Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Syyskuu 17, 2019, 13:39:42
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Tampereen Teiskon Kaanaassa kahinoidaan eli rinkulaa kierretään la 21.9.2019

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

Näytä kirjoitukset

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Messages - jukka_xs650_fi

Pages: [1] 2 3 ... 95
1
Jytäritapaamisia / Vs: Jytärillä Hyvinkäälle su 25.8.2019
« on: Elokuu 26, 2019, 09:49:34 »
Kiitokset kahdeksan mukana olleen jytärin ajajille ja matkustajalle. Keli oli mainio, sivutiet mainioita. Eikä edes kauriita näkynyt häiriköimässä.

Aamu oli hieman vilpoisa, mutta aurinko lämmitti nopeasti.

2
Jytäritapaamisia / Vs: Jytärillä Hyvinkäälle su 25.8.2019
« on: Elokuu 24, 2019, 22:07:10 »
Eilen ajoin lenkin jytärillä eka kerran 14.7.2019 jälkeen. Ihan hyvin käynnistyi ja pelitti.
Tsekkasin renkaiden ilmanpaineet, rasvasin ketjut ja lisäsin 3 dl öljyä.
Reitti Hyvinkäälle ja takaisin ladattu navigaattoriin moottoritieajot minimoiden.
Toivotaan, ettei aamulla tule sivuteillä liian läheisiä kohtaamisia eri kaurislajien kanssa. Niitähän täällä riittää.

3
Jytäritapaamisia / Jytärillä Hyvinkäälle su 25.8.2019
« on: Elokuu 20, 2019, 12:25:48 »
Jytäristeille olisi tarjolla tapaaminen sunnuntaina 25.8.2019 10:30 - 11:30 Hyvinkäällä Teboil Sveitsinhovi Mäkikuumolantie 1,  05800 Hyvinkää.
Noin 11:30 siirtyminen joukolla: "Hyvinkään Moottorikerho ry järjestää vanhojen motocross moottoripyörien näytösajon 25.8.2019. Tapahtumapaikkana legendaarinen Erkylän Lukkojen motocrossrata ja ympäristö. Opastus tieltä No 143."

Säävaraus! En ainakaan itse lähde täältä Tampereelta, jos näyttää kovin sateiselta.

4
Jytäritapaamisia / Lahden Vesijärven sijasta Hyvinkäälle?
« on: Elokuu 07, 2019, 23:23:22 »
Olen ehkä hieman kyllästynyt ajamaan Lahteen ja takaisin ja kiertämään samoja reittejä lähes saman pienen vakioporukan kanssa.
Ainakin välillä voisi olla vaihteeksi jotain muuta.

Kyselisinkin olisiko kiinnostusta kokoontua Lahden sijasta Hyvinkäälle sunnuntain 25.8.2019?
https://hyvinkaanmoottorikerho.fi/wordpress/wp-content/uploads/scramble-jule-19.pdf

Paikalliset olot tunteva voisi ehdottaa jotain lähistöllä olevaa sunnuntainakin auki olevaa kokoontumispaikkaa esim. 11:00, josta voitaisiin ajaa porukassa tapahtumapaikalle.

5
xs650 Techboard / Vs: Staattorin kiinityspultin kierteen korjaus
« on: Elokuu 07, 2019, 08:56:24 »
Yksi mahdollisuus (jonka mulla joku edellisistä omistajista on virittänyt), on korvata pitkä staattorin kiinnityspultti kiinteästi asennetulla vaarnapultilla. Tämän kiinteän pultin voi aluslaatoilla ja liimalla tms. saada pysymään paikallaan vaikka alkuperäinen kierrereikä olisi aika sökö moottorin lohkossa.

Staattori kiristetään paikalleen sitten mutterilla ja aluslaatoilla "yläpäästä".

6
xs650 jäsenten pyörien kuvia. / Vs: XS 650 SE vm. 1980
« on: Elokuu 06, 2019, 13:08:53 »
Kahdeksankymmentäluvun alussa kuolasin työkaverin lähes uutta jytärin standardimallia ja pöristelin 70-luvan alun kakspyttyisillä CB350 Hondilla.

2002 ostin 1978 vuosimallin standardijytäri -koosteen. Oli aito suomipyörä ja olin neljästoista omistaja. Minkä vuosien varrella olen tullut huomaamaan.

Neljä vuotta sitten ostin 1997 mallisen reilu 10 000 km ajetun (!) Saksan tuonti SLR650 Hondan. Ja olen törmännyt useankin kerran siihen, ettei näitä pultteja ole taidettu ikinä vielä avata. Melkoista luksusta jytäriin verrattuna.

Tuolta löytyy tarinaa jytäriomistajuuden alkuvuosilta: http://www.xs650.fi/jukka/

7
xs650 Techboard / Vs: Latausongelma XS 650 SE
« on: Elokuu 06, 2019, 12:57:09 »
Mullakin aikoinaan simahti kenttäkäämi eli staattori (paikallaan pysyvä osa). Teki sellaista, että latasi ok. Tuli kuoppaa ja täristystä. Lataus tipahti alas. Tuli toinen kuoppa ja lataus palasi. Mulla oli ja on edelleen jatkuva latausjännitteen mittari ajossa päällä ja siitä tuon lataus ylös & alas homman huomasi.
Mittailin staattoria ja kappas yksi käämi kolmesta oli enää kunnossa. Ilmeisesti kahdellakin lataa vielä melko ok, mutta yksi ei riitä. Mulla taisi olla yhteys kokonaan poikki, mutta ei latauskäämien ainakaan maissa pitäisi olla. Startin safety rele mittaa tähtipisteessä käämien epäsymmetriasta syntyvää jännitettä moottorin käydessä ja estää solenoidin vetämisen päälle jos moottori käy. Kannattaa tsekata, ettei käämistä tuolle suojareleelle menevä johto ole oikosulussa maahan.
Rautapalojen maasta erotuksesta mulla ei ole mitään hajua.

Ostin uuden alkuperäisen staattorin ja se on toiminut kymmenkunta vuotta ilman ongelmia. Vanha rikkinäinenkin on tallessa, jos joku haluaa sen uudelleen käämiä.

8
Arkisto (myydyt ja ostetut) / Myyty: XS2 oikean puoleinen kaasutin
« on: HEIN?KUU 28, 2019, 17:47:26 »
 XS2 oikeanpuoleinen kaasari ollut varastossa varmaan jo yli 40v. Oikean sylinterin ja lähes käyttämätön. Jos jotakuta kiinnostaa, niin voi ottaa yhteyttä. Kuvia saa. Ei maksa paljon.

[Yhteystiedot poistettu.]

9
Näitähän riittää...
Itse kokosin kytkimen ihan samalla lailla kuin se oli, kun se purin. Ja eihän se oikein toiminut.
Tässä tapauksessa virhe oli jopa korjausmanuaaleissa.
http://www.xs650.fi/jukka/pohja_files/history_2004.htm#1

10
Jytäritapaamisia / Vs: Jytäritapaamisia 2019
« on: HEIN?KUU 15, 2019, 08:44:06 »
Yhdeksän jytäriä saapui Vehoniemeen. Kiitokset paikallaolleille.

11
Yleistä Keskustelua / Vs: Ajokausi 2019
« on: HEIN?KUU 13, 2019, 21:49:54 »
Liian laihalla käymisestä saa varmuuden (jonkun muutoksen jälkeen) ainoastaan, jos mittaa kannen lämpötilaa jatkuvasti samalla lailla ennen ja jälkeen muutoksen.
Itse vaihdoin uuden pakoputkiston ja ihmettelin, kun kevään reilun 10 asteen lämpötilassa kannen lämmöt nousi liki sataan asteeseen. Vanhalla pakoputkistolla ei edes 25 asteen ulkolämmöissä noussut kuin 70-80 asteeseen. Moottori kävi ihan normaalin kuuloisesti ja tehoa oli myös ihan normaalisti.
Myös muutaman kymmenen kilometrin jälkeen alkoivat ruostumattomasta teräksestä tehdyt pakokäyrät värjäytyä vauhdilla lähellä sylinterikantta.
Pistin välittömästi pari kokoa suuremmat pääsuuttimet paikalleen ja lämmöt laski sen jälkeen entiselle tasolle.
Toinen varma merkki laihalla käymisestä on reikä männässä. :-(

Tulpan väristä nykybensoilla on aika vaikea päätellä yhtikäs mitään.

Aikoinaan sain jytärin leikkaamaan kiinni ja epäilin yhdeksi perussyyksi liian laihaa seosta. Sen jälkeen olen aina säätänyt kaasuttimia niin, että lähdetään varmasti liian rikkaalla. (Mustaa savua pakoputkesta...) Alan pikku hiljaa pienentämään pääsuuttimia, kunnes ei enää röpötä kaasu seljällään moottoritiellä kiihdytettäessä vähän yli satasen vauhdista. Eli paikalleen jää suurin pääsuutinkoko, jolla ei enää röpötä. Sitten säädetään setti kasaan tyhjäkäyntisuuttimia vaihtamalla ja neulan lovipaikkaa säätämällä.
 

12
Jytäritapaamisia / Vs: Jytäritapaamisia 2019
« on: HEIN?KUU 13, 2019, 12:01:40 »
Minä nyt ainakin olen paikalla. En ole vielä Vehoniemen uutta näytteilleasettelua tsekannut.
Ja jos joku ei naamalta (vielä) tunne niin: punamusta ajotakki, jytäripaita ja lippis, jossa otsassa lukee Yamaha 650 society.
Puhelin nollaviisinolla 334 ja 2399 perään.

13
Tulipa mieleen yksi syy kaikenlaisiin outoihin sähköilmiöihin:
Tsekkaa kaikki maadoitukset: Puolilta ja konkilta runkoon, moottorista runkoon, akun miinusnavasta runkoon.
Tuppaavat liitokset vanhoissa vehkeissä löystymään, hapettumaan, ruostumaan sekä kaapelit katkeamaan.

14
5000 rpm tienoilla alkaa alipaine nostaa luistia ja ilma virrata oikein urakalla. Onko luistit oikeassa asennossa? Viiste suoraan taakse päin?

Mutta voi ongelma olla sähköinenkin. Sytyspuolat voi olla väsyneitä. Samoin tulpanjohdot tai tulpanhatut. Onko sytytyskonkat uusittu?

15
Sytytys / Vs: sähkölaitteet ilman akkua
« on: HEIN?KUU 07, 2019, 10:39:16 »
Hiukan olen sivukorvalla kuullut ja sivusilmällä lukenut, että ratkaisut jytärille täysin ilman mitään sähkövarastoa ovat hieman ongelmallisia käynnistää. Pienikin varasto (superkondensaattori tai miniakku) helpottaa huomattavasti sen ensimmäisen kipinän saamista oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.

Pages: [1] 2 3 ... 95


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!