Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Joulukuu 07, 2019, 09:28:09
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Talliajankohta on ajankohtainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Jytärin tyyppiviat ja ominaisuudet
| |-+  Yleistä, ohjeet ja keskustelu
| | |-+  TYYPPIVIKALISTA
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: TYYPPIVIKALISTA  (Luettu 12088 kertaa)
lankinen
Guest


Sähköposti
« : Tammikuu 20, 2008, 16:28:45 »

Hunttailin siten, että tähän listataan jytärin TYYPILLISET ongelmakohdat käyntiongelmista sähköjärjestelmän vikoihin
ja häntään vielä mahd. korjaus.
Toimisi tyyliin että jos mitä olet korjannut niin kirjoita tänne lisäksi oikean sarakkeen alle.
Toisin sanoen pika-analyysi mihinkin ongelmiin ja myös mahd. juttua niille ketkä meinaa jytärin hommata itselleen.
Eli vapaasti muokkaamaan jos esim virheellistä/ tarkennusta vaativaa tietoa esiintyy.

Jytäriä harrastellaan paljon ympäri eurooppaa ja jenkkilää joten melkein mitä vaan saa uustuotantona ja orgiksenakin.
Käytännössä koko pyörän voi rakentaa uusista osista jos huvittaa. Osat on verrattain edullisia.
alkuperäisiä pakoröörejä ei tosin tähänkään japsiin meinaa saada mistään.


MOOTTORI
-------------

-Xs:n kone on suoraa lainaa trumpan kaksipyttyisestä, eli mukit menee ylös-alas yhtä aikaa, joten tärinät on sen mukaiset. Siitä joko diggailee tai ei.
 Öljyvuotojen kanssa ei tarvitse suuremmin kikkailla. Jenkki- ja eurooppamallit eroavat toisistaan kampiakselin, kiertokankien ja mäntien suhteen.
 Käytännön eroa äänissä/tärinöissä ja tehoissa ei jenkki/euromallien suhteen paljoa ole.
 Yläkerta ja koneiden kuoret ovat samat. Varhaisissa malleissa ei ole sähköstarttia.
 Vaihteisto on ympätty samoihin kuoriin ja käyttää samaa öljyä koneen kanssa.
 Kaikissa jytäreissä on myös kiksi, ja koneen pitäisi käynnistyä helposti myös siitä.

-Jos on ihan pakko jotain negatiivista koneesta sanoa, niin öljynvaihtoväli on lyhyt (2000km) joka johtuu siitä, että kone pyörii kuula/rullalaakereiden
 varassa ja ne jauhaa paksunkin öljyn piloille, lisäksi jytärit tuppaa käymään pääsääntöisesti kohtuu kuumana, ilmajäähdytteisiä kun ovat.
 Käytännössä kunnon öljyt voi kestää vähän pidempäänkin.
 Jytärin kone kestää pitkitettyäkin rääkkäystä hyvin ja legendahan kertoo ettei sitä ajamalla rikki saa.
 Toinen legenda on se, että koneen voi ajaa niin loppuun ettei sillä uskalla kilinältä ajaa vaikka vielä pääsis.

-Öljynsuodatinta ei ole. Pohjassa on yksi, ja koneen kyljessä toinen metallinen siivilä, jotka vaatii putsauksen joka toinen öljynvaihtoväli.
 Uustuotantona saa ulkoisen öjyfiltteri- muunnoksen koneen pohjaan joka helpottaa öljynvaihtoa ja poistaa tarpeen siivilöiden putsaukselle.
 Öljynvaitoväliä tämä tuskin paljoa pidentää, mutta kone pysyy puhtaampana.

-Öljypumppu saattaa olla enempi ajetuissa jo kohtuullisen holo juurikin tuon hiukka puutteellisen suodatuksen vuoksi.
 Jos haluaa pelata varman päälle, uuden ja tehokkaamman saa n.150 eurolla. Pumppu on todella helppo vaihtaa.

-Koneen takakiinnike voi murtua, jos pultti pääsee löystymään. Se kannattaa tarkata aika-ajoin.

-Plussapuolista voitaneen todeta, että kone on suorastaan lapsellisen helppo purkaa ja lyödä takaisin läjään jos vähänkään on taipumusta
 kyseiseen touhuun. Jos tekee mahdollisimman paljon itse, kattavasta koneremontista voi odottaa maksavansa 1000- 2000 euroa tietysti
 riippuen siitä sun tästä.

KYTKIN
---------------

-Kykä on jytärissä normaalisti jäykänpuoleinen ja hiukkasen työläs käyttää. Jos toiminta on erityisen kulmikasta ja meininkiin liittyy ajoittaista liukastelua kun oikeen hurjasti kiihdyttää, voi kytkipakan sakarat olla syville urille kuluneet. Korjauksena sakarat voi huoletta viilata tasaiseksi.
Työstövaraa on ainakin yhteen viilaukseen.
Samalla uusien kytkinlevyjen sakaroiden reunat kannattaa hieman pyöristää jotta lliikuvat eestaas jouheasti.

-"painelaakeri" kannattaa vaihtaa samalla. alkuperäinen on heikko.

VAIHTEISTO
----------------


-Vapaa ei välttämättä löydy joka kerta ihan tosta vaan, ja ylöspäin vaihteita survoessa voi laatikko sutaista tyhjääkin joskus harvoin.
 Sinällään vaihteisto kestää aikasta surutonta runnomista.


POLTTOAINESYDEEMIT
----------------------

-Jotkin jytäri mallit on erityisen tarkkoja polttoanejäjestelmän puhtaudelle/ säädöille (etenkin allekirj. ´80 ämerikkamalli)
tähän liityen:

-BS 34 (usa)kaasarit on säädetty tehtaalla liian laihalle. Korjauksena neuloja voi nostaa n. 1mm vaikka muovista väsätyillä aluslevyillä. myös suuremmat pääsuuttimet voi auttaa asiaa. pelkkä ilmaruuveista säätö ei juuri auta.

-Koneen tärinästä johtuen kaasarien sisuskalut (kohot, neulaventtiilit ja pidätinjouset) hinkkaa toisiaan vasten tehokkaasti, seurauksena teräviä     kulmia, lovia ym. ja kaasarit temppuilee jatkuvasti.
 Parasta lääkettä tähän on kosketuspintojen varovainen viimeistely hienolla vesihiomapaprulla. Kannattaa myös tarkata ettei mikään osa jää
 jumppaseen toisen kanssa missään asennossa. Osia tilatessa kannattaa olla tarkkana, jotkin osat sopii näennäisesti ristiin eri mallien kesken
 mutta käytännössä näin tuskin on.


-Special- mallin bensahanan suodin tankin sisällä suodattaa lähinnä isoimmat roskat mutta esim. ruostehileen se päästää tukkimaan kaasareita.
 Se ei myöskään päästä tankkia kokonaan tyhjäksi vaan pohjalle jää aina ärsyttävä liru, jolla kuitenkin pääsisi mäen yli tankille.
  Kannattaa asentaa ulkopuolinen bensafiltteri ja nyppäistä se tankissa oleva kokonaan pois.

-Alipainetoiminen bensahana ei välttämättä toimi aina niinkuin pitäisi, se saattaa vuotaa sekä ilmaa että bensaa, tulvittaa kaasareita ja
 sotkea koneen käyntiä. Varmin ratkaisu on tulpata koko härpäke ja opetella käyttämään sitä käsin.




SÄHKÖJÄRJESTELMÄ
----------------------

AINA ne sulakket eka, ei olis eka kerta kun ehjän NÄKÖINEN lasisulake pilaa päivän :o

_Lataus:

Lataus on jytärissä parhaimmillaankin välttävä, varsinkin hiilet kuluvat nopeasti. Myös päävirtapiuhoilla on taipumus
täristä poikki/ hinkata maihin. Tyhjäkäynnillä lataus toimii huonosti/ ei ollenkaan eli kierroksia vaatii.



_Startti:

-Jos startti pyörittää huonosti tai ei ensinkään ja akku/ startirele/piuhat on kuosissa, hiilet voi olla loppu tai startti täynnä öljyä.
 Startin stefa voi vanhemmiten kyrvähtää ja falskata öljyn startin sisään.
 Startin irrotus onnistuu kone kiinni mutta on sarjassamme niitä hommia jossa tulee varmasti käytettyä kirosanat loppuun hyvinkin nopeesti.
 Itse startin kuorien avaamista varten kannattaa ostaa valmiiksi iskumeisseli, koska pitkät ristipääpultit voi olla hapettuneet kovaa kiinni.

-Jos startin hammaspyörien kotelon menee avaamaan, laita mieleen osien järjestys, ne saa sinne myös väärin päin jolloinka ne jauhaa joutavaa.



_Valot:

-Esim. vm.80 jenkkimallissa VALOT EI SYTY, jos akku on päässyt liian tyhjäksi.

-Automaatinen vilkun palautin voi toimia miten sattuu, tarvikemallin vilkkureleen vaihto voi auttaa, jonka jälkeen vilkut saattaa toimia kuten ilman palautinta. Jenkkimalli saattaa vaatia 27W lamput vilkkuihin että automatiikka pelaa.
Pikafixauksena runsaasti crc:tä vilkkukytkimeen on eka toimenpide.


_Sytytys

-Jytärin alkuperäinen puola on jo alkujaan tehoton ja syö paljon virtaa. Vanhemmiten käynnistys voi olla todella vaikeaa.
 Vaihdontarpeen huomaa viimeistään silloin, kun mopo lähtee paremmin kiksistä kuin startilla käymään.
 Kun kaikki on kunnossa, jytärin pitäisi lähteä kuin palmun alta joka kerta.

-Kärjellisellä sytkällä varustetuissa malleissa on kahdet kärjet, joiden säätäminen/ ajoituksen saaminen kohdilleen voi olla työlästä puuhaa varsinkin
 enemmän elämää nähneitten yksilöiden kohdalla, mutta jos on pinkka kondiksessa niin useampikin valmistaja tarjoaa järjetöntä sytkää
 korvikkeeksi/ parannukseksi sytkäpuolineen päivineen.



RUNKO
---------------------

-Takahaarukan laakeroinnin voitelu on puutteellinen. Rasvanipat rungon sivuilla ovat lähinnä kosmeettiset.
 Swingissä on käytetty alun perin joko nylon-puslia, tai kuten uudemmissa special-malleissa- neulalaakereita.
 Neulalaakerit kestävät pidempään mutta rakennelma on avoin, ja likaantuu/ ruostuu----> kuluu helposti.
 Klappia voi koestella rynkyttämällä takafillaria eestaas kun pyörä seisoo keskituella.
 Haarukan pulttia voi yrittää kiristää, mutta jos ei sekään auta on puslat vaihtoa vailla.

-Esim. netistä saa tilaamalla uusia pronssipuslia, ja paremmin suunnitellun holkin runkopuoliskojen väliin, joka päästää rasvoo laakeripinnoille asti.
 Osat ei ole hurjan kalliita, mutta saattaa vaatia pientä mallausta että sopivat paikoilleen. Ei vaikea homma noin periaatteessa mutta käytännössä
 aikaavievä ja vaatii jonkin verran aivotyötä.
 
-Etuhaarukka liikkuu kuulalaakereiden varassa, ja vaatii ajoittaista kiristelyä ja muutaman tipan öljyä silloin tällöin.
 Jotkut vaihtavat nämä toisen tyyppisiin (rulla?) laakereihin, mutta toiset väittää että ohjaus ei ole yhtä herkkä kuin orgistyylisillä.

-Etuiskareiden öljyjen vaihto on muutaman minuutin homma. Alhaalla on tyhjennysproput, ja kun vanhat on liritetty ulos ja proput takas kiinni,
 yläpäät saa auki isolla hylsyllä.

JARRUT
---------------

-Lukuunottamatta aivan ekoja malleja joissa edessäkin on rumpujarru, on jarrut riittävät, mutta ei mitenkään erityisen hyvät.
 










« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2008, 18:09:40 kirjoittanut Dirty hippie » tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #1 : Tammikuu 22, 2008, 23:25:51 »

Kiitokset "Dirtyman" kovasti homman aloituksesta. Nyt on hyvä jatkaa  ;D

Purin edellisen viestin materiaalin hakemistorakenteeksi, jonne itse kunkin on hyvä lisätä mitä tahansa tämän alueen juttuja, mitä mieleen tulee.

Jos haluatte rakenteeseen lisäyksiä tai muutoksia, niin pistäkää mulle suoraan viestiä tai jatkakaa tätä viestiketjua.

        Jukka
tallennettu
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!