Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Toukokuu 25, 2020, 09:03:08
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Ajoilmat paranee. Kausi 2020 etenee.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  2010 ja vaihteiston laakeriremontti
« edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: 2010 ja vaihteiston laakeriremontti  (Luettu 7334 kertaa)
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1441


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #15 : Maaliskuu 22, 2010, 19:53:35 »

Vauhti sen kun kiihtyy. Tuli tallikamraattien kanssa nostettua kone takaisin runkoon. Nyt sitten loppu onkin vain minusta kiinni.

        Jukka
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1441


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #16 : Maaliskuu 27, 2010, 22:12:51 »

Koneen kiinnityspultit paikalleen ja kytkinpuoli kasaan.

Kuvissa uusi painelaakeri runsaine rullamäärineen (verrattuna alempana olevaan alkuperäiseen).

Alla itselaukaisijalla otettu pönötyskuva. Tallissa oli +7 C aloittaessa ja +10C kolmen tunnin päästä. 2 kW puhallin lykkäsi lämpöä koko ajan, mutta milläs tuon kellarin betonimassan lämmität. Kolmen metrin päässä lämppäristä ilmavirta oli jo ennemminkin viileää.

     Jukka


* kytkinlaak1.jpg (85.96 kB, 800x600 - tarkasteltu 359 kertaa.)

* kytkinlaak2.jpg (37.71 kB, 709x400 - tarkasteltu 350 kertaa.)

* ponotys.jpg (126.38 kB, 1067x800 - tarkasteltu 393 kertaa.)
tallennettu
xs2jammu
Hero Member
*****
Viestejä: 1015


Yamaha XS 650 -79,XT 1200 Super Tenere


Profiili Sähköposti
« Vastaus #17 : Maaliskuu 28, 2010, 07:38:29 »

No niin toihan on hyvällä mallilla sitten.

Kui mulla olis sellainen muistikuva että mä hommasin aikoinaan orkkis painelaakerin ja siinä olis ollut kanssa runsaasti noita rullia. No en viitsi nyt tarkistaa ja purkaa konetta.
tallennettu

jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1441


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #18 : Maaliskuu 28, 2010, 10:40:53 »

Pakkohan sitä oli koittaa selvittää  :P

Koko XS650:n tuotannon ajan kytkimen painelaakeri on ollut sama:
93341-23504-00 BEARING, FLAT

Mutta kunnollista kuvaa siitä, en löytänyt. Allaoleva kuva on 1978 mallin räjäytyskuvista ja siellä näkyy "harvarullaversio". Useimmissa varaosa(räjäytys)kuvissa ei näy rullia lainkaan.

    Jukka


* untitled.jpg (13.86 kB, 174x239 - tarkasteltu 329 kertaa.)
tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 760


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #19 : Maaliskuu 28, 2010, 10:46:11 »

Mulla on kans mielikuva että olis ollu useampi neula laakerissa.
Äkkiähän tuon ottaa auki ja tarkastaa ;)
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1441


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #20 : Huhtikuu 03, 2010, 23:09:49 »

Hiljalleen homma etenee ja jytäri kasautuu.
Sellainen outo ilmiö tuli vastaan, että kun poljeskelin konetta öljyä kierrättääkseni, kuului vetoakselin juuresta selvää pihinää ja kampikammion paineet purkautui sieltä ulos. Tällöin oli holkki ja ketjuratas poisssa paikoiltaan. Otin varmuuden vuoksi kampikammion tuuletusblokin kannesta irti. Ei ollut tukossa eikä likainen, mutta öljynerotuspeltejä virittelin hieman paremmin hengittäviksi. Otin myös "kumikutistimet" tuuletusputkista pois kokeeksi. Laitoin vetoakselin holkin ja vetorattaan paikoilleen. Nyt pihisi enää tuskin lainkaan vetoakselin juuresta ja kannen tuuletusputkista sitäkin enemmän.

Onkohan tuo pieni kampikammion paineenpuhallus vetoakselin kautta Jammun "cunning plan" järjestää voitelua ketjulle. Tulee sieltä varmaan öljyäkin ilman mukana. Tai sitten öljy ei ole ihan vielä kiertänyt joka paikkaan ja lisännyt tiivistystä riittävästi.

           Jukka


* 4_2010_1.jpg (79.79 kB, 800x600 - tarkasteltu 368 kertaa.)

* 4_2010_2.jpg (77.68 kB, 800x600 - tarkasteltu 363 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1441


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #21 : Huhtikuu 05, 2010, 23:10:33 »

Hommat jatkuu kiihtyen kohti kevättä.

Tarkastin venttiilit. Välykset olivat kohdallaan. tsekkasin juuri, että 8600 km ja melkein kolme vuotta on mennyt, kun viimeksi joutui säätämään. Pari kertaa vuodessa on tullut varmuuden vuoksi tarkastettua. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Tallikaverilta tuli lainattua Bilteman pitkää alumiinimittaa. Sillä sai hienosti kohdistettua taka-akselin. Elikkä mittasin molemmilta puolilta etäisyydet keinuhaarukan akselin ja taka-akselin välillä. Onnistui hienosti, kun jalkatapit ja pakoputkisto olivat poissa tieltä.

Kuvissa tällä kertaa mukana myös kellarikolhoositallin miljöötä.

          Jukka


* mp1.jpg (164.55 kB, 1067x800 - tarkasteltu 365 kertaa.)

* mp2.jpg (170.38 kB, 1102x800 - tarkasteltu 400 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1441


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #22 : Huhtikuu 10, 2010, 22:07:15 »

Valmiiksi tuli. Nyt ei puutu kuin bensaa sisään ja ajovarusteiden rahtaus tallille.
Ja tulpat paikalleen - ajattelin varmistaa eka savut laittamalla hömpsyt pyttyihin.

Viimeisestä mutterista paukahti tietysti jengat eli oikean takajalkatapin mutterista. 12 x 1.25 hienokierremuttereita ei ihan joka paikasta löydy. Onneksi otti vielä kiinni, kun jätti kaikki laatat mutterin alta pois. Täytynee hommata jossain vaiheessa. Onko keltään jäykkäperärakentajalta jäänyt tuota mutteria?

    Jukka



* mp_04_2010.jpg (127.52 kB, 1067x800 - tarkasteltu 334 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2010, 22:49:29 kirjoittanut XS650babbler » tallennettu
Jezuz
Jytäritari
****
Viestejä: 254


Profiili Sähköposti
« Vastaus #23 : Toukokuu 18, 2010, 13:09:08 »

Lähteekö vaihteensiirtäjän akseli irti kun irroittelee kytkinkopan ja ja kytkimen? Tuntuu olevan omassa kaaduttu kieroks se akseli ja tekis kovasti mieli oikaista se!
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1441


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #24 : Toukokuu 18, 2010, 14:45:07 »

Jeps. Lisäksi täytyy irroittaa vasen moottorin sivuposki, vaihdeakselia ketjulta suojaava hässäkkä ja vaihteensiirtoakselin lukkorengas sen alta/takaa. Voi olla, että eturatas ketjuineen täytyy myös irroittaa.

     Jukka
tallennettu
Sivuja: 1 [2] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!