Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Syyskuu 20, 2021, 11:20:01
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Jytärit baanalle mars! Että muutkin näkee.
28 käyttäjää kirjautunut sisään viimeisen vuoden aikana. Lukijoita piisaa kymmeniä päivittäin, mutta lienevätkö edes ihmisiä.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 27 jo mennyt, enää 23 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 10 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

Näytä kirjoitukset

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Messages - Audio67

Pages: [1] 2 3
1
Terve! Vaihteet tuntuvat loppuvan kesken kun tämmönen 70- kiloinen ajelee ilman matkatavaroita tasaisempaa tietä...Kone huutaa suotta, tekisi mieli saada 100 km/h nopeudessa n. 500 rpm pois. Sehän edellyttäisi takarattaan pienentämistä 4 hampaalla. (Välitys nyt 17/34, 18'' takapyörä). Oletteko näiden kanssa puljanneet, onko tuo 4 piikkiä liikaa, tukehtuuko liikkeellelähdöt väännön puutteeseen?

 Mielipiteet olisi mukavia, ei jaksaisi moneen kertaan asentaa...Kiitos!

2
Linkit / Hollannin klubi
« on: Elokuu 30, 2018, 09:15:02 »
Tapasin tuossa tulppaanimaan jytäristin ja tokihan heidän klubinsa sivut pitää tänne linkittää
https://www.xs650.nl/

3
xs650 Techboard / Vs: Nokkaketjutyökalu
« on: Toukokuu 06, 2017, 22:49:25 »
Jep, en pidä huonona keinona vanhoillakaan osilla. Jää parempi fiilis kun laakerit ovat varmasti nipussa kantta kiristäessä. Tönärin kielellä voi myös katsoa tuossa vaiheessa, että nokka-akseli on keskellä kantta..

4
xs650 Techboard / Vs: Nokkaketjutyökalu
« on: Huhtikuu 30, 2017, 21:19:27 »
Viritellään tätäkin aihetta pystyyn, onhan melko tärkeä kohta nokkaketjussa... oikeat työkalut maksavat aika lailla suhteessa siihen montako kertaa niitä kuitenkaan tarvitsee. Tässä eräs köyhän versio. Olen niitannut vasta 2 kpl ketjuja, mutta rohkenen laittaa fiilispohjaisia omia huomioita (en neuvo, kehota enkä vastaa vahingoista. Opettelen itsekin):

 1. Ketjua ei kannata niitata vasaroimalla minkään vasteen kanssa, puristamalla tulee parempi.
2. Millä tahansa talttamallisella työkalulla niittaaminen niittaa vain pienen osan kehää ja murtaa lopun niitin käytännössä kahtia. Suosittelen seuraavaa kohtaa.

3. Polkupyörän ketjuille tarkoitetusta halpamarketin <10 euron katkaisutyökalusta tulee pistämätön työkalu, kun rälläköi ne ohjainsysteemit pois. Saman halpisvehkeen kärki on jo valmiiksi hyvässä kulmassa levittääkseen niitin tasaisesti. Lisäksi se paska kiinalainen teräs muotoutuu vauhdissa sopivaksi. Ota mitta niitin päästä ennen ja jälkeen puristuksen; 0.15-0.2mm ero on jo takuulla riittävä, ei tule enää läpi. Työkalu on lisäksi tarpeeksi siro, että sen kanssa mahtuu vempuloimaan siellä pinnapulttien välissä.

4. Jos lukko on oikein tehty, ylikiristämisestä ei tarvitse olla huolissaan, lukkokappale ei mahdu akselille ahdistamaan ketjua päittäisesti. Lisäksi niittaantuva osa on pehmeämpää kuin akseli, niittauksen valmistumisen tuntee. Tämä ei tarkoita, etteikö asiaa voi silti seurata ruuvatessa.

5. Meille 50+ ikämiehille suosittelen lisäksi tiimarin lukulaseja. Ja laittakaa se rätti hyvissä ajoin peitoksi keskelle siihen ketjun kanavaan, ei se pudonnut lukko kuitenkaan kampikammiosta millään bilteman magneetilla tule :)

5
xs650 Techboard / XS2 ohjaustangon maadoitus?
« on: Huhtikuu 30, 2017, 19:57:29 »
Moro! Ajattelin viime kesänä, että solenoidi on rikki, kun välillä starttaa, välillä ei. Nyt huomasin, ettei tällä ole edes edellytyksiä toimia, kun starttikytkin (ja äänitorven kytkin) ei maadoitu mihinkään. Tangothan ovat kumien takana ja siten irti rungosta. Eli on sattunut toimimaan silloin tällöin kun vaijerit sattuvat ottamaan maakontaktia koneesta...

Jenkkiforumin mukaan maa tulisi tankoon valokytkimien kautta vasemmalta, mutta omassani ei moista piuhaa ole (en tiedä moniko minua ennen sähköjä on asennellut/ poistanut ko. maajohdon?) Miten tämä alunperin pitäisi olla? En jaksa uskoa, että suunnittelu olisi luottanut heiluvien vaijereiden hoitavan stongan maadoituksen :)

6
Valot / XS2 takavilkkujen kiinnitys- kilkkeet
« on: Huhtikuu 30, 2017, 19:09:56 »
...tämmöinen tiedonjyvä, jos joskus jotakuta hyödyttäisi: Rudi mainitsee setin 11-6505 sopivuudeksi vm. -74- 84 ja on toki varmaan oikeassa. Mutta haarukkaa voi laajentaa taaksepäin vuoteen -70, jos hioo vilkkujen varsista ne kohdistusnastat pois. Tämän jälkeen sopivat paikalleen täydellisesti, eikä filunki ulospäin näy.. Ja ymmärtääkseni samat hilut sopivat XS2 etuvilkuille yhtä lailla. Oli mukava yllätys, kun tyhjään vilkkurautaan kokeeksi tilasin parin, että olisi edes jotain mistä alkaa kiinnitystä muokata ja homma oli sitten näinkin helppo.

7
Palataan nyt vielä tähän tarkemmin tutkittuna: Kyllä Rudin sarjassa ihan järkeä on, niittien/pulttien ympärillä olevat väliholkit ovatkin juuri sen verran pitkiä, että momenttiinkin vedettynä ratas jää liukumaan kytkinrummun ja peltilevyn väliin. Eli kyllä jouset ovat tarkoitettu osallistumaan peliin aina koneen käydessä.

Varmuudeksi kannattaa laittaa vähintään lukiteneste kierteisiin, ellei sitten se TIGillä varmistus.

8
Ossi, kiitos tiedosta. Enpäs tiennyt siellä olevan niin vähän pelivaraa syvyyssuunnassa. Täytynee suosiolla hioa ainakin pultit muttereiden tasalle.

 Jukka, voi hyvin olla noinkin. Oma mutuni kertoo kuitenkin, että olisi tarkoitus tasata työtahtien iskuja (ja runsaat kulumajäljet näyttääkin siltä). Varsinkin yksipyttyisissä briteissähän on melkoisilla liikevaroilla tehdyt "rynkäisykytkimet" ensiövedossa ja tämä olisi miedompi sovellus siitä (?)

Jotenkin tuntuu, että korjaussetin suunnittelu ei ole ihan natsannut...jospa olisi lohkoja ja kytkinkoppia hajotettavaksi asti, voisi kokeilla kasata kovimmalla lukitteella ja jättää kireydet "liukusovitteeseen, mutta eipä ole. Eli kiinnihän nuo on vedettävä ja siten tapettava jousto pois..

9
Kytkin / Kytkinrummun säteittäisjousien vaihto -tutorial
« on: Huhtikuu 08, 2017, 19:28:00 »
Rudin setti 39-6515 menee oman näkemykseni mukaan paikalleen näin (ja melkoisen kiroilun jälkeen väittäisin, että vain näin). Kertokaa ihmeessä, jos helpommin voi tehdä:

0. Merkitse kytkinrummun, rattaan ja peltilevyn asemointi toisiinsa tussilla tai piirtopuikolla. Ei ehkä väliä, mutta ei huononna tulosta.
1. Varaa ainakin kolme keputölkkiä ja hyvä fiilis (ja puoli askia savukkeita, jos tupakkimies). Lisäksi siirtoleukapihdit, kärkipihdit, 5mm kuusiokoloavain, 13mm lenkki, rulla panostajien 1mm rautalankaa.
2. Rälläköi niitit koneen puolelta varovasti ihan pintaan saakka.
3. Kampea peltilevy irti. Niittien lyöminen tuurnalla ei auta, vastassa on olake. Tosin tärähtää sen verran, että saat kuvan niittien ääriviivoista. Vanhat kuoleentuneet jouset eivät tule silmille, mutta varominen sallittu.
4. Nosta ratas ja kolme väliholkkia pois. Holkit saattavat istua tiukassa niittien ympärillä =WD40 ja liikuttelua. Pidä huoli erinäisten välilevyjen sijainnista.
5. Usko loppuu, mutta avaa rohkeasti toinen Karhu
6. Pese osat ja voitele liikkuvat pinnat.
7. Purista uudet jouset yksi kerrallaan ruuvipenkissä kasaan ja sido yksi sivu kaksinkertaisella rautalangalla. Jäävät toki vinoon kun avaat penkin, mutta ei haittaa.
8. Asenna jouset kytkinrummun pesiin, rautalankojen sojottaen suoraan ylös. Hyvillä siirtoleukapihdeillä menevät juuri ja juuri. Katko surratut rautalangat lyhyemmiksi ja taivuttele suoraan ylös, että tulevat seuraavaksi asennettavan rattaan rei'istä läpi. Muista hengitys.
9. Älä jätä nyt niitä väliholkkeja siihen pöydälle kuten minä. Olutbudjetti on tiukka, ei kestä kahteen kertaan tekemistä...
10. Asenna ratas ja peltilevy. Edelleen, kaikki väliprikat oikeille paikoilleen
11. Jätä mutterit sopivan löysälle, katko ja poista rautalangat. Keskitä rumpu sorvissa mittakellon kanssa.
12. Kiristä mutterit.
13. Avaa mutterit yksi kerrallaan ja lisää ruuvilukite kierteisiin. Kiristä (ranne)momenttiin 20-30 Nm.
14. Valmis.

Keskittäminen sorvissa voi olla liioittelua, mutta jos mahdollisuus on niin ei kai se asennusta ainakaan huononna.

Edit: Lyhennä pultit kiristyksen jälkeen muttereiden tasolle. Riski, että pulttien päät ylettyvät lohkoon. Kiitos, Ossi Viita-Aho.

10
Okei, kiitos vastauksesta. Nyt purkamisesta viisastuneena: Keskitys tapahtuu holkkien avulla pulttien/niittien varressa..edelleen keskitys on yhtä tarkka kuin sovite niittien rei'issä, eli väljä. Ajattelin käyttää nyt kuitenkin omani manusorvissa, moottorihan tärisee riittävästi ilman toispuoleista kytkintäkin :) Tuo on hyvä huomio, että niitit ovat "sopivasti" väljät ja antavat jousien toimia. En edes tajua, miten Rudin setti voi svengata, jos mutterit vedetään loppuun asti (ja pakkohan ne on vetää). Tuloksena on ymmärtääkseni jäykkä paketti, jossa jouset ovat pelkkää kosmetiikkaa.

 No, vaihdoin ne kuitenkin, saanpahan sen kilinän pois. Olikin AIKA kätevä homma...  Laitan johonkin osioon peliohjeet, jos seuraava pääsisi vähemmällä..

11
xs650 Techboard / Kytkinrummun säteittäisjouset (ei levyjen jouset)
« on: Huhtikuu 07, 2017, 19:45:22 »
Moro. Oletteko asentaneet tätä Rudin korjaussettiä?  http://images.xs650shop.de/pdf/39-6515.en.pdf    Omastani oli yksi jousi poikki, kilisi siellä ihan perkeleesti ja luulin koko viime kesän että oikean puolen pakoputkesta on vaimennin irti :) Tuli mieleen, että pitäisikö alumiinirumpua keskittää rattaaseen vaikka sorvissa mittakellon kanssa ennenkuin kiristää paikalleen? Aika väljäthän ne korjaussarjan kuusiokoloruuvit on originaaleihin niitteihin verrattuna. Vai onko turhaa hifistelyä?

12
Ostetaan / Vs: Öljypumpun käyttöratas
« on: Huhtikuu 03, 2017, 16:09:04 »
Jep, kiitos oikaisusta, en tiedä miten sain tuon numeron näpyteltyä tuommoiseksi :)  Ebayssa näkyi rattaita olevan USAssa, mutta ajattelin kokeilla kepillä jäätä, ettei tarvitsisi odotella kahta viikkoa...

13
Ostetaan / Öljypumpun käyttöratas
« on: Huhtikuu 02, 2017, 21:09:56 »
Kampiakselilla oleva 17- hampainen öljypumpun "ensiöratas". Omani näytti katkenneen kiilauran kohdalta, lieneekö yleinen vai harvinainen vika..?

Yamahan numero lienee 235-03324-01-00, kiitos jos jaksatte kaivella miljoonalaatikoita..

-simo

14
Sytytys / Vs: Mekaaninen ennakonsäädin tuottaa tuskaa helposti
« on: Toukokuu 26, 2016, 20:31:59 »
Vastaanpas joutessani vanhaan topikkiin...Kerron huomioita uusilla osilla kasatusta säätimestä: Vaihdoin säätäjänakselin puslat neulalaakereihin, Rudin laakerit sopivat näköjään täsmälleen. On käytännössä välyksetön ja pyörii herkästi. Säätäjän uusin kokonaisuudessaan. Vanhassa olivat keskipakopainojen kynnet kuluneet niin paljon, että painot liikkuivat joutavaa puolet alueesta ennenkuin alkoivat kääntää akselia.

Strobolla kytäten ennakko näyttää nyt seuraavan kierroksia oikein juoheasti ja myös palautuvan tasaisesti myöhäiselle. Muutaman sadan km:n aikana ei tien päälläkään ole kuulunut ainuttakaan pätkimistä tai muuta häröä. Tätä tietenkin on uusista osista lupa odottaakin, pyöräthän olisivat muuten jääneet jo uutena kauppiaalle...

En yritäkään väittää, ettei ongelmia olisi varmaankin tulossa kun osat alkavat kulua/kuivaa/likaantua, mutta mukava vekotinhan tuo originaalikin on tällaisessa kyläpyörityksessä (mistä on lyhyt matka tallille :) Tämmöiselle vinyylilevymiehelle mekaaninen säädin on välttämätön haaste, hehe.

15
Myydään / Vs: XS2 - XS650 tavaraa
« on: Toukokuu 21, 2016, 17:44:59 »
BS38 kalvo/luisti myyty. Laitatko viestiä tilinumerosta ja kuluista..?  -simo

Pages: [1] 2 3


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.18 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!