Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Marraskuu 19, 2019, 09:46:34
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Talliajankohta on ajankohtainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  Sporttinokalle kansi ympärille
« edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sporttinokalle kansi ympärille  (Luettu 8639 kertaa)
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #15 : Huhtikuu 07, 2013, 08:09:47 »

Näissä vanhoissa vehkeissä löytyy aina uusia edellisten omistajien virityksiä...

Sen jo tiesin etukäteen, että vanhaan kannessa oli kaasuttimen kurkut kiinnitetty M8 kuusiokoloruuveilla alkuperäisten M6 sijasta. No kurkuissa oli sitten niin väljät pultinreiät, että piti uuden kannen M6 ruuveille laittaa sen verran aluslaattaa ettei kuusiokoloruuvin pituus enää riittänyt. No onneksi löytyi sopivan mittaisia M6 pultteja.

Eilen nostimme koneen paikoilleen runkoon ja yläkiinnikettä sovittaessa ilmeni, että alkuperäiset kiinnikkekorvakkeet kannessa ovatkin M8 pulteille. Vanhaan kanteen joku oli porannut reiät M10 kokoisiksi ja näin kiinnityspultit eivät sopineetkaan uudelle kannelle. Nyt pitää jostain kaivaa 90 - 100mm pitkät M8 pultit. Mutta saahan noita kaupasta, jollei helpommin löydy.
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #16 : Huhtikuu 20, 2013, 23:07:49 »

No ni. Nyt ollaan jo lähellä ensimmäisiä savuja. Jotain jalkatappeja sekä jarru- ja vaihdepolkimia täytyy vielä kiinnitellä. Ja käydä ostamassa bensaa tankkiin. Ehkä ensi viikonloppuna...

Uuden yksiputkisen huohottimen letkutin toiseen ilmansuodatinboksiin ja toisen boksin liittymän tukin letkunpätkällä ja fillarin akselin pitkällä kupukantapultilla.

Kun noita nokka-akselin päätykansia on kerääntynyt enemmänkin, niin raaskin porailla huonoimpaan reiän, johon sain lämpöanturin kiinni.

Ja jälleen löytyi yksi uusi edellisten omistajien tekelöinti. Pakoputkien pinnanpultit olivat vanhassa kannessa normaali M8, kun tässä uudessa olikin 8 millin hienokierre. No onneksi ostin kanteen uudet kiiltävät kupumutterit, niin vanhat pääsi pitämään pakopuolta paikallaan.

Ai niin. Pitäisiköhän huolestua, kun vanhalla versiolla puristuspaineet polkemalla nousivat vain 135 psi:hin ja tällä uudella yllättäen painetta kertyi 150 psi samalla lailla polkemalla.  ??? Ero tuntuu ihan jalassakin, kun polkaisee.


* 4_2013_1.jpg (195.36 kB, 1090x800 - tarkasteltu 284 kertaa.)

* 4_2013_2.jpg (302.61 kB, 1333x1000 - tarkasteltu 304 kertaa.)

* 4_2013_3.jpg (147.4 kB, 984x800 - tarkasteltu 284 kertaa.)

* 4_2013_4.jpg (113.46 kB, 800x600 - tarkasteltu 282 kertaa.)

* 4_2013_5.jpg (180.79 kB, 1067x800 - tarkasteltu 283 kertaa.)

* 4_2013_6.jpg (102.35 kB, 632x600 - tarkasteltu 287 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2013, 23:11:31 kirjoittanut jukka_xs650_fi » tallennettu
xs2jammu
Hero Member
*****
Viestejä: 1012


Yamaha XS 650 -79,XT 1200 Super Tenere


Profiili Sähköposti
« Vastaus #17 : Huhtikuu 21, 2013, 08:52:04 »

No niin, sähän pääset kohta puolin ajeleen kun ilmat lämpenee. Noi on mukavia yllätyksiä aina noi edellisten omistajien korjaukset, no löytyy niitä varmaan munkin jäljiltä  ;)

Pena
tallennettu

jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #18 : Huhtikuu 27, 2013, 23:09:32 »

Tänään meni viimeiset palikat paikalleen, huoltikselta tuoretta bensaa tankkiin. Jytäri tallin edustalle bensa tippuen hanoista.
Lähes eka polkaisulla hörähti käymään ja kävi kuin traktori ja tyhjäkäynnillä ei ollenkaan.

Strobo kiinni ja sytytyshän oli tosi myöhäisellä. Vähän ajoitusta kun sääti, niin kyllä muuntui käynti ja tyhjäkäyntikin löytyi jälleen. Ihan hyvältä kuulosti.

Boyerin ennakonsäätö on hieman laajempi kuin alkuperäisellä mekaniikalla. Eli kun laittaa täyden ennakon kohdalleen, on tyhjäkäynnillä sytytyshetki hieman liian myöhäisellä. Mutta eipä tuo haittaa.

Saas nähdä jaksanko vappuna käydä jopa ajelemassa. Ajovarusteet rahtasin jo tallille.

Bensan valuminen hanoista lakkasi varmaan alta puolen tunnin. Tosin tallissa edelleen haisee koko ajan tuore bensa.


* 270413.jpg (232.93 kB, 750x1000 - tarkasteltu 272 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #19 : Toukokuu 01, 2013, 21:59:52 »

Kausi alkoi 47 km pyräytyksellä. Kone kävi hienosti ja papua riittää.
Ensin molemmat(!) nopeusmittarit sekosivat yli 120 km/h vauhdissa. Pienen säätämisen jälkeen vain toinen enää  ;D

Kummasti muuten käynti parani, kun vaihdoin vanhojen säilytysöljynpoltto Equiem(!) tulppien tilalle NGK:n iridiumit. Ehkä ne todella lisäävät yhden tai kaksi hevosenvoimaa...
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #20 : Toukokuu 18, 2013, 22:00:03 »

Tänä aamuna tsekkasin säädöt, kun tuli vaikeuksia saada käyntiin kuumana ja tuppasi potkimaan takaisin.

No sytytys oli karvan verran aikaisella, sääsin kolme-neljä astetta myöhäiselle.
Oikean puolen venttiilit olivat löysät, minkä oli jo kuullut korvallakin. Pistin säätöihin.

Mutta, mutta...
Kaikkien venttiilinsäätöluukkujen pultit olivat ihan löysällä. Nelipulttipakoventtiilin kansi oli tihkunut jo hiukan öljyäkin. Ja kyllä minä ne mielestäni kunnolla kiristin konetta kasatessa. Liekö sitten tiivisteet painuneet kasaan tai jotain.
Yksi asia, mitä en todella halua kokea on se, kun jytäristä irtoaa ventiilinsäätöluukku ajossa. Tulee todennäköisesti öljysumua aika tuhdisti.

Yksi perus "jytäristipila" on houkutella joku avamaan öljyntäyttötulppa ja tsekkaamaan öljynpinta - koneen ollessa käynnissä.

No synkkasin vielä kaasarit jasäädin tyhjäkäynnin. Sitten olikin mukava tehdä mansen masinistien kanssa 140km kevätajelu.


* 18052013.jpg (330.12 kB, 1498x1000 - tarkasteltu 277 kertaa.)

* 18052013_2.jpg (282.12 kB, 1372x800 - tarkasteltu 285 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2013, 22:03:23 kirjoittanut jukka_xs650_fi » tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #21 : Toukokuu 19, 2013, 22:19:57 »

Mites nokka vaikutti käyntiin ja tehoihin?

Pekka
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #22 : Toukokuu 20, 2013, 20:46:46 »

Persdynon mukaan lähtee paremmin. Mutta keväällä kaikki on uutta ja kaunista...

Mittarinkin mukaan puristukset nousi. Minkä huomaa siinä, että potkustarttiin täytyy keskittyä entistä enemmän. Puolihuolimaton polkaisu saa aikaan vain takapotkun. Siirsin sytytytystä muutaman asteen myöhäiselle, niin hieman rauhoitti potkimistaipumusta.

Eräs uudemman jammun omaava kaverini huomasi omassa ukkosässässään syksyllä hieman laimentumista ja hän keksi vaihtaa uuden nokkaketjun venyneen tilalle. Tehot palasivat entiselleen.
Itselläni nokkaketju oli kiristäjän entisestä ja nykyisestä asennosta päätellen tosi paljon venynyt. Uskoisin, että pääosa tehojen ja puristusten kasvusta tulee siitä, että nyt on nokan ajoitus huomattavasti lähempänä tehtaan speksiä kuin aikaisemmin.

En ole vielä vajaan viidensadan kilometrin sisäänajon jälkeen huippukierroksilla pyöräytellyt kuin hyvin hetkittäin. Joka tapauksessa, kun moottoritiellä 130 km/h vauhdissa avaa kaasun, niin edelleen tuntuu ihan mukavasti kutitellen kiihtyvän. 140 km/h vauhdissa yleensä höllään kaasun, kun alkaa hirvittämään vauhti ja mahdollinen rahanmeno.
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #23 : Toukokuu 22, 2013, 14:13:57 »

Voipi olla talvella edessä nokan hionta. Niin on luumu liikkumaan tuo meikäläisen mopo että pitää jotain keksiä  ;D Nokkaketjun vaihto on hyvä idea. Pytyt pitänee porata samalla.

Kaverilla on sivuvaunucrossissa Shell#1 nokka, reilu 700 kuutiota, Dellorton pumppukaasari (yksi kappale) ja isohko 2-1 pakoputki, ei laturia ja HEI sytkä GM/Mopar osista. On melko vihainen ottamaan kierroksia...  8)

Pekka
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #24 : Toukokuu 25, 2013, 09:18:17 »

Eilen vedin moottoritien liittymästä lähtiessä punarajalle (vajaa 7500 rpm) 2., 3. ja 4. vaihteella. Puhtaasti ja tasaisesti veti joka vaihteella. Luukku levällään. Hienolta tuntu. On siinä ehkä jotain lisäpotkua tuolla sporttinokalla 6500 rpm tienoisssa.

PS. (Jälkiasennus)kierroslukumittarin vaihtovalossa on ideaa. Ei sitä ehdi viisarin paikkaa tsekkailla. Vaihtovaloni syttyy 7200 rpm kohdalla ja kirkastuu aina 7500 rpm asti.
tallennettu
kari.j.tuominen
Jytäääristi
***
Viestejä: 108



Profiili Sähköposti
« Vastaus #25 : Toukokuu 25, 2013, 18:55:38 »

Moron...
Eräs sporttinokan haltia kertoi 5.vaihteellakin päässeen punarajalle,mikä ei ollut mahdollista vakinokalla..




T:KT
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #26 : Toukokuu 25, 2013, 19:23:33 »

Mulla on 17 / 38 ketjurattaat ja xs650speeds in gears.xls taulukon mukaan 7500 rpm viitosvaihteella olisi tällöin 162 km/h.

Ihan mahdollista. Sen verran henkevää on meno vielä 145 km/h tienoilla.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!