Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Joulukuu 10, 2019, 16:24:50
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Talliajankohta on ajankohtainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  Ruostumaton 2-1 putkisto
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ruostumaton 2-1 putkisto  (Luettu 4830 kertaa)
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« : Joulukuu 01, 2015, 19:46:08 »

"Rättikoristeltu" 2-1 putkistoni alkaa olemaan kypsä. Eli hileisesti ruostunut komeasti nauhoituksen alta.

Päätin ostaa samalla ruostumattoman putkiston, kun ei mielestäni hintakaan ollut ihan kohtuuton.

http://www.ebay.co.uk/itm/2-1-Exhaust-System-Exhaust-Classic-Silencer-Stainless-Yamaha-XS650B-74-75-76-79-/291386100645?hash=item43d7f70ba5:g:VbYAAOSwHmhV8deG

Palaan asiaan, kun saan putkiston ja asennuksesta lisää kuten myös käyttötietoa sitten joskus.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2015, 19:49:26 kirjoittanut jukka_xs650_fi » tallennettu
xs2jammu
Hero Member
*****
Viestejä: 1012


Yamaha XS 650 -79,XT 1200 Super Tenere


Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : Joulukuu 02, 2015, 17:13:54 »

Toi vaikutta mielenkiintoiselta, pitäiskö seiskaysiin heittää tommonen. Jään odottamaan kommentiasi ja mielenkiinnolla että minkä ääninen on.

Pena
tallennettu

jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #2 : Joulukuu 08, 2015, 20:01:22 »

Tänään toi kuriiri kotiin asti.

Ihan siistiä työtä. Hitsaussaumat ok ja ruostumattomaksi kiilloitettu ihan mulle kelpaavaksi. Minä kun olen niin laiska pesemään ja vahaamaan mitään.

Käyrät on aika isot läpimitaltaan. Taitaa olla 40mm putkea ulkopuolelta mitattuna. Toivottavasti Torque Insertit sopii silti paikoilleen kannen ja putken väliin.

Vaimennin on melkoisen kokoinen pönttö. Perässä parikymmentä senttiä vaimennusmateriaalilla täytettyä reikähylsyä. Sen keskellä on dB killeri (rei-itetty umpiputki, umpipää moottoria kohti.

Mutta tuon killerin ja vaimenninhylsyn väliin jää kymmenkunta milliä suoraa hengitysreittiä. Saa nähdä minkälainen älämölö tulee sellaisenaan.

Tarvittaessa tuohon väliputkeen, missä 2 putkea vaihtuu yhdeksi saa saman kuristusputken vaimentimineen kuin nykyisessäkin 2-1 systeemissä. Mutta kokeilen varmaan ensin ihan originaalisetuppia.


* pakop1.jpg (287.46 kB, 1761x1000 - tarkasteltu 204 kertaa.)

* pakop2.jpg (284.65 kB, 1778x1000 - tarkasteltu 201 kertaa.)

* pakop3.jpg (122.38 kB, 459x1000 - tarkasteltu 198 kertaa.)

* pakop4.jpg (233.36 kB, 1036x1000 - tarkasteltu 201 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #3 : Huhtikuu 04, 2016, 09:04:26 »

Sain sitten aloiteltua myös puuhastelun jytärin parissa. Ei ollut ihan "plug-in" putkisto.

- pakokäyrät on vedetty vähän turhan likelle runkoputkia. Jarrupolkimen polkaisulle riittävän tilan saaminen haasteellista
- kannen kiinnityslaippojen reiät ovat vähän liian tiukat, pitää väljentää
- äänenvaimentimen pää nousee niin ylös, ettei sivulaukku enää mahdu

Viimeinen oli hankalin, koska haluan pitää sivulaukun paikallaan. Sitten keksin, että vaimenninta voi kääntää 90 astetta, jolloin vaimentimen pää sopii sivulaukun alle.

Tämä tosin vaatii vaimentimen kiinnityksen uudelleen rakentamista eli alkuperäiset kiinnityspalat eivät sovi. Mutta sehän on vain hidaste.

Eiköhän tuon kumminkin saa paikalleen. Plan-B:nä säästän toistaiseksi vanhan pakoputkiston, jottei jytäriajelut jää väliin, jos sittenkin tulee ylenmäärin haasteellisuutta.

Sen sijaan torque insertit sopii ihan hienosti paikalleen.
tallennettu
xs2jammu
Hero Member
*****
Viestejä: 1012


Yamaha XS 650 -79,XT 1200 Super Tenere


Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : Huhtikuu 04, 2016, 20:50:11 »

Laita kuvia kehään

Pena
tallennettu

jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #5 : Huhtikuu 09, 2016, 19:07:04 »

No ni. Pakokäyrät tuli paikalleen. Laippojen reikiin piti tehdä kartioupotus moottoriin päin, niin sai pinnapultit laippojen reikiin ilman massiivista väkivaltaa. Toki piti hauis kovana putkia tempoa ja laippoja puupalikalla (ja vasaralla) kolistella paikalleen. Mutta meni kuitenkin.
Lopullinen kiristys muttereita vähitellen vuorottain kiristellen.

Jarrupoljin piti kääntää yhden hampaan verran ylöspäin, jottei polkaistessa osu pakokäyrien yhdysputkeen. Jää hieman liian ylös mielestäni, mutta olkoon. En jaksa alkaa poljinta vääntelemään.


* DSCN0802.JPG (289.55 kB, 1422x800 - tarkasteltu 204 kertaa.)

* DSCN0803.JPG (136.02 kB, 450x800 - tarkasteltu 238 kertaa.)

* DSCN0804.JPG (269.97 kB, 1422x800 - tarkasteltu 191 kertaa.)

* DSCN0805.JPG (274.83 kB, 1422x800 - tarkasteltu 207 kertaa.)

* DSCN0806.JPG (296.71 kB, 1422x800 - tarkasteltu 185 kertaa.)
tallennettu
xs2jammu
Hero Member
*****
Viestejä: 1012


Yamaha XS 650 -79,XT 1200 Super Tenere


Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : Huhtikuu 10, 2016, 18:32:58 »

Aika hyvännäköinen kun on paikallaan.
tallennettu

jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #7 : Huhtikuu 24, 2016, 22:19:53 »

Nyt tuli äänenvaimenninkin paikalleen. Kiitos Motonetin runsaan galvanoitujen reikälevyjen valikoiman niin ei tarvinnut ihan mahdotonta metallityösouvia.

Kolmannessa kuvassa näkyy vaimentimen loppuosan kääntyminen ulospäin, joka hieman pilaa linjaa. Mutta nyt sivulaukut sopivat paikalleen.


* pakop2442016_1.jpg (319.68 kB, 1407x800 - tarkasteltu 199 kertaa.)

* pakop2442016_2.jpg (295.3 kB, 1422x800 - tarkasteltu 203 kertaa.)

* pakop2442016_3.jpg (211.39 kB, 941x800 - tarkasteltu 203 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #8 : Toukokuu 09, 2016, 15:34:57 »

Eilen hörähti ensimmäiset savut. Melko paljon löytyi jostain öljyä ja rasvaa poltettavaksi ::)

Tallin betoniluiskassa en viitsinyt ääniä tallettaa, mutta hieman pehmeämpi ja vähemmän repivä soundi tuntui olevan kuin vanhassa MAC 2-1 putkistossa extra huilulla.

Kaikki moottorin ylärunkokiinnikkeet oliva löystyneet ja jopa yksi mutteri hävinnyt kokonaan. Vaikka oli vielä sinisen Loctiten jämiä kierteissä. No onneksi huomasin venttiileitä säätäessä.

Tässä joku päivä voisi sitten jytärin ulkoistaa tallista. Huomenna? Ehkäpä...

Ai niin. Tarkka oli mitoitus, että käynnistyspoljin liikkui ohi pakoputkiston. Ei ollut montaa milliä välissä.
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #9 : Toukokuu 13, 2016, 09:58:15 »

Eilen oli ensimmäinen kunnollinen testiajo (70 km). Soundit on pienillä kierroksilla pehmeän tummat, mutta isommilla kierroksilla karjaisee.

Oikein luotettavaa ja kelvollista tyhjäkäyntiä oli vaikea saada aikaiseksi. Hieman tuntui käyvän moottori myös kuumana. Kokeilen yhtä kokoa isompia pääsuuttimia ensihätään, kun kerkiän. Mutta ongelmana voi olla myös talven aikana kuivaneet kaasutinosat. Yleensä pari sataa kilometriä pitää ajaa ennen kuin normalisoituu. Nyt on ajettu vasta 95 km yhteensä.

Tuolla video. Kuulokkeilla tai hyvillä kaiuttimilla voi kuulla pakoäänenkin. Muuten kuuluu vain venttiilikoneiston raksutus.
https://youtu.be/1saK3zCq9Os


* pakop1252016_1.jpg (420.52 kB, 1159x1000 - tarkasteltu 220 kertaa.)

* pakop1252016_2.jpg (362.99 kB, 1106x1000 - tarkasteltu 241 kertaa.)

* pakop1252016_3.jpg (376.17 kB, 1174x1000 - tarkasteltu 238 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2016, 11:22:49 kirjoittanut jukka_xs650_fi » tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #10 : Toukokuu 25, 2016, 08:48:19 »

Vaihdoin pääsuuttimet kaksi koko isommiksi (125 -> 130). Nyt löytyi tyhjäkäyntikin eikä enää kuumene ylenmäärin. Täydellä kaasullakaan ei röpötä eli ei mennyt liian suureksi suuttimet.
Hieman tuli pakosoundiinkin jämerää traktorimaisuutta lisää.

Vielä pitää tarkistaa nokkaketjun kireys, sytytyksen ajoitus ja synkata kaasarit. Mutta jo nyt tuolla ajelee ihan mielikseen.
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #11 : KES?KUU 01, 2016, 07:35:22 »

Nyt on kaikki säädöt tarkistettu ja säädetty tarvittaessa: nokkaketjun kireys, sytytyksen ajoitus ja kaasuttimien synkronointi.

Jytärin kone on perhanan herkkä kaasuttimien keskinäiselle synkronoinnille. Hyvin pieni muutos saa koneen käymään ihan eri tavalla. Ja pienikin muutos pako ja/tai imupuolella vaatii aina tarkistuksen. Muuttuu aika herkästi.

Alipainemittaus kurkuista taitaa olla ainoa tarpeeksi tarkka tapa hoitaa homma.

Tankkasin ja bensaa oli eka tankilliselle mennyt 6.2 litraa sadalle. Yli puoli litraa enemmän kuin aikaisemmin. Tosin nurkka-ajoa tuolla on vaan ajettu. Matka-ajossa vasta paljastuu todellinen kulutus. Mutta kyllä kaksi kokoa suuremmat pääsuuttimet pitääkin jossain näkyä.

Vielä, kun saisi noilla kahdella motolla edes joskus ajeltua... Nytkin on vähän liian kuumaa  ::)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #12 : KES?KUU 12, 2016, 16:47:15 »

70 km moottoritietä 126 km/h vauhdilla ja 100 km normaalia 50 - 100 km/h ajoa päälle.
7.16 litraa/100km - bensaa tuntuu palavan ihan toiseen tahtiin.
tallennettu
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!