, 2018, 15:26:00
Tää on vähän tällaista. Kaksi kuukautta sitten ajoin jytärin talliin enkä ole vieläkään öljyjä vaihtanut ja bensoja pois laskenut. Tämänkin viikon olin maanantaita lukuunottamatta kesälomalla. Sunnuntainako tallille? Jyrkkä ehkä.

Sais ny edes fillariin vaihdettua talvirenkaat tai talvikengät vintiltä naulakon alle...
Title: Vs: 277
Post by: -mauri- on Joulukuu 09, 2018, 17:47:59
Netissä on paljon tietoa kammenkulman muutoksesta (re-phasing): kuinka se tehdään ja miten
se vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen. Muutoksen seurauksina mainitaan mm. pienentynyt
tärinä, parempi kierrosherkkyys, suurempi vääntö(?). Minun tavoitteenani oli pienentää
tärinöitä, mutta muutkin yllä mainituista muutoksista kelpaavat.
Irrotin löystyneet lyijypainot ja laitoin tilalle terästapit, ja varmistin ne hitsaamalla.
Tarkastin kampiakselin painotuksen, ja kun molemmat puoliskot olivat samanlaiset, en alkanut
enempää kikkailemaan. Laitoin uudet laakerit paikoilleen, ja kokosin kampiakselin siten,
että oikean puoleinen veivi on 3 pykälää eli 83 astetta edellä. Kohdistin kampiakselin
limput ulkokehältään samankeskeiseksi ja puristin ne paikoilleen. Akselin päihin jäi
kuitenkin lähes 0,1 mm heitto. Sallittu toleranssi on 0,03mm, joten ulommaisia limppuja
täytyi kääntää. Rudilta tilaamani tapit istuivat niin tiukasti, että jouduin käyttämään
rihtaukseen järeitä työkaluja. Pienet hitsit varmistavat -toivottavasti- ettei akseli
pääse kiertymään käytössä. Kuvia en tullut kampurasta ottaneeksi, mutta netissä on
paljon hyviä kuvia.

Irrotin nokka-akselin ketjupyörän ja katkaisin akselin keskeltä poikki. Idean sain netistä
Mr Riggsiltä. Yksityiskohtainen selostus kuvien kera löytyy xs650.com sivustolta (re-phase,
camshaft, mrriggs). Minä kuitenkin lisäsin vielä holkin tiukalla sovitteella akselin sisään
ja tuplasin kiinnitysruuvien lukumäärän. Nokkakulmien tarkastuksen jälkeen kokosin moottorin
ja lisäsin laturin roottorille toisen merkin oikean pytyn sytytyksen ajoitusta varten.

Seuraavaksi piti alkaa miettiä sytytytytystä . . .  :-\
Title: Vs: 277
Post by: jukka_xs650_fi on Joulukuu 09, 2018, 18:49:10
Netissä on paljon tietoa kammenkulman muutoksesta (re-phasing): kuinka se tehdään ja miten
se vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen. Muutoksen seurauksina mainitaan mm. pienentynyt
tärinä, parempi kierrosherkkyys, suurempi vääntö(?)....
Mulla on tullut kaverin kaverien juttujen kautta käsitys, että alakierrosten vääntö häipyy ja vaiheistettu jytäri muuttuu entistä enemmän kierroskoneeksi.
[Ihan omankin näkemykseni mukaan jytäriä pidetään ihan "harhaisesti" lypsyjakkarakoneena. Tässä tietysti viittaan lopoti-lopoti v-moottoreihin. Jytäristä alkaa tulla oikeasti tehoa vasta alueella 5000 - 7500 rpm, mutta tärinöiden kurissapitäminen vaatii toki hieman virittelyä. Mutta se fiilis, kun jytäri siirtyy "turbomoodiin"... ]

Toki myös homma toimii toisinpäin. Short träkki koneissa kokeiltiin twingle moodia, jossa molemmat pytyt sytyttää yhtä aikaa. Vääntö oli kuulemma hirmuinen ja joka iskulla jäi kumia asfalttiin liikkeelle lähdössä. Mutta tärinät olivat aivan mahdottomat.
Title: Vs: 277
Post by: -mauri- on Joulukuu 09, 2018, 19:20:21
Vaiheistuksen vaikutuksesta moottorin vääntömomenttin en ole löytänyt mittaustuloksia,
mutta olen myös kuullut alakierrosväännön pienetymisestä vaiheistuksen tuloksena.
Big bang moottori toimii kuin iso yksisylinterinen. Jäljistä tiellä näkee sytytyshetket.
Projektin aikana mietin, minkälainen Jytäristä tulisi, jos sytytysväli olisikin 83 astetta
277:n sijaan, mutta luulen sen olevan juuri niin kuin nämä V2- lotkottimet.
Ajatus ei tuntunut oikein houkuttelevalta, joten luovuin siitä.

-mauri-
Title: Vs: 277
Post by: Ossi Viita-aho on Joulukuu 10, 2018, 21:04:31
Noita lotkottimiakin on niin monenlaisia, että ei ehkä voi vetää ihan suoraa viivaa väännön muutoksesta. 277 jytä on aika lähellä 90 asteen V-moottoria sytytysväliltään, tai tarkalleen sen 7:n asteen verran yli. Tuo mun Kotarin 60 asteen V-kone on kohtuu korkealta kiertävä, kun rajoitin on 9500 rpm nurkilla ja siinä ei ole yhtään vääntöä tyhjäkäynnin tuntumassa. Kone sammuu, kuin saunalyhty täysin ilman varoitusta, jos kaasua on liian vähän, mutta vääntöä alkaa kyllä löytymään heti tyhjäkäynnin jälkeen.
Title: Vs: 277
Post by: mikko xs2 on Joulukuu 10, 2018, 23:18:59
Mulla on tuo jytä tärissy enempi vähempi aina, eniten on vaikuttanu ohjaustangon pituus tärinöihin. Mun mielestä 360sytytysvälin äänet on parhaimmat. Vois harkita w650 kavan hankkimista taliin, siin olis 360 sytkä kans mutta tärinöitä hillitty tasapaino akselilla.

Menipäs ot:ksi. Mut hyvä et jytäreitä rakennetaan, se on tärkeintä. Mulla lipsahtanu ämerikkalaisiin tällä hetkellä, mut jytät ei oo lähössä näillä näkymin minnekkään.
Title: Vs: 277
Post by: jukka_xs650_fi on Joulukuu 11, 2018, 08:23:26
Jatketaan vaan ot:tä....

Onko kellään muilla kokemuksia noista tasapainoakselivirityksistä? Omassa 650 kuutioisessa ykspyttysessä kuravehkeessä (Honda SLR 650) tasapainoakseli "leikkaa" kaikki tärinät pois noin 105 km/h vitosvaihteella nopeuteen asti. Sen jälkeen tärryytys kohoa exponentiaalisesti ja kohta tärrää enemmän kuin jytäri. Mutta tuon maagisen nopeuden alapuolella ei lainkaan.

Varmaan tärrää aina yläkierroksilla, mutta sitä ei pienemmillä vaihteilla huomaa, kun on tapahtuu niin paljon muutakin samaan aikaan :-) Eihän tuossa ole kuin 40 heppaa, mutta painoa vain max 175 kg (ilman kuskia).

Luulisi noissa, että noissa tasapainotetuissa katuvehjerivitwineissä (Kawasaki, Yamaha, BMW) olisi päästy parempaan tulokseen. Vaikka joku kutina mulla on, että niissäkin saattaa esiintyä kiusallisia resonanssivärähtelyjä vaikkakin vain yksittäisillä kapeilla kierrosalueilla.
Title: Vs: 277
Post by: -mauri- on Joulukuu 11, 2018, 12:24:30
Australian XS650 kerhon sivuilla on paljon juttua tärinä/tasapainoaiheesta.
Sieltä löytyy myös kiva animaatio, jolla voi tutkia kammenkulmien ja tasapainotuksen vaikutusta.
https://www.xs650.org.au/Downloads/Downloads.htm
Moottorin tasapainotus on monimutkainen asia, enkä ole sitä oikein perusteellisesti pystynyt
itselleni selvittämään. Toivon tekemäni muutoksen pienentävän tärinää sen verran,
ettei mene jalat turraksi, ilman että moottorin vääntö kärsii liikaa.
Onneksi minulla on vakio kampiakseli ja nokka-akseli jemmassa, jos homma menee ihan mykkyrään.
Jos mahdollisimman sileää käyntiä haluaisi, niin pitäisi hankkia rivikuutoskone kahdella tasapainoakselilla.

Title: Vs: 277
Post by: jukka_xs650_fi on Joulukuu 11, 2018, 13:09:20
Jatketaan hyvää keskustelua ja annetaan sen versoa/haaraantua suuntaan jos toiseen.

Yhdessä työprojektissa käytin jytäriä "koekaniinina" ja asensin jatkuvan tärinänmittauksen pariinkin paikkaan rungossa. Tuli silloin "todistettua" että jytäri tärisee ajon aikana eri suuruisesti siellä sun täällä. Esimerkiksi runko saattaa täristä enemmän kuin moottori jollain hetkellä.

Tästä seuraa se, että tuon aina jytärissä läsnä olevan tärinän häiritsevyyttä voi yrittää pienentää. Jalkatapit kiinnittyvä runkoon kumipuslien kautta. Samoin ohjaustanko yläkolmioon. Kumi on siitä mukava materiaali, että sen värähtelyominaisuuksia voi muuttaa muuttamalla puristusjännitystä. Käytännössä puristamalla noita kumipuslia kaasaan eri momentilla ja erikokoisilla aluslaatoilla. Kärsivällinen voi hakea sellaisen yhdistelmän, jolla tärinät ovat mahdollisimman pienet sillä kierrosalueella, millä suurin osa ajoajasta kulutetaan.
Toki myös materiaalin vaihto vaikuttaa aika dramaattisesti. Joku jytärini edellisistä omistajista oli vaihtanut ohjaustangon puslat nailonista sorvattuihin. Kun vaihdoin ne kumisiin, niin käsitärräys laski huomattavasti siedettävämmälle tasolle. Ohjaustunto muuttui samalla epämääräiseksi, mutta ei se minun kruisailuissani haittaa. Jotakuta taas haittaa, koska nailonpuslat meni lähes välittömästi kaupaksi tarvitsevalle.

Korostaisin myös sitä, että mulla on sellainen fiilis, että jytärin runko (varsinkin uudempi) toimii myös värähtelyn vaimentimena. Tämän takia on ehdottoman tärkeää, että kaikki moottorin kiinnityspultit ovat oikeassa momentissa. Muuten homma kusee ja runko alkaa toimia värähtelyn vahvistimena.

PS. Myös istuin on kumipuslien päällä. Siinäkin on virityksen mahdollisuuksia.
Title: Vs: 277
Post by: Ossi Viita-aho on Joulukuu 11, 2018, 17:18:35
Bemarin parallel twinin tasapainotus on tehty alaspäin lähtevällä kiertokangella, joka sitten heiluttaa tasapainotusmassaa ees-taas. Sen mitä olen ajellut GS mallia, niin muistelen, että pyörä oli aika värinätön peli. Onpa myös kuulunut valituksia jalkatappien värinästä, joten ei nyt ihan silkin pehmeä kone kuitenkaan.

http://www.ashonbikes.com/sites/default/files/images/BMW_F800_balance_5.jpg
Title: Vs: 277
Post by: mikko xs2 on Joulukuu 11, 2018, 20:01:32
Kun jytässäni oli tärinät pahimmillaan (riikan reissulla uusi tuppi kului puhki) niin harkitsin hommaavani k sarjan rivi3 bemmin, siinäkin on tasapainoakseli. Kuulemma värinättömin mp moottori.
Kuitenkin lyhensin tankoa niin värinät vähentyi melko siedettävälle tasolle.
Title: Vs: 277
Post by: mikko xs2 on Joulukuu 11, 2018, 20:03:03
Bemarin parallel twinin tasapainotus on tehty alaspäin lähtevällä kiertokangella, joka sitten heiluttaa tasapainotusmassaa ees-taas. Sen mitä olen ajellut GS mallia, niin muistelen, että pyörä oli aika värinätön peli. Onpa myös kuulunut valituksia jalkatappien värinästä, joten ei nyt ihan silkin pehmeä kone kuitenkaan.

http://www.ashonbikes.com/sites/default/files/images/BMW_F800_balance_5.jpg

Mä olen antanut itseni ymmärtää että gs olis bokseri vehe?
Title: Vs: 277
Post by: Ossi Viita-aho on Joulukuu 11, 2018, 20:38:09
Iso gessu on bokseri, mutta pienemmät gessut ovat parallel twinejä. Pyörän mallimerkinnässä R=bokseri ja F=parallel twin.

3 sylinterinen K-moottori mahtaa olla 120 asteen kampikulmalla, joten sehän on valmiiksi lähes tasapainossa. Suoraan kutoseen verrattuna kolmemukiseen jää kampiakselin keskikohdan suhteen tuleva keinuminen, joka kompensoituu kuuspyttysessä.

Tuota keinumista on pitänyt miettiä työhommissakin kolmepyttyisten kompressoreiden kanssa. En vain ole vielä saanut selville, että pyrkiikö kompressori keinumaan pyörimisen tahtiin, vai tuleeko se päätymmäisten pyttyjen kammenkulman erotuksen tahtiin.
Title: Vs: 277
Post by: -mauri- on Tammikuu 27, 2019, 20:14:05
Joulut on juhlittu. Ja uudet vuodet. Ja loppiaisetkin. Kun flunssakin alkaa olla valmiiksi sairastettuna, niin palataanpa asiaan. ???

Sytytysjärjestelmää suunnitellessani halusin ehdottomasti päästä eroon katkojan kärjistä ja mekaanisesta ennakon säätimestä.
Kaikki löytämäni 277 koneeseen myytävät sytytysjärjestelmät käyttävät alkuperäistä mekaanista ennakon säädintä, joten ne eivät
olleet minulle sopivia. Vaihtoehdoksi jäi tehdä sellainen itse komponenteista kasaamalla tai valmiista systeemistä muokkaamalla.
Kokeilin ensin rakentaa ensin systeemin Arduino Nano mikrokontrollerikortin ympärille. Sain prototyypin jotenkuten toimimaan, mutta
epävarmuustekijöitä jäi niin paljon, että kun mietin kötöstyksen elinikää jytärin tärinässä, päätin unohtaa koko jutun, mutta tulipahan
kokeiltua. Eihän sitä tiedä, osaako soitaa viulua, jos ei ole koskaan kokeillut.  ;D

Valmiista systeemeistä Boyer on luotettavan oloinen. Ongelma on, että se antaa kipinän kumpaankin pyttyyn jokaisella kampiakselin
kierroksella. Se ei oikein käy 277 koneessa, koska toinen pytty on jo imutahdilla, kun kipinä syttyy. Voihan olla, ettei se sytytä seosta,
mutta ei oikein haluttanut kokeilla, tuleeko kaasarista liekkiä.
Loppujen lopuksi pelasin varman päälle, ja laitoin pyörään 2 Boyeria, toisen kärkien paikalle ja toisen ennakon säätimen paikalle.
Sytytyksen perussäädön jälkeen bensaa tankkiin ja polkemaan, mutta moottori ei edes hörähtänyt, vaikka koitin kaikki konstit.
Muutaman paukauksen pakoputkessa sain aikaan, mutta siinä kaikki. Kipinää tuli ja bensaa oli, joten tarkastin venttilien ja sytytyksen
ajoitukset uudelleen, mutta kaikki näytti olevan kunnossa. Päätin laittaa takaisin sähköstartin, jonka olin jättänyt tyhmyyttäni pois.
Kokemukseni mukaan kun Jammun pitäisi lähteä polkemalla helposti käymään. Joten kone irti ja puuttuvat osat sisään.

Moottoria työpukilta siirtäessäni se putosi betonilattialle, ja luulin jo projektin päättyvän siihen, mutta onneksi selvittiin kolhuilla,
eikä mitään vakavia vaurioita (kai) tullut, joten laitoin moottorin takaisin runkoon. Vedin sytkille ja startille sähköt, kytkin ne auton
akkuun, ja sähköstartilla Jytä pamahti heti käymään. Tärinän tasosta ei vielä osaa sanoa, mutta hyvin se pysyi keskiseisontatuella
paikallaan sileällä betonilattialla, tärinä tosin tuntui lattiassa selvästi. Kone kävi muuten nätisti, mutta oikea pytty paukutti välillä
pakoputkessa. Se puoli taitaa käydä rikkaalla, kun seosruuvilla ei ollut mitään vaikutusta. Täytyy tutkia sitä tarkemmin, kunhan kelit
sallii pitää tallin ovia auki. Sitä odotellessa olen alkanut laitella sähköjä kuntoon.

Kevättä odotellessa

-mauri-
 

P.S. Ensialkuun sähköstartti jauhoi tyhjää ja piti kamalaa kirskuntaa. Syynä oli pendixin hammaspyörän linnunluun näköisen jousen
       löystyminen (osa 5 kuvassa) Kun sitä ruuvipenkissä vähän kiristin, niin taas pyöri startti kunnolla.
Title: Vs: 277
Post by: -mauri- on Helmikuu 17, 2019, 20:20:32
Jytän sähköt alkaa valmistua. Kasasin Hucon säätimen sisuskalut ja laatikon pohjalta löytyneet diodit vanhan tasasuuntaajan koteloon.
Pöydällä pelasi hyvin, saa nähdä, kuinka kestää jytärissä. Laitoin purkin täyteen silikonia, jospa se vähän auttais. Ensi viikolla tulee Rudilta
vapaavalon kytkin, ja muuta sälää. Akku pitää vielä hommata, ajattelin hakea Biltemasta geeliakun. Onko sellaisesta kellään kokemuksia?
Kaasarit pitää vielä kertaalleen putsata ja säätää. Kunhan sitten vielä kiristelen kaikki ruuvit, niin eiköhän tuo ala ajokunnossa olla.
 
Title: Vs: 277
Post by: jukka_xs650_fi on Helmikuu 17, 2019, 21:44:47
Piti oikein tsekata arkistoista...
2008 ostin 10 Ah geeliakun jytäriin. Siellä se on vieläkin ja aina melkein täynnä jännitettä (> 12.5 volttia) kesät talvet.
Tosin mulla ei oo enää starttia ja elektroninen jännitteensäädin, joka ei ikinä päästä latausjännitettä yli 14.5 voltin. (Johon se nousee heti tyhjäkäynnin yläpuolella.) Talvisin pidän ylläpitolaturia kiinni pari kertaa, reilun tunnin kerrallaan.

Mutta kuulemani mukaan Bilteman geeliakut on kuin entiset ladat, hajoo jokseenkin pian tai kestää mailman tappiin. Ostajan arpajaiset.

Tässä välillä olen saanut ihan muussa käytössä kahdesta Bilteman MP geeliakusta yhden kennon pimeäksi. Eli nyt niissä pysyy 10.5 V jännite maailman tappiin, mutta sen ylempänä pysyy vain minuutteja latauksen jälkeen. Taidan kuskata ongelmajätekeräykseen.
Title: Vs: 277
Post by: -mauri- on Helmikuu 18, 2019, 16:01:17
Kiitos tiedosta Jukka.
Jos kaksi kolmesta Bilteman akusta hajoaa, niin jätän ne ostamatta. Minulla kun tuota arpajaisonnea ei ole koskaan oikein ollut.
Motonetissä on Motobatt 16 Ah geeliakku sopivilla mitoilla. Hinta on 35€ kalliimpi, mutta halvempi, kuin kaksi Bilteman akkua.
Title: Vs: 277
Post by: jukka_xs650_fi on Helmikuu 18, 2019, 17:01:28
Tässä on ihan hyvä paikka jytäristien niksi palsta -infolle.

Ja asia ei liity mitenkään jytäriin, paitsi akut voivat olla jytärissä olleita...

Varsinkin UPS laitteista jää jäljelle kätevän kokoisia suljettuja lyijyakkuja, joista on yleensä yksi kenno (kuudesta) pimeänä. Eli jännite on 10 - 11 volttia. Näillähän ei tee 12 voltin järjestelmissä yhtikäs mitään, mutta olen rakentanut niistä käteviä valaisimia (auto)retkikäyttöön.

Tuollaiset liitteen mukaiset 12 voltin G4 led polttimot palaa julmetun kirkkaasti monta tuntia vaikka noilla yhden kennon hukanneilla akuilla. Jäykillä yksjohtimisilla johdoilla ja liittimillä saa kompaktin siirrettävän valaisimen, jos akku ei ole liian iso. Yllättävän isokin sähkötön tukkikämppä valaistuu parilla valaisimella. Testattu on. Hieman jytärin akkua pienemmillä "5-kennoisilla" kolmekin yötä. Voi jättää vaikka koko yöksi palamaan, niin kuselle meneminen helpottuu mm. syksyn sysipimeydessä.


Title: Vs: 277
Post by: -mauri- on Helmikuu 18, 2019, 20:21:34
Tuo Motobatt näyttääkin olevan AGM- eikä geeliakku. Siinä elektrolyytti on imeytetty lasikuitumattoon. Optiman akut ovat saman tyyppisiä,
ja niistä minulla on hyvät kokemukset. Kun ampeerituntejakin on 16,5 Bilteman 14:n sijaan, niin tuo hintaero ei tunnu enää kovin pahalta.

Tietokoneiden akuissa olen havainnut saman ilmiön, että vain yksi tai kaksi kennoa on pimentynyt. Olen saanut ihan kelvollisia kennoja
purkamalla läppäreiden rikkinäisistä akuista. Laadukkaimmissa koneissa on Samsungin tai Sonyn kennot. Virtaa niistä ei saa kuin n. 2 A,
mutta esim. valaistukseen ne riittävät ihan hyvin. Latauksen voi hoitaa LiPo laturilla, tai virtalähteellä, jossa on virran ja jännitteen säätö.
Title: Vs: 277
Post by: jukka_xs650_fi on Helmikuu 18, 2019, 23:08:31
Mulla on kurahondassa 4 vuotta hyvin pelittänyt AGM akku. Vaikka edelleen toimii ok ajattelin vaihtaa uuden geeliakun tilalle, kun en tiedä kauanko on edellisillä omistajilla ollut jo käytössä. Tuossa kuravehkeessä on vain ja ainoastaan sähköstartti.

Pidän tuon hyväksi osoittautuneen AGM:n kuitenkin ladattuna varalla kylmäkellarissa ;-)

Akun asento noissa uudemmissa (melkein 2000 luvulta ;-) kurapyörissä on ilmeisesti usein kyljellään, melkein vaakatasossa eli AGM tai geeliakku ovat ainoat vaihtoehdot. Olen minä yhden litium ioni version kanssakin muissa puuhissa* koittanut elää, mutta en oikein ole vakuuttunut. Kevythän se on ja starttivirtaa irtoaa, mutta pitkää kevyttä kuormitusta ei kestänyt. Ja kuinka ollakaan, yksi kenno puolessa vuodessa pimeni.

* MP akkuja GPS pohjaisen seurantalaitteiston sähkövarastona

Title: Vs: 277
Post by: mikko xs2 on Helmikuu 19, 2019, 13:09:35
Mulla kawassa pienin lipoakku. Eka pimeni hyllyyn ennen kuin saatiin mopo valmiiksi. Toka on varmaan mykkä kans kun jäi virrat päälle syksyllä.
Title: Vs: 277
Post by: -mauri- on Helmikuu 19, 2019, 18:02:06
Se on litiumakkujen huono puoli, että niitä ei saa purkaa ihan tyhjäksi. Muistaakseni 3 volttia on kennojännitteen alaraja, ja yli 4,2 voltin
niitä ei saa ladata, voipi muuten poksahtaa (on kokeiltu). Useamman kennon akuissa on yleensä elektroniikkaa, joka vahtii, ettei akkua
pureta liian tyhjäksi. Varmaan moottoripyörän litiumakuissakin se on, ja pätkäissyt virrat poikki, kun jännite on pudonnut liian alas.
Title: Vs: 277
Post by: mikko xs2 on Helmikuu 20, 2019, 18:34:41
Ainkin se eka kyllä oli ihan kuollu.
Paras lipo akku mihin oon törmänny niin siinä oli bluetooth integroituna :o
Title: Vs: 277
Post by: -mauri- on Huhtikuu 25, 2019, 18:43:59
Tänään käytin jammua ensimmäisellä lenkillä. Pientä säätöä vaatii vielä.
Kytkin tuntuu olevan aika kinkkinen säädettävä. Ensin se luisti ja säädön jälkeen
ei irrottanut kunnolla, vaan ykköselle vaihtaessa hyökkäsi eteenpäin ja sammui.
Kytkin tuntuu tahmealta, liekö öljyssä vikaa. Koneessa on Motonetin Motox öljy,
se tuntuu olevan aikamoista siirappia.
Tärinät tuntuu pienentyneen, mutta vääntö alakierroksilla on pienentynyt.
Kaasuttimien säädöt on vielä tehtävä, josko se toisi vähän vääntöä takaisin.
Kone tuntuu käyvän laihalla, kun ryyppy kelpaa lämpimänäkin.
Katsastaja lupasi hoitaa takarenkaan muutoskatsastuksen 50 eurolla,
sen jälkeen voi ajella pitempiä lenkkejä.
Title: Vs: 277
Post by: -mauri- on HEIN?KUU 07, 2019, 19:31:04
Kaasuttimien säädöstä ei tullut oikein valmista, kun oikean puoleinen pytty tuntui käyvän koko ajan laihalla.
Tyhjäkäyntiä (1500 RPM) se ei osannut käydä ollenkaan, ja tulppa oli ihan musta. Ajaessa 3000-4000 RPM kohdalla tuli tehopotku
kuin turbokoneessa. Starttipilotilla kone hörähti, kun suihkutin sitä läppäakselin päähän oikean puoleiseen kaasuttimeen.
Näyttää vahvasti sille, että Rudilta ostetut uudet akselitiivisteet vuotaa.  >:(
Kävin ostamassa setin O-renkaita, josko niillä sais homman hallintaan.