www.xs650.fi

Yleistä => Projektit => Topic started by: jukka_xs650_fi on KES?KUU 05, 2012, 22:00:18

Title: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on KES?KUU 05, 2012, 22:00:18
Onnistuin jenkkien eBaysta (UTAHista) kahmaisemaan sovitetun parin. Ja kustansi vain 167 euroa kotiin toimitettuna (noin 60 euroa toimitus - melkein 10 kilon jötikkä).
Nyt on ensi talveksi puuhamaa. Sisustuskin täytyy rakentaa....
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Tammikuu 26, 2013, 20:58:40
No niin, reilulla tonnilla tuli Rudilta osaa (mm. etujarrulevy, mutta se on taas toinen juttu). Piilteeman mittakellolla (heittokellolla) ja uusilla venttiilellä mittasin korjaamokäsikirjan speksin mukaisesti sivuttaisheittoa 10 mm ulosvedetyillä venttiileillä. Jammutehtaan maksimi imuventtiileille on 0.1 mm ja pakoventtiileille 0.12 mm.Uusilla venttiileillä oltiin puolessa siitä.
Kokeilin myös vanhalla venttiilillä ja väljyyttä oli 0.15 mm luokkaa. Mittasin myös mikrometrillä vanhan pakoventtiilin varren paksuuden. Vanha oli 0.20 mm ohuempi eli hyvin suunnitellussa koneessa venttiilin varsi kuluu eikä ohjuri.
Käsin ei uusilla venttiilillä huomaa yhtään sivuttaisklappia. Vanhoilla pakoventtiileillä tuntuu hiukan, mutta (vanhoilla) imuventtiileillä ei myöskään lainkaan.
Lienevätkö paljonkaan UTAHissa tuolla jytärin kannella ajelleet...

Varmistin sitten vielä viisaammilta, että seetejä ei tarvitse koneistaa, jos ohjuria ei vaihdeta ja "seetirenkaassa" ei ole rumia jälkiä. Tehdasmanuaali antaa vinkkejä seetipinnan maksimileveydelle ja sijainnille venttiililautasessa. Nuo näyttivät olevan kunnossa.
Sitten satuin löytämään perinteisen kaksipäisen (karkea ja hieno) venttiilihiontatahnapurkin kolhoositallin laajasta valikoimasta. Tuttia en löytänyt, mutta bensaletkusta 10 cm pätkä ventiilin toiseen päähän auttaa mukavasti venttiilin pyörittelyssä.
Seetiin en tehnyt tasaisen harmaata tiivistepintaa, mutta uuteen venttiiliin sellainen syntyi helpostikin. Testaan sitten vuototestillä pitävätkö pinnat, kun laitan venttiilit jousineen kasaan. Ja hiotaan tarvittaessa lisää.

Mulla jäi sitten ylimääräiseksi imu- ja pakopuolen venttiilinohjurit sekä asennustyökalu niille. Kauppaan niitä varmaan erikseen joskus. Voisin tarjota juureen tulevat o-renkaatkin kaupan päälle :-)
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Helmikuu 09, 2013, 18:07:44
Venttiilit paikalleen. Toinen imu ja toisen pytyn pako tihkuivat hieman läpi. Jouset irti ja hieman lisää hiontaa. Ja tihkunta hupeni lähes olemattomiin.

Nopeakierroksisella porakoneella ja kuppimessinkiharjalla sai karstat kannesta pois ja teräksiset kansikupit melkein kiiltämään.

Tarvikejouset olivat hieman pidemmät kuin originaalit ja tasakierteisiä alkuperäisten tihentyväkierteisten sijaan.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Helmikuu 23, 2013, 19:48:38
Keinuvipujen akselien sovite alumiinisen kannen reikiin oli niin tiukka, että tallin lämmitin pääsi kuumentamaan kantta ja akselitapit jäähtyivät oven raoista puhaltavalta ulkoilmalla. Menivät sitten lopulta paikalleen ja hyvältä tuntuivat että näyttivät.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Helmikuu 23, 2013, 19:49:41
Tässä vielä tarkempi kuva hollannin hemmojen kehittämästä läppäventtiilistä huohotukseen.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: xs2jammu on Helmikuu 24, 2013, 22:11:21
Tommonen pitää varmaan hommata omaankin varsinkin kun nyt kun tulee vähän viilailtua.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: Toheltaja on Helmikuu 25, 2013, 08:48:39
Ei pöllömpi laite. Katselin jo läppäaihioo kun joudun tekemään tuon tyhjästä. Ees vakio ei mahdu paikoilleen kun runko on niin lähellä... :(
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Maaliskuu 09, 2013, 21:44:13
Maaliskuussa onkin sitten hyvä laittaa moottori hieman pienempipyöräiseen runkoon.

Ja sitten kun kyllästyy työntelemään sitä pitkin tallin lattiaa, voikin yläpään pistää paloiksi.
Ei ollut muuten sovitettu pari tuo kansi, jolla olen toistakymmentä vuotta ajellut. Onkohan joku joskus koneistamalla sovittanut vai onko ollut hyvää tuuria, kun ei ole pahempi vuotoja yms ongelmia ollut.
Kansipahvi oli aika lailla liimaantunut kiinni. Pientä rapsutusta tiedossa ennenkuin uutta kantta viittii sovitella.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Maaliskuu 16, 2013, 07:45:32
Kävin eilen ohimennessä "kellottamassa" yläkuolokohdan, kun kansi on pois häiriköimästä. Aika tarkkaan oli roottorin merkki kohdallaan, vain noin 1-2 astetta edellä todellista eli ei oikeastaan mitään merkittävää eroa.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Maaliskuu 24, 2013, 19:27:13
Tänään meni sitten uusi nokkaketju paikalleen. Rautalangalla vanhaan kiinni ja moottoria pyörittäen vetämälle paikalleen.
Niittaamiseen hommasin mutterinhalkaisijan. Siihen piti teipata laattaraudan pala vastinpinnaksi.
Lopullisen kiristyksen tein sitten perinteisellä pisttepuikko ja kaksi vasaraa -tekniikalla.

Hans Joachim Pahlin hienon kirjan http://www.hjpahl.com/XS650_Motor.htm (http://www.hjpahl.com/XS650_Motor.htm)
ja kokemuksen perusteella prässäsin kannentiivistettä hieman kasaan ja vedin 10mm kierretangolla ja isoilla hylsyillä laakerit paikalleen.

Hienosti nokka-akseli pyörii paikallaan ja ajoituskin on alustavasti kohdallaan.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: xs2jammu on Maaliskuu 24, 2013, 20:38:12
No niin kohta sitten savut kun ajokausikin varmaan jo pikku hiljaa lähenee.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Maaliskuu 24, 2013, 22:55:42
Olen harjoittanut tällaista kerran viikossa kolme tuntia tallilla meininkiä. Saattaa mennä vielä jokunen sessio eli viikkoja ennenkuin höräytetään. Työ ja perhe vievät niin runsaasti aikaa ja voimia.
Reissatakin saa taas ihan tarpeeksi. Viime viikolla Lappeenrannassa, ensi viikko Vuolenkoskella, ensi kuussa Torniota ja Joutsenoa...
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Huhtikuu 01, 2013, 22:19:23
Aprillipäivän kunniaksi meni kansi paikalleen. Varmasti 15 pulttia pitävät sen paikallaan  ;D

Myös nokka-akselin päätypalikat laitoin paikalleen. Tiedoksi, että isolla hylsyllä ja ruuvipenkillä stefat menevät hienosti ja suorassa paikalleen.

Rudin paksut messinkilaatat uusien kromattujen muttereiden alla näyttävät ihan hienolta.

Mittakellolla tsekkasin vielä venttiilin ajoitukset ja näyttäisivät olevan suunnilleen kohdallaan.

Ai niin. purkaessa huomasin etteivät huo power check valvet olleet kestäneet koko ajokautta. Ei ollut enää venttiilitoimintaa vaan kaasut kulki vapaasti edestakaisin.

"Asensin tuossa talvella power check valvet huohotukseen:
http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=1093.0 (http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=1093.0)
Nuo power check valvet pitäisivät olla hieman parempia kuin muut vaihtoehdot. Tiedä häntä, mutta pieniä, kevyitä ja halpoja ainakin."
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Huhtikuu 04, 2013, 13:55:22
Mikäs talvilomalaisen on vaikka tallissa lomailla...

Nyt tuli kone siihen kuntoon, että takaisin runkoon voisi nostella.

Hieman piti pähkäillä, jotta sai keskitettyä Boyerin pulssimagneetit nokka-akselin keskelle. Sen alkuperäiset asennusvarusteet ovat kärkisytkän nokka-akselille, jonka sisällä on puslat ja labyrinttitiivisteet. Virinokka on tyhjää täynnä enkä jaksanut vanhasta nokasta alkaa repimään puslia ja tiivisteitä irti - lienenkö saanutkaan ehjänä.

Mutta muutamalla M10 mutterilla ja sopivilla aluslaatoilla sain keskitettyä pyörijän hienosti. Tsekkasin vielä mittakellolla, niin magneettipyörijällä ei ollut lähes lainkaan heittoa.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: xs2jammu on Huhtikuu 04, 2013, 14:40:06
No sähän kerkeet saamaan ennen Teivon rompetoria savutkin  ;)
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Huhtikuu 07, 2013, 08:09:47
Näissä vanhoissa vehkeissä löytyy aina uusia edellisten omistajien virityksiä...

Sen jo tiesin etukäteen, että vanhaan kannessa oli kaasuttimen kurkut kiinnitetty M8 kuusiokoloruuveilla alkuperäisten M6 sijasta. No kurkuissa oli sitten niin väljät pultinreiät, että piti uuden kannen M6 ruuveille laittaa sen verran aluslaattaa ettei kuusiokoloruuvin pituus enää riittänyt. No onneksi löytyi sopivan mittaisia M6 pultteja.

Eilen nostimme koneen paikoilleen runkoon ja yläkiinnikettä sovittaessa ilmeni, että alkuperäiset kiinnikkekorvakkeet kannessa ovatkin M8 pulteille. Vanhaan kanteen joku oli porannut reiät M10 kokoisiksi ja näin kiinnityspultit eivät sopineetkaan uudelle kannelle. Nyt pitää jostain kaivaa 90 - 100mm pitkät M8 pultit. Mutta saahan noita kaupasta, jollei helpommin löydy.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Huhtikuu 20, 2013, 23:07:49
No ni. Nyt ollaan jo lähellä ensimmäisiä savuja. Jotain jalkatappeja sekä jarru- ja vaihdepolkimia täytyy vielä kiinnitellä. Ja käydä ostamassa bensaa tankkiin. Ehkä ensi viikonloppuna...

Uuden yksiputkisen huohottimen letkutin toiseen ilmansuodatinboksiin ja toisen boksin liittymän tukin letkunpätkällä ja fillarin akselin pitkällä kupukantapultilla.

Kun noita nokka-akselin päätykansia on kerääntynyt enemmänkin, niin raaskin porailla huonoimpaan reiän, johon sain lämpöanturin kiinni.

Ja jälleen löytyi yksi uusi edellisten omistajien tekelöinti. Pakoputkien pinnanpultit olivat vanhassa kannessa normaali M8, kun tässä uudessa olikin 8 millin hienokierre. No onneksi ostin kanteen uudet kiiltävät kupumutterit, niin vanhat pääsi pitämään pakopuolta paikallaan.

Ai niin. Pitäisiköhän huolestua, kun vanhalla versiolla puristuspaineet polkemalla nousivat vain 135 psi:hin ja tällä uudella yllättäen painetta kertyi 150 psi samalla lailla polkemalla.  ??? Ero tuntuu ihan jalassakin, kun polkaisee.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: xs2jammu on Huhtikuu 21, 2013, 08:52:04
No niin, sähän pääset kohta puolin ajeleen kun ilmat lämpenee. Noi on mukavia yllätyksiä aina noi edellisten omistajien korjaukset, no löytyy niitä varmaan munkin jäljiltä  ;)

Pena
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Huhtikuu 27, 2013, 23:09:32
Tänään meni viimeiset palikat paikalleen, huoltikselta tuoretta bensaa tankkiin. Jytäri tallin edustalle bensa tippuen hanoista.
Lähes eka polkaisulla hörähti käymään ja kävi kuin traktori ja tyhjäkäynnillä ei ollenkaan.

Strobo kiinni ja sytytyshän oli tosi myöhäisellä. Vähän ajoitusta kun sääti, niin kyllä muuntui käynti ja tyhjäkäyntikin löytyi jälleen. Ihan hyvältä kuulosti.

Boyerin ennakonsäätö on hieman laajempi kuin alkuperäisellä mekaniikalla. Eli kun laittaa täyden ennakon kohdalleen, on tyhjäkäynnillä sytytyshetki hieman liian myöhäisellä. Mutta eipä tuo haittaa.

Saas nähdä jaksanko vappuna käydä jopa ajelemassa. Ajovarusteet rahtasin jo tallille.

Bensan valuminen hanoista lakkasi varmaan alta puolen tunnin. Tosin tallissa edelleen haisee koko ajan tuore bensa.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Toukokuu 01, 2013, 21:59:52
Kausi alkoi 47 km pyräytyksellä. Kone kävi hienosti ja papua riittää.
Ensin molemmat(!) nopeusmittarit sekosivat yli 120 km/h vauhdissa. Pienen säätämisen jälkeen vain toinen enää  ;D

Kummasti muuten käynti parani, kun vaihdoin vanhojen säilytysöljynpoltto Equiem(!) tulppien tilalle NGK:n iridiumit. Ehkä ne todella lisäävät yhden tai kaksi hevosenvoimaa...
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Toukokuu 18, 2013, 22:00:03
Tänä aamuna tsekkasin säädöt, kun tuli vaikeuksia saada käyntiin kuumana ja tuppasi potkimaan takaisin.

No sytytys oli karvan verran aikaisella, sääsin kolme-neljä astetta myöhäiselle.
Oikean puolen venttiilit olivat löysät, minkä oli jo kuullut korvallakin. Pistin säätöihin.

Mutta, mutta...
Kaikkien venttiilinsäätöluukkujen pultit olivat ihan löysällä. Nelipulttipakoventtiilin kansi oli tihkunut jo hiukan öljyäkin. Ja kyllä minä ne mielestäni kunnolla kiristin konetta kasatessa. Liekö sitten tiivisteet painuneet kasaan tai jotain.
Yksi asia, mitä en todella halua kokea on se, kun jytäristä irtoaa ventiilinsäätöluukku ajossa. Tulee todennäköisesti öljysumua aika tuhdisti.

Yksi perus "jytäristipila" on houkutella joku avamaan öljyntäyttötulppa ja tsekkaamaan öljynpinta - koneen ollessa käynnissä.

No synkkasin vielä kaasarit jasäädin tyhjäkäynnin. Sitten olikin mukava tehdä mansen masinistien kanssa 140km kevätajelu.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: pekka on Toukokuu 19, 2013, 22:19:57
Mites nokka vaikutti käyntiin ja tehoihin?

Pekka
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Toukokuu 20, 2013, 20:46:46
Persdynon mukaan lähtee paremmin. Mutta keväällä kaikki on uutta ja kaunista...

Mittarinkin mukaan puristukset nousi. Minkä huomaa siinä, että potkustarttiin täytyy keskittyä entistä enemmän. Puolihuolimaton polkaisu saa aikaan vain takapotkun. Siirsin sytytytystä muutaman asteen myöhäiselle, niin hieman rauhoitti potkimistaipumusta.

Eräs uudemman jammun omaava kaverini huomasi omassa ukkosässässään syksyllä hieman laimentumista ja hän keksi vaihtaa uuden nokkaketjun venyneen tilalle. Tehot palasivat entiselleen.
Itselläni nokkaketju oli kiristäjän entisestä ja nykyisestä asennosta päätellen tosi paljon venynyt. Uskoisin, että pääosa tehojen ja puristusten kasvusta tulee siitä, että nyt on nokan ajoitus huomattavasti lähempänä tehtaan speksiä kuin aikaisemmin.

En ole vielä vajaan viidensadan kilometrin sisäänajon jälkeen huippukierroksilla pyöräytellyt kuin hyvin hetkittäin. Joka tapauksessa, kun moottoritiellä 130 km/h vauhdissa avaa kaasun, niin edelleen tuntuu ihan mukavasti kutitellen kiihtyvän. 140 km/h vauhdissa yleensä höllään kaasun, kun alkaa hirvittämään vauhti ja mahdollinen rahanmeno.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: pekka on Toukokuu 22, 2013, 14:13:57
Voipi olla talvella edessä nokan hionta. Niin on luumu liikkumaan tuo meikäläisen mopo että pitää jotain keksiä  ;D Nokkaketjun vaihto on hyvä idea. Pytyt pitänee porata samalla.

Kaverilla on sivuvaunucrossissa Shell#1 nokka, reilu 700 kuutiota, Dellorton pumppukaasari (yksi kappale) ja isohko 2-1 pakoputki, ei laturia ja HEI sytkä GM/Mopar osista. On melko vihainen ottamaan kierroksia...  8)

Pekka
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Toukokuu 25, 2013, 09:18:17
Eilen vedin moottoritien liittymästä lähtiessä punarajalle (vajaa 7500 rpm) 2., 3. ja 4. vaihteella. Puhtaasti ja tasaisesti veti joka vaihteella. Luukku levällään. Hienolta tuntu. On siinä ehkä jotain lisäpotkua tuolla sporttinokalla 6500 rpm tienoisssa.

PS. (Jälkiasennus)kierroslukumittarin vaihtovalossa on ideaa. Ei sitä ehdi viisarin paikkaa tsekkailla. Vaihtovaloni syttyy 7200 rpm kohdalla ja kirkastuu aina 7500 rpm asti.
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: kari.j.tuominen on Toukokuu 25, 2013, 18:55:38
Moron...
Eräs sporttinokan haltia kertoi 5.vaihteellakin päässeen punarajalle,mikä ei ollut mahdollista vakinokalla..




T:KT
Title: Vs: Sporttinokalle kansi ympärille
Post by: jukka_xs650_fi on Toukokuu 25, 2013, 19:23:33
Mulla on 17 / 38 ketjurattaat ja xs650speeds in gears.xls taulukon mukaan 7500 rpm viitosvaihteella olisi tällöin 162 km/h.

Ihan mahdollista. Sen verran henkevää on meno vielä 145 km/h tienoilla.