Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Marraskuu 12, 2019, 01:23:23
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Talliajankohta on ajankohtainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Yleistä Keskustelua
| | |-+  Ohjauksen "vatkaus"
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ohjauksen "vatkaus"  (Luettu 1674 kertaa)
pekka
Hero Member

Profiili Sähköposti
« : Elokuu 15, 2012, 18:38:25 »

Moro,

Olen pitänyt aivan tavallisena ilmiönä jytän ohjauksen ja koko olemuksen "vatkaamista" kun tankoa ravistaa vähän kovemmassa vauhdissa. Koko pyörä hytkyy silleen  orastavan "tank slapperin" tavoin. Mutta vain silloin kun itse ravistaa tankoa. Muuten menee mukavasti suoraan. Ja itseaiheutettu värähtelykin vaimenee nopeasti.

Eilen kokeilin kaverin Triumph Scrambleria. Näitä uustuotantotrumppia. Paitsi että se 270asteinen twini oli ihan älyttömän hienon tuntuinen niin tuota jytän tyylistä "vatkausta" ei esiintynyt ollenkaan. Ei vaikka kuinka olisi tankoa heilutellut. Pyörä reagoi hienosti tangon heilutukseen mutta mitään "jälkivärähtelyä" ei ollut havaittavissa.

Toki ymmärrän että Trumppa on vajaa 30 vuotta nuorempi kuin Jammu ja että jytäriltä nyt ei voi liikoja odottaa mutta mistähän tuo vatkaus johtuu?

Pyörä on siis 79 vuoden Speciaali. Uudet takaiskarit. Uudet jouset ja öljyt keulassa. Pronssiholkit takasvingissä. Rullalaakeri ohjauksessa. Pirelli Night Dragon kumekset. Paineista en ole varma. Pyörien laakerit kunnossa. Ei klappaa mielestäni mistään.

Oma arvaukseni on että keula notkuu kun ei ole etulokaria tukemassa. Mutta en usko että se selittää koko hommaa. Menneekö loppu sitten lötkön rungon piikkiin? Mitä sanoo raati?

Pekka

tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member

XS650 über alles

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2012, 21:40:04 »

Perusongelma jytärissä lienee paljon painoa ja löysää rautaa. Kaikki joustaa, erityisesti etuputket.

Joitain pikkujuttuja, joita olen havainnut:
- rengaspaineet, yleensä nostaminen (eteen jotain 2.3 ja taakse 2.7) vakavoittaa
- akselien momentit kohdalleen (etuakseli, keinuhaarukan akseli, taka-akseli)
           - valmistajat ehdottamat momentit on aika tylyt
           - tarkista, että momentti todella prässää pakettia kasaan eikä esim. jotain akselin olaketta.
           - jytärin isot massat saa aikaan välystä sinnekin, missä sitä ei ihmisvoimin tunnu yhtään
- moottorin kiinnityspulttien momentit kohdalleen
           - moottori jäykistää purkkarunkoa

Lopullisen rauhan ohjaustangon tutinalle saa ohjausiskuvaimentimella. Mutta sen jälkeen huomaa, mistä kaikkialta muualta runko joustaa ja notkuu. Ja liiallinen ohjauksen vaimennus tekee tilanteen jopa pahemmaksi. Sopiva vaimennusasetus on sellainen, että sitä ei normaalisti huomaa lainkaan.
tallennettu
pekka
Hero Member

Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2012, 23:18:31 »

Hyviä pointteja. Pitää tarkistaa akselit. Moottorin pultit on momentissa.

Pitänee myös askarrella mummorauta ja testata onko vaikutusta.

Pekka
tallennettu
XSJuha
Jytäääristi

Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : Elokuu 17, 2012, 20:44:30 »

tsekkaa ne rengaspaineet. rengas/renkaat ok?

vois kyllä ajatella että löysä runko käyttäytyy just noin,miten laite käyttäytyy mutkissa?

luultavasti kyse on ominaisuudesta,eikös tuo  jytän runko saanut ihan reilusti kritiikkiä aikanaankin jo.

ps. olen itse poistanut emäputken ja runkon "vahvikelaput" sekä moottorin yläkiinnikkeen,
että turvallista matkaa :P
tallennettu

gixxer 1000 k5&XS650&BMW e30 325 touring
pekka
Hero Member

Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2012, 17:05:41 »

Rengaspaineet pitää tosiaan vielä tarkastaa. Mistää kriittisestä ongelmasta ei ole kyse. Vatkaus ei ala itsekseen ja mutkissakin on rauhallista. Todennäköisesti kyseessä on vain jytän ominaisuus. Tiedä sitten millaisia olivat ne vanhan mallin rungot on jos nämä uudemmatkin ovat tällaisia vempuloita...  :P

Pekka
tallennettu
äkkilähtö
Jytääristi
**

Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : Elokuu 19, 2012, 17:08:01 »

Etupää ja takapää samassa linjassa, siis etunen keskellä ja takapyörä suunnassa rungon kanssa..TX rauhottui kun laittoi etusen keskelle shimmiprikalla ja renkaisiin oikean paineen, eteen 2,3 ja taakse 2,5....
Ohjauslaakerihan on tietysti kunnossa ja oikeassa momentissa????
tallennettu

TX 750-74 , kyllä se siitä vielä
Ossi Viita-aho
Jytäritari

Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : Elokuu 19, 2012, 22:23:25 »

Mää oon koittanu ravistella sarvia, mutta en vaan saa vatkausta aikaiseksi. Mulla siis -75 mallia ja renkaat Metzeler block C. Noista momenteista sen verta, että kiristin moottorin pultit momenttiin, mutta kaikki alkoivat löystymään itsekseen.

Onko tuohon renkaitten linjaukseen jotain parempaa konstia, kuin silmällä kattominen. Noihin haarukoitten merkkeihin ei taida olla paljon luottamista.
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member

XS650 über alles

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2012, 07:42:59 »

Onko tuohon renkaitten linjaukseen jotain parempaa konstia, kuin silmällä kattominen. Noihin haarukoitten merkkeihin ei taida olla paljon luottamista.

Jos runko ei ole vääntynyt, niin keinuhaarukan akselin pitäisi olla kohtisuorassa kulkusuuntaa vastaan.

Taka-akselin saa yhdensuuntaiseksi keinuhaarukan akselin kanssa laittamalla molemmilta puolilta yhtä suuren etäisyyden keinuhaarukan akselin keskipisteen ja takapyörän akselin keskipisteen välille.

Käytännössä olen mitannut nauhamitalla ja merkannut takahaarukkaan omat merkit ja sitten jatkossa säätänyt ketjua näiden omien merkkien mukaan.
tallennettu
pekka
Hero Member

Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2012, 12:45:23 »

Renkaat oli melko tyhjät. Noin 1.5bar per pää... :o Laitoin suosteltuihin paineisiin ja käytös ehkä vähän rauhoittui. Renkaan tyyppi varmaan vaikuttaa tilanteeseen myös. Jostain luin että vanhemman tyyliset renkaat toimisivat paremmin kuin jotkut uudet. Nuo mun Night Dragonit taitaa olla tarkoitettu vähän raskaammalle kalustolle.

Takarengas on suunnattu Jukan ohjeen mukaan. Etupää pitää vielä tarkistaa.

Pekka
tallennettu
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!