Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Syyskuu 16, 2019, 17:48:02
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Tampereen Teiskon Kaanaassa kahinoidaan eli rinkulaa kierretään la 21.9.2019

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  xs650 Techboard
| | |-+  Pamco vai Boyer
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 3 ... 5 Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pamco vai Boyer  (Luettu 20548 kertaa)
Potsi
Jytäristi
*
Viestejä: 33


CoccoRider


Profiili Sähköposti
« : HEIN?KUU 20, 2010, 12:05:43 »

Tervehdys,

Onko kokemusta tuosta Pamcon sytytysjärjestelmästä? Boyer ainakin on täällä tuttu.
Omasta kun tuntui, että sen "järjetön" kärähti.

Kaikki muut sähköt akun jälkeen ja ennen irti paitsi sytytyspuoli.
Napajännite tippuu roimasti virran kytkemisen jälkeen, samoin ampeereja virtaa.

Tosin koko s-järjestelmä oli "virkatun" oloinen eli uutta lisätty eikä vanhoja purettu.
Siitä ei sitten ota selvää minne mikin piuha menee.

Päätinkin laittaa piuhat uusiksi eli purkaa koko systeemin.
Koska tuo on vähän chopattu ajattelin vaihtaa käyttökytkimetkin custom osiin.
Onko vinkkiejä mistä löytyy?

tallennettu

Potsi
XS-650, -72
FLH - 84
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1421


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #1 : HEIN?KUU 20, 2010, 16:34:34 »

Pamco vain korvaa kärjet ja konkat elektronisella kytkimellä. Mekaaninen ennakonsäädin jää edelleen murheenkryyniksi.

Boyerin kanssa saa heittää koko jousipainosysteemin akseleineen mäkeen. Boyerin mekaanisten osien laatu on ollut viime aikoina vähän sitä sun tätä. Mutta pienellä viilailulla, ruuveilla ja aluslaatoilla saa pelittämään. Sitten pelittää maailman tappiin tai siihen asti, kun tuo mystinen muovilaatikko hajoaa. Yleensä se kestää kymmeniä vuosia muttei aina.

HUOM! Kaikilla elektronisilla sytytysjärjestelmillä täytyy olla hyvin tarkka ettei edes kytke virtaa päälle, jos toinen tai molemmat tulpanjohdot ovat irti. Tulpnajohdot täytyy maadoittaa sytytystulpalla tai ilman. Pamco on kuulemma erityisen herkkä tälle. Se millainen puola/puolat on vaikuttaa paljon, kuinka herkästi kipinä iskee väärässä paikassa ja tekee tuhoaan.

       Jukka
tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 726


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #2 : HEIN?KUU 20, 2010, 16:40:28 »

pamco käsittääkseni käyttää mekaanista ennakonsäädintä, boyeri taasen kokonaan elektroninen joten on minun mielestä parempi jos ei uusi ennakonsäädintä.
minikatkaisijoita löytyy melko edukkaasti bikelinestä ruottinmaalta.

Sähköistä on ollu juttua useasti täällä haulla löytyy... mut custom sähköt on helppo asentaa, muista kuiteski laturin johdot laittaa huollelisesti et ei kärähä roottori.


Kaikki muut sähköt akun jälkeen ja ennen irti paitsi sytytyspuoli.
Napajännite tippuu roimasti virran kytkemisen jälkeen, samoin ampeereja virtaa.

Taitaa olla oikarissa joku johto??
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
Potsi
Jytäristi
*
Viestejä: 33


CoccoRider


Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : HEIN?KUU 27, 2010, 12:33:50 »

Kiitos hyvät herrat vastauksista.

Järvenranta jäi taakse ja Boyer tilattu Hollannista + muita sähköosia.
Laittelen kuvia kun saan ne pienemmäksi että sopii tänne

tallennettu

Potsi
XS-650, -72
FLH - 84
Potsi
Jytäristi
*
Viestejä: 33


CoccoRider


Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2010, 00:13:17 »

Tässä vaikka lupasin..

Eli oheinen elektroniikka kehitelmä joka piti sytytyksestä huolta.
Tiedä mikä sitten aiheutti lopullisen vian, muttä puolat oli kuumat
kun hella.
Sitten lisätutkimusta ja mitä ylläreitä.
Muoviteippiä enemmän ku Etolassa plus ryöstäjiä vähän joka paikassa.
No sitten lähtikin kaikki johdot, vilkut, valot...
Paikalleen jäikin vain laturi, tasasuuntaaja ja regulaattori - tosin uudet liittimet jo kaikissa.

Motoplazalla löytyikin sitten kaikki osat ja osa on jo paikoillaankin.
Johdot tosin roikkuu.... Heidenin laatikkokin tuli joku aika sitten.

Mälere runt olisi viikonloppuna, jos vaikka lainapyörällä, tai sitten tallissa piuhottamassa.


* DSC00006.JPG (137.07 kB, 768x576 - tarkasteltu 403 kertaa.)

* DSC00005.JPG (206.07 kB, 1074x806 - tarkasteltu 441 kertaa.)

* DSC00004.JPG (133.17 kB, 768x576 - tarkasteltu 401 kertaa.)
tallennettu

Potsi
XS-650, -72
FLH - 84
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 726


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2010, 20:23:03 »

ompas wittu hehkeen näköiset sähköt :o :o
mikäs toi alsa laatikko on?
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : Elokuu 19, 2010, 11:30:20 »

Moro,

Mikäs tuo reikälevylle kasattu laatikko on? Ei kai vaan Boyerin sytkäboksi?  :o

Suunniteltiin kaverin kanssa alustavasti omaa sytkäboxia. Onkohan täällä kiinnostusta moiseen? Ei ihan ensiviikolla ole saatavilla mut pitäisi olla ihan mahdollinen projekti kuitenki.

Pekka
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1421


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #7 : Elokuu 19, 2010, 13:07:22 »

Boyerin sytkäboxi on epoksia täyteen valittu laatikko. Tuskin elektroniikkakaan on reikälevylle kasattu.

Pamco on alunperin harrastepohjalta lähtenyt konsepti korvata mekaaniset kärjet elektronisella pulssigeneraattorilla. Sinänsä elektroniikkaihmiselle pässinlihaa.

Hieman lisää haastetta tuo ennakonsäädön toteutus elektroniikalla (mikä esim. Pamcossa on jätetty pois), mutta prosessorilla ja pienellä ohjelmalla onnistunee kohtuu helposti.

Se, mikä on hommassa vaikeaa on mekaaninen ja sähköinen luotettavuus. Pamco on tunnetusti herkkä sille, että ohjauspulssi suurjännitepiirin ollessa poikki (käytännössä tulpanhattu irti) pimentää koko sytytyksen. Käytännössä puolaa ohjaava tehotransistori vain kärvähtää, mutta paljonkos se lohduttaa tien päällä.

Mekaaniset vajavaisuudet ovat viime vuosina kiusanneet Boyeria. Vaatii hieman viilaamista ja luovaa asennusta saada pulssianturit pelittämään kunnolla.

Pahin pitkäaikaisongelma on jytärin armoton tärinä. Kysykää vaikka Penalta, montako kertaa johdot ovat katkenneet Newtronicin elektroniikkakortin reunalta/liittimistä.

Yksi Pamcon idea kai on se, että voi pitää vanhaa kärkilevyä ja nokkaa varaosina. Ja sitten tarvittaessa ottaa Pamco irti ja laittaa kärkivehkeet tilalle. Onnistuu bussipysäkilläkin ja ilman kolvia.

Tai jos tekee itse halvan systeemin, niin voihan samalla tehdä pari lisää ja pitää aina varakappaletta mukana  ;D

        Jukka
tallennettu
jiihoo
Jytäristi
*
Viestejä: 45


Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : Elokuu 19, 2010, 16:24:56 »

Moro,

Mikäs tuo reikälevylle kasattu laatikko on? Ei kai vaan Boyerin sytkäboksi?  :o

Suunniteltiin kaverin kanssa alustavasti omaa sytkäboxia. Onkohan täällä kiinnostusta moiseen? Ei ihan ensiviikolla ole saatavilla mut pitäisi olla ihan mahdollinen projekti kuitenki.

Pekka

Tuli tuossa txään rakennettua protomalli kärkien korvaajaksi, optisella triggerillä. Toimii, mopo on jo käynyt sillä,  mutta juuri tuo fyysinen kestävyys seuraavana haasteena, proto tietty reikälevylle koottu eikä semmosella tienpäälle lähetä.

Jykä
tallennettu

Aloitteleva jytääjä, TX750 -73
Potsi
Jytäristi
*
Viestejä: 33


CoccoRider


Profiili Sähköposti
« Vastaus #9 : Elokuu 19, 2010, 17:03:45 »

Tervehdys,

Alimiinilaatikon sisällä tosiaan on "kärjen" korvaaja.
Joka luultavasti kärähti!
No jokatapauksessa samaan boxiin meni nätisti Boyer epoksi aivot.

Tosin kasaus menee ensiviikolle tai jopa elokuun viimeiseen viikonloppuun.
Nyt pitää lähtee saariston kautta Ruottiin Mälaren Runt.
Taitaa olla Pohjois Euroopan suurin.

http://www.mcm.se/malaren.htm

Jatkuu...
tallennettu

Potsi
XS-650, -72
FLH - 84
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #10 : Elokuu 19, 2010, 18:08:05 »

Se, mikä on hommassa vaikeaa on mekaaninen ja sähköinen luotettavuus. Pamco on tunnetusti herkkä sille, että ohjauspulssi suurjännitepiirin ollessa poikki (käytännössä tulpanhattu irti) pimentää koko sytytyksen. Käytännössä puolaa ohjaava tehotransistori vain kärvähtää, mutta paljonkos se lohduttaa tien päällä.

Ilmeisesti puola potkaisee sähköt takaisin kytkintransistorille, joka ei kait kestä ihan niin isoa jännitettä. Hieman heikkoa suunnittelua sanoisin... :) Periaatteessa tuohon pitäisi auttaa diodi ja sopivasti mitoitettu zener-diodi sijoitettuna puolan ensiön yli. Tämä siis tälleen takapuolituntumalta.

Mekaaniseen luotettavuuteen varmaan auttaisi jos malttaisi vaihtaa uudemman mallin laturin, jossa on ne TCI-sytkän anturit. Hintaa vaan tulee. Vai pystyisiköhän perinteiseen laturiin kiinnittämään jonkun magneetin tuota varten?

Viitsisikö joku Pamcon omistaja kurkata mitä sen trankun päällä lukee?

Pekka
tallennettu
Jezuz
Jytäritari
****
Viestejä: 254


Profiili Sähköposti
« Vastaus #11 : Elokuu 19, 2010, 19:07:25 »

Lisätääs nyt näitä sytkä hommia seuraavalla. Eli ajattelin ens talvena tehdä sytkän mek. säätimellä ja 1100r bemarin vahvistimella ja honeywell anturilla, tai sit jos löydän jostain sellaisen bosch yksikön jossa passais ennakkokäyrä tohon jytään.

Honeywell 2av54


bosch 0 227 100 139

tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1421


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #12 : Elokuu 19, 2010, 19:13:37 »

Ilmeisesti puola potkaisee sähköt takaisin kytkintransistorille, joka ei kait kestä ihan niin isoa jännitettä. Hieman heikkoa suunnittelua sanoisin... :) Periaatteessa tuohon pitäisi auttaa diodi ja sopivasti mitoitettu zener-diodi sijoitettuna puolan ensiön yli. Tämä siis tälleen takapuolituntumalta.

Jännite ja energia, joka normaalisti hyppää kahden sarjaankytketyn sytytystulpan ilmavälin yli sytytyshetken paineessa, on aika haastava purettava diodin ja zenerin kautta. Kaasupurkausputki voisi olla paremmin energiaa syövä?
Ja haastavaa on myös se, ettei suojaus saa häiritä toimintaa, kun tulpat ovat paikallaan.

Mekaaniseen luotettavuuteen varmaan auttaisi jos malttaisi vaihtaa uudemman mallin laturin, jossa on ne TCI-sytkän anturit. Hintaa vaan tulee. Vai pystyisiköhän perinteiseen laturiin kiinnittämään jonkun magneetin tuota varten?
Mun mielestä tuo liipaisun rakentaminen kampiakselille on sorsan ampumista tykillä, kun nokka-akselin molemmat päät on hienosti tarjolla vaikka minkälaisille liipaisuvehkeille (induktiivinen tai optinen).

          Jukka
tallennettu
jiihoo
Jytäristi
*
Viestejä: 45


Profiili Sähköposti
« Vastaus #13 : Elokuu 19, 2010, 21:07:09 »

Minä lähin tämän mukaan tekemään:

http://home.kabelfoon.nl/~ledo/Electr-ignition-TX750.htm

ja kytkentä siis:

http://home.kabelfoon.nl/~ledo/electronica-new.jpg

Mulla tosin on tuossa protossa molemmille puolille oma laukasu.

Jykä
tallennettu

Aloitteleva jytääjä, TX750 -73
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #14 : Elokuu 19, 2010, 22:40:31 »

Jännite ja energia, joka normaalisti hyppää kahden sarjaankytketyn sytytystulpan ilmavälin yli sytytyshetken paineessa, on aika haastava purettava diodin ja zenerin kautta. Kaasupurkausputki voisi olla paremmin energiaa syövä?
Ja haastavaa on myös se, ettei suojaus saa häiritä toimintaa, kun tulpat ovat paikallaan.

Apaut sama energia siellä on ensiössä ja toisiossa. Diodit nimenomaan ensiön puolelle.

ja kytkentä siis:

http://home.kabelfoon.nl/~ledo/electronica-new.jpg

Nonni. Siellähän ne diodit näköjään onkin. :)

Pekka
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 5 Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!