Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Marraskuu 16, 2019, 01:13:20
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Talliajankohta on ajankohtainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  Pekan Projekti
« edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 15 Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pekan Projekti  (Luettu 50190 kertaa)
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #60 : KES?KUU 23, 2011, 18:13:28 »

Penkin tärinä alkoi häiritä. Pahasti. Aloin jo epäillä että tuleeko tästä jytällä ajosta yhtikäs mitään kun yli satasen vauhdissa pers tärisee niin että housuun meinaa tulla. Noh, päätin kuitenkin olla vaipumatta murheen alhoon ja ajattelin että josko tärinää saisi jotenkin vaimennettua.

Kuin salami kirkkaalta taivaalta mieleen mätkähti ajatus: "Kumi on joustavaa! Kumista tehdään tärinäneristimiä!" Tämän neronleimauksen jälkeen suoritin laajamittaista Googletusta ja opin että kumityynyn vaimennuskyky on verrannollinen sen painumaan kuormituksessa. Opin että noin 3mm painumalla saisi aikaan tehokkaan tärinäneristyken jo 1000RPM taajudesta ylöspäin.

Korja-Kumista hain muutamia varsin kohtuuhintaisia "lieriöeristimiä" kokeiltavaksi ja päädyin asentamaan penkin kolmen kumityynyn nokkaan. Takana kaksi 20mm halkaisijalta ja 15mm korkeita tatteja ja edessä yksi 20 x 20mm tatti. Lieriön molemmissä päissä törröttää M5 pultti. Muistaakseni tuo 20x15 painuu 35kg:n kuormalla alla noin 2,5milliä.

Koeajo oli melko hämmentävä kokemus. Tärinä oli hävinnyt miltei olemattomiin. Satasen vauhdissa persiissä ei tuntunut juuri mitään. 120km/h oli sekin yhtä tasaista. Mahtavaa. Nyt matkanopeutta rajoittaa ilmanvastus eikä kipu.

Pienenä miinuksena on virityksen välittömät visuaaliset vaikutukset. Eli siis runkoputkien ja penkin väliin jäävä rako. Tämä "ongelma" pyritään ratkaisemaan ensi talven aikana...

Vielä pitäisi miettiä kiinnityssysteemi, jolla penkin saisi pysymään luotettavasti paikallaan niin että se ei kuitenkaan kantaisi runkoon kiinteästi. Nyt penkki makaa kierretappien varassa ja irtoaa nostamalla.

Kuvassa näkyy toinen takatatti (ja vanha penkin kiinnitysrauta).

Pekka


* kumitatti.jpg (91.81 kB, 800x600 - tarkasteltu 267 kertaa.)
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #61 : KES?KUU 23, 2011, 19:43:04 »

Tervehdys,

Voisko sinne penkin runkoon hitsata mutterit, joihin sitten ruuvaa kumit paikolleen. Rungon puolen kiinnitys taitaakin jo olla ratkaistu. Vielä jos tekee upotukset kumityynyille penkin runkoon silleen, että vaikkapa 2/3 jää penkin sisään tulee visuaaliseen puoleenkin parannusta. Vai tuleeko ne tutit sitten penkin fyllin läpi persiiseen.

Omassa on orggisjakkara ja siinä on pienet kumit runkoa vasten. Tärinä ei tunnu persiissä kovin paljoa, mutta silmälasit tärisee päässä. Yks päivä ajelin traktorin perässä ja näytti, että siinä ei pyöri renkaat ollenkaan. Sattu vaan taajuudet kohdalleen. Piti kyllä vähän aikaa katella, että renkaat ei pyöri ja taatusti traktori liikkuu.
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #62 : KES?KUU 23, 2011, 21:34:46 »

Ongelmana on että alakautta ei pääse penkin alle käsiksi kun akkulaatikko on tiellä. Joku vipupatentti pitää kehitellä.

Mulla on tuo penkki melko ohut ja kova. Alle 80 vauhdissa ei tahonut saada selvää oliko nopeusrajoitus 60 vai 80. Jos satasen vauhdissa istui selkä suorassa niin hampaat kolisi yhteen. Onkohan kampuran lyijypainot liuenneet moottoriöljyyn aikojen saatossa... :D

Pekka
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #63 : KES?KUU 23, 2011, 22:40:42 »

No tuo akkukotelo nostaakin hieman vaikeustetta.

Sulla taitaa ollakin ne oikeat jytärin tärinät. Sitähän täytyy sitten talvella kurkata koneen sisään, että löytyykö ne painot sieltä. Olenkin ihmetellyt, kun kaikki puhuu niistä kovista tärinöistä, mutta nyt selvisi. Omassa on tärinät ihan pappatunturin luokkaa tuohon verrattuna.
tallennettu
-mauri-
Jytäääristi
***
Viestejä: 136



Profiili Sähköposti
« Vastaus #64 : KES?KUU 24, 2011, 00:13:01 »

Lyijypainot ovat kampiakselin oikeanpuoleisessa limpussa vain sarjan alkupään jytäreissä.
XS2:n varaosakirjassa on k.o. osalle kaksi varaosanumeroa, muutos lienee tapahtunut silloin.
Myöhemmissä jytäreissä ei painoja enää ole. www.xs650.org.au/tech5.htm

-mauri-
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #65 : KES?KUU 24, 2011, 15:23:36 »

Ok. Pitää siis vain hyväksyä kohtalo :)

Pekka
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #66 : KES?KUU 26, 2011, 20:43:29 »

100km maakuntakierros. Sivuteitä ja sorateitä. Koukkaus Kaanaan Moottoriurheilukeskuksessa. Pari kierrosta Speedway rataa. Melko raisua puuhaa... Muistoksi kuva lentokentältä.  8)


* kaanaa.jpg (169.71 kB, 800x600 - tarkasteltu 330 kertaa.)
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #67 : Elokuu 07, 2011, 21:30:39 »

Ompas täällä Projektipalstalla kesällä hiljaista...

Tekaisin happamasta hydrauliputkesta tangon. Putken hitsaaminen puikolla ei ole amatoorin hommaa. Pitänee ensikerralla teettää ammattilaisella.

Aikaisemmin syntyi ultra-kevyt kilpiteline kun vanha melkein murtui poikki. Onneksi huomasin ketjua kiristäessä. Olisi voinut tulla autoilijoille ylimääräisiä naamanliikkeitä lentävän rekisterikilven väistelystä...

Pekka


* tanko.jpg (122.7 kB, 800x600 - tarkasteltu 241 kertaa.)

* kilpi.jpg (99.68 kB, 800x600 - tarkasteltu 239 kertaa.)
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #68 : Elokuu 24, 2011, 21:05:06 »

Säätö jatkuu: Talven pakoputkiprojektin prototyypitys. Orkkisänkkäristä sisälmykset kuikkaan. Reikäputki tilalle. Pellistä jatkopalat ja kartiot putkien päihin ja villaa sisälle.

Aika rouhea röpötys. 8) Jäätävä äänekäs itseasiassa...  :-\ Miten kukaan tohtii ajella suorilla hormeilla?!? :o

Muilta osin kokeilu oli ainakin osittainen menestys. Alavääntö vähän kärsi mutta kun lähti vetämään niin veti kyllä paremmin. Vähän jopa säikähdin ekalla vedolla. Otti helpommin kierroksia ja kolmonen perhana tipahteli välivapaalle yhtenään kun innostui vedättelemään. Jonkinlainen huilu pitänee kokeilla vielä tukkeeksi, josko vähän vaimenisi ja alavääntö paranisi.

Hätäinen videonpätkä "Nokia laadulla": http://pjl.kotipolttoinen.com/random/xs650-sound.mp4 Pidempään en kehdannut pihassa käyttää...

Pekka
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #69 : Elokuu 25, 2011, 20:30:34 »

Testasin "prikka-kikkaa" eli hitsasin pultin päähän ison prikan ja laitoin sen änkkärin sisään poikittain. Saurauksena pakoäänet vaimenivat vähän ja alavääntöä tuli ehkä hitunen takaisin. Ehkä.

Pekka
tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 727


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #70 : Elokuu 26, 2011, 09:48:37 »

Miten kukaan tohtii ajella suorilla hormeilla?!? :o

Pekka

kyl voi, tosin en enää. ;D lasten leluissa on kovat äänet...
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #71 : Lokakuu 13, 2011, 19:28:21 »

Uusi talvi, uudet kujeet. Mopo on ollut jo pari viikkoa pukeilla ja uusi "stuukki" suunnitteilla. Päivityslistallla on kutakuinkin kaikki mitä viimetalvena tuli tehtyä :D Tankki, penkki, pakarit, sähköt, lokarit...

Tankki saapui tänään postissa. Hussen WR vuodelta -79. Uusi tunneli pitää tehdä että saa istumaan kunnolla. I love it!  :-*

Pekka



* husse.jpg (242.3 kB, 1200x900 - tarkasteltu 236 kertaa.)
tallennettu
Jezuz
Jytäritari
****
Viestejä: 254


Profiili Sähköposti
« Vastaus #72 : Lokakuu 13, 2011, 21:26:33 »

tossa tankissa on jo asennetta! Saiskos ton istumaan jos taputtelis tunnelia isommaks, meinaan ku menee jo noin syvälle tolleen!?
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #73 : Lokakuu 13, 2011, 21:57:22 »

Mä tykkään kans  ;D Se kantaa nyt noiden rungon tukilevyjen kohdalta tankin alaosasta. Aika paljon joutusi murjomaan että saisi sopivaan kohtaan. Kahtotaan. Saapahan ainakin puhallettua ruosteet pois samalla kun on maha auki. Ja tulee TIG-kolville käyttöä ;)

Pekka

tossa tankissa on jo asennetta! Saiskos ton istumaan jos taputtelis tunnelia isommaks, meinaan ku menee jo noin syvälle tolleen!?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2011, 22:00:35 kirjoittanut pekka » tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #74 : Lokakuu 18, 2011, 21:10:16 »

Tankin sovittelua ja tunnelin taivuttelua. Nyt istuu jo paremmin. Vielä vähän pellin leipomista ja sitten hiekkapuhallukseen. Uusi hanan kierreholkki pitää jostain löytää ja korkin kierre kans.

Tietääkö joku mistä löytyisi semmottinen "tähylasi" tahi pieni "ikkuna" tankin kylkeen? Ja hitsattava kierremuhvi. Samaan tyyliin kun moottorin poskessa on se öljyn määrän tarkistusikkuna.

tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 15 Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!