Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Lokakuu 19, 2019, 15:51:16
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Hyvin toimii jytäri muutaman asteen lämpötiloissa ja sateessa. Puhdistuukin ajaessa, jos oli alunperin reilusti likainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Jytärin tyyppiviat ja ominaisuudet
| |-+  Moottori
| | |-+  Yleistä
| | | |-+  Nokkaketjulle oikea kireys
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Nokkaketjulle oikea kireys  (Luettu 1792 kertaa)
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« : KES?KUU 30, 2011, 21:37:43 »

"Oli tuossa aikasemminkin juttua tuon ketjun kiristimen säädöstä.Omassa -75 mallissa en saanut sen säätömutikan keskellä olevaa tappia nousemaan tasalle asti vaikka kiristin enempikin tuota ruuvia,jäi n.millin vajaaksi.Reilummin löysättyä tappi kyllä liikkui sisäänpäin.
En myöskään huomannut mitään liikettä siinä tapissa kun konetta pyöritteli ja sääteli.Kokeilin myös kiristää niin paljon että moottori alkoi tyhjäkäynnillä hyytyä,ja sitten löysäsin että pyöri taas hyvin,mutta piti pahempaa rallatusta.

Mikähän mahtais olla vikana?"
   
Tuo nokkaketjun säätötapin tasalle saaminen pitä paikkaansa vain, kun
1. paikallaan on vain alkuperäisiä nokkaketjun kiristimen osia
2. ketjun kiristimen osat eivät ole kuluneita
3. nokkaketju ei ole merkittävästi venynyt

Eli käytännössä näin reilun neljännesvuosisadan käytön jälkeen tuskin koskaan.

Oikea kireys on se, kun tappi liikkuu moottorin pyöriessa noin millin edestakaisin. Jos tsekkaa käyvällä koneella, niin sormenpäällä tuntee parhaiten.

Toinen hyvä tapa on myös tuo, että kiristää kunnes tyhjäkäynti alkaa hyytyä ja löysää sitten juuri vain sen verran , että tyhjäkäynti palautuu entiselleen.

Valitettavasti kuluneet ketjunkiristäjän osat rallattavat vaikka säätö olisi kohdallaan  Vaikenee
(Ja raksuttaa tuo jytärin venttiilikoneisto aika lailla nykypyöriin verrattuna vaikka kaikki osat olisi uusittu.)
tallennettu
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!