Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Syyskuu 16, 2019, 17:14:20
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Tampereen Teiskon Kaanaassa kahinoidaan eli rinkulaa kierretään la 21.9.2019

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  xs650 Techboard
| | |-+  nokka-akselin ajoitus
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: nokka-akselin ajoitus  (Luettu 15629 kertaa)
av
Jytäritari
****
Viestejä: 384



Profiili Sähköposti
« : Lokakuu 28, 2009, 11:20:14 »

olen kasaamassa konetta ja mietin nokka-akselin ajoitusta. ainakaan ko. nokkaketjulla ja rattailla ei nokka-akselia saa täysin ajoitettua kampiakselin kanssa, joten kumman on parempi edistää?? tasan tätä ei saa kuitenkaan, eikä tässä nyt isoista eroista puhuta, mutta mitä vaikutuksia on koneen toimintaan?

onko kenelläkään kokemusta venttiilien ajoituksen siirtämisestä siirtämällä nokka-akselin ajoitusta hampaan verran suuntaan tai toiseen? (olettaen että tämä huomioidaan sytytyksessä ja venttiilivälyksissä). korostuuko tietyt piirteet toisten kustannuksella vai hajoaako koko kone...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
kari.j.tuominen
Jytäääristi
***
Viestejä: 108



Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : Lokakuu 28, 2009, 12:18:38 »

Moro!

Nokka-akselin kääntäminen on vanha kikka virittää moottoria.Aikaistettu akseli parantaa moottorin
tehokkuutta ja ala-ja keskialueen vääntöä kun taas myöhäistäminen taas päinvastoin,mutta huippu
teho saattaa nousta. Yleensä puhutaan asteista.1 hampaalla kääntö tekee tässä tapauksessa 11 astetta ja nimenomaan aikaistaa,
mutta onnistuu kyllä.Mutta aina kun tällaista tehdään,moottoria on syytä pyöritellä käsin ja tutkia ottaako venttiili mäntään kiinni,ei se muuten voi hajota.

 T:KT
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2009, 12:20:45 kirjoittanut kari.j.tuominen » tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1421


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #2 : Lokakuu 28, 2009, 17:13:34 »

Taitaa muuten edellämainitun takia olla jytärinkin virinokka-akseleissa hammaspyörän kiinnityksessä säätöurat. Ettei joudu pelaamaan -11, 0, +11 astetta pykälillä.

Ihan en ymmärtänyt kysymystä: kumman on parempi edistää? Jos olisi erilliset nokka-akselille imu ja pakopuolelle, niin ymmärtäisin.

        Jukka

PS. Jytärillä voi venttiiliajoituksia viritellä myös välyksiä muuttelemalla. Kokeilin joskus ja välyksillä on vaikutusta käyntiin ja tuntuun. Mutta isot välykset (esim imu 0.15 ja pako 0.30 mm) tuottavat infernaalisen raksutuksen isoilla kierroksilla lämpimänä.
tallennettu
av
Jytäritari
****
Viestejä: 384



Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : Lokakuu 28, 2009, 18:03:18 »


ainakaan ko. nokkaketjulla ja rattailla ei nokka-akselia saa täysin ajoitettua kampiakselin kanssa, joten kumman on parempi edistää??

eli tarkoitin sitä onko parempi edistääkö nokka-akseli vai kampiakseli :)
suomeksi sanottuna siis tarkoitin sitä ajoitetaanko nokka-akseli -11 vai + 11 astetta.

ja jos oikein ymmärsin niin lisää vääntöä alhaalle = n-akselin edistäminen = aikaistaminen = n-akselin kohdistusmerkit kohdallaan ennen kuin männät ykk:ssa = mäntien ollessa ykk:ssa (tdc) n-akselin kohdistusmerkit ovat klo 11:ssä. ja akselithan siis pyörii koneen vasemmalta puolelta katsottuna anti-clockwise eikös juu...

menihän varmasti tarpeeks sekavaksi  ;D
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2009, 18:04:51 kirjoittanut av » tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1421


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #4 : Lokakuu 28, 2009, 18:13:18 »

Eiku ihan selvää, kun sanoo, että kumpi on parempi: nokka-akseli menee hieman etuajassa kampiakselin suhteen vai että nokka-akseli tulee hieman jälkijunassa.

Pienempi välys venttiileissä aikaistaa ajoitusta. Eli laita nokka-akseli etunojaan ja laita hieman isommat venttiilivälykset (esim. imu 0.10 ja pako 0.20), niin venttiilit alkaa liikkua lähellä alkuperäistä speksia. Tosin myös sulkeutuvat hieman aikaisemmin, mutta haittaako se, tuskin.

Sanoisin, että pääsääntöisesti nokkaketju sille hampaalle, jolla ajoitus on lähempänä oikeaa. Mutta jos nokkaketju on uusi, niin aikaisemmalle, koska ketju venyessään siirtää ajoitusta myöhäisemmäksi.

          Jukka
tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 726


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #5 : Lokakuu 28, 2009, 20:29:08 »

jytän nokka akselin ratas on prässäämällä kiinni, joten irti ja parempaan kohti takas kiinni.
jossain amerikan pajalla oli myynnissä säädetävää ratasta orkkis nokkaan - press on asennuksella.
Linkkiä en löytäny, niillä oli vain hinnasto pdf muodossa eikä siis kotisivuja ollenkaan
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
kari.j.tuominen
Jytäääristi
***
Viestejä: 108



Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : Lokakuu 28, 2009, 21:43:29 »

Moro taas!
Ekaks kannattaa hommata astelevy,netistäkin löytyy tulostettavia. Sitten kiinnität sen kampiakselin
päähän ja virittelet jonkun viisarin,mistä lukea sitä. Sitten vaan pyöritteleen konetta ja lukeen asteita.
Jytärin vakinokan imuventiili aukeaa 15astetta ennen yläkuolokohtaa.
 Heiden-Tuningin bolt-on virinokan imuventtiili aukeaa 26astetta ennen yläkuolokohtaa.
Eli tarkoitin,että nokka-akselia siirretään aikaisemmalle eli 15sta 26 asteeseen ennen yläkuolo kohtaa.

Netin kätköistä löytyy hyviä juttuja,nokkien asteista jne.
Ja oiva kirja suomeksi täältä http://www.bookplus.fi/kirjat/bell,_a._graham/nelitahtimoottorin_viritt%C3%A4minen-4232612

T:KT
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1421


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #7 : Lokakuu 28, 2009, 22:15:44 »

Venttiilin ajoituksen tarkistamiseen tarvitsee mittakellon ja telineen, jolla sen saa kiinni mittaamaan kunnolla venttiilin liikettä. Ainakin alkuperäisellä nokalla venttiilin liikkeellelähtö on niin huomaamatonta, ettei sitä paljain silmin eikä sormin erota.

Tuohon hieman kommentoisin, että kyllä Heiden-Tuningin virinokkaakseli on ihan "samassa kohtaa" kuin originaali. Nokka on sen verran leveämpi, että venttiili aukeaa aikaisemmin (ja pysyy auki kauemmin). Mutta toisaalta ei tuolla asennolla ole mitään väliä, koska nokka-akseli vaihdetaan ketjupyörineen.

Virinokilla venttiilin aukeaminen on yleensä nopeampaa (nokka nousee jyrkemmin) ja siksi venttiilijouset täytyy myös vaihtaa erikoisversioihin. Mahtavatkohan myös sulkeutua nopeammin, jolloin jousen vaihtotarve olisi helpommin ymmärrettävissä.

       Jukka
tallennettu
kari.j.tuominen
Jytäääristi
***
Viestejä: 108



Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : Lokakuu 29, 2009, 12:54:42 »

Juu,heittokellon tarvii myös ja tukevan kiinnityspaikan/magneettijalan.
Kyllä.Heidenin nokka laitataan merkkeihin,nokka on hiottu niin että imu aukee 26 EYKK ja sulkee 66 JAKK
(jälkeen alakuolokohdan).Kun taas vakiossa 15 ja 65.Tarkoitin siis sitä,että vakinokkaa voi siirtää
jopa hampaalla aikaisemmalle,kun virimallikin avaa samaan aikaan eli 26 ast.EYKK.
Kireempiä venttiilinjousia ei kyllä tarvi tohon Heidenin nokkaan mielestäni hommata,on se sen verran viä
mieto nokka(ammattikielellä moderate) kun nokkakulmakin on vaan 110ast.imupuolella.Kyllähän kaikki
kauppaaosaa tehdä ja myydä.
Niin ja siitä ketjupyörän irrotuksesta nokasta;2,5mm tekee 6astetta ja täytyy olla varovainen kun sitä
irrottelee,esim.prässillä,ettei tuhoo koko nokkaa,sehän on valurautaa.
MikeXS ainakin kauppaa säädettävää http://www.mikesxs.net/products-26.html#product
ja tosta Mikolta alempaa vähä rajumpiakin.
Taitaa olla samat noi säädettävät,kun asteetkin täsmää.
T:KT
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2009, 15:09:09 kirjoittanut kari.j.tuominen » tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 726


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #9 : Lokakuu 29, 2009, 19:42:51 »

toi miken nokan ketjupyörä käy vain siihen xsperformancen akseliin.
toi megacycle oli juuri se mistä mainitsin.
http://www.megacyclecams.com/catalog/pages/page%2062.pdf suora linkki jytän nokkiin
tämän pajan nokkapyörä käy orkkis nokkaan, hintaaki on vaivaiset 169 taalaa :o
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #10 : Tammikuu 09, 2013, 15:26:40 »

Varoituksesta huolimatta jatkan tähän vanhaan aiheeseen.

Manuaali sanoo nokka-akselista seuraavaa:
http://www.biker.net/650_service/650service%20main.html

opencloseduration
in36 btdc69 abdc284
ex68 bbdc36 atdc284

Internet sanoo Shell#1 nokasta seuraavaa:

Ilman venttiilivälystä ja 0.05" nousulla mitattuna:
http://xs650temp.proboards.com/index.cgi?board=EngineModified&action=display&thread=281

opencloseduration
in25 btdc45 abdc
ex45 bbdc25 atdc

Kari sanoo että vakio nokka on:

opencloseduration
in15 btdc65 abdc
ex?? bbdc?? atdc

Ja vielä soppaa hämmentämään mittauksia moottorista: http://www.650motorcycles.com/isky.html

Kaikki ei nyt täsmää. Miten tuon manuaalin asteet mahtaa olla mitattu? Ja mikä on Totuus(tm)?

Ja vielä: Onko Jytän vakio nokan profiili symmetrinen "nousu" ja "lasku" puolella? Oma nokka on "nousu" puolelta ikäänkuin suora ja "lasku" puolelta kaareva.

Ja mikä hyvä o?  ???

Kysyy nimim. "Hämmentynyt kotimekaanikko hämeestä"

EDIT: durationeiden kanssa kävi typo. Poistin...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2013, 21:14:52 kirjoittanut pekka » tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1421


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #11 : Tammikuu 09, 2013, 15:57:07 »

Ensinnäkin manuaalin

    open   close   duration
in   36 btdc   69 abdc   284 (36+180+69 = 285)

proboardin duration on ihan puppua
   open   close   duration
in   25 btdc   45 abdc   284 (25+180+45 = 250)

samoin karin duration
   open   close   duration
in   15 btdc   65 abdc   284 (15+180+65 = 260)

En nyt jaksa tsekata noita sun linkkejä, mutta näistä syistä joku oli mittaillut samassa koneessa samoilla keinuvivuilla eri vakionokkia ja rumasti olivat asteet vaihdelleet.

Ja vielä lisää soppaan 1974 XS650B tehtaan korjauskirja kertoo korjausosiossaan:
   open   close   duration
in   47 btdc   67 abdc   294
ex   60 bbdc   41 atdc   281
ja teknisissä tiedoissa
   open   close   duration
in   36 btdc   68 abdc   284
ex   68 bbdc   36 atdc   284

Haa! Tuo eka onkin 256 koneen nokan ajoitus. Jäänyt päivittämättä Jammulaisilla manuaaliin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2013, 16:05:54 kirjoittanut jukka_xs650_fi » tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #12 : Tammikuu 09, 2013, 16:16:49 »

Lisää vettä myllyyn:

WebCamsin nokka "59" (katukäyttöön):
http://www.webcamshafts.com/pages/motorcycle/yamaha/install_data/tc_001743_000214.html

Valve Lash (Inch):
Intake: .004"
Exhaust: .005"

opencloseduration
in13 btdc47 abdc
ex48 bbdc12 atdc

Voiko olla niin että nämä pienemmät asteet on mitattu venttiilivälyksellä? Ja isot suoraan nokasta? EDIT: Webcams sanoo sivullaan että asteet mitataan 0.05" nostolla ilman välyksiä.

Ja proboardsilla puhuttiin siis Shell #1 nokasta.

Pekka
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2013, 21:15:49 kirjoittanut pekka » tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #13 : Tammikuu 09, 2013, 22:36:58 »

Kaikki on kiinni mittausvälyksestä, eli siitä mittakellon näyttämästä mistä mittaus aloitetaan ja mihin se lopetetaan venttiilivälykset säädettynä nollaan. Jammun manuaalissahan on kerrottu kaikki nokan arvot, mutta fiksusti siitä ei löydy sanaakaan mittausvälyksestä.

Männä kesänä tuli pyöriteltyä konetta kolme tuntia ja ihmeteltyä, että miksi imunokan kesto on 350 astetta. Säädin venttiilivälyksen ja aloin kellottamaan aivan kuten manuaali kehoitti. Ihmettelin siinä hieman, kun manuaalissa ei ollut mainintaa mittausvälyksestä ja venttiilivälyksiä ei käsketty laittamaan nollaan. Lopen kypsähdin ja aloin googlettamaan ja jostain löysin oikean mittausvälyksen ja se oli muistaakseni 0,2 mm. Tämä tosin muistaakseni, kun en enää sitä löydä. Oikealla välyksellä pääsin parin asteen sisään manuaalin arvoista. Tuli siinä samalla todettua -75 mallin manuaalin virheelliset nokka-akselin arvot, mitä Jukkakin tuossa ihmetteli.

Eli nokka-akseleiden arvot eivät ole vertailukelpoisia, jos ne on mitattu eri välyksellä. Tuo 0,050" on Ameriikkalainen tapa mitata nokat ja siinähän mitataan aivan eri asiaa, kuin vaikkapa 0,2mm välyksellä. Tuosta allaolevasta linkistä löytyy vakionokan arvot eri välyksillä. Vakionokasta löytyy kyllä asteita vaikka kuinka pienellä venttilivälyksellä, mutta ongelma on hitaat rampit, eli venttiilit aukeavat ja sulkeutuvat hitaasti. Shell #1 tarjoaa tähän ongelmaan ratkaisun... 8)

http://www.650motorcycles.com/isky.html
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1421


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #14 : Tammikuu 09, 2013, 23:02:42 »

Tuossa linkissä on myös mainittu se, että jytärin nokka-akselin ajaminen 0.05 ja 0.15 millin välyksillä on ihan järjetöntä. Tämä pitää paikkaansa, mutta siinä unohdetaan mainita se, että kuuman jytärin koneen venttiilin välykset ovat paljon isommat.

Tarkkanäppiset ja/tai hyvin lämpöä eristävillä hanskoilla varustetut ovat saaneet mitattua, että kuuman imuventtiilin välys nousee lähelle tuota mainitsemaasi 0.2 milliä, jolla kaiketi asteetkin ovatkin lähellä oikeaa.

Pakoventtiilin välys kuumana lienee jotain lähemmäs puolta milliä. Tai sitten siellä turpoaa paikat niin, että välys kasvaa suhteessa vähemmän. Mutta kasvaa kumminkin reilusti isommaksi kuin 0.15 mm.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!