Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Syyskuu 16, 2019, 17:13:36
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Tampereen Teiskon Kaanaassa kahinoidaan eli rinkulaa kierretään la 21.9.2019

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  Pientä näpräystä taas
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 3 Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pientä näpräystä taas  (Luettu 22292 kertaa)
lankinen
Guest


Sähköposti
« : Lokakuu 27, 2007, 19:30:12 »

Nyt laitetaan pyörä sitten aivan osiin, kone irti ja täysremppa edessä.
Innolla odottaa rupeeko jytärissä keula nousemaan tehonokalla...


* Lähtökohta..jpg (44.04 kB, 1000x750 - tarkasteltu 472 kertaa.)

* kohta kone irti.jpg (52.66 kB, 1000x750 - tarkasteltu 463 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2007, 20:05:41 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
xs2jammu
Hero Member
*****
Viestejä: 1012


Yamaha XS 650 -79,XT 1200 Super Tenere


Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : Lokakuu 28, 2007, 08:34:32 »


Innolla odottaa rupeeko jytärissä keula nousemaan tehonokalla...


Taitaa tulla "bomber"-hippie  ;D


Kerroppa meille sitten miten edistyy.
tallennettu

lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #2 : Marraskuu 10, 2007, 21:41:12 »

nyt on sit kone pulpetilla... Ohhjekirja sanoo lontooksi näin: " If an internal micrometer is not available, the amount of wear can be checked by inserting each piston in turn (without rings) into the bore with witch it was previously associated.
If it is possible to insert a 0,004 inch (0,101mm) feeler gauge between the piston and the cylinder wall on the thrust side, remedial action must be taken.
Mä käsitin niin että tunge 0,1mm rakotulkki männän ja sylinterin väliin yläpuolelta ja jos mahtuu niin väljä on, aikasta heittämällä meni niinku kuva näyttää...
Löytyykö syväluotaavaa analyysin tynkää?
Se piti vielä lisätä että ton mustan mönjän( on ollu rikkaammat seokset pari kesää) alla on vaaleeta helkkarin kovaa kiinni palanutta karstaa ja paksulti,
männissä, venttiilien syvennyksissä oli/ on paikoin millitolkulla sitä ryönää, liekö normaalia vai jotain mikä liittyy liian laihoihin seoksiin tms...?


* kone-3.jpg (10.8 kB, 640x480 - tarkasteltu 411 kertaa.)

* kone-2.jpg (14.67 kB, 640x480 - tarkasteltu 435 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2007, 23:38:13 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1421


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #3 : Marraskuu 12, 2007, 11:32:50 »

Aika likeltä, mutta käsittääkseni tuo rakotulkki tungetaan alapuolelta sylinterin ja männän helman väliin.

Tämä kaiketi sen takia, että sylinterin kuluma ei ole ongelma. Männänrenkaat sen korjaa, kunnes alkaa ohi puhaltamaan ja puristukset häipyy. Eli jos jytärin puristukset on luokkaa > 120 psi jalkastartilla ja > 130 psi sähköstartilla, niin pytty ja renkaat on ok.

Männän helman hinkkautuminen lisää kolinaa ja muuta haitallista värähtelyä. Mittaamaalla alapäästä välys rakotulkilla saadaan juuri tuo männän helman kuluma. (Pytty on siellä ihan hinkkaamaaton eli ehta.) Periaatteessa, jos pytty on hyvässä pinnassa ja puristukset kunnossa, niin pelkkä männän (ja renkaiden) uusiminen riittää. Eli ei tarvitse porata.

Toinen kriittinen paikka on männänrenkaiden urien sivuttaisvälys. Urat tuppaa leviämään ja renkaat värähtelemään ja lopulta voi jopa leikata kiinni (niinkuin mulla kävi joskus tässä jokunen vuosi sitten). Kirjoista löytyy tieto miten iso rakotulkki saa sopia männän renkaan vierelle. (Tosin vain kaksi ylimmäistä merkkaa. Öljyrenkaan sivuttaisväystä ei ole määritelty.)

      Jukka
tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #4 : Marraskuu 12, 2007, 14:25:09 »

jaa..kiitti. "thrust side" vaan kuulostaa ikkänku iskun puolelta tai jotn... Mut kyllä menee 0,1 tulkki myös alakautta eli ei kai
siitä pääse mihinkään, jottain tars tehrä. Karkeesti arvioiden ei näyttäs olevan suurtakaan eroo hinnassa valmiin lohko/mäntä- paketin ja porautuksen välillä. Uudet siis ne, hankimma...
tallennettu
hexi
Jytäääristi
***
Viestejä: 145



Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : Marraskuu 12, 2007, 21:04:12 »

Ennenkuin hankit uudet männät, kannaatta varmistaa onko pyörässä jenkki- vai eurokone.
Jenkkikoneen kiertokangissa on luku 447  ja euroversiossa 533.
US koneen kiertokanki on 10mm lyhyempi kuin eurokoneessa, vastaavasti männäntapin reikä männässä  on US-koneessa 10 mm alempana
kuin eurossa.  Näyttäisi siltä kuin sinulla olisi jenkkiversio,  eli se lähes tärinätön ja herkästi kiihtyvä malli.
Laitan kuvan männistä oikealla jenkkimännät

t hexi


* PB120271b.JPG (53.77 kB, 564x423 - tarkasteltu 451 kertaa.)
tallennettu
xs2jammu
Hero Member
*****
Viestejä: 1012


Yamaha XS 650 -79,XT 1200 Super Tenere


Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : Marraskuu 12, 2007, 22:14:23 »

Uskoisin myös tuon olevan aito jenkkiversio. Mies jolta sen Suomeen ostin kertoi että se oli tullut Ruotsiin jenkeistä muuttopyöränä. Jollen väärin muista Eki niin eikös siinä ollutkin mailimittari?
tallennettu

lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #7 : Marraskuu 13, 2007, 03:08:06 »

joo, mailimittarit on ja 447 lukee kiertokangissa. siitä lähes tärinättömästä en tiiä, mut ei kyllä tarvi enempää vatkata. Tottakai ihan eri juttu kuin 1300 hd tai jotn, jollaista pääsin koestaa tossa viime kesänä, vähänkään ku anto kaasua ni rupes jalat pomppimaan astinlaudoilla eestaas, sai ihan tosissaan puristaa pakaralla et pysy raajat omilla paikoillaan, toki vääntö on todella miehekäs mut kyllä se vaan tuntu aika traktorilta. Hatun nosto vaan niille jotka kyseisillä laitteilla viitsii tyylitellä menemään.
Löysin tähän koneen viilaukseen liityvän linkin: http://www.650motorcycles.com/XShead.html
En suuria odota tolta kannelta kun joka artikkeli näyttäis tekevän parhaansa latistaakseen toiveet lisäkaakeista mutta jotain takapihaviritystä ajattelin duunailla silti...
Tos on toinen linkki, 4-tahti koneen viritys opas: http://www.viritetty.com/2t/kamaa/Pdf/Modern_Engine_Tuning-A_G.Bell-4Stroke.pdf
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2007, 03:43:58 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1421


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #8 : Marraskuu 13, 2007, 09:53:41 »

Itsekin olen ihmetellyt, mistä tämä mielipide, että 533 tärisisi enemmän kuin 447 on syntynyt? Mainosihmisiltä?

Kukaan sitä ei liene tosissaan vertaillut eli laittanut ihan samaan pyörään sekä 447 että 533 kampiakseli, kiertokanget, männät pakettia. Teoriassa 10mm pidempi kiertokanki on massaltaan hiukan isompi, mutta pystysuunnassa massat on tasapainotettu. Pahimmat tärinät on jytärissä eteen-taakse suunnassa ja lyhyempi kiertokanki joutuu vispaamaan enemmään siinä suunnassa.

No tiedä häntä. Jenkit aina purnaa tärinöistä ja vaihtaa pienempää ratasta taakse, kun kuulemma tärisee niin paljon isoilla kierroksilla. Itse vetelen aina punaisen rajalle 533 moottorilla. No ykkösellä ja kakkosella useimmiten.... Eikä tärinä ole ongelma.
Uusien ketjujen myötä ajattelin vaihtaa taakse 33 -> 36 tai 38, jotta saisi hieman kiihtyvyyttä lisää. Ja kierrosten nousu reilun satasen vauhdissa 4500 -> 5000 rpm ennemminkin vähentää tärinää, kuin lisää sitä.

       Jukka
tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #9 : Marraskuu 17, 2007, 23:26:09 »

Lähdin sitten riuhtomaan kanavista tavaraa irti, kun mun mielestä siellä oli sitä sittenkin liikaa
Laitan tuosta vähän kuvasarjaa kylkeen joutessani.
Melko epätasanen on tuo viimeistely. Pyrin lähinnä tasoittamaan nuo kaikki terävät kulmat ja ylimääräiset pahkat.
Kanavat tietty muutti myös muotoaan hieman, toivottavasti on edes jotain hyötyä.....
Imupuolen jätin karheaksi, pakopuolen pyrin kiillottamaan niin pitkälle kuin työvälineet ja kiinnostus riittää.


* ennen--.jpg (120.55 kB, 2560x1920 - tarkasteltu 481 kertaa.)

* imu-1.jpg (94.85 kB, 2560x1920 - tarkasteltu 446 kertaa.)

* pako-1.jpg (91.4 kB, 2560x1920 - tarkasteltu 426 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2007, 23:33:25 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #10 : Marraskuu 17, 2007, 23:41:21 »

Nyt on terävät kulmat ja muutkin pallukat hiottu pois. Enempää ei viitsiny lähteä hinkkaamaan, tarttis jo varmaan isommat kaasarit ja putket, ei tänä vuonna ainakaan.


* imu-kesken.jpg (74.5 kB, 2560x1920 - tarkasteltu 426 kertaa.)

* pako-2.jpg (77.58 kB, 2560x1920 - tarkasteltu 423 kertaa.)

* kaksi-puolta.jpg (130.43 kB, 2560x1920 - tarkasteltu 458 kertaa.)

* imu-3.jpg (91.44 kB, 2560x1920 - tarkasteltu 412 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2007, 00:15:24 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #11 : Marraskuu 17, 2007, 23:46:09 »

Seetipinnat kiillotu aika hyvin tahnalla.


* tahnan-jälkeen.jpg (130.99 kB, 2560x1920 - tarkasteltu 448 kertaa.)

* tyäkalut.jpg (215.34 kB, 2560x1920 - tarkasteltu 407 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1421


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #12 : Marraskuu 18, 2007, 12:00:06 »

tarttis jo varmaan isommat kaasarit ja putket, ei tänä vuonna ainakaan.
Mulle on tullut sellainen käsitys jytäristien maailmanlaajuisesta keskustelusta, että juuri kansi on virtauksen jarru, ei imu eikä pakopuoli. Ja kansi tässä tarkoittaa kokonaisuutta (rakenne, venttiilien kulma, palotilan muoto, kanavien jyrkkä mutka, venttiilien koko).
Eli isommat kaasarit ja avarammat pakoputket tekevät vain asiaa huonommaksi. Paras teho saadaan virittämällä koko ketju (ilmanputsarit, kaasuttimet, kansi, pakoputket, vaimentimet) "vireeseen" eli sopivasti imuvastusta ja sopivasti pakovastusta, niin jopa jytärikin kiekaisee.

38mm CV kaasuttimien tehollinen aukko on luokkaa 34mm. Mikunin 34mm luistikaasuttimet ovat aika optimi, koska kuulemma 32mm sopivia ei oikein löydy. 36mm luistikaasuttimet tuottavat enemmän hyötyä kuin haittaa vasta > 800cc ja > 7000 rpm käytössä.

Pakoputkiston virittäminen on taas aikamoista tiedettä. Paras yhdistelmä taitaa olla riittävän iso putki (hieman isompi sisähalkaisija kuin orkkisputkilla) kuristimella pakoaukossa. Pakoputkiston kokonaispituudella säädetään tehopiikin kierrosaluetta (lyhyellä isommilla kierroksilla kuin pitkällä). Kaksi yhteen putkisto näyttäisi olevan hieman tehokkaampi kuin kaksi kahteen, jos kokoojaputki on oikean etäisyyden päässä pakoaukoista (varsinkin yhtä pitkän matkan päässä) ja kokoojaputki ei ole liian väljä (mielummin 1.5 - 1.75 tuumaa kuin 2 tuumaa). Paras vaimennin 2-1 putkeen olisi Supertrappin kaltainen, jossa vastapainetta saadaan säädettyä laippoja vaihtamalla.

Mutta nämä kaikki yllämainitut hienoukset alkaa vaatimaan dyna-ajoja ja sittenkin saattaa tehopiikki helposti kaventua ja siirtyä ylemmille kierroksille.

         Jukka

PS. Esimerkiksi Kenny Robertsin tehdaskilpajytärit käytti ihan eri kansia kuin tuotantoversio.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2007, 12:09:42 kirjoittanut XS650babbler » tallennettu
lankinen
Guest


Sähköposti
« Vastaus #13 : Marraskuu 18, 2007, 18:34:36 »

Jee, mitä nyt tuolta netistä sain tietoa kaivettua niin tää jytärin kansi ei näköjään tod. oo mikään viritysihme...
Pientä parannusta pyrin silti tekemään, kun tulee se tehonokka kuitenkin.
Yksi epäkohta minkä havaitsin on se, että tulppa on jostain syystä lähempänä imu, kuin pakokanavaa, joku guru kun oli yhdellä palstalla sitä mieltä, että kipinä pitäis ohjata mahd. lähelle pakoventtiiliä joka on koneen kuumin paikka. Sain tästä idean hieman jatkaa sorvausta allaolevan kuvasarjan mukaisesti.
Toisekseen tulppa jää ikänkuin piiloon tonne kuoppaan, joka vaikuttaa muutenkin melkoiselta karstankeräys-syvennykseltä.
Kalvoin ympäriltä tavaraa irti pakoventtiiliin päin, toivoen näin seoksen syttyvän ennemmin pako, kuin imupuolella. Eihän tuo sitä kipinää sinne ohjaa mutta ehkä liekin kuitenkin tai edes sinne päin.
Uskon myös, että ulosvirtaus ikäänkuin pesee tulpan ohimennessään.....
Puristus tietty laski nyt himpun, mutta korkeempi nokka luultavasti kompensoi tätä.
Myös palotilan terävät kulmat on nyt pyöristetyt, perimätiedon mukaan terävät kulmat lämpenee enemmän kuin tasaiset ja seoksen ennenaikainen syttyminen on todennäkösempää.
Saattaahan olla lähinnä turhaa haihattelua, mutta ei luulis karstan tuossa palotilassa viihtyvän, ja mitäänhän ei saa ellei yritä ;D
( toi eka kuva on toiselta puolelta, by the way, ettei tuu sekaannusta meinaan)


* tulppa-1.jpg (30.06 kB, 1280x960 - tarkasteltu 397 kertaa.)

* tulppa-2.jpg (21.43 kB, 1280x960 - tarkasteltu 395 kertaa.)

* tulppa-3.jpg (25.68 kB, 1280x960 - tarkasteltu 422 kertaa.)

* tulppa-4.jpg (21.7 kB, 1280x960 - tarkasteltu 426 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2007, 19:45:54 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1421


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #14 : Marraskuu 18, 2007, 19:19:40 »

Nyt kun oot päässyt noin pitkälle  ;D
sun kannattais indeksoida tulpat eli sopivilla aluslaatoilla ja momentilla saada tulppa asettumaan niin, että sivuelektrodi osoittaa oikeaan suuntaan.
Itse en ole koskaan vaivautunut edes selvittämään mihin suuntaan, mutta viimeistä hevosenmurusta kalastavat kisakuskit harrastavat mainittua indeksointia.

       Jukka
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!