Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Marraskuu 19, 2019, 09:50:42
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Talliajankohta on ajankohtainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Linkit
| | |-+  saksan kielen taitajaa tarvittaisiin taas - kunnostettuja kampiakseleita
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: saksan kielen taitajaa tarvittaisiin taas - kunnostettuja kampiakseleita  (Luettu 4631 kertaa)
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« : Lokakuu 27, 2011, 19:06:59 »

Ymmärsinköhän nyt oikein. Onkohan nämä kampiraudat uusilla laakereilla ja veiveillä vai onko ne vain tarkistettuja. Kuvasta katsoen veivien yläpäät on holkitettu, mutta ihan kaikkea en nyt ymmärrä.

http://www.ebay.de/itm/Kurbelwelle-xs-650-Kennz-533-447-/220882313943?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item336d9ca2d7

Hinta ei kyllä olisi mitenkään paha, jos laakerit ja veivit ovat uusia.
tallennettu
XSJuha
Jytäääristi
***
Viestejä: 175


Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : Lokakuu 27, 2011, 19:25:37 »

ei paha hinta..eiks noi oo uudenveroiseksi kunnostettu,tapit viel hitsattu kiinni näemmä.

vanha osapuilleen ehjä täytyy antaa tilalle.
tallennettu

gixxer 1000 k5&XS650&BMW e30 325 touring
Jezuz
Jytäritari
****
Viestejä: 254


Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : Lokakuu 27, 2011, 19:38:25 »

Näkikös öljypohjasta tai mistään muualta jos on limput lähteny vaeltamaan?
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #3 : Lokakuu 27, 2011, 20:53:31 »

Äkkiseltään katsottuna, sen saa, mistä maksaa  :-\

Jo Internetin "perussääntöjen", jos jotain tarjotaan alle puolen hinnan on myös jotain "vialla".

Kun pelkästään uudet kampiakselin laakerit maksavat 60 - 70 euroa kappale ja niitä on neljä, niin kuinka ollakaan halpakampiakselin laakerit ovat "huollettuja". Eli siis puhdistettuja. Ei kulunut laakeri putsaamalla muutu yhtään vähemmän kuluneeksi!

Uudet kiertokanget maksavat toista sataa euroa kappale. Niinpä tässä tapauksessa, kiertokanget ovat vanhoja, mutta holkitettuja.

Hyvä kysymys on se, ovatko edes kiertokangen alapään laakerit uusittuja? Epäilen. Taas "huollettuja" eli puhdistettuja ja yhtä kuluneita kuin ennekin.

Eli aika kova hinta tappien hitsauksesta ja puhdistuksesta. Käytettyjä kampiakseleita saa reilusti alla kahden sadan eikä tarvitse edes omaa antaa vaihdossa. Laakerit voi putsata, tapit hitsata jopa kiertokanget puslittaa. Todennäköisesti pääsee reilusti alle 250 euron.
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : Lokakuu 27, 2011, 21:13:30 »

Noita laakereiden ja veivien hintoja tuossa ynnäilinkin ja ihmettelin koko paketin hintaa. Pientä kielimuuria vaan tahtoo olla Saksan kanssa, vaikka joskus olen sitä koittanut opiskellakkin. Osaanpa jopa sanoa: Ich can nicht deutche sprechen.

Noiden laakereiden kunto mulla jäikin vähän hämäräksi. Huolto ei tietystikään niitä uudeksi tee.

Tuo holkittaminen tuskin tekee kankia huonommaksi, mutta kampiakseli pitää varmaan purkaa holkittamista varten. Alapäässähän on neulalaakeri, joten siellä ei taida holkki kestääkkään, kun pintapaineet kasvavat liukulaakeria suuremmaksi. Voihan tuo hitsaus johtua ihan siitäkin, että akselit on kasattu vanhoilla tapeilla? Mistäpä noita tietää.
tallennettu
-mauri-
Jytäääristi
***
Viestejä: 136



Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : Lokakuu 27, 2011, 21:36:08 »

Joskus törmäsin netissä ilmoitukseen, jossa mainostettiin Jytän kunnostettuja kampiakseleita.
Laakerin vierintäpinnat oli kiillotettu ja rullat vaihdettu. Jotenkin tuntui, että kiillotus ja rullien
uusinta olisi kalliimpaa, kuin uudet laakerit. Jukan arvio lienee lähimpänä totuutta, eli laakerit
on vain putsattu. Rudilla vastaava kampiakseli maksaa 490,- mutta siinä on uudet laakerit ja
kiertokanget (ja oletettavasti kammentapit myös). Hinnan ero on 240,- putsattuun akseliin,
mutta sillä saa uudet runkolaakerit (ovh 302,-) ja kiertokanget (ovh 200.-). Laakereiden putsauksen
voi tehdä itse ja hitsauksen saa varmaan alle 250,-.
Minä olen miettinyt kammentappien hitsauksen tarpeellisuutta, varsinkin nyt kun oman Jytän
kampiakseli on paloina ja kokoaminen alkamassa.
Liekö uusien tappien hitsaus tarpeellista? Kisapelissä ehkä, mutta katupyörässä? ???

-mauri-
 
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2011, 22:18:23 »

Tuota hitsaushomma olen itsekin miettinyt. Itsekin epäilin kovasti vakiokoneen kampiakselin "leviämistä". Näyttää vaan monellakin foorumilla olevan niitä vakiokoneita, joista tapit ovat lähteneet liikkeelle. Olisikohan tuo toleranssien äärilaitojen (iso reikä, pieni tappi), kieron akselin ja useiden purku/kasaus kertojen yhteissumma. Jos krymppi on oikea, niin eihän niiden tappien pitäisi mihinkään liikkua.

Tuossa jutussa liimataan keskitappi Loctaitilla ja jutun tekijä kehoittaa hitsaamaan kammentappeihin pikku mällit, jos on epävarmuutta siitä, kuinka monesti rauta on jo purettu ja kasattu. Tuo liimaaminen kyllä voi johtua siitäkin, kun tapit ovat omaa tuotantoa 270 asteen kampiakselille.

http://www.xs650.org.au/tech5.htm

Tässä ketjussa taas pohditaan hitsauksen tarpeellisuutta tai oikeastaan sitä, miksi jättää hitsaamatta.

http://www.xs650.com/forum/showthread.php?t=6878

Kuinka tuo hitsaminen sitten alkaa vääntämään akselia kellotuksen jälkeen? Hitsauksen jälkeen sitä on sitten turha kellotella.
tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 727


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #7 : Lokakuu 28, 2011, 10:54:02 »

twins inn:ssä tarjolla laakereiden huolto, ainakin mun saksan päättelykyvyllä ??? 36e kpl mitä lie siihen sisältyy?

KW012 Überholung des Rollenlagers_ im Tausch     Neue Rollen, Lauffläche poliert. Das alte Lager darf jedoch keine Laufflächenausbrüche oder Ähnliches haben.

Gesamtpreis
EUR  36.00
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #8 : Lokakuu 28, 2011, 11:10:48 »

Uudet rullat vanhaan laakeriin vaihdossa. Liukupinnat (kiertokangessa, kampiakselin tapissa?) kiillotetaan. Liukupinnoissa ei saa olla minkäänlaisia murtumia, halkeamia, koloja tai vastaavia.
tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 727


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #9 : Lokakuu 28, 2011, 13:12:02 »

toi on se kampuran rullalaakeri (x3kpl) niin liukupinnoilla tarkoitetaan varmaan laakerin kooleja.
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #10 : Lokakuu 28, 2011, 13:29:30 »

Onko ne oikeasti purettavia??? Vai onko tämä joku "viritysvaihtoehto"?

Kiertokangen alapään rullatkin ovat pitimessään. Sisältyykö uusiin rulliin myös uusi pidin????

Mutta yhtään jytärin kampiakselia en ole (vielä) tarkemmin itse käpistellyt. joten...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2011, 13:39:37 kirjoittanut jukka_xs650_fi » tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #11 : Lokakuu 28, 2011, 13:36:35 »

Näkikös öljypohjasta tai mistään muualta jos on limput lähteny vaeltamaan?

Pitäis varmaan ensin mittakellota varmasti kohdalleen kellotettuna ja sitten mittailla aina uudestaan samalla lailla. Kyllähän sumpun luukun auki ollessa pääsee mittaamaan ja pyörittämään kampiakselia. Mutta mitä tulokset sitten kertovat, jos ei ole vertailuarvoja...

Mutta olen toisilta kuullut tärinän ja metelin lisääntyvän julmasti. Ja usein sitten tilanne pahenee vauhdilla ja paikat hajoavat hyvin nopeasti.

Tuolta http://www.xs650.org.au/tech5.htm sivun alalaidasta löytyy Yamahan toleranssit kampiakselille.

tallennettu
-mauri-
Jytäääristi
***
Viestejä: 136



Profiili Sähköposti
« Vastaus #12 : Lokakuu 28, 2011, 18:50:23 »

Isoja (=kalliita) laakereita kunnostetaan, mutta laakerifirmoilla on tarkat
ehdot sille, missä kunnossa olevia laakereita aletaan korjaamaan.
Twinns Inn:kin haluaa, että laakerin vierintäpinnat ovat ehjät, rullat voi
periaatteessa olla missä kunnossa vaan, koska ne vaihdetaan.
Jouduin purkamaan Jytän kampiakselin laakerin kun en saanut ulosvetäjän
kynsiä limpun ja laakerin sisärenkaan väliin. Rullat sai irti pitimestä aika helposti,
osa irtosi magneetilla nyppäämällä, toisiin tarvittiin vähän meisseliä avuksi.
Kampiakselin keskiliitoksen kunnon voi tarkistaa, jos luukusta pääsee mittaamaan
keskimmäisten limppujen välin. Mitan pitäisi olla 54,07 - 54,20 millin välillä, jos
kampura on muuten toleransseissaan.

-mauri-

P.S.
Siitä kammen tappien hitsaamisesta vielä:
Keskimmäisen ura-akselilitoksen irtoamisia on sattunut, mutta onko kenelläkään kokemusta siitä,
että kampiakseli lähtisi purkautumaan kammentappien ja limppujen välisestä saumasta.
Pelkään vaan, että hitsauksessa kampirauta pakenee toleransseistaan.  :-\
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2011, 19:00:38 kirjoittanut mjp » tallennettu
Jezuz
Jytäritari
****
Viestejä: 254


Profiili Sähköposti
« Vastaus #13 : Lokakuu 28, 2011, 19:48:50 »

Näkikös öljypohjasta tai mistään muualta jos on limput lähteny vaeltamaan?

Pitäis varmaan ensin mittakellota varmasti kohdalleen kellotettuna ja sitten mittailla aina uudestaan samalla lailla. Kyllähän sumpun luukun auki ollessa pääsee mittaamaan ja pyörittämään kampiakselia. Mutta mitä tulokset sitten kertovat, jos ei ole vertailuarvoja...

Mutta olen toisilta kuullut tärinän ja metelin lisääntyvän julmasti. Ja usein sitten tilanne pahenee vauhdilla ja paikat hajoavat hyvin nopeasti.

Tuolta http://www.xs650.org.au/tech5.htm sivun alalaidasta löytyy Yamahan toleranssit kampiakselille.



Lähinnä tarkoitin sitä että lähteekö keskimmäiset limput erkanemaan, mitään muuta en kyllä lähtis sumpun luukusta mittailemaan.
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #14 : Lokakuu 28, 2011, 21:48:50 »

Näkikös öljypohjasta tai mistään muualta jos on limput lähteny vaeltamaan?

Pitäis varmaan ensin mittakellota varmasti kohdalleen kellotettuna ja sitten mittailla aina uudestaan samalla lailla. Kyllähän sumpun luukun auki ollessa pääsee mittaamaan ja pyörittämään kampiakselia. Mutta mitä tulokset sitten kertovat, jos ei ole vertailuarvoja...

Mutta olen toisilta kuullut tärinän ja metelin lisääntyvän julmasti. Ja usein sitten tilanne pahenee vauhdilla ja paikat hajoavat hyvin nopeasti.

Tuolta http://www.xs650.org.au/tech5.htm sivun alalaidasta löytyy Yamahan toleranssit kampiakselille.



Lähinnä tarkoitin sitä että lähteekö keskimmäiset limput erkanemaan, mitään muuta en kyllä lähtis sumpun luukusta mittailemaan.

Piti käydä oikein pyörittelemässä lohkoja ja kampirautaa tallissa. Se on siinä ja siinä, että pääsekö mittaamaan keskimmäisten limppujen väliä. Keksimmäisten laakereiden peti saattaa olla edessä just sopivasti. Sellaisella mittakellotyylisellä sisämittalaitteella, joka nollataan sisämikrometriin voisi onnistua (mikä lienee oikea nimi). Ainakin kiertokankankien kaulojen kohdalta onnistuu mitata limppujen väli, mutta se mitta taas ei taida olla kaikkein ratkaisevin. Jammun korjaamokirjan mukaan kriittisin mitta on akselin kokonaispituus. Taitaa olla samat speksit tuossa Jukan linkissä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!