Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Marraskuu 21, 2017, 19:40:55
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Jytärikalenterit vuodelle 2018 tilattu. Jos jäit ilman, niin saattaa vielä löytyä lisää... vaan ei kauan.

Tulossa on XS650 Finland tarroja. Joskus tässä.


Suomen jytäristien  hihamerkit on loppu. Samoin  suomenkielinen jytärikirja. Hihamerkkiä vastaavaa tarraa vasta suunnitellaan teetettäväksi.  Aina kannattaa kuitenkin kysyä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  xs650 Techboard
| | |-+  Virinokka hävitti tehoja ???
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Virinokka hävitti tehoja ???  (Luettu 174 kertaa)
_charger
Jytäristi
*
Viestejä: 47

...And the road becomes my bride


Profiili Sähköposti
« : Heinäkuu 28, 2017, 22:41:17 »

Elikkäs tuli tuossa talvella  koneistettua saksasta hankittu tehonokka-akseli käymään tohon mun 256 koneeseen. Sain halvalla loppuun ajetun orkkis nokan josta uhrasin rattaan. Rattaasta suurensin hieman keskireikää ja sen jälkeen sorvasin rattaan ja akselin väliin holkin sadasosan tiukkuudella.
Sitten prässissä ratas ja väliholkki akselille tarkalleen mitattuun oikeaan asentoon ja lopuksi vielä rattaaseen reijät ja pulteilla kiinni kuten alkuperäisessä virinokassa. Tästä rojektista olis hienoja kuviakin puhelimessa joka on tällä hetkellä saimaan pohjassa..... :)

Noo sitten kun laitoin nokan kiinni koneeseen niin kaikista mittailuista ja kellotuksista huolimatta huomasin ettei ajoitus sittenkään satu ihan prikulleen kohdalleen. Nyt nokka on noin puolikkaan hampaan verran etunojassa suhteessa kampiakseliin, kuten mulla muuten oli aina vakionokkakin.
Kone on pelannut hienosti ja perstuntumalla tuntuu että tehoakin tuli lisää kunnes tuossa yksi päivä ekaa kertaa tänäkesänä  kävin motarilla antamassa mopolle kyytiä. 120kmh ottaa helposti mutta sen jälkeen ikään kuin tulisi rajoitin vastaan ja mittarin mukaan 140kmh on ihan maksimi mitä toi mopo tällä hetkellä kulkee.
Ei sikäli että kovempaa tarvis päästä mutta eihän tuo normaalia ole :/

Nyt tässä pohdinkin että voisiko tuolla nokan asennolla olla nyt jokin suurempi merkitys koska kyseessä tuo virimalli? Onhan siinä kuitenkin eri avautumiskulmat ja nokan muotokin on erilainen. Vakionokalla hampaan heitto suuntaan tai toiseen ei  ainakaan mulla koskaan vaikuttanut hirveästi menoon.
Sitten vielä se että tulisiko tuollainen heitto tässä tapauksessa ottaa huomioon sytytyksen ennakossa? Tällä hetkellä sytyttää maksimiennakossa kun kierrokset yli 2000. Sytkä alkuperäinen kärjellinen.
tallennettu
_charger
Jytäristi
*
Viestejä: 47

...And the road becomes my bride


Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2017, 23:17:17 »

Hirmu pitkää tekstiä tulee, mutta sen verran vielä lisään että kone on muuten vakio paitsi että mulla on kaasareina dellorto phf36 joista kiihdytyspumppu poistettu käytöstä. Tiedän ettei parhaat mahdolliset vakiojytään muttei ne alkuperäisellä nokalla ainakaan tehoja hävittäneet. Bensa kyllä maistuu paremmin. Vielä pitää kokeilla jos isommilla pääsuuttimilla olisi vaikutusta vaikkei maantienopeuksissa ja tulppien väristä päätellen nytkään laihalla käy. Tällä hetkellä 140 set.

Puristukset katoin viimekesänä ja ne oli molemmissa pytyissä ok, tosin täydellisen konerempan jälkeen ajettukin vasta muutama tuhat kilometriä. Venttiilit ei kanna, juuri tarkistin välykset. Imu 0,05 ja pako 0,10.

Ja tosiaan siellä huippukierroksilla vedättäessä kone ei ala röpöttämään tai paukuttamaan tms. Yksinkertaisesti tuntuu vaan että veto loppuu vaikka huudattaisi joka vaihteella loppuun asti. Välitykset ja renkaat on vakiot.
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1340


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #2 : Heinäkuu 29, 2017, 08:10:43 »

Jos säädät sytytyshetken, niin siinä säädetään katkojan avautumiset männän sijainnin suhteen. Nokan ajoitus tavallaan kompensoidaan säädettäessä. Alkuperäinen 45 asteen maksimiennakko on hieman liikaa nykybensoille (40 astetta lienee parempi), mutta se tuskin on ongelmien syy.

Mieleeni tuli se, että virinokilla usein maksimoidaan virtaus isoilla kierroksilla (verrattuna perusnokan profiiliin). Alkaisikohan ahdistaa imu ja/tai pakopuolella uudella nokalla ja kovilla kierroksilla?

Tuo puolen hampaan ajoitusvirhe tulee "normaalistikin" silloin, kun nokkaketju venyy ajan kanssa. En oikein usko, että se on ongelmien syy.
tallennettu
_charger
Jytäristi
*
Viestejä: 47

...And the road becomes my bride


Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : Heinäkuu 29, 2017, 10:26:44 »

Sen ymmärtäisin jos tehot ei nousisi muutoin vakiokoneessa pelkällä nokan vaihdolla, mutta että häviää???  :(
Imupuolella ei ainakaan pitäisi ahdistaa noilla kaasareilla ja vapaavirtaus-tötteröillä.
Putket ja vaimentimet mulla tosin on vakiot lukuunottamatta vaimentimen loppupään "avarruksia" mut ne tuskin vaikuttaa kuin ääniin..
Toivotaan että tää ois vaan joku hienosäätö-juttu. Illalla taas testailemaan. :)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1340


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #4 : Heinäkuu 29, 2017, 17:00:59 »

Nää jutut on joskus aika käsittämättömiä:
"Ihan hyvin arvasit että "voisiko olla jotakin rakenteellista ongelmaa" kun valitin outoa nykimistä. Mulla oli noin 10cm pitkät "kurkut" kaasarien jälkeen ja näiden päälle nippusiteillä kiristetty vaahtomuovisuodatinsukka. Vaihdoin kokeeksi tilalle 3cm kumiputken ja päälle suodattimen. Eipä nyi enää! Ilmeisesti kalvon ilmakanavan paineet sotkeentui jotenkin sopivasti pitkässä kurkussa ja luisti heilui miten sattui?"
tallennettu
_charger
Jytäristi
*
Viestejä: 47

...And the road becomes my bride


Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2017, 13:16:23 »

No eipä kärsinyt jytä ainakaan bensan puutteesta vaan päinvastoin. Kokeilin 150 pääsuuttimilla ja muuttui huonommaksi. Sitten takaisin kiinni nuo 140:set ja neulat laskin alimpaan asentoon, kun tähän mennessä ovat olleet ylimmässä, niin johan rupesi 5000rpm jälkeenkin vielä tapahtumaan :)  Täytyy kaupasta hakea 135:set ja kokeilla muuttuisko vielä paremmaksi kun nyt on neuloissa kuitenkin varaa säätää sit taas rikkaammalle jos tarvii.

Erikoista muuten ettei noilla dellortoilla tule samanlaista röpötys-ilmiötä kuin vakiokaasareilla jos ovat liian rikkaalla. Sylkeekö ne sitten ylimääräistä soppaa takaisin putsareihin päin vai mikä lie...
Ainakin mulla nyt liian rikkaalla käymisen huomaa siitä ettei kierrokset nouse 5:lla ajaessa enää tietyn rajan yli, vaikka kone käy muuten tasaisesti kuin juna.
tallennettu
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.14 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!