Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
HEIN?KUU 21, 2019, 17:49:23
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Vehoniemessä kokoonnuttiin sunnuntaina 14.7.2019

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 19 jo mennyt, enää 31 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  Kyllä lähtee (välityksiä vaihtamaan)
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kyllä lähtee (välityksiä vaihtamaan)  (Luettu 1812 kertaa)
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« : Maaliskuu 17, 2008, 20:35:53 »

Nyt kun tuli aika taas uusia ketjut ja rattaat, toteutin ideani ja vaihdoin "standardin" 22 hampaisen tilalle 38 hampaisen takarattaan. Normaalin 104 lenkkisen ketjun tilalle tuli myös 108 lenkkinen. (110 lenkin ketjusta yksi pari pois.)
Ohessa liitteenä olevan excel taulukon mukaan kierroksen lisääntyvät 500 rpm noin satasen vauhdissa.

Enkä voi kuin kehua Rudin 29 euron ketjutyökalua (Kettenschloß - Nietwerkzeug  Art. Nr:  35_0006).
Ei ole ketjun katkaisu ja niittaus ollut näin helppoa koskaan aikaisemmin. Ja niitattavaan ketjulukkoon tulee ihan proffessionaaliset niitinpäät.

Mielenkiintoista nähdä miten jytäri lähtee, kun sen saa ajokuntoon. Välityksien lisäksi olen saanut omasta elopainosta pois (jo) kuusi kiloa sitten viimeisen jytäriajelun  ;D

       Jukka


* ketju38.jpg (141.35 kB, 1000x750 - tarkasteltu 269 kertaa.)

* ketjutyokalu.jpg (54.5 kB, 640x398 - tarkasteltu 242 kertaa.)

* niitti.jpg (53.37 kB, 756x420 - tarkasteltu 237 kertaa.)
* xs650speeds_gears.xls (32 kB - ladattu 128 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #1 : Huhtikuu 20, 2008, 12:08:47 »

Nyt on reilu 100km takana. Ja tyytyväinen olen.

Suosittelen isompaa takaratasta muillekin, kun vaihdon aika koittaa. Liikkeellelähtö helpottuu ja vaihteiden välitykset sattuu paremmin kaupunkinopeuksille, kuin alkuperäisvälityksillä. Maantienopeuksilla hakee vitosen jälkeen vielä yhtä isompaa pykälää, mutta toisaalta vaste kaasunkääntöön 108km/h vauhdissa on ihan toista luokkaa kuin vakiovälityksillä.
On muuten aika halpa "tehonlisäys". Ja ihan todellinenkin, yli neljän tuhannen kierroksen teho lisääntyy melkein heppa per 100 rpm lisää.

Varsinaista kierroskiihdytystä en ole vielä kokeillut. Täytyy polttaa säilytysöljyt pois karstoittamasta, tarkastaa sytytyksen ajoitus ja synkronoida kaasarit, niin sen jälkeen voisi kokeilla punarajalle ykkösellä ja kakkosella...

      Jukka
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2008, 21:21:24 »

Vaikka en olekaan vielä saanut kaasutinsynkkaa aikaiseksi, kokeilin syrjätiellä lämpimällä koneella punarajakiihdytystä.

Ykkösellä ei niin ihmeellisesti mitään uutta ole tullut ja hieman lisää harjoitusta vaatii, että jytärin vaihdelaatikolla sujuvasti vaihtaa 7500 rpm saavutettuaan kakkoselle...
Mutta kakkosella kiihtyi niin äkkiä niin vauhdikkaaksi, että hieman oikea käsi jo alitajuisesti hölläsi kaasua  ;D

Mutta kaikkein eniten namia on se, kun satasen alueella ohittaa vajaan satasen kulkijan oikean käden liikkeellä. Potkaisee ihan toisella lailla kuin ennen.

Ensimmäinen korkista korkkiin tankkaus kertoi mahdollisesti parin-kolmen desin lisäkulutuksesta sadalle kilometrille. Jatkossa näkyy paremmin, nouseeko keskiarvokulutus. Nyt meni 5.02 litraa sadalle kilometrille.

      Jukka
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2008, 21:24:23 kirjoittanut XS650babbler » tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1413


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #3 : Toukokuu 11, 2008, 19:14:43 »

Nyt on 628 kilomteriä takana. Bensankulutus on yllättäen kääntynyt pienemmäksi kuin ennen. Nyt menee 80 - 120 km/h maantieajossa 4.5 - 4.6 litraa sadalle.
Joku kanssajytäristi sanoikin, että itse asiassa jytäri on kierroskone, jota rääkätään vedättämällä pienillä kierroksilla. Nyt tuntuu kuin turbiini pyörisi jalkojen välissä ja lähtee tiukoista kurveistakin kaasua vääntämällä. Ei tartte pykälöidä alas-ylös.

Tärinät on samaa luokkaa kuin ennenkin. Tärisevät paikat ovat hieman muuttuneet ja ehkä mittaristo ja muu etupää on hieman kovemmalla täristyksellä kuin ennen. Vanha hapertunut kate saattaa saavuttaa tiensä pään tänä vuonna, mutta johan sitä on katseltukin jo vuosia.

       Jukka


tallennettu
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!