Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Marraskuu 19, 2019, 00:32:18
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Talliajankohta on ajankohtainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  Pekan Projekti
« edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 15 Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pekan Projekti  (Luettu 50272 kertaa)
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #135 : Huhtikuu 22, 2012, 10:05:42 »

Näin minäkin asian ymmärtänyt. Kipinän syttymiseen tarvitaan ~10kV korkeajännite, ja niin kauan kun kipinä ei ole syttynyt jännite on sama tulpan kärkivälissä kuin puolassakin. Kipinän sytyttyä sen ylläpitämiseen riittää pienempi (alle 5 kV) jännite.
Kipinän sytyttyä piirissä kulkee virta, ja jokainen vastus aiheuttaa jännitehäviön. Jos jännitehäviöt ovat riittävän suuret, jännite tulpan kärkivälissä
putoaa liian alas, ja kipinä sammuu saman tien ennen kuin polttoaineseos ehtii syttyä.

-maur-

Niinpä tietysti. Mulla jäi oma teoreema vähän puolitiehen, kun en huomioinut resistanssien aiheuttamaa jännitteen jakoa kipinän syttyessä.

Työhommissa tule roplattua suurjännitetestereitä ja tosiaan on niin, että valokaaren ylläpitoon tarvitaan huomattavasti pienempi jännite, kuin sytyttämiseen. Jos sattuu saamaan aikaiseksi valokaaren, niin jännite pitää tiputtaa alle puoleen, että sen saa sammumaan.


Juu kyllä tässä Pekka niitä kuvia jo ootellaan, jotta pääsis näkemään Pekan Pajan Specialin. Mulla taitaa olla ruuvit 1 1/2 tai 1 3/4 auki. Eihän vakiosäädöt taida päteä, kun on tehty muutoksia pako tai imupuolelle. Mää on hakenut suurimman tyhjäkäynnin kohdan seosruuveista ja sitten säätänyt läppien ruuveista sopivan tyhjäkäynnin. Seos taitaa olla jo aika rikkaalla hajusta päätellen, mutta sehän vaan auttaa kylmäkäynnistystä.
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #136 : Huhtikuu 22, 2012, 12:01:56 »

Tuo seosruuvien avaus 1.5 kierrosta pätee vain vakio koneelle.

"Viritetylle" koneelle:
- jos seosruuvin voi kääntää lähes kiinni asti kunnollisen tyhjäkäynnin saamiseksi, niin tyhjäyntisuutin on liian iso.
- jos seosruuvia täytyy vääntää yli kolme kierrosta auki, niin tyhjäkäyntisuutin on liian pieni
- jos seosruuvi ei vaikuta mitenkään on tyhjäkäyntikanava tai tyhjäkäyntisuutin tukossa
- jos seosruuvi ei vaikuta mitenkään on tyhjäkäynti tehty kaasuläppien raon kasvatuksella liikaa eli läppien säätöruuvi on liikaa kierrettynä
- jos seosruuvi ei vaikuta mitenkään vaikka läppien säätöruuvi on täysin löysätty eli läpät kiinni on kaasuttimien synkka niin pielessä, että toinen läppä on aina raollaan

Kunnon puolalla ja elektronisytkällä voi tulpassa ja tulpanhatussa ja ehkä jopa piuhassa olla reilusti vastusta ilman ongelmia. (Itselläni on 5kohmin tulpanhatut ja 5kohmin iridium tulpat - no problems.)
Alkuperäisillä tai vielä huonommilla puolilla ja kärkisytytyksellä nuo vastukset kannattanee rajoittaa yhteen per pytty.
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #137 : Huhtikuu 22, 2012, 14:30:21 »

Bensapuolella on kyllä jotain ongelmaa edelleen. Liekö tyhjäkäynti jotenkin tukossa kun tulpat on rutikuivat vaikka kuinka potkii. Ja näjemmä tankissa pitää olla kunnolla bensaa että valuu kaasareihin asti  ??? Ei ollut vielä edes varatankilla kun mylly hyytyi ja lähti vasta kun puhalsin tankinkorkista bensat pakolla kaasareihin. Plääh... Säädetään.

Mutta nyt sitten yleisön pyynnästä muutama kuvatus. Profiilikuvaa tulee vasta kun profiili saadaa kuntoon  ;) Toinen putki on vielä käärimättää ja maalausta saa vapaasti arvostella. Kerrottakoon kuitenkin että uskomaton määrä aikaa ja vaivaa haaskattiin, jotta pinnasta saatiin noinkin pskan näköinen...
















Kuvassa apumekaanikko. Pitäis kuulemma oma pyörä saada...

Pekka
tallennettu
Jezuz
Jytäritari
****
Viestejä: 254


Profiili Sähköposti
« Vastaus #138 : Huhtikuu 23, 2012, 11:19:11 »

Näyttää hyvälle, etenkin tankki!
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #139 : Huhtikuu 29, 2012, 15:54:20 »

KYLÄ LÄHTEE!!!  ;D 8)

Vika löytyi! Kiitos googlen ja xs650.com:in carbguiden.

Suuttimien vaihdon yhteydessä vaihdoin myös kohokammion tiivisteet. En kuitenkaan painanut kaikkia tiivisteeseen stanssattuja reikiä auki. Ainoastaa ne jotka katsoin suuressa viisaudessani tarpeellisiksi. No niin hän siinä kävi että ryyppypiiri ei saanut ollenkaan bensaa kun reitti oli tukossa. Nyt lähtee käyntiin niin kuin Jytän kuuluu! Liitteenä kuva havainnollistamaan tilannetta.

Pekka


* virhe.jpg (67.9 kB, 800x735 - tarkasteltu 217 kertaa.)
tallennettu
XSJuha
Jytäääristi
***
Viestejä: 175


Profiili Sähköposti
« Vastaus #140 : Huhtikuu 29, 2012, 18:19:29 »


räyhä peli. tää on parempi kuin ekaversio. enemmän asennetta.. PALJON enemmän :)

sigman tilalle vielä joku tyylikäs vanhan liiton mittari.
tallennettu

gixxer 1000 k5&XS650&BMW e30 325 touring
Jezuz
Jytäritari
****
Viestejä: 254


Profiili Sähköposti
« Vastaus #141 : Huhtikuu 29, 2012, 19:21:41 »

Itsekkin olen itselleni useaan otteeseen todennut että saatanan apina ku et tota tajunnu!!!  ;D
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #142 : Huhtikuu 29, 2012, 20:06:43 »

Kiitosta vaan. Kävin 90 kilometrin koeajolla ja kaikki pelaa hienosti. Ennakonsäätäjän liikerataa pitänee vielä jotenkin vähän rajoittaa mutta muuten on kohillaan. Bensaa meni vaihtelevassa ajossa vajaa 5 litraa.

Sigma laitettiin nopeutta mitaamaan juuri siksi että pääsi eroon siitä möykystä tangon edessä ;) Ja samalla toki tuli tarkempi nopeusmittari, parempi trippi ja kello... Nykyaikaa. Tai jotain.

Ja kyllä. Onhan tämä parempi kuin viimekesäinen. Toki myös tavoite oli tänä talvena erilainen (perustuen viimekesän kokemuksiin).

Pekka
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #143 : KES?KUU 28, 2012, 12:42:59 »

Mää oon tässä ihaillu noita sun pakoputkien käyriä. Tuollaiset sirot passaa mun silmään paljon paremmin, kuin paksut jöötit. No, makuasioita sano koira, kun pakoputkeaan nuoli... Oliko sulla suunnitteluvaiheessa mielessä halkaisija/pituus suhteet, vai teitkö sellaiset, mitkä passaa silmään? Käyrät näyttäisi olevan aika saman mittaiset.

Tuo mun silmä on tottunut enempi kiiltävään pintaan, niin tankkiin pitää vielä vähän totutella. Taidan olla vaan liian vanhanaikainen. Kuvaajalla on muuten osunut aukkovalinta kohdalleen.
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #144 : KES?KUU 28, 2012, 16:48:04 »

Pakoputket on Marteliuksen 35mm sisämitalla olevista J-käyristä tehty. Pituutta putkilla noin 90cm. Toinen saattaa olla pari senttiä lyhyempi. Näihin mittoihin päädyin pitkällisen foorumien lukemisen ja erinäisten netin pakoputkilaskurien avulla. Tarkoitus oli tehdä mahd pitkät että alavääntö ei tyystin katoaisi. Putket jatkuvat änkkärien sisällä ~30cm.

Vähän tuli tiukka sovite tuosta ylemmästä putkesta. Se kun ei mahdu menemään paikalleen jos kääre on päällä koko matkalta... Myöskään öljyroppu ei mahdu aukeamaan. Nooh. Tekevälle sattuu. ;D

Maalaukseen haaskattiin uskomaton määrä aikaa ja vaivaa. Nimittäin ihan hätäseen ei saa noin kamalaa jälkeä aikaiseksi. Jostain syystä ihmiset luulevat että maalausprojekti on kesken.En ymmärrä. Siinähän on nätti mattalakka pinnassa ja  yhtenäinen teema jatkuu sähkökoteloon ja takalokariin.

Pitäisi muuten se luvattu profiilikuva laittaa.

Pekka
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #145 : KES?KUU 28, 2012, 22:07:31 »

No nyt mää ymmärrän, kun sää olit huolissas öljyn kulutuksesta. Sulla on kuitenkin eri kätevä öljyklasi koneen kyljessä, että voi pinnan tarkastaa. Mulla on vielä öljytikku täyttökorkissa kiinni. Öljyähän saa valutettua koneeseen useastakin reijästä.

Tuohan on aika kätevä tapa hukata käyrän "ylimääräinen" pituus äänenvaimentimen sisälle. Eikös käyrien pituudet voisi tarkastaa/saada samaksi mittaamalla tilavuudet? Vai mitenseoli? Tilavuushan se ratkaisee joka tapauksessa, kun pakokaasupulssillakin on joku (aikalailla yhden sylinterin) tilavuus.
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #146 : HEIN?KUU 04, 2012, 16:37:28 »

Putkien jatkaminen änkkäreiden sisään oli tavallaan vahinko... Piti tulla lyhyemmät pöntöt enkä tosiaan halunnut lyhentää käyriä liikaa. Voi olla että änkkäri ei toimi ihan optimaalisesti tällä virityksellä. Saatanpa painaa pari reikää laipioihin seuraavan öljynvaihdon/välihuollon yhteydessä.

En tiedä sanoa tilavuudesta. Ymmärtääkseni se on se pituus ja halkaisija joka vaikuttaa (ohuessa putkessa virtaus on nopeampi, ja pitkällä putkella "resonanssitaajuus" on matalampi ja tuurilla täytös paranee alakierroksilla). Mutta kuten todettu. Silleen fiiliksellä tuli vedettyä...

Pekka
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #147 : HEIN?KUU 15, 2012, 18:46:22 »

Juu, ajatus oli se, että käyristä tulee väkiselläkin saman mittaiset, jos niiden tilavuus on sama. Eli täyttämällä käyrät vaikka vedellä ja vertailemalla tilavuutta.

En tosiaan tiedä varmaksi sanoa, että onko se pituus vai tilavuus, joka ratkaisee. Noissa pakosarjojen laskukaavoissa pituus vain johdetaan sylinteritilavuudesta ja putken halkaisijasta. Sama näyttää olevan yksittäisten käyrien mitoituksessakin. Pitäis miettiä noita kaavoja oikein ajatuksen kanssa, että pääsis vähän syvemmälle aiheeseen.
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #148 : HEIN?KUU 20, 2012, 20:36:16 »

Nonni. Se oli sitten tältä kesältä siinä.  >:(

Ajattelin että säädänpä venttiilivälykset vähän isommalle kun ovat nyt "uusien mallien" speksissä ja puristuksetkin ovat vähän kadoksissa. No, puristuksia vähän lisää kun laittoin noin 0.1 imu ja 0.25 pakopuolelle. Sitten päätin synkata kaasarit "vesiletkumenetelmällä". En saanut millään synkkaa kohdilleen ja vasemman puolen tulppa oli öljyssä. Noh, päädyin sitten irroittamaan kaasarit. Vasemman puolen imukanavasta valui öljyä. Ihan silleen reilusti. Imukurkku oli jo aivan haperoa eli öljyä on vuotanut jo pidemmän aikaa. Imuventtiilin ohjuri tai kumi ilmeisesti hajalla? Tai sylinteri todellä väljä?  :'(

Nyt on sitten mopo seisonnassa ja vitutus päällä. Onneksi sentään kevällä hankittu TT350 toimii (pitkällisen säätämisen jälkeen). Ajellaan sillä sitten ensi kevääseen.

Pekka
tallennettu
xs2jammu
Hero Member
*****
Viestejä: 1012


Yamaha XS 650 -79,XT 1200 Super Tenere


Profiili Sähköposti
« Vastaus #149 : HEIN?KUU 21, 2012, 09:12:49 »

Damn ja parhaat ajokelit vasta tulossa ( jään lomille viikon päästä  ;D ) . Onneksi sullakin on tota varakalustoa niin ei haittaa niin paljoa. Kyllä se siitä sitten lutviutuu ja ei muuta kuin kone pöydälle. Katsotaan sitten miten paljon rönsyilee  ;)
tallennettu

Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 15 Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!