Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
KES?KUU 25, 2019, 14:48:53
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Taas saatavilla XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 13 jo mennyt, enää 37 jäljellä!

Nyt tarjolla XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

Näytä kirjoitukset

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Messages - jukka_xs650_fi

Pages: [1] 2 3 ... 94
1
Ostetaan / Vs: moottorin kiinnikkeet 1976 malliin
« on: KES?KUU 18, 2019, 21:43:46 »
Tällaanen keskustelupalsta on niin laast seeson. Eihän tuota pysty mitenkään järkevästi kännykällä selaan. Jollain v*tun selaimella, blah. Appsi tai ei mitään. Ei edes ylläpitäjä ole Tapatalkkia viittinyt virittään.

2
Jytäritapaamisia / Vs: Jytäritapaamisia 2019
« on: KES?KUU 10, 2019, 13:36:56 »
Koitan muistaa ottaa muutaman kangasmerkin ja tarran mukaan Vehoniemeen.

3
Jytäritapaamisia / Jytäritapaamisia 2019
« on: KES?KUU 10, 2019, 13:35:32 »
Tässä pohjana vanha lista. Täydennän tarpeen mukaan. Päivämääriä voi vielä muutella.
Jytäristejä voi tavata ajokaudella 2019 esimerkiksi

- "Jytärimeeting" 14-16.6.2019 Staratreffeillä Kuopiossa
- Vehoniemen automuseo, Kangasala...................... 14.7.2019 sunnuntai 11:00 - noin 14:00
- Vesijärvi, Lahti................................................... x.8.2019 lauantai (10:00) 11:00 ->) (tai sunnuntai, jos sopii paremmin)
- Kaanaan kahinat, Teisko, Tampere....................... 21.9.2019 lauantai puoleltapäivin alkaa kisat

Uusia tapaamisia/paikkoja voi aina ehdottaa ja varsinkin järjestää.

4
Yleistä Keskustelua / Vs: XS650 Finland kangasmerkit
« on: KES?KUU 10, 2019, 13:32:18 »
Koitan muistaa ottaa muutaman kangasmerkin ja tarran mukaan Staratreffeille. Soita nolviisnol 334 2399, jos olet Kuopiossa pe 14 - la 15.6.2019.

5
Minä edustan sitä puoluetta, jonka mielestä jytäri ei ole mikään lypsykone vaan kierroksista tykkäävä "sporttibrittitwin".

17/30        3500 rpm    21.11 bhp     96 km/h
17/34        4000 rpm    25.12 bhp     97 km/h
17/38        4500 rpm    28.14 bhp     98 km/h

Eli minä valitsen mielummin 33% enemmän tehoa ja hieman enemmän kierroksia. (17/30 versus 17/38).
Eikä oma jytärini sen enempää tärise viidessä tonnissa kuin kolmessa. Sitten, kun mennään lähemmäs 6000 rpm (moottoritiellä +120 km/h), se alkaa pidemmän päälle hiukan rasittaa...

6
Yleistä Keskustelua / Vs: Ajokausi 2019
« on: Toukokuu 31, 2019, 10:03:14 »
Ei ihan sentään kesäkuun puolelle mennyt, kun jytäri ulostautui tallista. Vaihdoin uudet bensaletkut ja suodattimet. Niinpä bensavuodot aluksi olivat huomattavasti vähäisemmät. Jopa bensahanat eivät vuotaneet. Outoa, mutta positiivista.

Alussa oli hieman tyhjäkäyntiongelmia, mutta reilun kolmenkymmenen kilometrin paluumatkan (7 kilometrin päässä olevalta tallilta) jälkeen tyhjäkäyntikin oli taas löytynyt.

Jopa moottoritiellä oli levollista ajella vanhan ajan painavan rautakasan päällä. Ei puuskainenkaan sivutuuli paljoa motoa heilautellut.

7
Yleistä Keskustelua / Vs: Tulokas ilmottautuu
« on: Toukokuu 08, 2019, 10:50:58 »
Jaa, että heti törmäsit edellisten omistajien ylläreihin :-(

Kiire ja/tai laiskuus iskeneet eikä jaksanut kehitellä ja toteuttaa ilmansuodatushässäkkää irroitettavaksi. Otan osaa.

Saahan nuo kurkut varmaan irti, kun ne on tässä tapauksessa kaasarien asennuksen jälkeen pakko päästä kiristämäänkin.

Itse kun vaihdoin aikoinaan uudet kaasarin kurkut, huomasin edellisen omistajan poranneen ja kierteyttäneen kurkkujen kiinnitykset M8 ruuveille, kun alkuperäinen kiinnitys on M6. No kurkut oli irtonaiset ja porasin niihin vähän isommat kiinnitysreiät. Mutta näitä riittää.

8
Yleistä Keskustelua / Vs: Tulokas ilmottautuu
« on: Toukokuu 08, 2019, 08:40:08 »
Tervetuloa jytäremmiin. Vähän laiskanpuoleista touhua ollut viime aikoina, kun kaikki vanhenee ja ihmiset rapistuvat iän myötä. Jytärit sen sijaan kestävät aikaa ja ovat todennäköisesti seuranamme (maailman)loppuun asti. Omaanikin olen silitellyt jo 18 vuotta.

Alunperin rungossa ja moottorissa on ollut samat numerot. Mutta ajan kuluessa palikat vaihtuu. Eikä aina edes jytärin palikoihin. Yamahan 70 luvun eri malleissa on paljon samoja tai yhteensopivia osia. Esimerkiksi itselläni on TX750 takapyörä ja XS400/XS500/TX500 kaasuttimet (joissa suuttimet ja kaasuttimet toisiinsa kytkevät osat piti vaihtaa) sekä ohjaustangon sähkökytkimet.

Moottorin sisuksia voi myös aika lailla vaihtaa, joten ulkopuolelta on mahdoton sanoa, mitä sisällä on. Niinsanotut edellisten omistajien yllärit on tuttu juttu.

Noita kaasuttimen kurkkuja ei tarvitse irrottaa pytyistä. Se on todennäköisesti lähes mahdoton kaasuttimet paikallaan. Kannattaa ennemminkin purkaa ilmansuodatinpuoli ja löysentää/irrottaa kaasuttimen kurkkuun kiristävät pannat. Sitten kaasarit saa isommalla tai pienemmällä vakivallalla väännettyä irti kurkuista ja hieman asiaa pähkäilemällä myös ulos rungon ja moottorin välistä.

9
Yleistä Keskustelua / Vs: Ajokausi 2019
« on: Toukokuu 05, 2019, 08:16:57 »
Tällaista löysin veispuukista, totuudelliseen arvoon en ota kantaa:
"Mulla oli toissatalvena pienkonebensat oikein ja keväällä koekäytössä neljän kaasarin yhdysputkien o-renkaat alkoi vuotamaan solkenaan."
"Pienkonebensa kuulemma kovettaa vanhempien pyörien kumitiivisteet talven aikana mutta... nöoin tuore pyörä, kumit pitäis kestää, lisäaineista en tiedä onko vaikutusta? -77 Tuutissa tiivisteet kestäny tosin uusin kaikki muutama vuosi sitten, ovat ilmeisesti modernia kumilaatua."
Edelleen korostaisin sitä, että säilytyslämpötila lienee aika olennainen juttu.

Itseäni välillä mietityttää, kun kolhoositallissa on reilu kymmenen osakkaiden motoa ja vajaa kymmenen "alivuokralaista" talvisäilössä. Palavaa nestettä on jokseenkin monta litraa tarjolla. On meillä ihan oikea erillinen huone tulityöpaikkana, mutta ei sitä aina jaksa työntää motoa sinne rälläköintiä varten... Onneksi nuo hitsausta harrastavat kollegat jaksaa.

10
Yleistä Keskustelua / Vs: Ajokausi 2019
« on: Toukokuu 04, 2019, 23:17:49 »
Asiasta kolmanteen. Mulla on yleensä muutaman litran kanisteri alkydibensaa kellarissa. Ei haise eikä häiritse muuta kellarin käyttöä. Toimii erinomaisesti bensakeittimessä (tai monipolttoainekeittimissä, miten niitä nykyään kutsutaan). Lisäksi olen ottanut kanisterin sivulaukkuun, kun lähden kurapyörälla pidemmälle keikalle pitkin metsiä, jossa tankkauspisteet loistavat poissaolollaan. Antaa kummasti mielenrauhaa, kun tietää, että alkydibensakanisterilla pääsee aina lähimmälle mittarille. Ja yleensä ei moton bensatankin hana ole vielä edes varatankin puolella, kun menee tankkaamaan. Ehkä bensaakin kuluu vähemmän, kun ei hermoile :-)

11
Yleistä Keskustelua / Vs: Ajokausi 2019
« on: Toukokuu 04, 2019, 23:07:38 »
Tästä talvisäilytyksestä löytyy moottoripyöräympyröissä keskustelua ja "faktaa" kasapäin. Mitään yhtä ja kaikkeen parhaiten sopivaa totuutta tuskin löytyy tähän asiaan eikä tuskin mihinkään muuhunkaan. Yleensä tuloksena on vain puolin ja toisin.

Esimerkiksi bensan säilyvyyteen vaikuttaa merkittävästi säilytyslämpötila. Mikään bensan säilöntäaine ei estä "mittaribensan" haihtuvien osien haihtumista, jos lämpötila on korkea ( eli yli 15 astetta) ja säilytysaika pitkä (kuukausia). Bensan säilytysastian tiiviys on olennaista. MP:n bensatankissa on aina reikä, josta tankkiin tulee korvausilmaa, kun bensan pinta laskee.

Pienkonebensa eli alkydibensa on ihan toista tavaraa kuin mittaribensa. Siinä ei ole niin paljoa haihtuvia yhdisteitä. Haiseekin erilaiselta. Nyt, kun sen käyttö moottoripyörien talvisäilytyksessä on yleistynyt, on alkanut löytyä merkkejä, ettei se olekaan ihan terveellistä kaikille moottoripyörissä käytetyille tiiviste-, muovi- ja kumimateriaaleille. Puolin ja toisin....

Kuivana säilömisessä on taas omat haittansa, mitä tämän keskusteluketjun alkupäässä on tullut esille. Lisähyötynä on taas pienempi paloriski säilytyksen aikana, kun ei ole helposti syttyvää ja paloa kiihdyttävää ainesosaa tyrkyllä. Puolin ja toisin...

12
Yleistä Keskustelua / Vs: Ajokausi 2019
« on: Toukokuu 03, 2019, 13:01:55 »
En ole vielä jytäriä edes ajatellut käynnistää. Mutta kun kelit on tällaiset voisi ajatella tallille raahautua ja loppuhommat hoidella (venttiilivälysten tarkistus sekä bensaletkujen ja -suodattiminen vaihto.

Mutta muistelen viime keväältä, että koko talven bensatta kuivahtaneeseen jytäriin kun kaasi tuoretta bensaa, niin yllättävän kevyesti hörähti käymään. Kaasuttimista, bensahanoista ja vähän joka paikasta tippui bensaa, kun oli tiivisteet talven aikana kuivahtaneetja kutistuneet. Kone jytisteli kuitenkin ok, mutta hiukan pihalla pöräytellessä ihmettelin, että näinkö betonimyllyrohinaisesti se taas käykin.

Parin päivän päästä hain sitten vehkeen liikenteeseen. Tiivisteet olivat turvonneet pitäviksi ja mistään ei enää bensaa tiputellut, ei edes kostunut. Ja kun pistin käyntiin, niin oli ihan erilainen fiilis. Betonimyllyrohina oli vaihtunut pehmeään kolinajumputukseen, jonka tunnistin normaaliksi jytärikäynniksi.

Pointti on tässä se, että taitaa olla jytärin kone pahuksen herkkä pienimmillekin ilmavuodoille kaasutinpuolella, sekä kaasuttimen sisällä kanavissa että varmaan myös ulkoilmaan. Näin ainakin alkuperäisillä CV kaasuttimilla.

13
Yleistä Keskustelua / Vs: XS650 Finland kangasmerkit
« on: Huhtikuu 30, 2019, 08:14:32 »
Sain niin ison ennakkotilauksen kangasmerkeille jenkeistä! (XS650 society), että taidan aktivoitua tässä asiassa. Ilmoittelen, kun kangasmerkkejä taas saa ja millä hinnalla.
Mutta sitä ennen voi tähän ketjuun lisätä ennakkotilauksia, niin osaan ottaa yhteyttä ja kysellä, kun merkit ovat tarjolla.

14
Yleistä / Puolipuristin ei toimi uudemmilla keinuvivuilla
« on: Maaliskuu 10, 2019, 11:41:07 »
Tämä tuli Hexin kanssa vastaan ihan käytännössä...
Venttiilien keinuvarsien osanumero on pysynyt samana koko XS650 moottorin tuotannon ajan. Nokka-akseli - venttiili -toimintaketjun kannalta muutosta ei ole tapahtunut. Mutta puolipuristimen vaatima nystyrä on jossain vaiheessa tuotantoa hävinnyt. Osaluetteloissa löytyy vain kuvallinen ero 1972 XS2 ja 1973 TX650 mallien osaluetteloissa verrattuna muihin malleihin. Liitteenä kuva 1972 XS2:n osaluettelosta (vasemmalla) ja 1974 TX650 (oikealla) osaluettelosta.

"On an 80 I don't think it will work. To work the rocker arm needs the nub. hump whatever you may call it on it. The shaft in the cover has a flat sot on one side. When not pulling the lever this flat spot rides over the nub. When you pull the lever the shaft rotates so the round side presses on the nub, opening the exhaust valve a bit.
I don't know just what year they quit making the rocker arms with the nub, my 75 has them. My 81 doesn't.
Replacing the stock exhaust rocker arm on you 80 with one with the nub is not hard to do, you just need to pull the head."

Puolipuristin vaatii toimiakseen keinuvivun venttiilin säätöruuvin puoleiseen päähän "jatkokynnen".

15
Projektit / Vs: Keväthimmeli
« on: Maaliskuu 06, 2019, 09:43:30 »
Ei lähtenyt vastakierretapilla pyörimään. No hyvään reikään sai kierrettyä ison ruuvin ja liukuvasaralla kolauttelemalla lähti liikkeelle ja irtosi lopulta ihan siististi. Hioin käsin katkaistulla hiomanauhalla holkkeja hieman ohuemmiksi, mutta lopulta toinen oli silti hieman liian tiukka ja piti naputella paikalleen. No seuraavaan öljynvaihtoon viiden vuoden päästä osaa sitten etukäteen varautua liukuvasaran käyttöön.

Mustaa oli vanha öljy ja metallipölyistä (alumiinia?). En tiedä montako vuotta ovat olleet sisällä ainakin viisi tai enemmän. Huuhtelin moottoriöljyllä (20W) ja olipas vaimennusta reilusti verrattuna haarukkaöljyn 10W paksuuteen. Puhdas huuhteluöljykin mustui vielä aika lailla.

Öljyä meni kurapyörän melkoisiin putkiloihin (jytärin putkiin verrattuna) noin 550 ml per putki, kun sääti öljypinnan speksin mukaiseen 120 mm korkeuteen. Tehtaan manuaali väittää 583 ml, mutta ilmeisesti vanhaa ja/tai huuhteluöljyä oli jäänyt putkeen jokunen lusikallinen.

Tsekkasimme ihan mielenkiinnosta tallikaverin kanssa talvisäilössä olevin motojen etupumppuja. Ainoastaan vanhemmissa pyörissä oli etuteleskoopin alapäässä tyhjennysproppu. 1990 luvulta alkaen ei enää moista näy. Haluavatko valmistajat, että (merkki)huolto hoitaa etuteleskoppien öljynvaihdon vai mikä lienee tähän nykykäytäntöön syynä?

Pages: [1] 2 3 ... 94


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!