Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
KES?KUU 18, 2019, 00:40:01
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Taas saatavilla XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 13 jo mennyt, enää 37 jäljellä!

Nyt tarjolla XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  xs650 Techboard
| | |-+  Kytkinrummun säteittäisjouset (ei levyjen jouset)
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kytkinrummun säteittäisjouset (ei levyjen jouset)  (Luettu 1196 kertaa)
Audio67
Jytäristi
*
Viestejä: 39


Profiili Sähköposti
« : Huhtikuu 07, 2017, 19:45:22 »

Moro. Oletteko asentaneet tätä Rudin korjaussettiä?  http://images.xs650shop.de/pdf/39-6515.en.pdf    Omastani oli yksi jousi poikki, kilisi siellä ihan perkeleesti ja luulin koko viime kesän että oikean puolen pakoputkesta on vaimennin irti :) Tuli mieleen, että pitäisikö alumiinirumpua keskittää rattaaseen vaikka sorvissa mittakellon kanssa ennenkuin kiristää paikalleen? Aika väljäthän ne korjaussarjan kuusiokoloruuvit on originaaleihin niitteihin verrattuna. Vai onko turhaa hifistelyä?
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1404


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2017, 08:57:34 »

Luulisin, että tuo rattaan keskireikä kohdistaa rattaan alumiinirumpuun. Oma kytkinkoppani kävi aikoinaan Englannissa (Toni Hall R.I.P.) fiksattavana, joten omin käsin en ole sovitetta tsekannut. http://xs650.fi/jukka/pohja_files/history_2004.htm#3
Originaaleissa niiteissä on jo väljyyttä, jotta ratas pääsee elämään pyörimissuunnassa jousien jouston mukaan. En usko, että niitit tai korvaavat kuusiokoloruuvit keskittäisivät ratasta alumiinirumpuun. Silloin niiden väljyydellä/sovitteella ei olisi kovinkaan suurta merkitystä.
tallennettu
Audio67
Jytäristi
*
Viestejä: 39


Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : Huhtikuu 08, 2017, 18:21:16 »

Okei, kiitos vastauksesta. Nyt purkamisesta viisastuneena: Keskitys tapahtuu holkkien avulla pulttien/niittien varressa..edelleen keskitys on yhtä tarkka kuin sovite niittien rei'issä, eli väljä. Ajattelin käyttää nyt kuitenkin omani manusorvissa, moottorihan tärisee riittävästi ilman toispuoleista kytkintäkin :) Tuo on hyvä huomio, että niitit ovat "sopivasti" väljät ja antavat jousien toimia. En edes tajua, miten Rudin setti voi svengata, jos mutterit vedetään loppuun asti (ja pakkohan ne on vetää). Tuloksena on ymmärtääkseni jäykkä paketti, jossa jouset ovat pelkkää kosmetiikkaa.

 No, vaihdoin ne kuitenkin, saanpahan sen kilinän pois. Olikin AIKA kätevä homma...  Laitan johonkin osioon peliohjeet, jos seuraava pääsisi vähemmällä..
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2017, 18:29:15 kirjoittanut Audio67 » tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 277


Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : Huhtikuu 08, 2017, 20:05:54 »

Mulla on tuo sama setti kytkinrummussa. Tai se oli jo asennettu, kun pyörän ostin. Ekaa kertaa kun otin kytkimen puoleisen kopan irti, niin huomasin, että ruuvien päät olivat hipsineet lohkoon johtuen ilmeisesti hieman väljästä rummun puslasta. Elikkä rumpu pääsee elämään hiukkasen liikaa noille niittejä pidemmille ruuveille.

Hioin ruuveja ja muttereita pari milliä lyhyemmäksi ja sulatin tigillä mutterit ruuveihin kiinni.
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1404


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #4 : Huhtikuu 09, 2017, 08:18:20 »

Tulipa mieleen, että ehkä vetoratas onkin normaalitilanteissa kytkinrummussa "kiinteästi". Eli ei liiku eikä elä siinä.
Sen tarkoitus on ennemminkin toimia poikkeustilanteessa joustovarana, jos jossain voimansiirtoketjussa kampiakselilta takapyörälle tapahtuu yhtäkkinen jumi. Jotta tuolloin vältyttäisiin hammaspyörien lohkeamisilta tai moottorilohkojen murtumilta ehkä ketjun katkeamiselta. Eli vahinkojen minimoimiseen ongelmatilanteessa.

Ja kaippa normaalissakin menossa voi tulla yhtäkkisiä, tilapäisiä iskuja, jotka voisivat rikkoa hammaspyöriä tai vaihteensiirron tappeja tms, jos joustoa ei olisi jossain.

En tiedä. Pohdiskelen vain näin amatöörinä mekaanisen voimansiirron alalla.
tallennettu
Audio67
Jytäristi
*
Viestejä: 39


Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : Huhtikuu 09, 2017, 10:22:58 »

Ossi, kiitos tiedosta. Enpäs tiennyt siellä olevan niin vähän pelivaraa syvyyssuunnassa. Täytynee suosiolla hioa ainakin pultit muttereiden tasalle.

 Jukka, voi hyvin olla noinkin. Oma mutuni kertoo kuitenkin, että olisi tarkoitus tasata työtahtien iskuja (ja runsaat kulumajäljet näyttääkin siltä). Varsinkin yksipyttyisissä briteissähän on melkoisilla liikevaroilla tehdyt "rynkäisykytkimet" ensiövedossa ja tämä olisi miedompi sovellus siitä (?)

Jotenkin tuntuu, että korjaussetin suunnittelu ei ole ihan natsannut...jospa olisi lohkoja ja kytkinkoppia hajotettavaksi asti, voisi kokeilla kasata kovimmalla lukitteella ja jättää kireydet "liukusovitteeseen, mutta eipä ole. Eli kiinnihän nuo on vedettävä ja siten tapettava jousto pois..
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 277


Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : Huhtikuu 10, 2017, 21:07:33 »

Onhan se joustava paikka yleensä jossain kohtaa voimansiirtoa. Jos ei kytkimessä, niin sitten on vaimennettu takanapa. Tuota tarkoitusta ei ole tarkemmin tullut mietittyä, mutta ainakin vedosta moottorijarrulle siirryttäessä liikkuu kaikki välykset "toiseen laitaan" ja siinähän saattaa tulla koviakin iskuja ilman vaimennuksia.
tallennettu
Audio67
Jytäristi
*
Viestejä: 39


Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : Huhtikuu 11, 2017, 19:50:30 »

Palataan nyt vielä tähän tarkemmin tutkittuna: Kyllä Rudin sarjassa ihan järkeä on, niittien/pulttien ympärillä olevat väliholkit ovatkin juuri sen verran pitkiä, että momenttiinkin vedettynä ratas jää liukumaan kytkinrummun ja peltilevyn väliin. Eli kyllä jouset ovat tarkoitettu osallistumaan peliin aina koneen käydessä.

Varmuudeksi kannattaa laittaa vähintään lukiteneste kierteisiin, ellei sitten se TIGillä varmistus.
tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 720


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #8 : Huhtikuu 12, 2017, 18:19:46 »

Mä laittelin tuon korjaussarjan joskus 8v sitten, hyvin on pelannu kytkin ja pelkästään mukana tulleella vihreellä lukitteella kasasin.
ajettukin on sen jälkeen. nyttemmin kone levällään muista syistä. täytyy tutkiskella tarkemmin kytkintä kun on levällään. tai sitten se on tuossa koneessa millä ajetaan edelleen, en muista miten kasasin viimeisimmän version :o
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!