Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Lokakuu 13, 2019, 23:59:54
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Hyvin toimii jytäri muutaman asteen lämpötiloissa ja sateessa. Puhdistuukin ajaessa, jos oli alunperin reilusti likainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  Moottorin poskien kiillotus
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottorin poskien kiillotus  (Luettu 3161 kertaa)
harppa
Jytäristi
*
Viestejä: 14


Profiili Sähköposti
« : Tammikuu 09, 2011, 11:33:49 »

Morjes kaikille!
Olis tarkotus kiillottaa museojytärin (XS2 -72) moottorin posket. On aikanaan päässyt kosteus alumiinin ja lakkakerroksen väliin. Onko jollakulla kokemusta tai tietoa kyseisestä hommasta. On ehdotettu vesihiontapaperin(karkeus 1000) käyttöä ja lopuksi rättilaikkaa. Lakkapinta on kuulemma TOSI kova. Miten mahtas olla maalinpoistoaine tai kuumailmapuhallin. Aiheuttaako kuumuus pysyvän värivaurion? Tarkotus EI ole saada pinnasta kromatun näköstä, vaan mahdollisimman tasainen alkuperäisen näkönen jälki. Kannattaako lakata, vahata vai riittääkö esim Autosolin jättämä "suojakalvo"?
Kiitollisena mahdollisia vastauksia odotellen:Harppa
PS. Onko tietoa ohjauslaakerien(emäputki) numeroista
jos vaihdan kartiorullalaakerit orkkisten tilalle?

Kertokaa vaa rohkeesti kaikenlaisia konsteja.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2011, 11:50:15 kirjoittanut harppa » tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : Tammikuu 09, 2011, 12:20:47 »

Itse kiillotin syksyllä HongKongista löytyineellä setillä. Setissä oli pieni huopa- ja lumppulaikka ja kaksi eri karkeuksista vahakönttiä. Laikat sai porakoneeseen kiinni. Porakone pöytään kiinni ja tahkoamaan. Kiillotuksen jälkeen "maalaus" Sinolilla. Pahimmat hapettumat hankasin ensin vesihiomapaperilla. Aika hyvin on kiilto pysynyt vaikka kone on ollut kylmän varaston lattialla koko talven. Ei tietenkään kromausta vastaa mutta varsin siistit niistä tuli jos vertaa missä kunnossa olivat.

Vielä pitäisi sylinteri ja kansi saada pestyä rasvasta ja liasta. Vinkkejä?

Pekka
tallennettu
-mauri-
Jytäääristi
***
Viestejä: 135



Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : Tammikuu 09, 2011, 12:28:16 »

Moron

Täällä on hyviä ohjeita: http://www.timohapponen.net/hiontajakiillotus/
Ohjauslaakerit löytyy Rudilta http://www.xs650shop.de/shop/rahmen/?t=9010

Lenkkopflager
( Kegelrollen )
Art. Nr:     28_2009    
Preis:     39,00 €

Laakereita on myös Heiden Tuningilla:
http://www.xs650.biz/p/36/2682/mo74-cg|21=3/swing-arm-bushings-steering-bearings-dampers


-mauri-
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2011, 12:39:05 kirjoittanut mjp » tallennettu
Rockmaple
Jytääristi
**
Viestejä: 78


Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : Tammikuu 09, 2011, 13:47:57 »

Lakkaahan niissä poskissa ei alun perin ole ollut. Kiillotetut ne on olleet, ja oisko anodisoidut (=eloksoidut) hapettumisen hidastamiseksi.  Alumiinin pintaan tulee ymmärtääkseni ihan itsekseen samanlainen oksidikerros mikä tulee anodisoinniissa, mut niin ohut, ettei se estä hapettumista kovin hyvin. Tenukäsittelyllä tästä oksidikerroksesta ilmeisesti tulee vähän paksumpi. Muutaman vuoden välein kun viitsii toistaa vaikka autosolilla hinkkaamisen ja tenukäsittelyn niin pysyvät ihan siisteinä.
tallennettu
XSJuha
Jytäääristi
***
Viestejä: 175


Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : Tammikuu 09, 2011, 15:47:38 »



Vielä pitäisi sylinteri ja kansi saada pestyä rasvasta ja liasta. Vinkkejä?

Pekka

sooda taí lasikuulapuhallus..
tallennettu

gixxer 1000 k5&XS650&BMW e30 325 touring
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : Tammikuu 09, 2011, 18:38:57 »

sooda taí lasikuulapuhallus..
Moottoria purkamatta?
tallennettu
XSJuha
Jytäääristi
***
Viestejä: 175


Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2011, 19:23:19 »


soodalla ainakin onnistuu..ei kyllä omakohtaista kokemusta,mut näin oon ymmärtänyt ;)
tallennettu

gixxer 1000 k5&XS650&BMW e30 325 touring
-mauri-
Jytäääristi
***
Viestejä: 135



Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2011, 20:57:56 »

Oletko koettanut liuotinpesuaineella, kuumalla vedellä ja harjalla?
Minä putsasin oman moottorin sylinterit ja kannen purettuna teollisuuspesukoneessa,
mutta käsipelillä saa varmaan vastaavan tuloksen. Kokonaisen moottorin puhaltaminen
kuulostaa aika riskialttiilta. :o

Alumiinin kiillotukseen ei taida olla oikotietä, hiontaa vaan karkeammasta hienompaan
paperiin ja lopuksi kiillotus vahalla. Kiillotusvaiheessa tarvitaan voimaa sekä koneelta että
kiillottajalta. Jos alumiini on anodisoitu, se on kovapintainen, mutta hiomalla sekin lähtee.
Kuumennettaessa alumiinihan ei muuta väriä, se vaan lopuksi lorahtaa lattialle,
ei kannata kuumentaa sitä, sillä vaikkei se sulaisikaan, niin muoto voi muuttua.


-mauri-
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2011, 21:15:17 kirjoittanut mjp » tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 726


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #8 : Tammikuu 10, 2011, 11:19:47 »

eipä taida kuumailmapuhaltimella liian kuumaks saada, lämpeää se kiillottaessakin todella kuumaks, jos on kunnon vehkeet.
ite laitoin kt:n (400v) penkkihiomakoneeseen sisal laikan ja sit vaan kiillotusvahaa ja pitkää pinnaa ;D
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!