Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Marraskuu 18, 2019, 01:24:46
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Talliajankohta on ajankohtainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  xs650 Techboard
| | |-+  Sytytyksen ajoitus ja tulppien vaikutus
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 3 Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sytytyksen ajoitus ja tulppien vaikutus  (Luettu 14426 kertaa)
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« : Huhtikuu 22, 2011, 22:59:22 »

Tapahtui seuraavaa:

Säätelin korvakuulolta tyhjäkäyntiä ja synkkaa kohdalleen. Vasen pytty kävi henosti mutta oikea vähän röpötti ja pätki. En saanut käymään yhtä nätisti kuin vasenta vaikka kuin säätelin. Tulpat olivat ihan kait ok väriset. Semmoset vaalean ruskeat ja vähän nokiset paikoin.

Sitten vaihdoin muodikkaat Iridium tulpat. Vasen kävi kuten normitulpilla mutta oikealla puolella alkoi kannesta kuulua terävämpää nakutusta ja käynti oli edelleen epätasaista. Otin tulpat irti ja vasen oli nokinen ja likainen mutta oikea puoli oli aivan kirkas valkoinen!

Vaihdoin normi tulpat takaisin ja kannesta kuulunut siritys vaimeni. Aikani käyttelin tyhjänä ja tarkistin tulpat. Molemmat ihan ok väriset.

Ajoin ~10km lenkin pintakaasulla noin kuuttakymppiä ja tarkastin tulpat: Molemmat edelleen nätin väriset.

Ajoituslamppua mulla ei ole (vielä). Kärkien säätölevy on väännetty todella pitkälle ennakon puolelle. Yleismittarilla ja konetta käsin pyörittämällä arvuutettuna kärjet aukeaa jo ennen "F" merkkiä. Oikea pytty vähän ennen vasenta.

Voiko olla niin että normitulpalla kone sietää enemmän ennakkoa kuin Iridium tulpilla?

Mitähän edellinen säätäjä on hakenut noin reilulla ennakolla?

Pekka
tallennettu
XSJuha
Jytäääristi
***
Viestejä: 175


Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : Huhtikuu 23, 2011, 12:19:13 »

mites lämpöarvot tulpissa? ok?
kyllä iridiumin pitäisi olla parempi,veikkaan että niiden lämpöarvossa voi olla feelua..

jos tulppien väriä seuraat niin ihan reipasta ajoa vaan sitten,eli hanaa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2011, 12:22:18 kirjoittanut Johnny_Dalton » tallennettu

gixxer 1000 k5&XS650&BMW e30 325 touring
-mauri-
Jytäääristi
***
Viestejä: 136



Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2011, 13:54:28 »

Varo, ettet riko moottoria!
Kärkien pitäisi aueta F-merkissä vasta 2000 - 2500 rpm kohdalla (=täysi ennakko), eli sytty on nyt paljon liian aikaisella.
Pytystä kuuluva naputus ja tulpan valkoinen väri viittaavat moottorin nakutusilmiöön (detonaatio). Silloin pytyn paine ja
lämpötila nousevat liian korkeaksi ja kone voi vaurioitua.
Tarkista, että ennakonsäädin ei ole jumissa, ja säädä sytytys koneen seisoessa siten, että kärjet aukeavat niiden kahden
lähekkäin olevien keskimmäisten merkkien välissä.

-mauri-
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : Huhtikuu 23, 2011, 17:22:30 »

Jep. Kiitos kommenteista. Lainasin kaverilta ajoituslampun ja sohin sillä moottoria. Normi tulpat käytössä.

"F"-merkki on tässä tapauksessa siis se kohta johon manuaali neuvoo säätämään tyhjäkäyntiennakon. Eli ei siis maksimiennakon merkki.

Sytkä todellakin oli aika reilusti ennakolla. Tosin tein eilen tulkintavirheen: edellinen säätäjä oli kääntänyt kärkilevyn niin että ennakko olisi mahdollisimman pieni... Kärkilevyn säätövara ei siis pelkästään riittänyt joten piti säätää kärkiväliä myös.

Nyt vasen pytty on tyhjäkynnillä nätisti ohjekirjan mukaisella kohdalla ja kierroksilla nousee sinne maksimi ennakon merkkiin asti. Vaan oikea pytty kenkkuilee edelleen.

Jossain on varmaan kontaktihäiriö kun ajoitus vaeltaa ja välillä jää kipinä välistä. "Keskimäärin" oikea pytty on kohdallaan. Ajossa tuntuu selvästi pätkimistä. Tulpanjohdon ja puolan kontakti oli huono mutta sen korjaaminen ei täysin ongelmaa poistanut. Pitänee käydä kontaktit kaikki läpi (ja tilata Pamco).

Tulppien väri on nyt ihan mukavan ruskea ja vähän nokinen. Eli ei siis pitäisi olla detonaation puolella? Hitto kun ei tiedä miltä koneen pitäisi kuulosta...

EDIT: Olisko konkat? Vai olisiko silloin molemmilla puolilla ongelma?

Terveisin nimim. "Viimeksi teininä Soliferia säätänyt"
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2011, 17:47:35 kirjoittanut pekka » tallennettu
-mauri-
Jytäääristi
***
Viestejä: 136



Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2011, 19:25:57 »

Katos vaan, siellähän se ähvä onkin perusennakkomerkkien välissä. Minä muistin, että se olis täyden ennakon kohdalla (F=full advance). :-[
Tarttis aina tarkastaa ensteks, no aikaisella se sytty kuitenkin kai oli.
Viallinen konkka voi aiheuttaa pätkimistä ja ennakon vaihtelua, kun kärkien väliin syntyvä valokaari sammuu milloin sattuu. Vian aiheuttaja voi olla myös viallinen puola, tulpanjohto, tulpanhattu tai kärjet...
Kun toinen pytty pelaa oikein, niin vikaa voi ruveta haarukoimaan vaihtamalla osia yksi kerrallaan puolelta toiselle. Kun vika vaihtaa puolta, viimeksi vaihdettu osa oli viallinen.

-mauri-
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : Huhtikuu 23, 2011, 19:49:31 »

Viallinen konkka voi aiheuttaa pätkimistä ja ennakon vaihtelua, kun kärkien väliin syntyvä valokaari sammuu milloin sattuu. Vian aiheuttaja voi olla myös viallinen puola, tulpanjohto, tulpanhattu tai kärjet...

Ei mikään näistä vaan tod. näk. rikkinäinen tulppa. :D Miksi lie en koittanut vaihtaa niitä päikseen kun päivällä testailin... Nyt kuitenkin mittasin yleismittarilla tulpat: vasen ~0ohmia ja oikea ~1500 kilo-ohmia  :o (Iridium tulppa ~4 kilo-ohmia). Tyyppi NGK BP7ES ja Iridium NGK BPR7EI.

Mitasin myös puolan ja se vaikutti olevan ok (13kOhm/3.5Ohm). Tänään ei kehtaa enää alkaa säätäämään (hermostuu parempi puolisko ja naapurit). Huomenna taas lisää tarinaa. Halusitte tai ette.

Kiitos ja kumarrus.

Pekka
tallennettu
-mauri-
Jytäääristi
***
Viestejä: 136



Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2011, 21:52:47 »

Nyt menee mielenkiintoiseksi. Jos tulpan sivu- ja keskielektrodin välinen vastus on 0 ohmia, minun käsittääkseni sen ei pitäisi toimia ollenkaan.
Paitsi jos mittasit vastuksen keskielektrodin päiden väliltä, silloin vasemman pytyn tulpan häiriönpoistovastus on oikosulussa.
En maininnut tulppia, koska käsitin, että oikea pytty ei toiminut kunnolla iridium- eikä vakiotulpilla.

Kerro toki lisää huomenna, minua ainakin kiinnostaa.

-mauri-

P.S. NGK:n sivuston mukaan BP7ES tulpassa ei ole vastusta, joten oikean puoleinen tulppa on viallinen jos mittasit keskielektrodin vastuksen.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2011, 22:04:51 kirjoittanut mjp » tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2011, 22:10:29 »

Hm. Lisää väärinkäsityksiä? Mittasin siis keskielektrodin päiden väliltä. Normi tulppa on vastukseton versio BP7ES. Eli ymmärtääkseni 0 ohmia on ok ja miltei ääretön on rikki. Ilmeisesti ~79 vuoden jytässä on vakiona tuollainen vastukseton tulppa?

Iridium tulppa on sarjavastuksella (BPRE7IX, eli tuo "R" tuossa),  joten reilu 4kOhm elektrodin päiden välillä on ok. Kaikilla tulpilla maan ja elektrodin välillä "ääretön" resistanssi.

En näjemmä testannut Iridium tulpilla ajoituksen säädön yhteydessä. Säikähdin näköjään tulpan liiallista valkoisuutta :) Huomenna kokeillaan!

Pekka
tallennettu
Jezuz
Jytäritari
****
Viestejä: 254


Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : Huhtikuu 24, 2011, 15:24:58 »

Sorry kun änkeen sun ketjuun, mutta itsellä hivenen samaan suuntaan ongelmat. Perus setuppi on suorat putket ja vm. 1975 kaasarit 72 koneessa ilman putsareita, vasen pytty paukuttaa ja ei oikeen reagoi mihinkään säätöön johdonmukaisesti, oikeapuoli taasen toimii kohtuu hyvin.
Itseäni ainakin kummastuttaa kun ennakkoa pitää säätää maksimin ja perus ennakon puoleenväliin että pyörii hyvin tyhjäkäynti (kierrosnopeus melko korkea), kone myös kuumenee melkoisesti.

Kaasarit olen pariin kertaan tarkistanut ja sorkkinut kanavat tikulla, venttiilin välykset on .15 imu ja .30 pako, nokan ajoitus pitäisi olla öbaut kohdallaan kun imu venttiili lähtee avautumaan maksimi ennakko merkin kohdalla.

Nyt taitaa olla niin että jatkan tutkimista kun viha laantuu ja polvitaipeen juiliminen loppuu >:(
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #9 : Huhtikuu 24, 2011, 17:13:22 »

Tervetuloa mukaan...

Aikani säädin ja lannistuin. Tulpan vaihto ei pelkästään korjanut mitään. Oikean pytyn kärjet kipinöivät jotenkin enemmän kuin vasemman. Putsasin, hioin, säädin. Vaihdoin puolat päikseen. Vaihdoin konkat päikseen. Kiroilin ja puistelin päätä. Jossain kohtaa vasemmasta pytystä katosi kipinä täysin. Lisää säätöä. Yhtäkkiä taas toimii...

Oikean puolan ensiö noin 6 ohmia vasemman noin 2.5ohmia. Eli ei ihan oo terveet nekään. Mutta päittäin vaihto ei siis juuri vaikuttanut.

Kyllä se nyt käy ja toimii mutta vähän nykien toisinaan. Saattaa käydä vähän rikkaalla kun on tulpat aika mustat. Tosin elektrodit ihan kärjestä on kirkkaat (hyvä?).

Venttiilinvälyksiä en ole tarkistanut. Mutta voiko se kipinään vaikuttaa? Ei kai?

Eli mulla on siis loppunkuluneet kärjet, puoliksi kärventyneet puolat, pätkivät tulpanjohdot ja pirun hienot ja kiiltävät sytytystulpat...  >:( Taidan tosiaan tilata sen Pamcon.

Mietin jo että onko oikea kaasari tukossa mutta eikös kipinä pitisi tulla vaikka bensasta olisikin pulaa?

Piti ajaa tiistaina töihin tuolla  :'(

Pekka
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #10 : Huhtikuu 24, 2011, 19:38:11 »

Tsekkaa ekaksi kaikki sytytyspiirin liittimet ja liitokset. Mulla oli viime vuonna sellainen ilmiö, ettei lähtenyt käymään aina ja siihen auttoi, kun heilutteli johtoja tankin alla. Nyt talvella kävin läpi liittimet ja kuinka ollakaan yhdestä liittimestä lähti johto vetämällä irti.

Nyt ei ole enää ollut kipinäongelmia.
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #11 : Huhtikuu 24, 2011, 20:01:18 »

Veivasin johtoja moneen kertaan ees taas. Pitänee koittaa nykiä johdoista vielä. Piippasin kyllä yleismittarilla kaikki läpi.

Nyt jäi ilta-ajot lyhyeksi kun röpötti ja pätki taas. Pahemmin kuin päivällä. Hittolainen.

Mitä jos kone on liian rikkaalla? Voiko se aiheuttaa moista? Mulla on neulat nyt yhden pykälän ylempänä kun pelkäsin että menee laihalle uusien suodattimien ja katkaistujen putkien myötä.

Entä jos sytkä on liian myöhäisellä? Miten tarkkaa se on? Käsittääkseni pitäisi vaan vetää huonommin sitten mut ei pätkiä kuitenkaan?

Kai se on kontaktiongelma kuitenkin jossain... Huaah...

Pekka
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #12 : Huhtikuu 24, 2011, 21:11:11 »

Hei! Tajusin just että mulla on konkkien maajohto kiinni puolan kiinnitysruuvin alla eikä moottorin yläkiinnikkeen pultin alla! Voisiko olla maavika sit kuitenkin? Mut miksi vaan oikealla? Huomenna taas...

Pekka
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #13 : Huhtikuu 24, 2011, 22:44:41 »

Mitä jos kone on liian rikkaalla? Voiko se aiheuttaa moista? Mulla on neulat nyt yhden pykälän ylempänä kun pelkäsin että menee laihalle uusien suodattimien ja katkaistujen putkien myötä.

Entä jos sytkä on liian myöhäisellä? Miten tarkkaa se on? Käsittääkseni pitäisi vaan vetää huonommin sitten mut ei pätkiä kuitenkaan?
Rikkaalle puolelle meneminen saa jytärin käymään kuin mopo, röpöttämään. Aikanaan testasin pääsuuttimia niin, että lähdin isommasta päästä. Vitosella annoin kaasua hiljakseen lisää. Jossain vaiheessa kaasun lisäys saa aikaan "röpötyksen" ja tehot häipyy. Kun vähentää kaasua alkaa taas kiertää ja kulkea. Sitten pienensin pääsuuttimia pykälän kerrallaan kunnes mikään kaasun avaus ei saanut enää röpötystä aikaiseksi. Näin saavutin tavoitteeni, jossa oli tarkoitus saada mahdollisimman rikas seos, muttei yhtään liian rikas.
(Yksi jytärin koneen kiinnileikkaus liian laihalla seoksella riitti....)

Neulaa joskus nostin ja yksikin pykälä pieleen sai käynnin ihan ruvelle.

Jytärin täysennakko on viritetty seitkytluvun bensoille. Nykylitkuille se on aivan liian aikainen. Tulee vaan turhaan koneen kuumennusta. Paras teho nykybensoilla kisaavien jytäristien mukaan saadaan noin 15 astetta pienemmällä ennakolla.

Tästä on se pikkuhaitta, että tyhjäkäynnillä ennakko menee hieman liian myöhäiselle. (Paitsi jos on sellainen ihmesytkä, jolla voi ennakon määrääkin eikä vain paikkaa säädellä.) Mutta kyllä jytäri käy hyvin säädettynä tyhjäkäyntiä myöhäisemmälläkin ennakolla.
Mutta käy se tyhjäkäyntiä paremmin reilusti aikaisella ennakolla. Tuli se testattua, kun ihmeteltiin yhden jytärin tehon puutetta ja sitä, että otti huonosti kierroksia. Ennakko oli varmaan 30 astetta liian aikaisella, mutta kävi tosi siististi tyhjäkäyntiä  :P

Joka tapauksessa jytärin siisti käynti on kipinän & kaasuttimen yhteistyötä. Joskus on vaikea erottaa onko kyseessä sähkö vai bensaongelma - joskus esiintyvät yhtäaikaakin. Lisäksi joskus yllättäen voi venttiilivälykset ja pakopuolen ahtauskin (esim. pakoventtiili yhtenä karstakakkuna tai pakoputken tiiviste tukkimassa pakoaukkoa) sotkea lisää.

Onnea viritykseen joka tapauksessa. Mulla meni jokunen vuosi ennenkuin olin tyytyväinen käyntiin. Mutta sittemmin on pysynyt hyvänä. Enpä ole muuttanutkaan mitään koko "kaasunvirtausputkessa" (ilman sisääntulosta pakoputken päähän). Koska jokainen muutos vaatii todennäköisesti uuden säätämisen.  :-\
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #14 : Huhtikuu 25, 2011, 11:36:51 »

Jytärin täysennakko on viritetty seitkytluvun bensoille. Nykylitkuille se on aivan liian aikainen. Tulee vaan turhaan koneen kuumennusta. Paras teho nykybensoilla kisaavien jytäristien mukaan saadaan noin 15 astetta pienemmällä ennakolla.

Rupesin hieman epäilemään tuota astemäärää...
Roottoriin merkitty alkuperäinen ennakko on 38 astetta, yli 40 asteen ennakolla tulee nakutus eli detonointivaara.
Muistaakseni itse tiputin maksimiennakkoa noin neljäsosan myöhäisemmälle eli mulla se on noin 30 astetta. Tyhjäkäynnillä ennakko melkein saavuttaa oikeanpuoleisemman F merkin. F merkkien viivojen väli on 4 astetta.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!