Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
HEIN?KUU 22, 2019, 19:12:40
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Vehoniemessä kokoonnuttiin sunnuntaina 14.7.2019

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 19 jo mennyt, enää 31 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  Sporttinokalle kansi ympärille
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sporttinokalle kansi ympärille  (Luettu 8292 kertaa)
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« : KES?KUU 05, 2012, 22:00:18 »

Onnistuin jenkkien eBaysta (UTAHista) kahmaisemaan sovitetun parin. Ja kustansi vain 167 euroa kotiin toimitettuna (noin 60 euroa toimitus - melkein 10 kilon jötikkä).
Nyt on ensi talveksi puuhamaa. Sisustuskin täytyy rakentaa....


* head1.jpg (118.85 kB, 882x800 - tarkasteltu 317 kertaa.)

* head2.jpg (220.87 kB, 1242x600 - tarkasteltu 315 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2013, 18:42:05 kirjoittanut jukka_xs650_fi » tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #1 : Tammikuu 26, 2013, 20:58:40 »

No niin, reilulla tonnilla tuli Rudilta osaa (mm. etujarrulevy, mutta se on taas toinen juttu). Piilteeman mittakellolla (heittokellolla) ja uusilla venttiilellä mittasin korjaamokäsikirjan speksin mukaisesti sivuttaisheittoa 10 mm ulosvedetyillä venttiileillä. Jammutehtaan maksimi imuventtiileille on 0.1 mm ja pakoventtiileille 0.12 mm.Uusilla venttiileillä oltiin puolessa siitä.
Kokeilin myös vanhalla venttiilillä ja väljyyttä oli 0.15 mm luokkaa. Mittasin myös mikrometrillä vanhan pakoventtiilin varren paksuuden. Vanha oli 0.20 mm ohuempi eli hyvin suunnitellussa koneessa venttiilin varsi kuluu eikä ohjuri.
Käsin ei uusilla venttiilillä huomaa yhtään sivuttaisklappia. Vanhoilla pakoventtiileillä tuntuu hiukan, mutta (vanhoilla) imuventtiileillä ei myöskään lainkaan.
Lienevätkö paljonkaan UTAHissa tuolla jytärin kannella ajelleet...

Varmistin sitten vielä viisaammilta, että seetejä ei tarvitse koneistaa, jos ohjuria ei vaihdeta ja "seetirenkaassa" ei ole rumia jälkiä. Tehdasmanuaali antaa vinkkejä seetipinnan maksimileveydelle ja sijainnille venttiililautasessa. Nuo näyttivät olevan kunnossa.
Sitten satuin löytämään perinteisen kaksipäisen (karkea ja hieno) venttiilihiontatahnapurkin kolhoositallin laajasta valikoimasta. Tuttia en löytänyt, mutta bensaletkusta 10 cm pätkä ventiilin toiseen päähän auttaa mukavasti venttiilin pyörittelyssä.
Seetiin en tehnyt tasaisen harmaata tiivistepintaa, mutta uuteen venttiiliin sellainen syntyi helpostikin. Testaan sitten vuototestillä pitävätkö pinnat, kun laitan venttiilit jousineen kasaan. Ja hiotaan tarvittaessa lisää.

Mulla jäi sitten ylimääräiseksi imu- ja pakopuolen venttiilinohjurit sekä asennustyökalu niille. Kauppaan niitä varmaan erikseen joskus. Voisin tarjota juureen tulevat o-renkaatkin kaupan päälle :-)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #2 : Helmikuu 09, 2013, 18:07:44 »

Venttiilit paikalleen. Toinen imu ja toisen pytyn pako tihkuivat hieman läpi. Jouset irti ja hieman lisää hiontaa. Ja tihkunta hupeni lähes olemattomiin.

Nopeakierroksisella porakoneella ja kuppimessinkiharjalla sai karstat kannesta pois ja teräksiset kansikupit melkein kiiltämään.

Tarvikejouset olivat hieman pidemmät kuin originaalit ja tasakierteisiä alkuperäisten tihentyväkierteisten sijaan.
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #3 : Helmikuu 23, 2013, 19:48:38 »

Keinuvipujen akselien sovite alumiinisen kannen reikiin oli niin tiukka, että tallin lämmitin pääsi kuumentamaan kantta ja akselitapit jäähtyivät oven raoista puhaltavalta ulkoilmalla. Menivät sitten lopulta paikalleen ja hyvältä tuntuivat että näyttivät.


* kansi1.jpg (168.99 kB, 1059x800 - tarkasteltu 272 kertaa.)

* kansi2.jpg (83.8 kB, 521x600 - tarkasteltu 260 kertaa.)

* kansi3.jpg (240.75 kB, 1112x1000 - tarkasteltu 272 kertaa.)

* kansi4.jpg (341.75 kB, 1329x1000 - tarkasteltu 258 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #4 : Helmikuu 23, 2013, 19:49:41 »

Tässä vielä tarkempi kuva hollannin hemmojen kehittämästä läppäventtiilistä huohotukseen.


* huohotin1.jpg (69.49 kB, 551x600 - tarkasteltu 280 kertaa.)

* huohotin2.jpg (199.31 kB, 1097x1000 - tarkasteltu 275 kertaa.)
tallennettu
xs2jammu
Hero Member
*****
Viestejä: 1012


Yamaha XS 650 -79,XT 1200 Super Tenere


Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : Helmikuu 24, 2013, 22:11:21 »

Tommonen pitää varmaan hommata omaankin varsinkin kun nyt kun tulee vähän viilailtua.
tallennettu

Toheltaja
Jytäääristi
***
Viestejä: 128



Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : Helmikuu 25, 2013, 08:48:39 »

Ei pöllömpi laite. Katselin jo läppäaihioo kun joudun tekemään tuon tyhjästä. Ees vakio ei mahdu paikoilleen kun runko on niin lähellä... :(
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #7 : Maaliskuu 09, 2013, 21:44:13 »

Maaliskuussa onkin sitten hyvä laittaa moottori hieman pienempipyöräiseen runkoon.

Ja sitten kun kyllästyy työntelemään sitä pitkin tallin lattiaa, voikin yläpään pistää paloiksi.
Ei ollut muuten sovitettu pari tuo kansi, jolla olen toistakymmentä vuotta ajellut. Onkohan joku joskus koneistamalla sovittanut vai onko ollut hyvää tuuria, kun ei ole pahempi vuotoja yms ongelmia ollut.
Kansipahvi oli aika lailla liimaantunut kiinni. Pientä rapsutusta tiedossa ennenkuin uutta kantta viittii sovitella.


* karry1.jpg (338.12 kB, 1099x1000 - tarkasteltu 269 kertaa.)

* karry2.jpg (341.57 kB, 963x1000 - tarkasteltu 288 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #8 : Maaliskuu 16, 2013, 07:45:32 »

Kävin eilen ohimennessä "kellottamassa" yläkuolokohdan, kun kansi on pois häiriköimästä. Aika tarkkaan oli roottorin merkki kohdallaan, vain noin 1-2 astetta edellä todellista eli ei oikeastaan mitään merkittävää eroa.
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #9 : Maaliskuu 24, 2013, 19:27:13 »

Tänään meni sitten uusi nokkaketju paikalleen. Rautalangalla vanhaan kiinni ja moottoria pyörittäen vetämälle paikalleen.
Niittaamiseen hommasin mutterinhalkaisijan. Siihen piti teipata laattaraudan pala vastinpinnaksi.
Lopullisen kiristyksen tein sitten perinteisellä pisttepuikko ja kaksi vasaraa -tekniikalla.

Hans Joachim Pahlin hienon kirjan http://www.hjpahl.com/XS650_Motor.htm
ja kokemuksen perusteella prässäsin kannentiivistettä hieman kasaan ja vedin 10mm kierretangolla ja isoilla hylsyillä laakerit paikalleen.

Hienosti nokka-akseli pyörii paikallaan ja ajoituskin on alustavasti kohdallaan.


* tyokalu.jpg (134.12 kB, 1141x600 - tarkasteltu 231 kertaa.)

* tyokalu1.jpg (174.95 kB, 1067x800 - tarkasteltu 255 kertaa.)

* ketju.jpg (133.18 kB, 839x800 - tarkasteltu 259 kertaa.)

* nokkakansi.jpg (166.67 kB, 1067x800 - tarkasteltu 604 kertaa.)
tallennettu
xs2jammu
Hero Member
*****
Viestejä: 1012


Yamaha XS 650 -79,XT 1200 Super Tenere


Profiili Sähköposti
« Vastaus #10 : Maaliskuu 24, 2013, 20:38:12 »

No niin kohta sitten savut kun ajokausikin varmaan jo pikku hiljaa lähenee.
tallennettu

jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #11 : Maaliskuu 24, 2013, 22:55:42 »

Olen harjoittanut tällaista kerran viikossa kolme tuntia tallilla meininkiä. Saattaa mennä vielä jokunen sessio eli viikkoja ennenkuin höräytetään. Työ ja perhe vievät niin runsaasti aikaa ja voimia.
Reissatakin saa taas ihan tarpeeksi. Viime viikolla Lappeenrannassa, ensi viikko Vuolenkoskella, ensi kuussa Torniota ja Joutsenoa...
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #12 : Huhtikuu 01, 2013, 22:19:23 »

Aprillipäivän kunniaksi meni kansi paikalleen. Varmasti 15 pulttia pitävät sen paikallaan  ;D

Myös nokka-akselin päätypalikat laitoin paikalleen. Tiedoksi, että isolla hylsyllä ja ruuvipenkillä stefat menevät hienosti ja suorassa paikalleen.

Rudin paksut messinkilaatat uusien kromattujen muttereiden alla näyttävät ihan hienolta.

Mittakellolla tsekkasin vielä venttiilin ajoitukset ja näyttäisivät olevan suunnilleen kohdallaan.

Ai niin. purkaessa huomasin etteivät huo power check valvet olleet kestäneet koko ajokautta. Ei ollut enää venttiilitoimintaa vaan kaasut kulki vapaasti edestakaisin.

"Asensin tuossa talvella power check valvet huohotukseen:
http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=1093.0
Nuo power check valvet pitäisivät olla hieman parempia kuin muut vaihtoehdot. Tiedä häntä, mutta pieniä, kevyitä ja halpoja ainakin."


* aprillikone.jpg (206.38 kB, 1067x800 - tarkasteltu 253 kertaa.)

* laatat.jpg (137.93 kB, 800x600 - tarkasteltu 249 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2013, 22:24:46 kirjoittanut jukka_xs650_fi » tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #13 : Huhtikuu 04, 2013, 13:55:22 »

Mikäs talvilomalaisen on vaikka tallissa lomailla...

Nyt tuli kone siihen kuntoon, että takaisin runkoon voisi nostella.

Hieman piti pähkäillä, jotta sai keskitettyä Boyerin pulssimagneetit nokka-akselin keskelle. Sen alkuperäiset asennusvarusteet ovat kärkisytkän nokka-akselille, jonka sisällä on puslat ja labyrinttitiivisteet. Virinokka on tyhjää täynnä enkä jaksanut vanhasta nokasta alkaa repimään puslia ja tiivisteitä irti - lienenkö saanutkaan ehjänä.

Mutta muutamalla M10 mutterilla ja sopivilla aluslaatoilla sain keskitettyä pyörijän hienosti. Tsekkasin vielä mittakellolla, niin magneettipyörijällä ei ollut lähes lainkaan heittoa.


* moto1.jpg (61.5 kB, 507x600 - tarkasteltu 228 kertaa.)

* moto2.jpg (71.35 kB, 519x600 - tarkasteltu 228 kertaa.)
tallennettu
xs2jammu
Hero Member
*****
Viestejä: 1012


Yamaha XS 650 -79,XT 1200 Super Tenere


Profiili Sähköposti
« Vastaus #14 : Huhtikuu 04, 2013, 14:40:06 »

No sähän kerkeet saamaan ennen Teivon rompetoria savutkin  ;)
tallennettu

Sivuja: [1] 2 Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!