Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Tammikuu 26, 2020, 23:46:51
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Talliajankohta on ajankohtainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  Kopterijytän käyttökunnostusta
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kopterijytän käyttökunnostusta  (Luettu 674 kertaa)
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 740


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« : Joulukuu 15, 2019, 21:39:00 »

Parin vuoden seisokin jälkeen tuli tarve ottaa käyttöjytä kunnostukseen.
Tanskan reissulla rupes kone pitämään sivuääntä ja vaihekammen boorit antautu kesken reissun joten hitsattiin kampi kiinteäksi Göteborgissa.

Tällä pyörällä on ajettu kymmenkunta vuotta enempi vähempi remontoiden. Joka kesäpäivä käytännössä ajettu ja pisin reissu tehty Luxemburgiin.
Tarkoitus saada takas käyttikseksi, tää on kuitenkin mahtava reissukaveri ollu.

Toinen juttu on selvittää ja korjata kampeaminen, ikävä ajaa kun pyörä tahtoo kammeta ojaan koko ajan.


* 4F1B8A03-9930-4628-BA86-1514FB393988.jpeg (116.37 kB, 640x360 - tarkasteltu 32 kertaa.)

* 5C461252-293F-4251-A9B0-0EC723BD7E1D.jpeg (120.19 kB, 640x360 - tarkasteltu 38 kertaa.)
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 740


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #1 : Joulukuu 15, 2019, 21:49:52 »

Kuvissa oleva keula ei ole ollu käytössä vaan edellisen viestin ekan kuvan harrikan runkoon sovittelin girderiä, siksi tuo pumppukeula joka on siis ton toisen pyörän keula ollu aiemmin, laitoin sen nyt väliaikaisesti kiinni että sain jytän työnnettyä yksinäni pois kontista.

Piti tehdä pien moottori pukki kun näköjään tarvii sillon tällön ottaa mosa pöydälle. Oli helppo homma kun oli tyhjät lohkot mihin sai latat suoraan pultattua kiinni ja heppas sellasenaan kehikkoon kiinni

Yllättävää kyllä miten herkästi läksi käyntiin seisottamisen jälkeen. Tää on työnnetty konttiin -17 syyskuussa ja nyt tökkäsin vakio kaasarit paikoilleen ja vajaan minuutin polkemisen jälkeen pärähti tulille. Kaks kertaa päsähti putkessa ja sit lähti. Seuraavalla kerralla laakista käyntiin


* 85B130FB-7074-489F-9A94-7A62A0F26C0F.jpeg (108.69 kB, 640x480 - tarkasteltu 35 kertaa.)

* 22FC7310-7C91-43AF-8872-A3A95B86DD98.jpeg (244.25 kB, 900x1600 - tarkasteltu 36 kertaa.)
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 740


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #2 : Joulukuu 18, 2019, 20:44:13 »

Jatketaan pyörän pesulla, vähän ahdasta oli mutta suht puhdasta saatiin


* 5D07B3AB-1CCE-46D1-94B3-5F24EDC82929.jpeg (97.89 kB, 640x480 - tarkasteltu 38 kertaa.)
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 740


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #3 : Joulukuu 18, 2019, 20:54:51 »

Täytyy sanoa sananen bilteman puhdistusaineesta 36-4556. Turhan tehokasta tavaraa kiillotetulle alumiinille ja pulverimaalille. Molemmista hävis kiilto, katsotaan saako ennalistettua kiillon.
Taitaa paremmin toimia koneen osien pesussa johon liemi on etiketin mukaan tarkoitettu.
Kuvassa vanteeseen jäi läikkiä ja rungon kohdissa mitkä jo käytössä naarmuuntuneet pinnat liituuntui kunnolla mutta kohta joka ei ole altistunut munkäänlaiselle kulumiselle pysyi hyvänä


* 3D327869-3CDA-40C2-8245-0E3ED1A4C7AA.jpeg (104.5 kB, 640x480 - tarkasteltu 28 kertaa.)

* E700B0BC-6E3F-4F12-85EA-72D6F6A5BC41.jpeg (93.5 kB, 640x480 - tarkasteltu 30 kertaa.)
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 282


Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : Joulukuu 19, 2019, 20:55:48 »

Mukava, kun foorumilla on vällillä projektijuttuja. Aina näitä saa määrävälein laitella, vaikka oma pyörä onkin ollut odotuksia luotettavampi. Nyt on tullut ajettua Jytällä jo kahdeksan vuotta ja pikku hiljaa alkaisi olla pientä parsimista sähköissä, kaasareissa ja äänenvaimentimissa. Koneenkin voisi käyttää pöydällä, jos vaikka vaihtaisi vakionokan takaisin, koska se sopii shell #1 nokkaa paremmin matka-ajoon.

Tuossa pesuaineessa näyttää olevan syövyttävää merkintä ja se sisältää lipeää, joka reagoi alumiinin kanssa. Kovin vähän kylläkin, että tuskin se ihan syövyttämällä syövyttää. Osienpesuaineet taitaa olla yleisesti sellaisia, että ne soveltuvat huonosti alumiinille. Työpaikallakin Teijossa käytettävä pesuaine ei sovellu alumiiniosille.
tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 740


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #5 : Joulukuu 26, 2019, 17:56:36 »

Nyt jouti vähän palastelemaan profiilia ja tähtäilemään runkoa sen päälle.
Täytyy vielä sorvailla sopivia holkkeja takaakselin paikalle että saa kunnolla kiinni takapään, kuvassa muutamalla prikalla vasta.


* FDE53837-89A1-4764-8420-7803B7D11051.jpeg (127.94 kB, 640x480 - tarkasteltu 33 kertaa.)
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 740


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #6 : Joulukuu 28, 2019, 21:04:15 »

Taas puuhasteltu jigin parissa. Täytys keksiä emäputkelle vielä kiinnike, ajattelin sorvata kartiot jossa jollekkin hyllyssä olevalle putkikoolle käypänen reikä joka sitten kertoo suoruuden jollain tarkkuustoleranssilla.
Mulla on tarkkuusvesivaaka joka kertoo armottoman tarkasti alle kympin heitot jigin suoruudessa ja sitä kautta pystytolppien vinouden joka sitten johtaa siihen että jigin yäpuolelle viritetty luotilanka näyttää mitä sattuu.
Vielä kun jaksas tehä jigiin jalat niin sais asetettua edes koko hökötyksen suoraan.


* FAB461B9-2EA3-4220-A4BD-D543E803A50A.jpeg (458.59 kB, 1280x1280 - tarkasteltu 23 kertaa.)
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 740


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #7 : Joulukuu 31, 2019, 10:54:37 »

Luovuin profiili jigistä, oli liian vetelä mittauksiin.
Kaivelin tallin takapihalta rhs putken joka on ollut käytössä tätä runkoa tehdessä. Palkki on 150x150x5mm tavaraa eikä jousta niin paljoa että vaikuttaisi mittailuihin.

Toki runkoa asemoidessa pienet heitot kertautuvat ja sotkevat mittailuja.
Paras tulos on tällä hetkellä 5mm sivussa eli 2,5mm pois keskilinjasta mutta kuten sanottua takapään pienen pieni heitto vaikuttaa 2500mm päässä paljon.


* BE6E5402-BCBD-433E-9E44-FCCE8B5941E9.jpeg (281.84 kB, 1280x720 - tarkasteltu 24 kertaa.)

* 6D2950B7-3D8F-419C-B840-C3516D81491D.jpeg (323.58 kB, 1280x720 - tarkasteltu 26 kertaa.)
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1427


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #8 : Joulukuu 31, 2019, 11:06:27 »

Nyt on jytevä palkki :-) Itse olen aina miettinyt runkohitsausten (jäykkäperän paikalleen kiinitys, tms.) pitkäaikaisten lämpöjännitysten vääntövaikutuksia runkoon. Vaikka olisi hitsatessa jigissä kiinni ja timmissä, niin miten varmistaa ettei väänny sitten vapaana ajan kanssa suuntaan tai toiseen.
Niinkuin mainitsit pienetkin poikkeamat tuntuvat, kun ajetaan kahden suhteellisen kaukana toisistaan olevan pyörän varassa.

Ei sen puoleen, että itse olisin tekemässä mitään asiaan liittyvää, mutta kun tallikaverilla on hurjia suunnitelmia ja jigin virittelyjä, niin tulee pohdiskeltua ääneenkin. Varsinkin, kun tallikaveri ei ole runkoa ennen (merkittävästi) hitsaillut...
tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 740


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #9 : Joulukuu 31, 2019, 14:56:28 »

Tuota kun mittaili niin muistin että takahaarukan leveys pitäisi olla 260mm mutta todellisuudessa se on n. 253mm kun poikittaisten putkin hitsauksen takia on perä kaventunut, eipä tuolla ole merkitystä kun on ollut samanlainen aina, puoltaminen on tullut myöhemmin.

Tehtaan rungoissa on ollut jännityksiä, se on tullut ilmi kun katkoo runkoputkia.

Jännityksenpoistohehkutuksella saa pahimpia vetelyitä pois.

Purin keulankin, oli aika takominen että sai osat erilleen. Oli ruostunu akselit kiinni, jätin osat dieseliin hautumaan. Katotaan mitä ne ensi vuonna sanoo. Kiinnostaa onko miten helat kuluneet

Keulan jaloissa oli pien heitto, jotain 4mm luokkaa, en kerennyt tarkemmin mittailla kun tuli lähtö muihin asioihin yllättäin.

Rungon totesin heitottomaksi, olin unohtanut tarkistaa takapään 3mm heiton. Sen kun passasin kohalleen niin keula on keskellä palkkia

Hyvää uuttavuotta Jytäristit!


* 7B0F221C-6AB5-42EE-A8A8-F2FCE70692D0.jpeg (93.51 kB, 640x480 - tarkasteltu 21 kertaa.)

* A2B90E95-66CE-478C-867B-61D63AD20793.jpeg (118.72 kB, 640x480 - tarkasteltu 25 kertaa.)

* 5BAE7F67-2102-4F85-88AC-4D9C43EB0638.jpeg (77.5 kB, 640x360 - tarkasteltu 25 kertaa.)
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 740


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #10 : Tammikuu 02, 2020, 14:07:43 »

Taas vähän nytkähti eteenpäin. Sain kiillotettua takavanteen ja takalokarikin löysi paikkansa.
Keulan osat on nyt putsattu ja mittailtu mitä pystyi mittailemaan.

Girder keulassa on linkuilla toteutettu jousitus ja nämä linkut tehty perus lattaraudasta. Reikiin on lämpösovitteella karkaistut helat ja niiden sisällä on toiset karkaistut teräshelat.
Sisemmät helat kuuluisi pysyä paikoillaan akseleissa mutta kun ovat olleet huonommalla huollolla niin osa heloista on sitten pyöriny akselia vasten ja akseli kun on taas pehmeämpää tavaraa niin vähän on kerennyt tehä jälkeä akseliin.
Yksi hela oli halkeillut muutamasta kohdin, mikä lie sen on särkenyt?
Täytyy sorvailla uusi hela cromosta kun sitä on sopivasti hyllyssä ja karkaista se että on sitte samanlainen kuin muut. Aika palapeli oli laitella holkit sopiviin reikiin kun ovat kaikki 8kpl kuluneet yksilöllisesti ja purkaessa tuli sotkettua ne keskenään.

Sivuttaisvälys on hoidettu nailon prikoilla latan molemmin puolin joten ei tuo ihan napakoin keula ole näin teknisessä mielessä kun on tota katellu, onneksi on tullu ajeltua rapiat kymmenentuhatta niin tietää ettei se nyt ihan paska ole ollu ajaa ;D


* 667A1A09-2D96-48BE-8BD8-84963C2C5D47.jpeg (108.89 kB, 640x480 - tarkasteltu 28 kertaa.)

* 8C9D4CA4-A7AA-459E-8815-A502F9685A5F.jpeg (177.86 kB, 638x638 - tarkasteltu 24 kertaa.)
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 740


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #11 : Tammikuu 09, 2020, 22:37:19 »

On palattu takas töihi niin ei tuu jokapäivä käytyä tallilla. Ja on ollu aktiivista välttelyä etten vielä avaa moottoria, se käy kukkaron päälle  :(
Tänään tuli vaihdettua rispaantunut jarruvaijeri uuteen. Entinen vaijeri on jääny opetuspolkimen asennuksesta yli, jonka aikoinaan sosialisoin työpaikalta. Kuori oli välttävässä kunnossa ja haeskelin netistä 3mm vaijeria, päädyin moposportin sivuille ja sieltä sitten löytyi suoraan silmukalla varustettu jarruvaijeri hintaan 1,49€. Ei paha. Otin sitten toisen varastoon kun postikulut oli tuplat, no jäi se kuitenkin alke kuuteen euroon :)

Entisessä vaijerissa oli iso silmukka ja se oli kiinni m8 pultilla ja senkin olin vetäny niin tiukkaan ettei se päässyt liikkumaan ja tämä on varmaan ollut osasyy rispaantumiseen.
Uudessa silmukassa oli vain 6,5mm reikä ja polkimessa on 8,2mm reikä, helppoo olis ollu vaan vetästä kutosen pultti siihen mutta kun on sorvi tallissa niin pyöräytin rosterista olakkeellisen tapin joka istuu kivasti pedaaliin mutta menee vaijerin silmukan läpi ahistamatta.
Porakoneella tapin päähän 2,5mm reikä sokalle ennen katkaisua ja vastapuolelle sitten prikka jossa olake samalla tavalla kuin tapissa.
Toinen pää pitää vielä askarrella kiinni. Lisäksi muutin hieman vaijerin linjausta ettei olisi niin jyrkkä kulma vaijerin etupäässä.

Voitelin vaijerin ennen asennusta johdeöljyllä, se on sellaista tavan moottoriöljyn tuntuista mutta siihen on lisätty sitkosainetta että se pysyy pystysuorilla pinnoilla. Jää nähtäväksi toimiiko vaijereissa, on tämä ainakin parempi kuin ketjurasva.


* DD2B89F6-7D95-4F17-8607-67EF58ABDD4E.jpeg (157.72 kB, 640x480 - tarkasteltu 28 kertaa.)

* 97C874B5-FF2D-4AF1-AF79-0AFF5003A489.jpeg (108.27 kB, 640x480 - tarkasteltu 27 kertaa.)

* A465BE87-941A-491F-A554-6D850CEB2F41.jpeg (109.39 kB, 640x480 - tarkasteltu 30 kertaa.)
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!