Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Elokuu 09, 2022, 13:40:33
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Mikä olisi paras kokoontumispäivä elo-syyskuussa Lahden Vesijärven satamassa? Äänestys

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 27 jo mennyt, enää 23 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 10 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Jytärin tyyppiviat ja ominaisuudet
| |-+  Moottori
| | |-+  Kytkin
| | | |-+  Kytkimen säteisjousien vaihto
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kytkimen säteisjousien vaihto  (Luettu 685 kertaa)
hannuh
Jytäristi
*
Viestejä: 4



Profiili Sähköposti
« : 24, 2021, 16:15:13 »

Kytkimen säteisjousien vaihto tuli ajankohtaiseksi vuoden 1977 D-malliin. Olin kuunnellut jo jonkin aikaa kytkimestä kuuluvaa sirinää, joka toistuu aina kun lähtee liikkeelle koneen ollessa lämmin.
Keskustelin aiheesta muiden jytäristien kanssa Haltialassa ja sain kuulla, että vika on kytkimen säteisjousissa ja että korjaussarja on saatavilla.
Yksi herra, jolla on hienosti entisöity XS2:nen, kertoi vaihtaneensa omaa jytäriin kyseiset jouset ja kertoi yleisellä tasolla, kuinka vaihto-operaatio tehdään.
Löysin YouTubesta pari videota, jotka katsoin. Tein seuraavat johtopäätökset:
-vika on yleinen ja koskee kaikkia jytäreitä vuosimallista riippumatta
- jouset ovat usein kuoleentuneet ja saattavat olla jopa poikki. Katkenneita jousia on löytynyt öljypropun magneetista tai osaa ei ole löytynyt lainkaan
-vaarana on, että katkennut jousen palanen kulkeutuu rattaiden väliin jossain voimansiirrossa ja tekee isompaa tuhoa.
Tilasin siis Heidentuningistä osat ja tarvittavat tiivisteet kytkinkopalle ja öljynsuodattimille.

Kytkinpaketin irrotus

Aloitin työn laskemalla öljyt pois ja irrottamalla jalkatapin, käynnistyspolkimen, jarrupolkimen ja lopuksi kytkinkopan.
Kytkinjouset pamautin auki iskuruuvimeisselillä ja irrotin levyt kokonaisena pakettina.
Seuraavaksi kävin kytkimen keskimutterin irrotukseen. Se olikin hemmetin tiukassa ja lopulta rakensin T-vääntimeen metrin mittaisen putkijatkovarren, asensin jarrupolkimen ja kytkin ykkösvaihteen sisään. Painoi vasemmalla jalalla jarrupoljinta ja väänsin mutteria auki samalla naputellen lekalla T-varren toiseen reunaan. Aukesihan se mutteri tällä kivikautisella pulttipyssyllä.

Niittien poisto

Ohjeiden mukaan niitit poistetaan kulmahiomakoneella. No, rälläköiminen on kivaa, mutta siihen liittyy aina riskiä. Siksi päätin erään videon innoittamana aloittaa homman poraamalla niittejä pikkuhiljaa ensin M6, sitten M7:lla, ja lopuksi 9,5 mm terällä. Niitit ovat pehmeää terästä, joten normi metallipora lastutti kivasti.
Porasin seisten asettamalla pakan lattiaa vasten. Kytkinpakan alle asensin lankun ja sanomalehteä.
Seuraavaksi siirryin pihalle rälläköimään. Poistin niitit päätylevyn pintaan saakka ja irrotin levyn.
Tässä jytärissä onneksi kaikki kuusi jousta olivat ehjiä, mutta selvästi kuoleentuneita.
Tämän jälkeen poistin niitit tuurnalla timpurin vasaralla paukuttelemalla. Taas työ tehtiin lattiaa vasten siten, että lankku pakan alla ja sanomalehti ainakin jonkinnnäköisenä pehmusteena.
Pesin osat lopuksi tärpätillä ja sekä puhalsin paineilmalla loput metallilastut. Tässä vaiheessa lienee syytä mainita, että kytkinpaketissa on useita välilevyjä ja yksi neulalaakerikin, joiden sijainti ja asennussuunta tulee jotenkin dokumentoida, vaikka kännykkäkuvin tai muistiinpanoin.

Uusien jousien asennus

Jouset voi puristaa sopivasti kokoon esim. siirtoleukapihdeillä. Ne ovat siis pesissään jännittyneinä. (katso oheinen video ja siirrä kursori kohtaan 26 minuuttia)
https://www.youtube.com/watch?v=vHonQbC652E

Jouset asennetaan siis kahdessa vaiheessa. Ensin kolme primaarijousta, sitten hammaspyörälevy ja seuraavaksi loput kolme jousta. Päätylevyn asennus on mielestäni hankalaa. Ohutta ruuvaria tarvitaan jousien asettelussa. Kun paketin saa lopulta kokoon, asennetaan ohjeen mukaan ensin asennusruuvit ja seuraavaksi niittien korvaamiseen tarkoitetut lopulliset ruuvit. Mutterin kiristetään vain kohtuullisesti lukkoliimaa käyttäen enintään 20 Nm tiukkuuteen. Liika kiristys ei käy, sillä hammaspyörälevyn tulee voida liikkua liikealueen puitteissa.
Tämän jälkeen ruuvien päät rälläköidään muttereiden tasolle ja lyödään pistepuikolla kolme kunnon kuoppaa, joilla mutterien lukitus varmistetaan. Ruuvien päiden tasaaminen on tärkeää, jotta ne eivät osu moottorin lohkoon.
Kytkimen kasaamisesta ei tässä sen enempää kuin, että lopuksi kannattaa pyörittää konetta pari kierrosta, jolla varmistaa, että kytkinpaketti pyörii vapaasti.   

Mitä maksoi

Jousisarja (Clutch hub cush spring repair set) 38 euroa, kytkinkopan tiiviste 8 euroa ja 4 litran kannu Teboil Silver Classic 20W50 moottöriöljyä 19 euroa.

No kannattiko?

Kyllä vaan, sirinä on poissa ja mieli sikäli huoleton. Aikaa tähän vierähti ensikertalaisena ruokataukoineen noin 6-7 tuntia.

Terveisin Hannu Hiltunen, Vantaa (jytäristi vuosina 1983 ja 2018-)
tallennettu
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.19 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!