Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Marraskuu 19, 2019, 02:31:00
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Talliajankohta on ajankohtainen.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

+  www.xs650.fi
|-+  Yleistä
| |-+  Projektit
| | |-+  Jukan sportti(?)jytäri
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Jukan sportti(?)jytäri  (Luettu 5794 kertaa)
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« : Helmikuu 19, 2012, 14:54:30 »

Tuosta pakoputkien muumioinnista mainitsin jo toisaalla http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=1084.0.

Tänään lyhensin ketjua lenkkiparin, kun säätövara uhkasi loppua (38 hampaan takarattaalla, 108 lenkistä -> 106 lenkkiin). Saipa taas laikka laulaa, ennenkuin 530 ketju meni paloiksi  ;D

Päätin myös kokeilla alipaineen luomista koneen sisälle ns. "power brake check valve" venttiileillä huohotinputkiin. Niitä myy Nippeli Oy kohtuuhintaan. http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=12771&p_id=733&editmode=showprod Saisi ehkä tuon kuvissakin näkyvän englantilaistyylisen sylinterien "öljymaalauksen" kuriin.

Laturin kannenkin vaihdoin omavalmisteeseen, jonka sain Joukolta vaihdossa, kun luovuin ylimääräisestä alkuperäisestäni.



* ketju.jpg (113.79 kB, 789x600 - tarkasteltu 282 kertaa.)

* venttiili1.jpg (145.38 kB, 1067x800 - tarkasteltu 335 kertaa.)

* venttiili2.jpg (141.72 kB, 1067x800 - tarkasteltu 289 kertaa.)

* kansi.jpg (93.21 kB, 600x800 - tarkasteltu 319 kertaa.)
tallennettu
pekka
Hero Member
*****
Viestejä: 542


Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2012, 21:53:14 »

Laitoin kesällä kans takaiskuventtiilin huohottimeen. Tehonlisäyksestä en tiedä mutta öljyn tihkuminen  stefojen väleistä loppui.

Pekka
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #2 : Maaliskuu 11, 2012, 19:15:56 »

Otin sivulaukut irti ja tsekkailin. Yhtään paikattavaa repeämää ei ollut, vaikka ovat pari ajokautta olleet yhtäsoittoa jytärin tärinöissä. Muttereita ja ruuveja oli irtoillut ja putoillut, mutta se kuuluu elämään jytärin kanssa. Pistin tilaukseen läjän nylock lukkomuttereita.

Kuvassa laukun sisäpuolta. Kyllä vanhalla haperolla muovilla tarvitaan aika lailla lasikuitua ja alumiinia. Mutta sittenhän kestää.

Otin pari kuvaa jytäristäni, kun se nyt kerrankin on ilman sivulaukkuja ja katetta. Ei toi mittaristo oikein kaunis katsella ole tollain.


* sivulaukku.jpg (103.58 kB, 694x600 - tarkasteltu 273 kertaa.)

* naked.jpg (101.19 kB, 539x800 - tarkasteltu 336 kertaa.)

* edest.jpg (101.37 kB, 836x600 - tarkasteltu 291 kertaa.)
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : Maaliskuu 24, 2012, 18:38:35 »

Tervehdys Jukka,

Sulla näyttää olevan tuo "sporttimallin" öljynsuodatin. Ootko seurannut, että onko sillä vaikutusta öljyn lämpöihin?

Mulla oli kans viime kesänä samanlaista öljymaalausta sylintereissä. Sain sen loppumaan lähes kokonaan, kun löysäsin kannen ja putsasin kierteet ja kiristin kannen uudelleen momenttiin. Ensin näytti, että vuoto vain yltyy, mutta muutaman sadan kilometrin jälkeen se melkein loppui.

Aattelin kyllä laittaa itellekin tuollaisen yksisuuntaventtiilin vielä varmistukseksi.
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #4 : Maaliskuu 24, 2012, 22:35:31 »

Pääsyy tuon suodatinhomman käyttöön on kunnollinen paperisuodatin painepuolella. En oikein usko ja luota noihin imupuolen virityksiin ja alunperin jytärissä ei oikeasti ole öljynsuodatusta lainkaan.

Mutta kaippa se jotain jäähdyttääkin. En nähnyt liikkeellä ollessa yli 110 celsiusasteen öljynlämpöjä viime kesänäkään vaikka toisinaan aika kuumassa ajelin. (Mittaan lämmön kampikammion tyhjennystulpasta.) Toisaalta jo jytärin öljypohjan rivoitus on ajossa aika tehokas öljynjäähdytin.
Jos oikein ajattelee, niin jytärin kone on itse asiassa öljyjäähdytetty. Öljyn virtaus on suuri ja paine pieni. (Kokeilkaapa joskus löysätä kannen pinnapulttia tyhjäkäynnillä  :P)

Itsekin sain vuotoa kutistettua kannen uudelleen kiristyksellä. Mutta silti jonkin verran jäi. Mielenkiintoinen ilmiö on taas se, että öljyisyys kuivaa ja/tai palaa pois, kun ajaa pari sata kilometriä yhtä soittoa. Ja öljyisyys ilmestyy uudelleen nopeimmin, kun heittää moottoritiellä parinkymmenen kilometrin lenkin.
tallennettu
Ossi Viita-aho
Jytäritari
****
Viestejä: 281


Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : Maaliskuu 25, 2012, 21:45:48 »

No tuon suodatuksen vuoksi sitä omaanikin ajattelin. Tiivis suodatin imupuolella voi periaatteessa aiheuttaa pumpun kavitoimista, joten parempi sen on olla painepuolella. Sitä oon tuossa ihmetellyt, että mistä painepuolen sihtiin on päässyt metallimurusia, kun imupuolen sihti on kunnossa. Siihen on jopa tinattu se kuparilevykin.

Näyttää vain suodattimen myyntipuheissa olevan tuo jäähdytysjuttu ja aattelin, että onko tuossa mitään perää. Kyllähän tuo öljyn kierto varmasti jäähdyttää konetta aika paljon. Öljyhän valuu pois kannesta pakokanavien vierestä ja taitaa osa tulla nokkaketjun tunnelistakin.

Johtuiskohan tuon pitkän lenkin pienempi vuoto siitä, että kone on koko ajan lämmin. Lämpimänähän sen pitäisi olla fysiikan lakien mukaan tiiviimpi, kun sylinterin ja kannen lämpölaajeneminen on suurempaa, kuin pinnapulttien. Lyhyellä pyrähdyksellä taas kone voi olla lähtiessä kylmä ja vuoto tapahtuisi koneen ollessa kylmä.
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #6 : Huhtikuu 08, 2012, 17:11:27 »

Lisää kevätpuuhastelua, kun talvi ei oikein ota loppuakseen....

Sivulaukkujeni kiinnityksessä on ollut metalli vasten metallia (alumiini - kromattu teräs). Jytärin tärinöissä tuppaavat hinkkaantumaan toisiinsa ja pehmeämpi kuluu ja kiinnitykset löystyvät, kun materiaalia poistuu.

Niinpä päätin pistää kumia väliin.

Biltemalta löytyi 2mm paksua kumia, vielä sopivassa koossakin. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-osat/Tiivisteet/Kumimatto-60240/

Otin kiinnityspellin irti (kuva1) ja porasin kumimattoon reiät. Aina reiän poraamisen jälkeen laitoin ruuvit reikiin, jotta reiät menisivät oikeisiin kohtiin (kuvat 3 ja 4).

Sitten laitoin kumimaton sivulaukun kiinnitysruuveihin paikalleen (kuva5), laitoin pellin päälle ja kiristin sen paikalleen siipimuttereilla (kuva6).

Lopuksi korvasin siipimutterit yhden kerrallaan nylock mutterilla, jonka alla oli aluslaatta ja jousilaatta (henkselit ja vyö? - en sentään ruuvilukitetta enää laittanut) (kuva7).


* 1.jpg (25.6 kB, 267x200 - tarkasteltu 275 kertaa.)

* 3.jpg (41.45 kB, 400x300 - tarkasteltu 265 kertaa.)

* 4.jpg (38.69 kB, 400x300 - tarkasteltu 259 kertaa.)

* 5.jpg (72.71 kB, 450x600 - tarkasteltu 280 kertaa.)

* 6.jpg (55.47 kB, 397x600 - tarkasteltu 273 kertaa.)

* 7.jpg (67.01 kB, 450x600 - tarkasteltu 282 kertaa.)
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #7 : Huhtikuu 11, 2012, 21:45:58 »

Tänään talvilomailin tallilla ja sain jytärin ajokelpoiseksi - vain bensa ja ajokelit puuttuvat. Ehkä huomenna...

Suoritin myös vuosittaisen venttiilinvälystarkistuksen. Reilun puolen vuoden ja 4000 km aikana pakoventtiilien välykset olivat kasvaneet 0.15 -> 0.20 mm. Imupuolen välykset olivat pysyneet 0.05 millissä.

Onko ideoita syihin, miksi pakovälykset ovat kasvaneet? Miksi vain pakovälykset?

Venttiilin tiivistepinnan (ja seetin) kuluminen kaiketi pienentää välyksiä.
Venttiilin pään, säätöruuvin, keinuvivun ja nokka-akselin nokkien kuluminen kaiketi kasvattaa välyksiä. Mutta miksi kulumista olisi nähtävissä  vain pakopuolella ja molemmilla puolilla suunnilleen saman verran. ??????
tallennettu
-mauri-
Jytäääristi
***
Viestejä: 136



Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : Huhtikuu 12, 2012, 08:46:32 »

Kaikki kuluu mikä hemppuu...
Keinuvivut ja nokat kuluu varmaan eniten, kun ne hankaa toisiaan vasten.
Pakopuolella kuluminen voi olla suurempaa sen takia kun pakoventtiilin avautuessa
pytyssä on vielä painetta, joten avaamiseen tarvitaan suurempi voima, ja nokka
painaa keinuvipua kovemmin kuin imupuolella.

Itse huomasin konetta pyöritellessä, että venttiilin välys vaihteli muutaman sadasosan
nokka-akselin asennosta riippuen venttiilien kiinni ollessa. Liekö tuo kovin yleistä,
vai onko mulle sattunut maanantaikappale.

Ei talven jatkuminen haittaa, kun puuttuu muutakin kuin bensaa... ;D

-mauri-
tallennettu
jukka_xs650_fi
1978 European long rod standard
Global Moderator
Hero Member
*****
Viestejä: 1423


XS650 über alles


Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #9 : Huhtikuu 12, 2012, 11:45:13 »

Hyvä huomio, itselleni mieleen tuli se, että ainakin pakopuolen venttiilit käyvät kuumempina kuin imupuolella ja varmaan muutkin siihen yhteydessä olevat osat. Voitelu joutuu kovemmalle.

Tuo nokka-akselin sijainnin vaikutuksen olen huomannut itsekin. Siksi pyöritän kampiakselia vain yhteen suuntaan ja lukitsen (kiintoavaimella vaihdepoljinta vasten) aina kampiakselin justiinsa samaan kohtaan, kun säädän venttiileitä.

Pistän tämän myös tuonne ominaisuuksia osioon.

Päätin jättää bensatkin laittamatta tankkiin, kun tuo lähipäivien ennuste ei oikein hyvältä näytä...
tallennettu
Sivuja: [1] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!