Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
HEIN?KUU 12, 2020, 18:09:34
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Jytärikokoontuminen la 11.7.2020 11-14 Vehoniemen automuseolla Kangasalalla.
 Kaksi jytäriä ja paljon vettä.


Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 22 jo mennyt, enää 28 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 16 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  xs650 Techboard
| | |-+  "Sirkutusta" kannen tienoilta kierroksilla
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: "Sirkutusta" kannen tienoilta kierroksilla  (Luettu 2763 kertaa)
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« : Elokuu 27, 2013, 09:47:37 »

Tänä kesänä uutena ominaisuutena jytään on ilmaantunut sopivilla kierroksilla metallinen "sirkutus" joka tuntuu kuuluvan kannesta jostain. Ääni on vähän kuin venttiilikoneiston kalkatus mutta tupla tai tripla taajuudella. Semmonen metallinen "wzzzzz" (ymmärsitte varmaan  ::) )

Ääni kuuluu veto päällä ja sopivilla kierroksilla (nelosella noin 90km/h tienoilla) tasakaasulla ja vedättäessä.

Ensin arvelin että reilunpuoleiset venttiilivälykset saa aikaan jonkun resonanssin ja keinuvivut kalkattaa tuplataajuudella. Säädin nokkaketjun ja pienensin välykset lähemmäs tehdasasetuksia ja sirkutus vaimeni mutta ei kokonaan poistunut. Toinen arvaus oli väsynee venttiilijouset. Ja jossain joku arvaili että kaasasin ilmavuotokin voisi kuullostaa vähän samanlaiselta.

Talvella on ainakin yläkertaan tulossa pikku projektia ja toivottavasti sirkutuksen aiheuttaja löytyy samalla. Onko raadilla arvauksia äänen lähteesta?

Pekka
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 287


Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : Syyskuu 02, 2013, 21:21:01 »

Jaa'a, vaikia sanoa. Kyllä mullakin kuulu se venttiilikoneiston säksätys tasaisella kaasulla, mutta taajuus on kyllä kierrosten mukainen. Jonkunhan täytyy resonoida tai lähteä värisemään jos taajuus muuttuu.

Mulla oli ilmeisesti männät värähdelleet, kun pytyt olivat kuluneet alapäästä. Tähän mulla ei ole mitään tieteellistä näyttöä. Mulle vaan sanottiin, että pytyt kuluu alareunasta, jos männät värähtelee. Saattaahan ne männänrenkaatkin värähdellä.

Ja voihan ihan mikä tahansa osa pyörässä värähdellä ja se vain kuullosta tulevan koneesta.
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : Syyskuu 08, 2013, 20:47:34 »

Tämä on sellainen aika kirkas kilkatus. Ilman korvatulppia kun ajeli niin melko selvästi kuului. Vain korkeilla kierroksilla. TTR:n mäntä kolisi tuossa keväämmällä ja se oli semmonen "ei soinnillinen" kolkotus. Tämä on kuin pienellä vasaralla hakkais alasinta pirun kovalla vauhdilla ;) Talvella leikitään taas mekaanikkoa ja puretaan mopo atomeihin. Katsotaan mitä löytyy.

Pekka
tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 766


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #3 : Syyskuu 09, 2013, 08:06:32 »

venajousipoikki ja venttiili sekoo kierroksilla ???
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
xs2jammu
Hero Member
*****
Viestejä: 1015


Yamaha XS 650 -79,XT 1200 Super Tenere


Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : Syyskuu 09, 2013, 09:34:01 »

venajousipoikki ja venttiili sekoo kierroksilla ???

Ääni tälle .
tallennettu

pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : Joulukuu 07, 2013, 16:59:54 »

Noniin. Kannen alta löytyi 8 ehjää venttiilin jousta. Ja muutenkin oli kaikki oikein siistin näköistä. Mitä nyt yllättävän paljon karstaa palotiloissa. Karsta oli kyllä jännästi lohkeillut. Ihan kuin olisi ollut kauttaaltaa paksumpi kerros joka olisi alkanut irtoilemaan itsekseen. Liekö kesken kauden tehty neulojen tiputus vaikuttanut asiaan?

Oli miten oli niin nyt sitten pitää speksata mitä tuonne kannen alle laittaa kun en enää jaksaisi kolmatta kertaa avata...  :P

Pekka
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 287


Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : Joulukuu 07, 2013, 18:06:02 »

Tervehdys,

Oliko männissä sulamisen merkkejä ja oliko tulpat valkoiset? Aattelin vaan, että nakutus kuullosta just siltä, kuin hakattas vasaralla kanteen.
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : Joulukuu 08, 2013, 00:34:06 »

No kun ei ollu. Samaa olen itekkin miettinyt mutta pikemmin on tulpat ollu mustat aina... Jännästi kyllä paksu karstakerros oli alkanut irtoilemaan ja nyt oli "möykkyjä" enää jäljellä. Hitto kun en muista missä vaiheessa tuo sirkutus alkoi. Voisihan se olla vaikka kaasarin kurkun ilmavuoto joka alkoi viheltämään sopivassa kohtaa. Kesän mittaa alkoi myös paukutella moottorijarrulla koko ajana pahentuen. Sen pistin tukkeutuvan seosruuvin piikkiin.

Kaikkea jännää sitä löytää kun konetta ajatuksella tutkailee. Olin mittaavinani että on vakio männät mutta männän renkaissa merkintä "25" eli eka ylikoko. "ring gap" on noin 0.3mm eli hyvä. Hoonauksesta ei juuri ole enää todisteita jäljellä. Pakoventtiileissä on sormin tuntuvaa sivuttaisvälystä. Jne... Huomenna yritän mittailla jakoketjua.

Tässä joutuu nyt arpomaan että mennäänkö nuukapersemetodilla eli "hoonaus ja tiivisteet" vai myydäänkö toinen munuainen (tai molemmat) että saa varat koneen läpikäyntiin...

Tältä näytti palotilassa:


Pekka
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 287


Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : Joulukuu 08, 2013, 18:32:06 »

Olisko sitten niin, että seoksen laihentuminen eli neulojen lasku tai/ja ilmavuoto on nostanut palotilojen lämpötilaa ja karsta on alkanut sen vuoksi palaa pois. Siihen vois myös liittyä nakutustakin siten, että karsta alkaa hehkumaan ja seos syttyy siitä hehkusta ennen kipinää.

Mulla oli toisen pytyn imukaulan kantta vasten tuleva tiivistepinta kiero ja siitäpä se sitten alkoi vuotamaan. Moottorijarrulla paukutti putkessa ja tyhjäkäynnillä piti semmoista siniaaltomaista viheltävää ääntä. Pyhkäsin lasilevyn päällä pinnan suoraksi ja se riitti.

Erikoinen juttu jos on isommat renkaat, kuin poraus. Periaatteessa välystä voi simmata viilaamalla renkaita lyhemmäksi, mutta tuleekohan tuosta renkaasta täysin pyöreä, kun sen pistää paikoilleen? Jos vaan ei tule ihan pyöreä, niin eiköhän sieltä jonkinlaista ohipuhallusta tule. Männän laessa pitäisi olla männän koko samalla tyylillä, kuin siitä renkaastakin löysit. Ja voithan sää mitata porauksenkin, kun sen mittaaminen on helpompaa, kuin männän. Mäntä kun on kartio ja vielä soikeakin.

Kannattaa muuten kattella sitä porauksenkin suoruutta vaikka teräsviivaimella, tai tönärin kyljellä. Wanahojen teräsmiesten mukaan valo paistaa raosta, jos rako on enämpi kuin 0,003 mm. Tietysti jos sulla on reikämittakello käytössä, niin sillähän voi ottaa mittaakin eri kohdista pyttyä.
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1449


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #9 : Joulukuu 08, 2013, 22:11:02 »

Mullahan alkoi jytäriura kiinnileikkauksella kesähelteellä. Joku edellinen omistaja oli halvalla palauttanut puristukset laittamalla liian isot ylikokorenkaat jokseenkin kuluneisiin mäntiin.
Koneen purkamisessa kävi ilmi, että rengasurat olivat kuluneet jokseenkin leveiksi, helmat hinkanneet pyttyihin ja jälkiä ohipuhalluksista.
Kaippa nykyään sen kuulisi käyntiäänestä, että kaikki ei ole kunnossa. Mutta jostain kaikkien on aloitettava ja oppirahat maksettava.

No onneksi tuolloin vuosituhannen alussa jo sai vaihtosylinterin mäntineen Halcolta englannista.
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #10 : Joulukuu 09, 2013, 19:31:31 »

Kiitoksia arvuutuksista Ossi ja Jukka. Saatoin tehdä virhetulkinnan mäntiä mitatessani. Lienevät ylikokoa kuitenkin. Mittailin myös kaikkea muuta mahdollista ja vielä pitää jatkaa. Laitan tuonne omaan projektiketjuu raporttia lähipäivinä. Sinnekin ovat kommentit tervetulleita.

Pekka
tallennettu
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.17 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!