Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Toukokuu 25, 2020, 09:41:17
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Ajoilmat paranee. Kausi 2020 etenee.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  xs650 Techboard
| | |-+  Kannen ketjukammiossa halkeama. Vuotaa tulpan juureen. Voiko korjata.
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kannen ketjukammiossa halkeama. Vuotaa tulpan juureen. Voiko korjata.  (Luettu 137 kertaa)
ctostah
Jytäristi
*
Viestejä: 24


Profiili Sähköposti
« : Toukokuu 19, 2020, 15:01:13 »

Ajokausi pitäis korkata...

Kansi rempattu n. 5 vuotta sitten (2000km) ja kaikki uusilla osilla. Nyt pitkään etsitty vuoto paljastui oikean tulpan puolelle ja halkio on ketjukammioon, eli ei palopesään. Sinänsä toimii joo mutta likaa pytyn. Onhan tässä jo nokkastefaakin pariin kertaan vaihdeltu ja luulut, että vika on stefoissa.

Onko kenelläkään tullut vastaavaa vuotoa vastaan, eli onko yleistä vai pitääkö alkaa lottoamaan?

Ja sitten, mitenkä tuollaisen halkeaman voi korjata? Vai tuliko kannesta paperipaino?

Kaikki apu tarpeen ja JOS SINULLA ON YLIMÄÄRÄINEN KANSI HYLLYSSÄ NIIN TARJOA. Kiitoos.

-Tomas
tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 760


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #1 : Toukokuu 19, 2020, 18:01:40 »

Ymmärsinkö oikein että halkeama kulkee tulpan reiästä nokkaketjun aukkoon?
Palotilahan on kokonaan terästä. Kunnostaminen lienee mahdollista mutta puhdistaminen hitsausta varten on työlästä.
Tai sitten patentoi sen jollakin epoksilla jos halvalla haluaa päästä.
Yhtään en oo korjannu enkä ole kuullut että olisi kannet halkeillu
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1441


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2020, 22:37:36 »

Vähän vaikea hahmottaa. Palotila on teräskuppi upotettuna alumiinivaluun. Meneekö halkema tulpanreiästä palotilakupin ympäri keskelle pyttyjen väliin vai jonnekin kanavaan (esim. pinnapultin ympärillä), missä on öljyä ja (pientä) painetta????

Jos näin on, niin halkeaman kautta ui vain öljyä eikä sen kautta purkaudu paineita. Lääkintä olisi tukkia halkeama jollain, joka kestää lämpöä. Tulpanreiän tienoilla saattaa olla vaan melkoisen kuumaa.

Sinänsä tuntuu, että jytärin pyttyjen seutu öljystyy aina ajan kanssa jostain. Sen verran engelsmannityyliä on koneessa.
tallennettu
ctostah
Jytäristi
*
Viestejä: 24


Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2020, 09:39:31 »

Lisään tähän pari havainnollistavaa kuvaa, eli kuvan kansi ei ole minun vaan netistä otettu.

Olen tarkastellut vain ulkoapäin kantta ja halkeama näyttäisi olevan luotisuora, eli olisikohan jokin valusauma juuri tällä kohtaa. se mihin se kannen sisällä menee ei ole varmuutta, mutta kun katsoo tulpan taakse tyhjään tilaan kohtisuoraan ketjukammioon päin niin halkeama on vaakasuorassa. Halkeama ulottuu sisällä joko suoraan ketjukammioon tai viistosti ylöspäin nokan alapuolelle.

PS: jotenkin muistelisin, että kantta olisi edellinen omistaja korjaillut, kun oli jokin hitsaus nokan alapuolella. Oliko se juuri tämä oikea puole, niin en muista, mutta vahvasti voisi olettaa.


* kansi1.jpg (936.22 kB, 1600x1200 - tarkasteltu 13 kertaa.)

* kansi2.jpg (632.3 kB, 1600x1200 - tarkasteltu 14 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1441


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2020, 14:13:51 »

Elikkä arvailisin seuraavaa,,,
Mahdollisesti epätasainen lämpeäminen hitsauksen aikana on saanut aikaan sen, että eri lämpölaajenemiskertoimen omaavat alumiinivalukansi ja teräksinen palotilan kuppi ovat repeytyneet irti toisistaan ja teräskupin yläpuolelle on avautunut halkeama/ontelo, jota kautta öljy ui tulpanreiän yläpuolelle ja sotkee paikat.

Periaatteessa ketjukammion puolen pään "avauman" tukkiminen lopettaisi öljyn kulkeutumisen. Mutta millä sen tukkisi????

Sinänsä halkeamilla on taipumus edetä ja laajentua, mutta tässä tapauksessa on hyvin mahdollista, että moottorin elinikä loppua ennen kuin mitään isompaa vahinkoa tapahtuu. Mutta varmasti sitä ei tiedä kukaan. Suurin riesa lienee, että halkeaman laajentuessa onnistuneetkin tukkimiset pettävät ja taas alkaa öljyä kulkeutua.
tallennettu
ctostah
Jytäristi
*
Viestejä: 24


Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : Toukokuu 22, 2020, 12:01:21 »

Kiitos kommenteista. Täytyypä ottaa kansi pöydälle tutkittavaksi.
tallennettu
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!