Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Toukokuu 26, 2020, 03:22:21
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Ajoilmat paranee. Kausi 2020 etenee.

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 21 jo mennyt, enää 29 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

Näytä kirjoitukset

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Messages - Chito

Pages: [1] 2
1
Ostetaan / Koneen yläkiinnike
« on: Maaliskuu 02, 2013, 11:23:44 »
Perskules.

Onnistuin näemmä hukkaamaan maalausreissun yhteydessä kaksi palikkaa koneen yläkiinnikkeestä. Niitä alempia joissa on kaksi reikää. Hukassa pariskunta, eli toisen puolen palikat.

Jos jollakulla lojuu ylimääräisenä, saa tyrkyttää. Tai heittää vinkin jos tietää onko noita jostain kohtuuvaivalla ja -hinnalla saatavana. Ainakaan äkkivilkaisulla ei noilla varaosadiilereillä näytä olevan.

Eipä nuo nyt älyttömän pahat ole itsekään tehdä jollei löydy, mutta yritetääs nyt ensin päästä helpolla. Ja oishan mulla sitte kahdet, kun ne omathan löytyy heti kun uudet on käsissä...

EDIT: ja siis -72 XS2:sta on kyse. En tiedä onko noilla korvakkeilla sukupolvien välillä eroa.

2
xs650 Techboard / Vs: pakoputkiston vaikutus käyntiin
« on: Maaliskuu 20, 2011, 10:41:14 »
morse siis suositteli 35 putkea josssa sisä olis noin 32mm, jos koko rännin tekis 35 putkesta niin tulisko siitä yhtä hyvä kuin 44 putki noilla tpo kikkareilla?

Sitä en osaa sanoa tulisko yhtä hyvä, mutta ei se ainakaan sama asia olis. Tuossa vain osalta matkaa kuristetussa systeemissähän pakokaasun virtausnopeus muuttuu tuon kuristimen kohdalla, jos koko ränni on 35 putkea, virtausnopeus pysynee vakiona. Vaikuttaako mihin ja miten paljon vaiko ei, sitä en tiedä. Mutta sen tiedän, että uusia käyriä en ala tekemään. Joten teoreettisella tasolla asiasta voi keskustella, mutta siihen mun osalta jääköön  ;D

Itselläni on alkukäyrät aika pitkät, n. 1000 - 1250 mm. Tämän Mr. Morse näki positiivisena asiana, kyllähän se pituuskin osaltaan luo vastapainetta.

Ja kuten täälläkin on jo muistaakseni aiemmin ollut puhetta, pakoputkiston toimintaan vaikuttaa ihan joka karva ja kikkare matkan varrella, joten jonkunlaista kompromissia kohtuullisen vaivan ja kohtuullisen käynnin (/ pakoäänen) välillä haetaan.

3
xs650 Techboard / Vs: pakoputkiston vaikutus käyntiin
« on: Maaliskuu 17, 2011, 11:06:51 »
Termos!

Laitetaanpa tähän kun saattaa täydentää aihetta. En äkkiseltään löytänyt muutakaan sopivampaa aihetta, eikä uuttaa viittis alottaa.

Tilailin siis tuossa 650Centralista 34 veeämmät, ja siinä sitten hra Morse suositteli alkukäyrien loppupäihin tämäntyyppisiä TPO-pötkylöitä. Olen noihin törmännyt joskus aikaisemminkin mutta ollut sitä mieltä, että tehon lisääminen on turmiollista, ja tuossa saattaisi huonossa tapauksessa käydä niin... Pitää nyt kuitenkin perua pahat puheet, koska jos olen just maksanut itseni kipeäksi noista uusista kurluttimista (ja Boyerkin saapuu samassa paketissa) niin pitää niistä nyt saada myös hyöty irti.

En kuitenkaan kokenut tarpeelliseksi laivata kahta putkenpätkää Amerikasta, joten pajahommiksi menee. Nyt puhutaan siis pelkästään noista käyrän loppuun tulevista putkista, noiden linkissä näkyvien käyrän alkuun tulevien suppareiden tapaiset on jo.

Onko kukaan värkännyt moisia? Morselta pyysinkin vähän ohjeita, mutta en viitsinyt kovin hirveesti udella, on se kuitenkin vähän mulkkua pyydellä valmistusohjeita kikkareisiin joita kaveri myy... Ohjeet kuuluivat näin (kuinkas mulkkua muuten on jaella näitä netissä, nyt ei ainakaan kukaan tilaa pötkylöitä keneltäkään...):

"However, the diameter is too big. I'd recommend something like a TPO, about 8" long, inserted just before the muffler. 35mm OD works well."

ja:

"Mild steel, 1.5mm wall, flared on the end toward the motor and trimmed just to slide in ( or butt welded, to go inside the muffler). The muffler end is belled large enough so that it won't slide inside the pipe. Longer is better, 12 diameters create a laminar flow element. If you can't get 12, you try for six."

Eli tuolla 35mm putkella tulis 6x halkaisija -periaatteella vähän alle 8". Tästä lähdetään. 16" pitkiä tuskin saan sopimaan (tosin käyrien lopullinen malli vielä hiukan hakusessa, saattais onnistuakin) Ajatuksia tästä laminaarisesta virtauksesta? Lähinnä se, että onko tuolla halkaisijan ja pituuden suhteella nyt todellisuudessa enää kovinkaan suurta merkitystä, kunhan siellä jonkinlainen suht sopiva rööri on? Miksei tietty tee kerralla oikeilla mitoilla jos se suinkin onnistuu...

Mites mahtais olla noiden päiden muotoilu. Tuosta siäpään kartiostahan tietty tulee sen mallinen kun sattuu tulemaan, voi ehkä jopa yrittää suht samaa kun tuossa kuvassa. Tuo vaimentimen päähän vois olla kaikista helpoin toteuttaa hitsaamalla sopivan kokoinen prikka putken päähän. Reikä sisäputken ulkomitta, halkaisija öpaut käyrän ulkomitta, ja siihen kiinni tikaten.

Ajatuksia? Kokemuksia? Myötähäpeän tuottamaa naurunremakkaa?

4
Arkisto (myydyt ja ostetut) / Vs: 1983 xs 650 special
« on: Tammikuu 24, 2011, 21:30:59 »
Mitä pidät hintaa tuolla rullaava runko, kone yms. ilman boyereita ja kaasareita...? 

...ja jos tällä linjalla jatketaan niin voisin olla kiinnostunut Boyerista ja mahdollisesti kaasareistakin!

5
Yleistä Keskustelua / Vs: Shell X 100 Mikä öljy tilalle ?
« on: Tammikuu 12, 2011, 22:12:57 »
Tästähän oli jo kertaalleen juttuakin!

http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=528.0

Silloin mainittua Motoxia näyttäis saavan edelleen Motonetista:

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-9506

6
Yleistä Keskustelua / Vs: Vuoden 2011 yhteistilaus Rudigerilta?
« on: Joulukuu 30, 2010, 10:59:32 »
Mulla on ainakin tarpeita! Jotkut jopa sellaisia joita ei Mr. Paustian voi täyttää  ;)

Mutta, mutta. Kuinka iso hyöty tuolla kimppatilauksella saavutetaan? Meinaan siis, että pystyn ihan hyvin tilaamaan myös itse suoraan noita romuja, mutta jos kimppatilauksella saavutetaan edes jonkinmoista hyötyä itselle ja siinä sivussa toki myös muille, niin toki olen mielelläni mukana kuin pukama.

Kun taas toisaalta jos hyöty on tyyliin joitakin euroja per lärvi, en halua turhaan sinua kiusata tuolal tilausrumballa. On siitä kuitenkin jonkinmoinen vaiva kamoja haalia ja lähetellä sitten ympäri kyliä.

Mutta jos olen mukana niin perus-Boyerihan sieltä ainakin taitais lähteä. Jos ei nyt jollakin satu nurkissa pyörimään joutilaana uutta vastaavassa (tai paremmassa...) kunnossa olevaa moista välkytintä.

7
xs650 Techboard / Vs: Mistä 10" iskarit?
« on: Joulukuu 04, 2010, 10:24:29 »
Entäs HD Sporan iskarit? Sopiiko?

Sportsterin 10" tarvikeiskarit sopii muistaakseni pienellä sovittamisella (sopivat prikat + holkit). Jos oikein muistan niin HDCF:n foorumin myyntipalstalta löysin omani muutamalla kympillä.

8
Yleistä Keskustelua / Vs: Viimeinenkö ajelu tälla kaudella?
« on: Lokakuu 26, 2010, 16:29:07 »
Sattuneesta syystä ei tälle kaudelle viimeistä ajelua tullut lainkaan.

Eka kuva on ajokauden alusta ja toka ajokauden lopusta. Eikä käynyt välillä tuon enempää kasassa. Nyt voi taas hyvillä mielin odotella maalis-huhtikuun kiirettä...


9
Myydään / Vs: nyt myydään oikeesti...
« on: KES?KUU 24, 2010, 20:01:29 »
...kovemmalla asenteella.

Kuin jytä? Mitäs helvettiä?  ;D

10
Yleistä Keskustelua / Vs: Pitkät- ja jarruvalo
« on: Toukokuu 09, 2010, 10:30:17 »
AKE:n Katsastajan käsikirjasta (ver. 2.0 22.10.2008 http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/65BD13FA-230F-4B6E-AD37-68B1D2FB1E8B/0/Katsastajank%C3%A4sikirjaVersio20.pdf ) poimittu seuraavaa:

"01.12.1957 oli voimassa säädös, jonka mukaan moottoripyörässä
- tulee olla lähi- ja kaukovaloheitin
- kolmipyöräisessä kaksi edellä mainittua valonheitintä.
MaA Tpp 34 §, 392/57"

ja:

"01.07.1967 tai sen jälkeen käyttöön otetussa moottoripyörässä
- tulee olla E- hyväksytty tai symmetriset eurooppalaiset lähivalot
- kolmipyöräisessä riittää yksi valonheitin
MaA Tpp 34 §, 392/57 + 233/67"

sekä:

"01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä tulee olla
- lähi- ja kaukovalonheitin
- väri valkoinen tai vaaleankeltainen
- lähivalon heitin E- hyväksytty tai vähintään 15 W lampulla varustettu
symmetrinen lähivalo.
- 50 - 120 cm korkeudella
- saa olla kaksi valonheitintä, valaisevien pintojen väli enintään 10 cm lähivalo
vain toisessa, kaukovalo molemmissa ja milloin valonheittimet päällekkäin,
lähivalot ylemmissä. Referenssiluku enintään 40.
ANA Tpp 73 §, 150/83"

Mutta mites tuo tulkitaan? Uusi pykälähän kumoaa vanhan, joten tarkoittaako tämä sitä, että välillä 1.7.67 - 1.1.84 käyttöönotetuissa pyörissä ei tarvita pitkiä valoja, vaan ainoastaan "E- hyväksytty tai symmetriset eurooppalaiset lähivalot"? Vai tarkoittaako sitä, että lyhyet sekä pitkät vaaditaan (MaA Tpp 34 §, 392/57 mainittu viitteenä 1.7.67) joista lyhyiden "tulee olla E- hyväksytty tai symmetriset eurooppalaiset lähivalot"?

Alkuperäisten säädösten mulkkaaminen voisi asiaa valottaa, vaan ei löydy noin vanhoja Finlexista. Ja koska mulla on projekti siinä vaiheessa (runko paljaana ja vasta laikan alle menossa) ettei mun ole tätä vielä ihan pakko tietää, en jaksa internetiä pidemmälle vielä tiedonhakuani ulottaa... :)

Jarruvalokytkimestä hyvin voimakkaasti sama käry kuin _thanatos_:lla. Ja totta on se, että en kyllä itse kovin mielelläni tien päälle menisi fillarilla, jossa ei ole lainkaan jarruvaloa, oli katkaisija sitten missä hyvänsä. Kunhan tietää, että se palaa silloin kun haluaa.

EDIT: Lisäystä tuohon jarruvaloasiaan, lähde sama:

01.07.1967 tai sen jälkeen käyttöönotetussa
- moottoripyörässä tulee olla jarruvalo.
MaA Tpp 34 ja 35 §, 392/57 + 233/67

ja:

01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä.
- jarruvalo punainen tai ruskeankeltainen, sijainti ja näkyvyysvaatimukset määritetty, sekä
valaiseva pinta vähintään yhtä suuri kuin takavalon valaiseva pinta ja lampun teho vähintään
kolme kertaa takavalon teho. Lisäksi tulee näkyä päivänvalossa vähintään 100 m.
- jarruvalo saa olla sijoitettu takavalaisimeen ja sen tulee toimia käytettäessä kumpaa jarrua
tahansa. ANA Tpp 76 §, 150/83
- oltava ANA Tpp 79 § mukaiset."

Eli välillä 1.7.67 - 1.1.84 tosiaan riitti yksi jarruvalokatkaisija, ei määritelty kumpi. Vanhemmissa jytäreissähän kai oli katkaisija nimenomaan takajarrussa?

11
xs650 jäsenten pyörien kuvia. / Vs: jytä bobberi
« on: Lokakuu 06, 2009, 13:13:51 »
Herrat puhuu nyt eri fillareista...  :)

12
xs650 Techboard / Vs: Öljy muuntautui Baileys-likööriksi...?
« on: Elokuu 13, 2009, 21:39:50 »
Jep,

Juurikin tuota kondenssivettä hain. Ja ajomatkat on tosiaan olleet lähinnä työmatkoja satunnaisesti n. 15 km sivu.

Liikaa öljyä ei ole. Tosin pinnan tarkistaminen ei ihan tehdasasetuksilla onnistu; lievän sopperoinnin johdosta kone on aavituksen taaksepäin kallellaan, joten tikun viivat eivät ihan päde.

Toinen juttu joka kävi mielessä oli se, että tuo uusi suodatin olisi hiukka liian tiukka, ja öljy vaahtoutuisi kavitoidessaan pumpussa tai imukanavassa. Mutta ei kukaan näköjään ainakaan tunnistanut onkelmaa, muistaakseni kuitenkin tälläkin palstalla jotkut on tuohon patruunafiltteriin siirtyneet kun on päreet palanu siihen rikki ripsahtelevaan verkkosuotimeen.

No, öljynvaihto on joka tapauksessa pikkuhiljaa ajankohtainen, joten ongelma poistunee tältä erää. Missäköhän määrin tuo vesi öljyn seassa voi aiheuttaa todellisia ongelmia voitelun kanssa...?

13
xs650 Techboard / Öljy muuntautui Baileys-likööriksi...?
« on: Elokuu 10, 2009, 19:40:21 »
Terve,

Kohtasinpa seuraavanlaisen ilmiön:

Öljyjä tarkistaessa tikussa olikin vaaleahkoa kermaliköörin suuntaan vivahtavaa sameahkoa tavaraa. Näpissä tuntuu aikalailla normaalilta ja viskositeetti on suht kohdallaan, mut ulkonäkö ei.

Tämä saattaa olla ihan pälli-kysymys, mutta ei ole aiemmin tullut mulla tätä vastaan. On mulla jonkunlaisia aatoksia asiasta, mutta enpä niitä tässä heti sano ettei ainakaan tule johdateltua, tai jää joku mielipide sen takia sanomatta.

Faktat:
- XS2 -72, ollut mulla viime loppukesästä. Ostettuani vaihdoin öljyt ja ajoin n. 1500 km ennen talviunia, öljy silloin kirkasta (tai ei ainakaan niin sameaa, että olisin sitä hämärässä tallissa erikseen tutkimatta huomannut).
- Öljy Shell X100 20W50, sama kama ollut käytössä aiemminkin (tässä vehkeessä, ja sitä ennen XS650 -81) ilman tätä ilmiötä
- Öljyt lurautettu sisään toukokuussa ja niillä ajettu arviolta 2000km, eli ollut melko vähällä ajolla
- Seissyt ajokaudella ulkona
- Ruuvasin ajokauden alkajaisiksi kiinni tälläkin palstalla keskustellun Rudilta tilatun ulkoisen paperifiltterihässäkän öljypohjaan, siis tämän: http://www.xs650shop.de/bilder/15_7501.jpg. Alkukesästä tarkkailin muutostyön takia öljyjä hyvinkin tiiviisti, mutta kun kaikki vaikutti olevan OK, siirryin "normaaliin" öljyntarkistusväliin.

Kaikki asiaan liittyvä tieto ja kokemukset ovat varsin tervetulleita!

Nimimerkillä: "Viikonloppuna Espoosta Lappeenrantaan ja takaisin(kin?)"

14
Yleistä Keskustelua / Vs: Meidän jytärien vuosimallit?
« on: Huhtikuu 11, 2009, 10:23:06 »
Pitipä viimekesäisen kaupanteon jäljiltä korjata vuosimalli, ja siirtyä valtavirran mukana vuoteen -72.

15
Yleistä Keskustelua / Vs: Vieläkö jytärit liikkeellä
« on: Lokakuu 09, 2008, 13:53:36 »
Toissailtana ajoin jytän Espoosta Karkkilaan talviunille. Oishan kelien puolesta ajellu vielä mut sen verran vähiin jäi kiireiden takia etten viittiny pihassa seisottaa. 15 kilometriä ennen maalia oli pakko luovuttaa ja vaihtaa aurinkolasit kirkkaisiin, on se sen verran syksy et kahdeksan aikaan on melko synkkää. Eikä o pitkiä valoja.

Pages: [1] 2


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!