www.xs650.fi

Yleistä => Projektit => Topic started by: mikko xs2 on Joulukuu 15, 2019, 21:39:00

Title: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Joulukuu 15, 2019, 21:39:00
Parin vuoden seisokin jälkeen tuli tarve ottaa käyttöjytä kunnostukseen.
Tanskan reissulla rupes kone pitämään sivuääntä ja vaihekammen boorit antautu kesken reissun joten hitsattiin kampi kiinteäksi Göteborgissa.

Tällä pyörällä on ajettu kymmenkunta vuotta enempi vähempi remontoiden. Joka kesäpäivä käytännössä ajettu ja pisin reissu tehty Luxemburgiin.
Tarkoitus saada takas käyttikseksi, tää on kuitenkin mahtava reissukaveri ollu.

Toinen juttu on selvittää ja korjata kampeaminen, ikävä ajaa kun pyörä tahtoo kammeta ojaan koko ajan.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Joulukuu 15, 2019, 21:49:52
Kuvissa oleva keula ei ole ollu käytössä vaan edellisen viestin ekan kuvan harrikan runkoon sovittelin girderiä, siksi tuo pumppukeula joka on siis ton toisen pyörän keula ollu aiemmin, laitoin sen nyt väliaikaisesti kiinni että sain jytän työnnettyä yksinäni pois kontista.

Piti tehdä pien moottori pukki kun näköjään tarvii sillon tällön ottaa mosa pöydälle. Oli helppo homma kun oli tyhjät lohkot mihin sai latat suoraan pultattua kiinni ja heppas sellasenaan kehikkoon kiinni

Yllättävää kyllä miten herkästi läksi käyntiin seisottamisen jälkeen. Tää on työnnetty konttiin -17 syyskuussa ja nyt tökkäsin vakio kaasarit paikoilleen ja vajaan minuutin polkemisen jälkeen pärähti tulille. Kaks kertaa päsähti putkessa ja sit lähti. Seuraavalla kerralla laakista käyntiin
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Joulukuu 18, 2019, 20:44:13
Jatketaan pyörän pesulla, vähän ahdasta oli mutta suht puhdasta saatiin
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Joulukuu 18, 2019, 20:54:51
Täytyy sanoa sananen bilteman puhdistusaineesta 36-4556. Turhan tehokasta tavaraa kiillotetulle alumiinille ja pulverimaalille. Molemmista hävis kiilto, katsotaan saako ennalistettua kiillon.
Taitaa paremmin toimia koneen osien pesussa johon liemi on etiketin mukaan tarkoitettu.
Kuvassa vanteeseen jäi läikkiä ja rungon kohdissa mitkä jo käytössä naarmuuntuneet pinnat liituuntui kunnolla mutta kohta joka ei ole altistunut munkäänlaiselle kulumiselle pysyi hyvänä
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: Ossi Viita-aho on Joulukuu 19, 2019, 20:55:48
Mukava, kun foorumilla on vällillä projektijuttuja. Aina näitä saa määrävälein laitella, vaikka oma pyörä onkin ollut odotuksia luotettavampi. Nyt on tullut ajettua Jytällä jo kahdeksan vuotta ja pikku hiljaa alkaisi olla pientä parsimista sähköissä, kaasareissa ja äänenvaimentimissa. Koneenkin voisi käyttää pöydällä, jos vaikka vaihtaisi vakionokan takaisin, koska se sopii shell #1 nokkaa paremmin matka-ajoon.

Tuossa pesuaineessa näyttää olevan syövyttävää merkintä ja se sisältää lipeää, joka reagoi alumiinin kanssa. Kovin vähän kylläkin, että tuskin se ihan syövyttämällä syövyttää. Osienpesuaineet taitaa olla yleisesti sellaisia, että ne soveltuvat huonosti alumiinille. Työpaikallakin Teijossa käytettävä pesuaine ei sovellu alumiiniosille.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Joulukuu 26, 2019, 17:56:36
Nyt jouti vähän palastelemaan profiilia ja tähtäilemään runkoa sen päälle.
Täytyy vielä sorvailla sopivia holkkeja takaakselin paikalle että saa kunnolla kiinni takapään, kuvassa muutamalla prikalla vasta.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Joulukuu 28, 2019, 21:04:15
Taas puuhasteltu jigin parissa. Täytys keksiä emäputkelle vielä kiinnike, ajattelin sorvata kartiot jossa jollekkin hyllyssä olevalle putkikoolle käypänen reikä joka sitten kertoo suoruuden jollain tarkkuustoleranssilla.
Mulla on tarkkuusvesivaaka joka kertoo armottoman tarkasti alle kympin heitot jigin suoruudessa ja sitä kautta pystytolppien vinouden joka sitten johtaa siihen että jigin yäpuolelle viritetty luotilanka näyttää mitä sattuu.
Vielä kun jaksas tehä jigiin jalat niin sais asetettua edes koko hökötyksen suoraan.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Joulukuu 31, 2019, 10:54:37
Luovuin profiili jigistä, oli liian vetelä mittauksiin.
Kaivelin tallin takapihalta rhs putken joka on ollut käytössä tätä runkoa tehdessä. Palkki on 150x150x5mm tavaraa eikä jousta niin paljoa että vaikuttaisi mittailuihin.

Toki runkoa asemoidessa pienet heitot kertautuvat ja sotkevat mittailuja.
Paras tulos on tällä hetkellä 5mm sivussa eli 2,5mm pois keskilinjasta mutta kuten sanottua takapään pienen pieni heitto vaikuttaa 2500mm päässä paljon.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: jukka_xs650_fi on Joulukuu 31, 2019, 11:06:27
Nyt on jytevä palkki :-) Itse olen aina miettinyt runkohitsausten (jäykkäperän paikalleen kiinitys, tms.) pitkäaikaisten lämpöjännitysten vääntövaikutuksia runkoon. Vaikka olisi hitsatessa jigissä kiinni ja timmissä, niin miten varmistaa ettei väänny sitten vapaana ajan kanssa suuntaan tai toiseen.
Niinkuin mainitsit pienetkin poikkeamat tuntuvat, kun ajetaan kahden suhteellisen kaukana toisistaan olevan pyörän varassa.

Ei sen puoleen, että itse olisin tekemässä mitään asiaan liittyvää, mutta kun tallikaverilla on hurjia suunnitelmia ja jigin virittelyjä, niin tulee pohdiskeltua ääneenkin. Varsinkin, kun tallikaveri ei ole runkoa ennen (merkittävästi) hitsaillut...
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Joulukuu 31, 2019, 14:56:28
Tuota kun mittaili niin muistin että takahaarukan leveys pitäisi olla 260mm mutta todellisuudessa se on n. 253mm kun poikittaisten putkin hitsauksen takia on perä kaventunut, eipä tuolla ole merkitystä kun on ollut samanlainen aina, puoltaminen on tullut myöhemmin.

Tehtaan rungoissa on ollut jännityksiä, se on tullut ilmi kun katkoo runkoputkia.

Jännityksenpoistohehkutuksella saa pahimpia vetelyitä pois.

Purin keulankin, oli aika takominen että sai osat erilleen. Oli ruostunu akselit kiinni, jätin osat dieseliin hautumaan. Katotaan mitä ne ensi vuonna sanoo. Kiinnostaa onko miten helat kuluneet

Keulan jaloissa oli pien heitto, jotain 4mm luokkaa, en kerennyt tarkemmin mittailla kun tuli lähtö muihin asioihin yllättäin.

Rungon totesin heitottomaksi, olin unohtanut tarkistaa takapään 3mm heiton. Sen kun passasin kohalleen niin keula on keskellä palkkia

Hyvää uuttavuotta Jytäristit!
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Tammikuu 02, 2020, 14:07:43
Taas vähän nytkähti eteenpäin. Sain kiillotettua takavanteen ja takalokarikin löysi paikkansa.
Keulan osat on nyt putsattu ja mittailtu mitä pystyi mittailemaan.

Girder keulassa on linkuilla toteutettu jousitus ja nämä linkut tehty perus lattaraudasta. Reikiin on lämpösovitteella karkaistut helat ja niiden sisällä on toiset karkaistut teräshelat.
Sisemmät helat kuuluisi pysyä paikoillaan akseleissa mutta kun ovat olleet huonommalla huollolla niin osa heloista on sitten pyöriny akselia vasten ja akseli kun on taas pehmeämpää tavaraa niin vähän on kerennyt tehä jälkeä akseliin.
Yksi hela oli halkeillut muutamasta kohdin, mikä lie sen on särkenyt?
Täytyy sorvailla uusi hela cromosta kun sitä on sopivasti hyllyssä ja karkaista se että on sitte samanlainen kuin muut. Aika palapeli oli laitella holkit sopiviin reikiin kun ovat kaikki 8kpl kuluneet yksilöllisesti ja purkaessa tuli sotkettua ne keskenään.

Sivuttaisvälys on hoidettu nailon prikoilla latan molemmin puolin joten ei tuo ihan napakoin keula ole näin teknisessä mielessä kun on tota katellu, onneksi on tullu ajeltua rapiat kymmenentuhatta niin tietää ettei se nyt ihan paska ole ollu ajaa ;D
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Tammikuu 09, 2020, 22:37:19
On palattu takas töihi niin ei tuu jokapäivä käytyä tallilla. Ja on ollu aktiivista välttelyä etten vielä avaa moottoria, se käy kukkaron päälle  :(
Tänään tuli vaihdettua rispaantunut jarruvaijeri uuteen. Entinen vaijeri on jääny opetuspolkimen asennuksesta yli, jonka aikoinaan sosialisoin työpaikalta. Kuori oli välttävässä kunnossa ja haeskelin netistä 3mm vaijeria, päädyin moposportin sivuille ja sieltä sitten löytyi suoraan silmukalla varustettu jarruvaijeri hintaan 1,49€. Ei paha. Otin sitten toisen varastoon kun postikulut oli tuplat, no jäi se kuitenkin alke kuuteen euroon :)

Entisessä vaijerissa oli iso silmukka ja se oli kiinni m8 pultilla ja senkin olin vetäny niin tiukkaan ettei se päässyt liikkumaan ja tämä on varmaan ollut osasyy rispaantumiseen.
Uudessa silmukassa oli vain 6,5mm reikä ja polkimessa on 8,2mm reikä, helppoo olis ollu vaan vetästä kutosen pultti siihen mutta kun on sorvi tallissa niin pyöräytin rosterista olakkeellisen tapin joka istuu kivasti pedaaliin mutta menee vaijerin silmukan läpi ahistamatta.
Porakoneella tapin päähän 2,5mm reikä sokalle ennen katkaisua ja vastapuolelle sitten prikka jossa olake samalla tavalla kuin tapissa.
Toinen pää pitää vielä askarrella kiinni. Lisäksi muutin hieman vaijerin linjausta ettei olisi niin jyrkkä kulma vaijerin etupäässä.

Voitelin vaijerin ennen asennusta johdeöljyllä, se on sellaista tavan moottoriöljyn tuntuista mutta siihen on lisätty sitkosainetta että se pysyy pystysuorilla pinnoilla. Jää nähtäväksi toimiiko vaijereissa, on tämä ainakin parempi kuin ketjurasva.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Tammikuu 27, 2020, 19:50:06
Kokeilin pidempää pumppukeulaa kokeeksi. Hyvältähän tuo näyttää, pidempi kun on :D
Girder keulalla maavara oli noin 80mm nyt on noin 110mm, saa enemmän kanttailu varaa.
Tässä keulassa on etujarrun sovittaminen aika työlästä kun tkappaleet ovat kavennettu. Ainakin jytän vakio hiluilla on mahdotonta saada kasaan.
Eikä tämäkään keula ilman virittelyä paikoilleen mene, ohjaus- ja etuakseli pitäs sorvailla.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Maaliskuu 04, 2020, 23:23:42
Vihdoin nytkähti hieman eteenpäin, kävin aiemmin nykertämässä parit holkit girder keulaan huonojen tilalle ja kasattiin se tänään kaverin kanssa paikoilleen. Parit holkit pyöräytin ohjauslaakereille kun entiset oli mitä oli kun en omistanut sorvia tätä pyörää tehdessä.
Samalla siirrettiin etupyörä keskelle keulaa ja akseliin tein uudet shimmi levyt alsasta. Rengas oli kolme milliä pois keskilinjasta. Tällä tuskin on vaikutusta puoltamiseen. Mutta saas nähä kuis äijän käy.

Konetta availin vähän, ei tullu kuin muovisilppua öljyn mukana. Ehkä nokkaketjun laahain on antautunu.
Työt haittaa taas harrastamista ja laiskuus :(
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Maaliskuu 10, 2020, 22:14:00
Kävin tallilla purkamassa moottorin nippeleiksi pesua varten. Ompahan kivempi kasata puhtaat osat takaisin kasaan.
Vitosen rattaasta oli pikkupalanen lohjennu. Onneksi ei ollu aiheuttanut suurempaa vahinkoa. Löytyi onneksi varaosista ehjä tilalle.
Toiset lohkot otan käyttöön, nykyiset on saanu kipeää eturattaan tienoilta. Ei pysy vetoakselin stefa tiiviinä. Täytyy korjaushitsata kuhan joutaa.
Varaosalohkosta oli taas kulunu yksi vaihteensiirtäjä mutta nykyisestä koneesta saa hyvän tilalle.
Venttiilit ja seetit saa moottorikoneistaja kattoo onko tarvetta koneistaa pintoja uusiksi. Ohjurit oli timmit.
Männänrenkaiden katkosväli tarvii tarkastaa, toivotaan että on vielä toleranssissa. Osaako joku sanoa onko 750cc pytyssä eri väli kuin vakioporauksessa? En minä kyllä tiedä mikä se pitäisi olla alunperinkään.  :-[
keinuvivun akselia tarvii katella toisista kansista, yhessä oli hieman kynnellä tuntuvaa naarmun tapaista.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Maaliskuu 11, 2020, 17:19:06
Moottorikoneistaja antoi tuomion että kyllä ne kansityöt on tehtävä. Puhallan ite karstat pois, vajaat viisikymppiä siitä on mun makuun liikaa. Koneistavat myös venttiilin päät siisteiksi. Tarvii vielä hommata uusia säätöruuveja kun nekin ovat ruvella.

Lisäsin kuvan puhtaasta lohkosta 8)
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Maaliskuu 17, 2020, 22:13:36
Hiekkapuhalsin kannet ja sylinterin samoilla vauhdeilla. Oli palanut lika sen verran hyvin kiinni ettei viittinyt jättää sellaisiksi. Tarvitsee maalata kansi hopealla ja sylinteri mustalla josko se estäisi lian kiinnipalamista. Lohkon tiivistepinnat käytiin läpi huolella ja senkkasin vielä varmuudeksi reiät ettei jää kantamaan niistä kohdista.
Ensi kerralla alakerran kasausta luvassa ja maalausta jos saan mieleiset maalit jostakin.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Maaliskuu 18, 2020, 22:13:07
Puuhasteltiin kaverin kanssa alakerta nippuun. Tai mitä nyt saa tehtyä kun kone on ylösalaisin pukissa
Tein joskus vuosia sitten ton vaneri laatikon alakerran niputtamista varten, kohtuu näppärä on kuhan jaksaisi vähän parannella toteutusta.
Sellasen huomion tein että vaihteensiirtäjän tappeja on kahta versiota umpikamaa ja toinen missä on liukuholkki tapin päässä. Mikä lie ollu idea kun ovat muuttaneet rakennetta kehitys vai kulut?
Kuvassa yksi umpitappi ja kolme liukuholkki versiota
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Huhtikuu 18, 2020, 19:25:32
Taas vaihteeksi nytkähti kone eteenpäin. Sylinteri ja kansi maalattu vht spray maalilla, pohjamaali eka ja pintaväriä pari kerrosta päälle. 
Alakertaan kasattiin kytkin vanhoilla levyillä kun ei niissä ollu mitään erikoista.
Jäi uudenmaan eristyksessä mopo toiselle puolelle rajaa. Kävin eristyksen aikana maalaamassa kannen kun oli muuta käyntiä hyvinkäällä.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Huhtikuu 20, 2020, 08:14:29
Moottori laitettiin nippuun sunnuntaina.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Huhtikuu 22, 2020, 23:30:18
Saatiin jo konekkin paikoilleen, pikku jumppa siinäkin oli mutta enää ei tarvii pelätä naarmuja rungossa niin meni vähemmillä kirosanoilla paikoilleen.
Sähköt riivin mäkeen kun olivat jo muutamaan kertaan korjatut ja takavalon romun heitin nurkkaan. Johdot oli muuttuneet kiinalaisiksi taistelupiuhoiksi, kovia kuin kivi.
Aika saman henkisillä johdotuksilla jatketaan, ei ole tarkoitus lisätä mitään ylimääräistä sähköihin. Eikä kyllä mikään elektrooninen toimisikaan kun ei ole akkua, vapen aspassa ihmeteltiin sitäkin kun boyerin sytkä toimii mulla ilman akkua.
Laturin johdot oli hieman lämmenny ajan saatossa sekä sulkerasian syöttöjohto, nyt tuli blue sean 30a kestävä vesitiivis sulakepesä. On aikapaljon tukevamman tuntuinen kun edellinen tekele.
Virtajohto menee meritin kiertokytkimelle josta +15 karva menee takavalolle sekä tappokatkaisijalle
Yksi karva menee drl led valoille ja sitten normaalit pitkät ja pätkät. Eli aina palaa joku valo jos mopo on käynnissä, etu parkkia mulla ei oo ollenkaan mutta nyt huomiovalo sammuu kun pistää valot päälle.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Toukokuu 03, 2020, 23:55:51
Muutamana kertana on käyty tallilla ja saatu jotain aikaankin. Boyeriltä ei kuulunut mitään staattorilevyyn liittyen niin päätin yrittää korjausta. Hioin pikkuhiomakoneella epoksilla liimatut johdot pois ja kolvilla sulattelin tinatut johdon jämät vastapuolelta, kätevästi epoksi otti kipeää ja oli helppo rapsia liimajämät pois piirilevyltä. Uudet silikonijohdot paikoilleen tinaten ja tippa liimatiivistemassaa johtoja tukemaan. Lisäksi vielä nippuside kiinni aivan kuten alunperinkin siinä oli.

Tänään ruuvattiin mikunin tm33 kaasarit paikoilleen, ne oli olleet etäsijoitettuna kawasakiin viime vuodet. Tietenkin toinen imukaula kadoksissa jota sitten sai ettiä toista tuntia. Löytyi kyllä pari sarjaa bs38 imukauloja joita en muistanut edes omistavani.
Onneksi se lopulta löytyi aivan eripaikasta kuin toinen.

Tilasin m10 kierretankoa 10.9 kovuudessa pätkän alakiinnikkeeseen kun runkoa on sen verran levitetty ettei vakio pultti yllä mitenkään läpiasti eikä ebayssakaan löydy tarpeeksi pitkää tiheäkierteistä pulttia.

Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Toukokuu 10, 2020, 08:44:23
Eilen tuli vähän puuhasteltua mopotinta eteenpäin. Mulla on suicide sifteri käytössä eli käsivaihde ja samassa käsikytkin. Se on ollut turmioksi muutamallekkin vaihdevivulle, välys kun hieman kasvaa booreissa niin hetken päästä ne on kuluneet olemattomaksi. Nyt tuli laitettua saksijousi tjsp. tohon vipuun ja siitä tuli kyllä pirun hyvä. Käytin samanlaista jousta kahvassa kuin mikä on moottorin sisällä samassa tehtävässä vaihteistossa.
Lisäksi puuhastelin tammikalikan kahvaan.
Takavalonkin sain nyt mieleisen, ermaxin äärivalo johonkin hyötyajoneuvoon. Otin varuiksi kaksi jos tarvii tehdä erilliset jarru ja parkki valot. Onneksi valossa oli sellainen ratkaisu että pystyin muokkaamaan valon yhdelle 21/5 polttimolle. Poltin on ba15d joka ei ole tavan jarru/parkkipoltin vaan sen voi asentaa kummin päin vaa. Jjoten uuden asennuksen kanssa tarvii kattoo että menee oikeinpäin eikä jarruvalo pala kokoajan
Pieni takaiskukin koettiin.  Se tuli etujarrun mukana kun todettiin ettei männät oikein liiku siten kuin niiden kuuluisi liikkua. Kaliiberi palasiksi pöydälle ja tutkimaan tappiot,  toinen mäntä ei liiku juuri yhtään. Ja pölysuojatkin käsittääkseni puuttui kun purkaessa löytyi vain yhdet kumit per mäntä. Tarvii hommaa korjaussarja kun männät on sen verta syöpyneet että on ihan hilkulla ettei rupee vuotamaan.
Onhan tuo jarru ollu käytössä mulla 22vuotta eikä sitä ole huollettu kertaakaan. Jarrunesteet korkeintaan vaihdettu jos on letkuja muokattu. Eikä se ollu uusi silloinkaan kun mä sen sain.
No nyt on hiekkapuhallettu sisäpinnat ja laitettu ruosteensyöjänesteet sisään että lähtee viimeisetkin ruosteen alut pesistä pois.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Toukokuu 23, 2020, 22:07:41
Tänään raahauduin tallille väsäämään mopoa eteenpäin. Takarenkaan sovittelin paikoilleen. Jarrupuolen holkkia kavensin kun sen paikoilleen saaminen ollu yhtä tuskaa aiemmin. No muutos holkkien leveydessa toi ongelman akselia kiristäessä kun mutterit pohjas. Eiku uutta holkkia sorvaamaan, mitään sopivan kokoista rst tankoa ei osunut käteen niin joku vanha akselin tapainen sorviin ja sieltä se pikku hiljaa muotoutui paksummaksi aluslaataksi.
Sitten muistin tuoneeni 10.9 kierretankoa tallille moottorin alakiinnityspulttiaihioksi. Pätkäsin sen ja sorvilla tein pienet upotukset akselin molempiin päihin siksi että saan takaakselin varmasti suoraan mittaamalla akselin keskellä olevasta upotuksesta moottorin alakiinnikepultin keskelle.
Mopo sportista tilasin perjantaina jarruvalokatkaisimen etujarrukahvaqn niin tänään tuli ilmoitus että on saapunu pakettiautomaattiin. Jarrun tiivisteet vielä matkalla hollannista. Ja kaverilta on tulossa toinen jarrusatula ja pari sellaista osina josko niistä sais paremmat männät tuohon jarruun.
Kallen karkkikaupasta (srt.fi) kävin hakee ylikylän uniball nivelet vaihdestagaan ja samalla otin etujarruun toisenlaisen banjoliittimen kun se jarruvalokatkaisin muuttaa letkun reititystä. Ompahan osilla erillainen tuntu kun vertaa kiinalaisiin halpisosiin. No olihan ne ihan hintasiakin Kun 75€ jäi hintaa kahdelle m6 nivelelle ja yhdelle banjoliittimelle.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Toukokuu 25, 2020, 23:26:59
Nyt se jo käy 8) Aika helpolla läks tulille, ja sytkäkin sattui viiden asteen päähän optimista.
 jarrutkin saatiin pelaa ja ilmat pois, neste jäi vähiin. Täytyy käydä hakee täydennystä jossain välissä.
Valot pelaa ja pikaisesti näyttäs siltä että ei vuoda öljyä.
Vielä jäi askarreltavaa kilven telineen ja toisenlaisen sivuseisontatuen muodossa. Ja tietty kytkimen säätöä sekä taka jarruvalokytkimen säätöä.
Jospa pääsisi kesäkuussa ajelemaan.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Toukokuu 26, 2020, 23:12:25
Pitihän se lähteä tänäänkin tallille tekemään sivuseisontatuen kiinnikettä. Jalka on harrikan repro osa kaverin rautis projektista yli jäänyt osa.
Sitä sitten piti sovitella hetkinen jytän runkoon. Tässä kiinteä osa on pystysuorassa levyssä kiinni jota ei tietenkään ole jytän rungossa. Eteenpäin viedyt jalkatapit jo löytyy niin sen runko-osaa ja alempaa moottorin etukiinnike pulttia hyödynsin tasopinnan kiinnityksessä. Aavistuksen se vielä jäi mittavirheen takia vinoon ja ahtaan tilan takia vielä pikkasen etukenoonkin.
(Halusin sen jalkaosan nousevan alakiinnitys pultin päälle ettei se ota kallistaessa kiinni maahan) Mutta näyttäisi toimivan kuitenkin ihan hyvin.
laiskuuttani sekoitin spraypullot sorvilla. Vähän asettaa vinoon ja pyörittää maltillisilla kierroksilla niin kai se väri sekottuu ;D
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Toukokuu 31, 2020, 21:11:04
Nyt sain jytän liikenteeseen 8)
Ei puolla juurikaan ja vetoja on hyvin. Vähän saa kaasaria säätää jos täydellisen haluaa. Nopeusmittaria sai hieroo jonkun aikaa kunnes huomasin että johdot on poikki mittarin juuresta, uudet tinaukset ja taas rokkaa mittarikin. Peilille tein kiinnikkeen, ei oo ollu peiliä vielä tässä ohjaustanko versiossa. Neitsytmatkalla rötäs ja jätti kipunoita välistä, kaverin pihassa huomattiin että olin ajellu ryyppy päällä koko matkan. Onneks ei ollu isovika. Tokalla pysähdyksellä huomasin että jarrun reaktiotangon pultti on löysällä, kiristys riitti sille. Onneksi ei päässy irtoamaan, siitä tulee iso vahinko herkästi. On nimittäin käyny kerran itselle. 
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Syyskuu 26, 2020, 22:22:35
Nyt on kesä huristeltu ilman mainittavia vikoja. Jotain vieman päälle 4tkm tuli mittariin, pelkästään suomessa tuli ajeltua. Vähä vielä tihkuu muutamasta saumasta mutten anna sen häiritä 

Muutaman hetken kuulunut omituinen sivuääni selvis tänään kun huomasin että nokkaketjun kiristin oli pyörinyt auki.
Tein myös loppukesästä ketjuille laahurin ja ketjusuojan. Laahuri on kamalan näköinen mutta eipä tuo laukun takaa hyppää silmille.
Jonkunverran myös huohotusta havaittavissa, tiedä sitten mistä se johtuu kun on uudet renkaat ja puristukset on tallella
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Huhtikuu 29, 2021, 10:07:22
Tuli kevät ja mun aika kunnostaa jytää kesäkuntoon.
Aloitin eturattaasta, joka on tässä vähän työläämpi huoltokohde. 17 piikkinen ratas moposportista  ja 33h takaratas pakettiin mukaan, rattaat pisteineen alle 35€. Bilteman ketjuja ajattelin kokeilla tässä.
Edellinen ketju kesti kirjanpidon mukaan 13tkm ja eturattaalla on ajettu kahdet ketjut eli varmaan jotain rapiat 20tkm kesti nykyinen ratas.

Ratas sorviin ja 17 ei tietenkään käy heittämällä eli miettimään millä sen saa kiinni kolmileukapakkaan.
Sen verran on iso pakka ettei sisäpuoleltakaan saanut kiinni. Mutta apuun tuli vuosia sitten Jezuz käyttäjämerkin takaa ostamani vaihteiston vetoakseli, siinä oli vielä eturataskin kiinni.

Vaihteiston rattaat pois akselta ja sorviin kiinni. Pari satkua heittää eli välttää mulle.
Kokeilin mitä kovapalaterä sanoo pintakarkaisusta ja kuten arvata saattaa että ulisi vaan. Rälläkkä käteen ja hampaat pois ja takas koneseen. Johan alkoi lastua lentää. Ulkohalkaisia jonnekkin vajaaseen 60mm ja siihen vielä olake johon levitys pala asettuu kivasti, lämpösovite varmistaa että holkki paikottuu heitottomasti.
Seuraavaksi levitysholkki ja sisäosa tigillä toisiinsa kiinni.
Seuraavana työvuorossa oli sitten käyttörattaan sisäosan sorvaus. Se piti aloittaa myös rälläköinnillä, sisäosan pinta pois ja sitten nelileukapakkaan kiinni, armotonta kellottamista ja ratas asettui muutaman satasen tarkkuudella keskelle.
Ei se sorvaaminen mukavaa saati helppoa tähän rattaasen ollut, pari kovapalaa mureni hirmu pärinän kanssa. Tässä rattaassa kun oli hienot kevennysreiät jotka sitte aiheutti hakkaavan työstön.
Lopulta sain sisäreiän naputtelu välykseen sisäosan kanssa. Tigillä kahen puolen hitsaten ja voilá uusi eturatas oli syntynyt tuskaisen 4tunnin jälkeen :D
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Syyskuu 05, 2021, 18:09:03
tulipa tähän sitten tekninen vika jota tarvitsi tutkia tarkemmin, yksi syy sille etten päässyt tulemaan Lahteeen tänään.
kiksi temppuili eilen siten että välillä oli tyhjää eikä ottanut "rattaalle". purin kopan ja vika löytyi heti. haarukkajousi oli menettänyt muotonsa ja oli ihan kintaalla että olisi hajonnut ja palaset päätyneet jonnekkin väliin minne ne ei kuulu.

Samalla sai vaihettua öljyt, olihan noilla tullu keväästä 5000km ajettua. Venat säätyi samalla ja korjasin vielä liittimestä irronneen jarruvalon johdon.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Huhtikuu 30, 2022, 13:16:03
Nyt olis taas virvottu ajopeli käyntiin, vajaan minuutin kun polki niin johan heräs. Tosin yhellä alkuun mut siitäpä se sitten virkosi. Tarvii varmaan laitella uudet tulpat kuitenkin lähiaikoina. Venat säädin mut tuntuu olevan liikaa toi xs2 vakioarvot, rallattaa aikalailla.
Pakariin hitsasin yhen langan lisää kun tuntuu polttavan ajohousuihin reiän takareiteen.
Vaijerita rasvailin.
Keula pitää avata ja kattella puslia taas vaihteeksi mut ekana ajetaan vappuajot, riihimäellä on ihan kohtuu isot ajot huomenna. Autoja, mopoja ja prätkiä.
Title: Vs: Kopterijytän käyttökunnostusta
Post by: mikko xs2 on Huhtikuu 30, 2022, 13:23:48
Koko talvi menny vaimon kopteria tehessä, ei yhtään ollu aikaa jytäriä rakennella. Ja ens talvena pitäs tehä tyttärelle wee kawasta drop seat bobberi