Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Elokuu 25, 2019, 18:27:33
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Jytärillä Hyvinkäälle su 25.8.2019 10:30 - 11:30

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Jytärin tyyppiviat ja ominaisuudet
| |-+  Sähköpuoli
| | |-+  Sytytys
| | | |-+  Mekaaninen ennakonsäädin tuottaa tuskaa helposti
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mekaaninen ennakonsäädin tuottaa tuskaa helposti  (Luettu 2461 kertaa)
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1420


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« : Huhtikuu 19, 2009, 20:19:15 »

Kun väännät ennakonsäädintä käsin (nokka-akselin pysyessä paikallaan) kiertyy kärkiä avaava nokka-akseli toisessa päässä. Ja kyllä sen pitäisi palautua välittömästi ennakonsäätimen jousien voimalla, kun otteen irroitat. Ilmeisesti tahmassa akseli on, jollei näin käy. Jäykemmät ennakonsäätimen jouset taas voi aiheuttaa laiskuutta pienillä kierroksilla. Ennakon pitäisi mennä 45 asteen "tappiin" ja pysyä siellä, kun kierrokset on yli 2500 rpm.

Ennakonsäätimen rajoittimiin voi kulua kolot, jolloin ennakko siirtyy liian paljon aikaiselle kierroksilla. Sytytysennakko kannattaa aina säätää ja tarkistaa strobolla ja yli 2500 rpm kierroksilla, että se on kohdallaan. Tyhjäkäyntiennakko on toisarvoinen, vaikka pielessä ollessaan vaikeuttaa käynnistymistä ja aiheuttaa epävarman tyhjäkäynnin.

Purkamalla nokka-akselin sisällä kulkevan ennakonsäätöakselin, puhdistamalla kaikki osat ja kokoamalla taas ohuella öljyllä voidellen, voi saada ainakin tilapäistä helpotusta.

Ainoa lopullinen ratkaisu on asentaa elektroninen sytytysjärjestelmä, joka ei käytä mekaanista ennakonsäädintä lainkaan.

      Jukka

tallennettu
Audio67
Jytäristi
*
Viestejä: 39


Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : Toukokuu 26, 2016, 20:31:59 »

Vastaanpas joutessani vanhaan topikkiin...Kerron huomioita uusilla osilla kasatusta säätimestä: Vaihdoin säätäjänakselin puslat neulalaakereihin, Rudin laakerit sopivat näköjään täsmälleen. On käytännössä välyksetön ja pyörii herkästi. Säätäjän uusin kokonaisuudessaan. Vanhassa olivat keskipakopainojen kynnet kuluneet niin paljon, että painot liikkuivat joutavaa puolet alueesta ennenkuin alkoivat kääntää akselia.

Strobolla kytäten ennakko näyttää nyt seuraavan kierroksia oikein juoheasti ja myös palautuvan tasaisesti myöhäiselle. Muutaman sadan km:n aikana ei tien päälläkään ole kuulunut ainuttakaan pätkimistä tai muuta häröä. Tätä tietenkin on uusista osista lupa odottaakin, pyöräthän olisivat muuten jääneet jo uutena kauppiaalle...

En yritäkään väittää, ettei ongelmia olisi varmaankin tulossa kun osat alkavat kulua/kuivaa/likaantua, mutta mukava vekotinhan tuo originaalikin on tällaisessa kyläpyörityksessä (mistä on lyhyt matka tallille :) Tämmöiselle vinyylilevymiehelle mekaaninen säädin on välttämätön haaste, hehe.
tallennettu
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!