Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Toukokuu 25, 2020, 06:44:27
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Ajoilmat paranee. Kausi 2020 etenee.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  Pientä näpräystä taas
« edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] 3 Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pientä näpräystä taas  (Luettu 24250 kertaa)
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #15 : Marraskuu 19, 2007, 14:32:10 »

Käsittääkseni tästäkin on ollu puhetta, nimittäin että ei ihan helpolla irtoa. Tällä tapaa sain oman irti melko kivuttomasti.
Eli aivan normi-ulosvetäjä, ja sopivan kokoinen taltta/kiila/ruuvari yms...
Ensin ulosvetäjään vetoa päälle, sit ängetään kiilaa roottorin ja koneen väliin mahdollisimman läheltä akselia, pieni napaus kiilan päähän ja irti on. Pitää vaan varoa ettei kuori kampuran stefaa, ellei meinaa vaihtaa sitä.


* roottori.jpg (20.64 kB, 768x576 - tarkasteltu 534 kertaa.)
tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #16 : Marraskuu 20, 2007, 13:54:53 »

pähkäilin kuinka nuo pakokanavan ohjaimen viereiset pinnat saisi tasaseksi ja viimeisteltyä jotenkin.
Ratkasuksi kehitin lyijärin ja liuskan 6-satasta vesihiomapaperia. Tätä ennen työstin tavaraa irti nuolien osoittamasta kohtaa pienellä hiomakivellä. myös kyljistä ja kanavan lyhyeltä puolelta lähti melkonen määrä alumiinia pois.
Kuten sanottua, tehonnousua ym. tuskin esiintyy mutta sitä parempi, mitä vähemmän karstalla on karheaa tarttumispintaa.
hönkii sitten koko kone puhtaana pidempään.
Elättelen myös ajatusta( koska oli juttua pakovastuksista ja kuristimesta putken alkupäässä) että kun kanavan alkupää hengittää vapaammin, orkkisputkien alut ikäänkuin toimittais niitä kuristimien virkaa, ja pakovavastus olis näin ohjattu oikeaan paikkaan. Silkkaa teoriaa mut eihän sitä tiedä...
Itse ohjureihin en juuri koskenut, ja ympärystää en kalvanut liiaksi kun ei ole tarkotuskaan rakentaa mitään kisakonetta vaan parantaa toimivuutta arkikäytössä. (ja ehkä ihan snadisti lisää potkua.....) :D


* pora-1.jpg (6.82 kB, 768x576 - tarkasteltu 524 kertaa.)

* erikoistyökalu-2.jpg (14.92 kB, 768x576 - tarkasteltu 403 kertaa.)

* pako-valmis.jpg (8.21 kB, 768x576 - tarkasteltu 531 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2007, 17:15:05 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #17 : Marraskuu 20, 2007, 16:49:52 »

ekassa kanavassa näkyy nuolen osottama kannas, joka mun käsittääkseni kuuluukin olla siinä, ei ehkä noin terävä mutta kuitenkin.
Toka kuva yrittää esittää toista kanavaa jonka silotin, siinä kun ei ollu tota kannasta juuri säilytettäväksi asti.
Saattaa olla yksi syy miksei tuosta kannesta oletetusti juurikaan parempaa saa?
Noi on mun omia tuherruksia ja idea joka perustuu siihen aiemmin lähettämääni linkkiin 4-tahtikoneen virityksestä.
Kommenttia?


* kanavat.jpg (12.09 kB, 1169x850 - tarkasteltu 531 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1441


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #18 : Marraskuu 20, 2007, 18:39:32 »

Elättelen myös ajatusta( koska oli juttua pakovastuksista ja kuristimesta putken alkupäässä) että kun kanavan alkupää hengittää vapaammin, orkkisputkien alut ikäänkuin toimittais niitä kuristimien virkaa, ja pakovavastus olis näin ohjattu oikeaan paikkaan.
Jos hengitystä haluat parantaa, niin myy orkkisputket ja vaimentimet tarvitseville kovaan hintaan ja osta kunnon pakopuoli.
Alkuperäisillä ei tuu hengittämään kunnolla ikinä.

Tai tee orkkis putkien kannen puoleisesta päästä tee-se-itse kuristimet. Joku jeppe oli tehnyt ja kuulemma hyvin toimii. Siis sahaa sieltä pienet stubit.

Rudinkin myymät yhtä putkea olevat uustuotantopakokäyrät ovat riittävän väljiä. Sen sijaan alkuperäisen näköisiä kunnon vaimentimia on varmaan vaikea löytää. Siis jos jytärisi on museorekisteröity ja haluat säilyttää kuitenkin mahdollisimman hyvin alkuperäisen ulkonäön.

Jos et moisesta museohömpästä piittaa on taivas vaan rajana, kun pakopuolta suunnittelet.

        Jukka
tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #19 : Marraskuu 20, 2007, 19:02:51 »

onks hajuu mitä halkaisijaa se jamppa käytti?
Toisen puolen seetipinta pakopuolella ei meinannu tasottua käsivoimin, jotenka otettiin taas apuun honkkarista ostettu kokonaista 10 eukkaa arvoinen iskupora, ja johan tasottu, lopputulos ei ehkä iiiihan just jonkun alan ammattilaisen mieleen mut ei toi jälki paljoa eroa puolien kesken. Aika vastaavat(tosin täynnä pientä reikää) noi oli ennen remppaakin ja kone toimi kohtuu hyvin ilman suurempaa ohivuotoa.


* hienosäätöä-1.jpg (19.96 kB, 768x576 - tarkasteltu 402 kertaa.)

* hienosäätöä-2.jpg (13.33 kB, 768x576 - tarkasteltu 377 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2007, 20:17:31 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1441


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #20 : Marraskuu 20, 2007, 20:12:26 »

Yleisimmin nämä korvausröörit pakopuolelle ovat puolentoista tuuman putkea (ulkohalkaisija), jolloin sisähalkaisija on yleensä 1 3/8" eli noin 35mm.

Tän mainitun jepen "virityksestä" löytyy kuvat:
http://img182.imageshack.us/my.php?image=20070607gasket0006wm6.jpg
http://img263.imageshack.us/my.php?image=20070607gasket0013wp3.jpg

Ja juttua http://xs650temp.proboards29.com/index.cgi?board=talk&action=display&thread=1188770789&page=1#1189461979

      Jukka

PS. Vähän juttua ja kuvia omasta pakopuolivirittelystäni:
http://www.xs650.fi/jukka/pohja_files/history_2005.htm#10
http://www.xs650.fi/jukka/pohja_files/history_2005.htm#13
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2007, 20:21:17 kirjoittanut XS650babbler » tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #21 : Marraskuu 20, 2007, 21:00:55 »

Täytyy raahata ne putket tuolta säilöstä ja vähän tarkastella mitä niille vois tehdä. Hyvät on noi linkit.
Toisaalta nää jutut ei vaikuttais olevan mitään kiveen kirjottuja totuuksia....
Tulee kysymykseen sekin, kuinka paljon tohon möykkyyn on valmis tuhlaamaan rahaa ja onks se enää vastaavan huvin arvoista.
Jokatapauksessa ja myös siksi kiitti näistä.
Mä olen siinä mielessä juntti että hakkaan päätä seinään ja yritän omalla tavalla, nyt on kansi tehty paremmaksi (tai huonommaksi)
ja vasta sit kokeillaan miten putket mallaa kokonaisuuteen.....
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2007, 21:44:22 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #22 : Marraskuu 21, 2007, 14:50:46 »

Putsasin kampuran/ veivien laakerit rasvanpoisto-sprayllä, jonka jälkeen testasin minkä kokoista metalliliuskaa saa mihinkin ängettyä jne.
Kapiakselin laakereissa ei ollu ylös- alas klappia ensinkään. Sivusuunnassa kylläkin.
Veivien laakereissa oli havaittavissa hyvin hienoista klappia- ehkä... kokeilin siten, että änkesin 0,5mm rakotulkin (mahtui kummallekin puolelle) limpun ja veivin väliin ja yritin sitten vatkata veiviä ylö-alas, joka tapauksessa oletettua klappia on niin vähän että on vaikea päätellä kumpaa se on, siis sivusuunnassa vai pystysuunnassa......
Tästä hommasta en tajua tuon enempää, löytyiskö jotain kikkaa/ tekniikkaa/ tietoa tähän liittyen?


* kone-02.jpg (21.29 kB, 768x576 - tarkasteltu 493 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2007, 14:52:27 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #23 : Marraskuu 21, 2007, 17:14:04 »

Ennenku mitään lyö takasin läjään niin kaikkihan pitää tietysti putsata asianmukaiseen tyylin. Leikin pikku kemistiä ja pitkällisten, erittäinkin vaativien kemiallisten tutkimusten tuloksena voitiin todeta ton cillit-bangin, astianpesuaineen ja uusiokäytetyn hammasharjan
samanaikainen yhteiskäyttö erittäinkin toimivaksi kombinaatioksi.
Varsinkin ketjurasva ei meinaa muuta kuin levitä pitkin mutta näillä keinoin poistui nekin helposti. :o
Entäs astiat? ehkä huomenna...


* yäk-likaa.jpg (20.73 kB, 768x576 - tarkasteltu 385 kertaa.)

* puts.jpg (18.25 kB, 768x576 - tarkasteltu 526 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1441


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #24 : Marraskuu 22, 2007, 10:15:48 »

Tästä hommasta en tajua tuon enempää, löytyiskö jotain kikkaa/ tekniikkaa/ tietoa tähän liittyen?
Ohessa ote tehtaan manuaalista speciaaleille http://www.biker.net/650_service/650service%20main.html

Olen saanut sellaisen käsityksen, että kiertokangen sivuttaisvälys (allaolevassa kuvassa B) ei ole kriittinen kuin niin päin, ettei se saa olla liian pieni (eli alle 0.15mm). Jopa kokonaisen millin suuruisen sivuttaisvälyksen ei ole havaittu tuottavan ongelmia.

Yläpään sivuttaisliikettä (A) mitattaessa täytyy pitää huolta, ettei kiertokanki pääse liikkumaan sivusuunnassa alapäästään (välys B).

         Jukka


* kampura.jpg (41.34 kB, 377x677 - tarkasteltu 551 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2007, 11:36:53 kirjoittanut XS650babbler » tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #25 : Marraskuu 22, 2007, 14:35:48 »

Kiitos! tää jeesas jo tod. paljon. :D Korjauskäsikirja ei havainnollista tätä kuvin ja kun on päässy tuo kone-lontoo vähän ruostumaan niin ota nyt sitten selvä mikä on small end ja big end etc..
Kiertokangen sivuttaisvälys oli se n.0,5 mm/puoli, ja tuon kangen yläpään liike (a) oli n.1,5mm ja n.1.0mm pääsi sitten alapää liikumaan sivusuunnassa tai tai ei.
(huomatkaa ammattimaisen tarkka mittausmenetelmä)
Aikani tota tuijotettuani, ja kankia eestaas vetkutettuani tulin siihen tulokseen että ylös-alas klappia ei ole, laakeripinnat on siistit eikä lagrut rallata pyöritellessä. mitään näihin liittyvää meteliä ei ollu havaittavissa kun kone kävi, joten näillä osilla on luultavasti vielä runsaasti käyttöikää jäljellä. Oliskin levinny budjetti hieman käsiin muussa tapauksessa.....


* kampura-5.jpg (18.9 kB, 768x576 - tarkasteltu 535 kertaa.)
tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #26 : Marraskuu 24, 2007, 22:49:24 »

Tein viime talvena kattavan kytkinremontin ja nyt pääsi näkemään mitä oli ehkä pielessä vai ei.

Yksi vaimennusjousi oli poikki ja yksi väsähtänyt joten laitoin ne uusiin. Kytkinpakan ja vauhtipyörän yhdessä läjässä pitävät niitit oli tietysti pakko poistaa/rikkoa että pääsi vaihtamaan uudet.
Uudet vaimennusjouset upposi paikalleen sormivoimin ilman ihmeempää häsläystä, ainut "erikoistyökalu" oli rälläkkä millä ne niitit sai tasaiseksi.
( täytyy vielä lisätä että annoin yhden konepajan hoitaa ton toimenpiteen, siis sen niittien poiston, kun ei sattunu olemaan sitä räikää eikä kunnon poranteriä, ei ne sieltä ihan itsekseen kuitenkaan liu-u pois.....)

kuva 1- Niitit korvaavat pultit muttereineen tilasin rudiltä saksoista ja hyvin on pysynyt kiinni ilman mitään tarkkaan momenttiin kiristystä, loctiteä tietysti tuli kierteisiin.

kuva 2- Pulttien päät oli kalvaneet koneen runkoon ikävän näköisen uran, eli olis pitäny olla tarkempi ja hiasta pulttien päät tasaiseksi.
Ihme kyllä mitään meteliä ei kuulunu, eikä iso paha, mutta eri koneissa on tietty eri välykset, eli jollakulla tosta olis voinu jo irrrota isompaakin sälettä.( suattapi aiheutua siitäkin että kykinakselin, siis sen vaihteiston, laakeri on väljä tms... sen vaihdan siis)

Kuva 2- Hieeeeeenot alumiiniset kytkinjousien pulttien alumiiniosat kului yhdessä kesässä yhtä paljon kuin orgikset kokometalliset vastaavat sitten vuoden 80. Toimii varmaan vielä mutta tuskin yhtä pitkään.

Kuva neloinen- Kytkinpakan sakarat oli kuluneet melko syville urille ja sen huomasi jo käytössä, ja silotin ne eka karkeahkolla viilalla ( en aivan tasaseksi mutta siihen liki, ettei lähde turhan paljon) ja viimeistelin about 2-satasella hiomapaprulla. yhdessä kesässä ei ole juuri uutta uraa syntyny.
Annoin saman käsittelyn myös uusille kytkinlevyille pyöristäen levyjen sakaroiden terävät kulmat pois.
En sentään lähteny jokaista sakaranvälystä mittaamaan mutta toi jotakuinkin isoin (0,6mm) antanee jotain osviittaa.Välys vaihtelee jostain 0,1- tohon 0,6:teen eli ei oo ihan niin justiinsa.
Pari päivää joutui säätelemään kykää liikennevaloissa ja sen jälkeen meni koko kesä ilman mitään, toimi todella juoheasti.


* kykä-1.jpg (16.91 kB, 768x576 - tarkasteltu 401 kertaa.)

* kykä-2.jpg (13.77 kB, 768x576 - tarkasteltu 374 kertaa.)

* kykä-3.jpg (20.08 kB, 768x576 - tarkasteltu 370 kertaa.)

* kykä-4.jpg (14.64 kB, 768x576 - tarkasteltu 388 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2007, 01:39:02 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #27 : Helmikuu 08, 2008, 17:01:08 »

Tokihan mopo tarvii uuden värin jos kerran kone rempataan, ja kun jenkkimalli on kyseessä niin yritän laittaa niin törkeät maalit että just ja just pysyy (minkä?) maun rajoissa.. Sijoittuu jonnekin 70-80- luvun taitteeseen..? Turkoosia, oranssia ja tumman vihreetä metallihohtona. Ja vähän valkosta evääksi. Löytyiskö keltään sellasii monitorin kokosia aurinkolaseja? -Sellasia paksusankasia jotka on muotoiltu sillee ikäänkuin silmät olis keskellä otsaa... 8)


* tankki-vaihees.jpg (7.19 kB, 320x240 - tarkasteltu 470 kertaa.)

* kotelo-valmis.jpg (8.29 kB, 320x240 - tarkasteltu 515 kertaa.)
tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #28 : Helmikuu 10, 2008, 15:31:02 »

Noniin, tais mennä jonnekin 70- luvun alkupuolelle....
Yllättävän siistiä jälkeä sai aikaseksi motipin spray- maaleilla ja lakalla. On aineet hieman kehittyny siitä kun viimeksi jotain vastaavaa tuhersi. Raidat on maalatuja, ja tuulikuivaajalla sai kovettumisaikaa lyhennettyä työvaiheiden välillä.
Tein siten, että maalasin ensin turkoosin päävärin ja päälle kerroksen lakkaa. sitten annoin kovettua muutaman tunnin.
Raidat ja viimesen kerroksen lakkaa duunasin saman illan aikana valmiiksi asti. Sähköteipillä rajasin.
Pohjamaalina käytin ruiskukittiä itseään, metalliväri kun on helpompi saada tasaiseksi jos alla on vaaleeta.


* valmis 1.JPG (112.84 kB, 640x480 - tarkasteltu 478 kertaa.)

* valmis 2.JPG (114.57 kB, 640x480 - tarkasteltu 485 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2008, 15:59:53 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #29 : Helmikuu 20, 2008, 17:21:31 »

Dudii, sain koneen vihdoin viimein kasaan, tulihan sinne sittenkin uudet laakerit kampuraan ja uudet veivit kanssa, eli lopetin kulujen laskemisen sikäli että se on turhaa. jotain pari toboo...ei, en haluu ees ajatella...
Tossa on you tuubin videopätkä ekasta startista    http://www.youtube.com/watch?v=MxpglRoSaDo   oli pakko monottaa käyntii ku akku oli DÖD ja samaten apuakku.

Ei toi väri nyt niin törkee ollukkaan ku itseni annoin visioiden ymmärtää, mut eipähän tuu samanlaista vastaan silti.
Tulis vaan ne pakoputkien alkukäyrät ny, perään asentelen lyhyet suorat putkenpäät, tulee varpisti kimakat äänet.


* kone auki.JPG (115.33 kB, 640x480 - tarkasteltu 478 kertaa.)

* kone-1.jpg (17.34 kB, 640x480 - tarkasteltu 492 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2008, 17:56:46 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!