Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Helmikuu 27, 2021, 20:50:24
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Julistan jytärivuoden 2021 alkaneeksi!

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 27 jo mennyt, enää 23 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 10 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  xs650 Techboard
| | |-+  nokka-akselin ajoitus
« edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: nokka-akselin ajoitus  (Luettu 17665 kertaa)
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 541


Profiili Sähköposti
« Vastaus #15 : Tammikuu 10, 2013, 09:20:30 »

Onko Jytän vakio nokan profiili symmetrinen "nousu" ja "lasku" puolella? Oma nokka on "nousu" puolelta ikäänkuin suora ja "lasku" puolelta kaareva.

Osaako joku tähän sanoa?


* nokka.jpg (78.82 kB, 960x1233 - tarkasteltu 383 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1427


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #16 : Tammikuu 10, 2013, 09:42:15 »

Tuon sivun http://www.650motorcycles.com/XS256447.html yläkuvan perusteella alkuperäisnokka olisi aika pyöreämuotoinen ja symmetrinen sekä 256 että 447/533 koneille.
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 287


Profiili Sähköposti
« Vastaus #17 : Tammikuu 10, 2013, 18:16:05 »

Enpä kyllä osaa sanoa epäsymmetriasta. Jammun manuaalin kuvissa nokat näyttää symmetriseltä. Tosin siinä ei ole yhtään hyvää kuvaa, josta nokka näkyisi suoraan sivulta. Mullakin on aavistuksen epäsymmetrinen nokka, mutta se saatta olla jo kulunutkin, kun tuolla koneella on rullattu kilometri jos toinenkin.

Voithan sää arvioida kulumaa mittaamalla nokan. Sen pitäisi olla korkeimmalta kohdalta 39,99 mm +-0,05.

Jos tulet siihen tulokseen, että nokka on kulunut, niin tarkasta kaikki yläkerran öljykanavat ja öljypumppu. Yleensähän nokka kuluu voitelun puutteesta. Mää pistin varalta tehokkaamman pumpun omaani paremman voitelun ja jäähdytyksen toiveessa. Tosin kytkimen tangon stefa ei tahdo enää sitten pitää öljyä sisällä, mutta mulla on siihen yks kikkakakkonen mielessä.

Nyt kun mulla on aikomus ottaa kone pois ja laittaa Shell #1 paikoilleen, niin voi olla, että hitsaan kanteen korotusta nokkaketjun tunnelin viereen. Tälleen kanteen mudostuu "amme", josta nokat ottaa öljyä jokaisella kierroksella. Oma järki sanoo, että voitelun pitäisi olla parempi. Tietysti siinä on mahdollisuus, että kanteen kertyy kaikkea sköntsää, mutta eiköhän noista säätöluukuista pysty tekemään jonkinlaista puhdistusta.
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 541


Profiili Sähköposti
« Vastaus #18 : Tammikuu 11, 2013, 08:55:32 »

Ei tuo kyllä kulumaa voi olla. Senverran merkittävä on ero muodossa. Nokan laahaimissa oli pientä jälkeä mutta ei mitää merkittävää. Öljyä kannessa on riittämiin. Mä taidan tulla nyt siihen tulokeen että entinen omistaja Saksan maalla on laittanut virinokan. Eipä tarvii sitten Shell #1:een investoida. ;) Josko sitä vaikka hommaisi heittokellon niin voisi mielenkiinnosta arvuutella ajoituksia.

Tuo "öljyallas" kuulostaa mielenkiintoiselta idealta. Toisaalta eikös öljyä ruiskutella keinuvipujen varren läpi suoraan nokan ja laahaimen väliin? Ajattelisin että öljyä pitäisi ennemmin saada sinne venttiilin ja nostimen väliin. Josko se ainakin vaimentaisi kilkatusta vähän?


Pekka
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 287


Profiili Sähköposti
« Vastaus #19 : Tammikuu 12, 2013, 17:53:33 »

Täytyy tunnustaa, että en muista mistä öljy ruiskutetaan nokka-akselille. Kannessa on niitä öljykanavia sinne tänne ja putsasin kyllä kaikki kanavat, kun kone oli pöydällä.

Tarkoitus on nimenomaan saada nokan ja keinuvivun väliin öljykalvo. Jos siellä välissä on huono voitelu, niin vaarana on nokan kuluminen. Tuollainen allas auttaa lähinnä käynnistystilanteissa, että nokat eivät käy kuivina. Samaa kikkaa on käytetty sellaisissa autoissa, joissa on huono voitelu nokalla. Itse asiassa on sitä käytety Jytässäkin. Jos katsot alla olevasta linkistä kuvaa kahdesta kannesta, niin toisessa kannessa on aivan selvästi hitsattu korokkeet.

http://thexscafedotcom.wordpress.com/2011/09/13/xs650-ouow72-heads/
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 541


Profiili Sähköposti
« Vastaus #20 : Tammikuu 12, 2013, 20:01:16 »

Kappas vaan. Seuraavan kerran kun purkaa...

Siinä ylemmässä kuvassa muuten näkyy se reikä josta öljy tulee keinuvivun läpi siihen lätkän alle. Siinä virivivussa näyttää olevan öljyreikä siinä lätkän keskellä.

Pekka
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 287


Profiili Sähköposti
« Vastaus #21 : Tammikuu 20, 2013, 11:05:14 »

No alkaahan se muistumaan mieleen, että mistä öljy kulkeutuu nokille. Tuota allasjuttua pitäis vielä vähän mittailla ja miettiä. Öljyn pinta saattaa nousta niin korkealle, että nokka-akselin stefojen takana on öljy koko ajan. No, liekkö tuostakaan sitten on haittaakaan.

Ajatus vahvistui eilen hieman lisää. Nimittäin rupesin tarkastamaan Kotarista venttiilivälyksiä ja ylläri pylläri. Kansien rakenne on sellainen, että kaikki 4 akselia kastavat nokkansa altaissa.
tallennettu
kari.j.tuominen
Jytäääristi
***
Viestejä: 107



Profiili Sähköposti
« Vastaus #22 : Tammikuu 22, 2013, 18:23:50 »

Kari sanoo että vakio nokka on:

   open   close   duration
in   15 btdc   65 abdc   
ex   ?? bbdc   ?? atdc   


SORRY...en muista mistä tollaset sain,jostain netin syövereistä...

K:KT
tallennettu
Sivuja: 1 [2] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.18 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!