Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Joulukuu 08, 2019, 06:03:55
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Talliajankohta on ajankohtainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  277
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: 277  (Luettu 2596 kertaa)
-mauri-
Jytäääristi
***
Viestejä: 136



Profiili Sähköposti
277
« : Joulukuu 05, 2018, 20:12:49 »

Tämä vuosia kestänyt projekti on kääntymässä -toivottavasti- loppusuoralle.
Kirjailin projektin vaiheita muistiin, tarina alkoi yli 20 vuotta sitten.
Täydentelen tätä säännöllisen epäsännöllisesti.
Tästä lähtee:

Minusta tuli Jytäristi sattumalta parikymmentä vuotta sitten, kun työkaveri pyysi
tutkimaan -75 Jammunsa latausvikaa. Sain latauksen toimimaan, mutta muutakin
remontin tarvetta pyörässä oli, eikä kaveri niistä innostunut, vaan kauppasi sitä
minulle. Hintapyyntö oli kohtuullinen, ja hetken harkittuani ostin Jammun. Tutustuin
"uuteen" Jytäriini muutaman vuoden ajan ajamalla ja tekemällä pieniä remontteja.
 
Jammun aiempi omistaja oli yrittänyt tehdä siitä chopperia muuttamalla emäputken
kulmaa ja jatkamalla etuiskareita yläpäähän ruuvatuilla jatkopaloilla. Lopputuloksen
ajo-ominaisuudet olivat jossain säälittävän ja naurettavan välillä. Pakoputkina oli
pelkät alkukäyrät, joiden sisälle oli liimattu volkkarin huilut ("jotta pääsee ajamaan
tyhjäkäynnillä poliisiauton ohi"). Kun jarruissakin oli puutteita, ja moottorista kuului
ylimääräisiä rohinoita, päätin purkaa koko vekottimen ja korjata sen perusteellisesti.

Korjattavaa oli rungossa, moottorissa, jarruissa, jousituksessa ja sähköissä, muilta
osin Jytäri oli ihan kohtuullisessa kunnossa ::)  Projekti jäi muiden kiireiden takia
tausta-ajoon, mutta sain värkin purettua, ja hankittua pikkuhiljaa tarvittavia osia.
Työpaikan taitavien metallimiesten avulla runko saatiin lopulta alkuperäisiin mittoihin.
Chopperin rakentaja oli jatkanut takahaarukkaakin muutamalla sentillä kai pidemmän
akselivälin toivossa. Onneksi sen muuttaminen takaisin ei ollut metallimiehille ongelma.

Moottorista löytyi yllättäen XS2:n sisäkalut: kampiakseli, männät, kiertokanget. Jäljistä
päätellen moottorissa oli tapahtunut suuri pamaus. Nokkaketjussa oli väärä lukko, jonka
aiheuttamaa raksutusta oli korjattu ylikiristämällä ketju. Lopputuloksena venynyt ketju
ja loppuun kulunut ketjun ohjain. Kampiakselin lyijypainot olivat lähes irti, ja laakerit
vaihtokunnossa, joten kampiakseli meni purkuun. Kun kampiakseli oli purettu, päätin saman
tien muuttaa kammenkulmia tärinän pienentämiseksi. Internet tuntee operaation nimellä
"pre-phasing". Muutoksen jälkeen kammenkulma on 277 astetta.

jatkuu. . .
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2018, 20:16:24 kirjoittanut -mauri- » tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 727


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #1 : Joulukuu 07, 2018, 11:27:12 »

Kansa tahtoo kuvia. Ja hyvä homma että tänne joku viittii kirjotella!
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #2 : Joulukuu 07, 2018, 15:26:00 »

Tää on vähän tällaista. Kaksi kuukautta sitten ajoin jytärin talliin enkä ole vieläkään öljyjä vaihtanut ja bensoja pois laskenut. Tämänkin viikon olin maanantaita lukuunottamatta kesälomalla. Sunnuntainako tallille? Jyrkkä ehkä.

Sais ny edes fillariin vaihdettua talvirenkaat tai talvikengät vintiltä naulakon alle...
tallennettu
-mauri-
Jytäääristi
***
Viestejä: 136



Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : Joulukuu 09, 2018, 17:47:59 »

Netissä on paljon tietoa kammenkulman muutoksesta (re-phasing): kuinka se tehdään ja miten
se vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen. Muutoksen seurauksina mainitaan mm. pienentynyt
tärinä, parempi kierrosherkkyys, suurempi vääntö(?). Minun tavoitteenani oli pienentää
tärinöitä, mutta muutkin yllä mainituista muutoksista kelpaavat.
Irrotin löystyneet lyijypainot ja laitoin tilalle terästapit, ja varmistin ne hitsaamalla.
Tarkastin kampiakselin painotuksen, ja kun molemmat puoliskot olivat samanlaiset, en alkanut
enempää kikkailemaan. Laitoin uudet laakerit paikoilleen, ja kokosin kampiakselin siten,
että oikean puoleinen veivi on 3 pykälää eli 83 astetta edellä. Kohdistin kampiakselin
limput ulkokehältään samankeskeiseksi ja puristin ne paikoilleen. Akselin päihin jäi
kuitenkin lähes 0,1 mm heitto. Sallittu toleranssi on 0,03mm, joten ulommaisia limppuja
täytyi kääntää. Rudilta tilaamani tapit istuivat niin tiukasti, että jouduin käyttämään
rihtaukseen järeitä työkaluja. Pienet hitsit varmistavat -toivottavasti- ettei akseli
pääse kiertymään käytössä. Kuvia en tullut kampurasta ottaneeksi, mutta netissä on
paljon hyviä kuvia.

Irrotin nokka-akselin ketjupyörän ja katkaisin akselin keskeltä poikki. Idean sain netistä
Mr Riggsiltä. Yksityiskohtainen selostus kuvien kera löytyy xs650.com sivustolta (re-phase,
camshaft, mrriggs). Minä kuitenkin lisäsin vielä holkin tiukalla sovitteella akselin sisään
ja tuplasin kiinnitysruuvien lukumäärän. Nokkakulmien tarkastuksen jälkeen kokosin moottorin
ja lisäsin laturin roottorille toisen merkin oikean pytyn sytytyksen ajoitusta varten.

Seuraavaksi piti alkaa miettiä sytytytytystä . . .  :-\


* Kampiakselit.jpg (59.93 kB, 1238x455 - tarkasteltu 71 kertaa.)

* Tasapaino.JPG (66.57 kB, 752x548 - tarkasteltu 59 kertaa.)

* Rihtaus.JPG (45.78 kB, 449x590 - tarkasteltu 61 kertaa.)

* Nokka.JPG (46.35 kB, 632x471 - tarkasteltu 68 kertaa.)

* Nokkakulmat.JPG (80.96 kB, 853x537 - tarkasteltu 84 kertaa.)

* 277.JPG (39.51 kB, 363x534 - tarkasteltu 70 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #4 : Joulukuu 09, 2018, 18:49:10 »

Netissä on paljon tietoa kammenkulman muutoksesta (re-phasing): kuinka se tehdään ja miten
se vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen. Muutoksen seurauksina mainitaan mm. pienentynyt
tärinä, parempi kierrosherkkyys, suurempi vääntö(?)....
Mulla on tullut kaverin kaverien juttujen kautta käsitys, että alakierrosten vääntö häipyy ja vaiheistettu jytäri muuttuu entistä enemmän kierroskoneeksi.
[Ihan omankin näkemykseni mukaan jytäriä pidetään ihan "harhaisesti" lypsyjakkarakoneena. Tässä tietysti viittaan lopoti-lopoti v-moottoreihin. Jytäristä alkaa tulla oikeasti tehoa vasta alueella 5000 - 7500 rpm, mutta tärinöiden kurissapitäminen vaatii toki hieman virittelyä. Mutta se fiilis, kun jytäri siirtyy "turbomoodiin"... ]

Toki myös homma toimii toisinpäin. Short träkki koneissa kokeiltiin twingle moodia, jossa molemmat pytyt sytyttää yhtä aikaa. Vääntö oli kuulemma hirmuinen ja joka iskulla jäi kumia asfalttiin liikkeelle lähdössä. Mutta tärinät olivat aivan mahdottomat.
tallennettu
-mauri-
Jytäääristi
***
Viestejä: 136



Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : Joulukuu 09, 2018, 19:20:21 »

Vaiheistuksen vaikutuksesta moottorin vääntömomenttin en ole löytänyt mittaustuloksia,
mutta olen myös kuullut alakierrosväännön pienetymisestä vaiheistuksen tuloksena.
Big bang moottori toimii kuin iso yksisylinterinen. Jäljistä tiellä näkee sytytyshetket.
Projektin aikana mietin, minkälainen Jytäristä tulisi, jos sytytysväli olisikin 83 astetta
277:n sijaan, mutta luulen sen olevan juuri niin kuin nämä V2- lotkottimet.
Ajatus ei tuntunut oikein houkuttelevalta, joten luovuin siitä.

-mauri-
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : Joulukuu 10, 2018, 21:04:31 »

Noita lotkottimiakin on niin monenlaisia, että ei ehkä voi vetää ihan suoraa viivaa väännön muutoksesta. 277 jytä on aika lähellä 90 asteen V-moottoria sytytysväliltään, tai tarkalleen sen 7:n asteen verran yli. Tuo mun Kotarin 60 asteen V-kone on kohtuu korkealta kiertävä, kun rajoitin on 9500 rpm nurkilla ja siinä ei ole yhtään vääntöä tyhjäkäynnin tuntumassa. Kone sammuu, kuin saunalyhty täysin ilman varoitusta, jos kaasua on liian vähän, mutta vääntöä alkaa kyllä löytymään heti tyhjäkäynnin jälkeen.
tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 727


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #7 : Joulukuu 10, 2018, 23:18:59 »

Mulla on tuo jytä tärissy enempi vähempi aina, eniten on vaikuttanu ohjaustangon pituus tärinöihin. Mun mielestä 360sytytysvälin äänet on parhaimmat. Vois harkita w650 kavan hankkimista taliin, siin olis 360 sytkä kans mutta tärinöitä hillitty tasapaino akselilla.

Menipäs ot:ksi. Mut hyvä et jytäreitä rakennetaan, se on tärkeintä. Mulla lipsahtanu ämerikkalaisiin tällä hetkellä, mut jytät ei oo lähössä näillä näkymin minnekkään.
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #8 : Joulukuu 11, 2018, 08:23:26 »

Jatketaan vaan ot:tä....

Onko kellään muilla kokemuksia noista tasapainoakselivirityksistä? Omassa 650 kuutioisessa ykspyttysessä kuravehkeessä (Honda SLR 650) tasapainoakseli "leikkaa" kaikki tärinät pois noin 105 km/h vitosvaihteella nopeuteen asti. Sen jälkeen tärryytys kohoa exponentiaalisesti ja kohta tärrää enemmän kuin jytäri. Mutta tuon maagisen nopeuden alapuolella ei lainkaan.

Varmaan tärrää aina yläkierroksilla, mutta sitä ei pienemmillä vaihteilla huomaa, kun on tapahtuu niin paljon muutakin samaan aikaan :-) Eihän tuossa ole kuin 40 heppaa, mutta painoa vain max 175 kg (ilman kuskia).

Luulisi noissa, että noissa tasapainotetuissa katuvehjerivitwineissä (Kawasaki, Yamaha, BMW) olisi päästy parempaan tulokseen. Vaikka joku kutina mulla on, että niissäkin saattaa esiintyä kiusallisia resonanssivärähtelyjä vaikkakin vain yksittäisillä kapeilla kierrosalueilla.
tallennettu
-mauri-
Jytäääristi
***
Viestejä: 136



Profiili Sähköposti
« Vastaus #9 : Joulukuu 11, 2018, 12:24:30 »

Australian XS650 kerhon sivuilla on paljon juttua tärinä/tasapainoaiheesta.
Sieltä löytyy myös kiva animaatio, jolla voi tutkia kammenkulmien ja tasapainotuksen vaikutusta.
https://www.xs650.org.au/Downloads/Downloads.htm
Moottorin tasapainotus on monimutkainen asia, enkä ole sitä oikein perusteellisesti pystynyt
itselleni selvittämään. Toivon tekemäni muutoksen pienentävän tärinää sen verran,
ettei mene jalat turraksi, ilman että moottorin vääntö kärsii liikaa.
Onneksi minulla on vakio kampiakseli ja nokka-akseli jemmassa, jos homma menee ihan mykkyrään.
Jos mahdollisimman sileää käyntiä haluaisi, niin pitäisi hankkia rivikuutoskone kahdella tasapainoakselilla.

tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #10 : Joulukuu 11, 2018, 13:09:20 »

Jatketaan hyvää keskustelua ja annetaan sen versoa/haaraantua suuntaan jos toiseen.

Yhdessä työprojektissa käytin jytäriä "koekaniinina" ja asensin jatkuvan tärinänmittauksen pariinkin paikkaan rungossa. Tuli silloin "todistettua" että jytäri tärisee ajon aikana eri suuruisesti siellä sun täällä. Esimerkiksi runko saattaa täristä enemmän kuin moottori jollain hetkellä.

Tästä seuraa se, että tuon aina jytärissä läsnä olevan tärinän häiritsevyyttä voi yrittää pienentää. Jalkatapit kiinnittyvä runkoon kumipuslien kautta. Samoin ohjaustanko yläkolmioon. Kumi on siitä mukava materiaali, että sen värähtelyominaisuuksia voi muuttaa muuttamalla puristusjännitystä. Käytännössä puristamalla noita kumipuslia kaasaan eri momentilla ja erikokoisilla aluslaatoilla. Kärsivällinen voi hakea sellaisen yhdistelmän, jolla tärinät ovat mahdollisimman pienet sillä kierrosalueella, millä suurin osa ajoajasta kulutetaan.
Toki myös materiaalin vaihto vaikuttaa aika dramaattisesti. Joku jytärini edellisistä omistajista oli vaihtanut ohjaustangon puslat nailonista sorvattuihin. Kun vaihdoin ne kumisiin, niin käsitärräys laski huomattavasti siedettävämmälle tasolle. Ohjaustunto muuttui samalla epämääräiseksi, mutta ei se minun kruisailuissani haittaa. Jotakuta taas haittaa, koska nailonpuslat meni lähes välittömästi kaupaksi tarvitsevalle.

Korostaisin myös sitä, että mulla on sellainen fiilis, että jytärin runko (varsinkin uudempi) toimii myös värähtelyn vaimentimena. Tämän takia on ehdottoman tärkeää, että kaikki moottorin kiinnityspultit ovat oikeassa momentissa. Muuten homma kusee ja runko alkaa toimia värähtelyn vahvistimena.

PS. Myös istuin on kumipuslien päällä. Siinäkin on virityksen mahdollisuuksia.
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #11 : Joulukuu 11, 2018, 17:18:35 »

Bemarin parallel twinin tasapainotus on tehty alaspäin lähtevällä kiertokangella, joka sitten heiluttaa tasapainotusmassaa ees-taas. Sen mitä olen ajellut GS mallia, niin muistelen, että pyörä oli aika värinätön peli. Onpa myös kuulunut valituksia jalkatappien värinästä, joten ei nyt ihan silkin pehmeä kone kuitenkaan.

http://www.ashonbikes.com/sites/default/files/images/BMW_F800_balance_5.jpg
tallennettu
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 727


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #12 : Joulukuu 11, 2018, 20:01:32 »

Kun jytässäni oli tärinät pahimmillaan (riikan reissulla uusi tuppi kului puhki) niin harkitsin hommaavani k sarjan rivi3 bemmin, siinäkin on tasapainoakseli. Kuulemma värinättömin mp moottori.
Kuitenkin lyhensin tankoa niin värinät vähentyi melko siedettävälle tasolle.
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
mikko xs2
Hero Member
*****
Viestejä: 727


No Chopper, No Life


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #13 : Joulukuu 11, 2018, 20:03:03 »

Bemarin parallel twinin tasapainotus on tehty alaspäin lähtevällä kiertokangella, joka sitten heiluttaa tasapainotusmassaa ees-taas. Sen mitä olen ajellut GS mallia, niin muistelen, että pyörä oli aika värinätön peli. Onpa myös kuulunut valituksia jalkatappien värinästä, joten ei nyt ihan silkin pehmeä kone kuitenkaan.

http://www.ashonbikes.com/sites/default/files/images/BMW_F800_balance_5.jpg

Mä olen antanut itseni ymmärtää että gs olis bokseri vehe?
tallennettu

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin

I'm the fixer, if I can't fix it honey, it ain't broke

XS2 -72&73, HD FL 74" -41, perheessä myös XLH  900 -75 ja -69 Kawasaki gpz 500 flat tracker
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #14 : Joulukuu 11, 2018, 20:38:09 »

Iso gessu on bokseri, mutta pienemmät gessut ovat parallel twinejä. Pyörän mallimerkinnässä R=bokseri ja F=parallel twin.

3 sylinterinen K-moottori mahtaa olla 120 asteen kampikulmalla, joten sehän on valmiiksi lähes tasapainossa. Suoraan kutoseen verrattuna kolmemukiseen jää kampiakselin keskikohdan suhteen tuleva keinuminen, joka kompensoituu kuuspyttysessä.

Tuota keinumista on pitänyt miettiä työhommissakin kolmepyttyisten kompressoreiden kanssa. En vain ole vielä saanut selville, että pyrkiikö kompressori keinumaan pyörimisen tahtiin, vai tuleeko se päätymmäisten pyttyjen kammenkulman erotuksen tahtiin.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!