Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Tammikuu 26, 2021, 22:27:24
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Julistan jytärivuoden 2021 alkaneeksi!

Nyt tarjolla: XS650 Finland kangasmerkit. 3.50 €/kpl plus toimituskulut 27 jo mennyt, enää 23 jäljellä!
XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 10 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

Näytä kirjoitukset

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Topics - jukka_xs650_fi

Pages: [1] 2 3 ... 17
1
Platinakärkisiä NGK BP7EVX systystulppia oli jäänyt pari kierittelemään nurkkiin.
Vuoden noita on pidetty jytärissä, kunnes vaihdoin iridium kärkisiin.

Nää platinaiset on aika harvinaisia nykyään. Melkein yhtä hyvät kuin iridiumit. Kipinää tulee vaikka bensassa uittaisi.

Uudet maksaa toistakymmentä euroa kappale, jos jostain löytää.

Myyn tämän parin vitosella plus toimituskulut (jollei hae Tampereelta).

2
Vintagea 1970 luvulta, jytärin japanilainen yläpään käyttämätön tiivistesarja.
Voin välittää myyjän yhteystiedot.

3
Ajo- ja jarrutusominaisuuksiltaan jytäriksi erinomainen projektiaihio tai ajoon sellaisenaan! Syyskesän alennushintaan 2400 € (oli 2900 €).
---------------
Vajaan kahdenkymmenen vuoden ja yli 60 000 yhteisen kilometrin jälkeen saattaisi olla nyt aika erota. Viimeiset kolme vuotta olen pelkästään ajanut tällä jytärillä. Ei se ehkä ole kuitenkaan ihan oikein. Tämä yksilö on projektipyörä ja uskon muutoksen olevan sen olemassaolon tarkoitus. Museolaitetta ei tästä kannata yrittää tehdä, jollei kaipaa lähes mahdotonta haastetta.

Kilometrejä olen yhteisten vuosien aikana kerännyt keskimäärin 3180 vuodessa. Jos muutkin omistajat ovat samaa tahtia ajelleet, kilometrejä olisi kertynyt yhteensä pitkälle toistasataa tuhatta. Mittarithan näissä täristimissä eivät kestä montaa kymmentä tuhatta.

Tapahtumia:
2002 uudet männät ja poraus
2010 vaihteiston kaikkien laakereiden uusinta sekä viitos vaihteen rattaat.
2013 kannen uudistus (lievästi viritetty nokka-akseli)
-   laturin roottori ja staattori uusittu, kaasuttimet kunnostettu ja kerätty parhaat osat kuudesta käytetystä

Poraus ja uudet männät tekisivät hyvää. Kampiakselille en ole tehnyt mitään, mutta huolestuttavia välyksiä ei ole löytynyt moottorin ollessa auki. Öljyä kuluu nyt 0,5 – 1 litraa / 1000 km, mutta uskoisin pääosan tihkuvan saumoista ulos.

Vaihdossa voisin olla kiinnostunut yli 600 kuution matkapyörästä, joka ei tärise ja jolla voisi ajaa jopa yli 300 km rupeamia.

https://www.nettimoto.com/yamaha/xs/2562341
https://www.youtube.com/watch?v=1saK3zCq9Os

4
Yleistä Keskustelua / 60 000 km jytärillä (18 vuodessa)
« on: HEIN?KUU 05, 2020, 12:05:39 »
Tuli pyörähdetttyä satakuntaa ja varsinaissuomea jytärillä. Parissa päivässä yhteensä 547 km. Kirjanpidon mukaan meni 60 000 km rikki (nyt 60 436 km). Kahdeksantoista vuotta siihen on mennyt.

Hiukan tuntuu tirskuttavan öljyä ulos pidemmässä ajossa (lähes) joka saumasta. Ei paljoa, mutta öljyiseltä moottori näyttää. En ole vielä tsekannut paljonko öljyä kului, mutta litran pari tuhannella kilometrillä tuo on perinteisesti öljyä hävittänyt.

Perse ja kroppa kyllä parkuu parinsadan kilometrin rupeaman jälkeen. Ei tuo oikein enää ole mulle sopiva matkapyörä. Eikä ole tuo toinenkaan vaihtoehto, jonka kanssa tuska alkaa jo 130 km ajon jälkeen... Pitäisköhän ostaa kolmanneksi vehkeeksi joku oikea matkajuhta, joka ei niin paljoa tärräisi? V-kone, tasapainoakseli kakspyttyinen (tai bemari), kolmipyttyinen tai jopa neloskone?????

Eihän moottoripyörät enää mitään maksa, mutta jokunen tonni ylimääräistä pitäisi kuitenkin jostain repäistä.

5
xs650 Techboard / Aina vain oikean puolen venttiilit väljistyy????
« on: Huhtikuu 26, 2020, 18:37:40 »
Kävin nyt tallilla laittamassa jytärin bensaa vaille ajokuntoon. Eli joku päivä tässä liikenteeseen, kun hieman lämpenee.

Olen yleensä kerran vuodessa ennen ajokautta tarkistanut venttiilivälykset, kun kilometrejä ei niin hirveästi kerry vuosittain. Nyt vasen puoli oli ok, mutta oikean imu- ja pakoventtiili säädön (eli kiristyksen) tarpeessa.

Piti oikein muistiinpanoista tsekkailla, mutta useimmiten oikean puolen sekä imu- että pakoventtiili ovat olleet löysällä.
Muita vaihtoehtoja ovat olleet: kaikki spekseissä tai kaikki löysällä, mutta koskaan ei ole ollut säädettävää vain vasemmalla puolella.

Onko tämä yksilöjuttu vai yleisempikin ilmiö? Hyviä ehdotuksia syyksi tällaiseen käyttäytymiseen otetaan myös vastaan.

6
Yleistä Keskustelua / Ajokausi 2019 tais mennä jo
« on: Lokakuu 28, 2019, 17:22:58 »
Viime lauantaina vein jytärin talliin. Kurapyörän jätin vielä pihalle odottelemaan, että tämän viikon talvi menee ohi.
Pientä tilastotietoa:
18 vuosi menossa 11 kertaa liikenteessä, yhteensä 1377 kilometriä. Bensaa paloi keskimäärin 5.7 litraa sadalla kilometrillä. Enimmillään 6.3 ja pienimmillään 5.1 tankkausten välillä.
Öljyä "hävisi" vajaa litran verran. Vuosiko enemmän kuin paloi? Vaikea tietää.
Vakuutus on maksimibonuksilla pelkkä liikennevakuutus 108 euroa vuosi. Varaosiin ja tarvikkeisiin meni 25 euroa (lämpöanturi ja öljynsuodatin). Öljytkin on vanhaa varastoa.
56 083 ajettu samoilla pytyillä, ja taitaa poraus siirtyä taas vuodella eteenpäin, kun kurapyörän takaiskarin uusinta vie pyttyjen uusimisrahat.

7
Muut / Kolme tai oikeastaan neljä erilaista tankkia
« on: Lokakuu 14, 2019, 11:15:35 »
Alkuaikoina oli käytössä tankki, jossa oli korkki ilman lukkoa. Se oli käytössä 1969 - 1972 malleissa XS1, XS1-B, XS1-F ja XS2.

Seuraava tankki on harvinaisin versio, jossa on etusaranoitu lukollinen korkki. Käytettiin vain malleissa 1974 TX650A ja 1975 XS650B.

Seuraavan vuoden XS650C mallissa oli loppuajan käytössä ollut takaasaranoitu lukollinen korkki.

1978 alkaen tarjolla oli myös spesiaalin tankki, joka on kiinnityksiltään yhteensopiva standardimallin tankin kanssa, mutta korkki ei ole sama eikä keskilinjalla ja tilavuus on pienempi.

8
Yleistä / Uusien mäntien sovitus pyttyihin (porausvälys)
« on: Lokakuu 07, 2019, 08:30:02 »
Tätä porausvälystä on multakin monta kertaa kysytty.
"Standard piston clearance is 0.0016" (0.04mm), I rebored dozens of XS cylinders to this clearance, including my 90mm 942cc engine in 1975."

9
Jytäritapaamisia / Jytärillä Hyvinkäälle su 25.8.2019
« on: Elokuu 20, 2019, 12:25:48 »
Jytäristeille olisi tarjolla tapaaminen sunnuntaina 25.8.2019 10:30 - 11:30 Hyvinkäällä Teboil Sveitsinhovi Mäkikuumolantie 1,  05800 Hyvinkää.
Noin 11:30 siirtyminen joukolla: "Hyvinkään Moottorikerho ry järjestää vanhojen motocross moottoripyörien näytösajon 25.8.2019. Tapahtumapaikkana legendaarinen Erkylän Lukkojen motocrossrata ja ympäristö. Opastus tieltä No 143."

Säävaraus! En ainakaan itse lähde täältä Tampereelta, jos näyttää kovin sateiselta.

10
Jytäritapaamisia / Lahden Vesijärven sijasta Hyvinkäälle?
« on: Elokuu 07, 2019, 23:23:22 »
Olen ehkä hieman kyllästynyt ajamaan Lahteen ja takaisin ja kiertämään samoja reittejä lähes saman pienen vakioporukan kanssa.
Ainakin välillä voisi olla vaihteeksi jotain muuta.

Kyselisinkin olisiko kiinnostusta kokoontua Lahden sijasta Hyvinkäälle sunnuntain 25.8.2019?
https://hyvinkaanmoottorikerho.fi/wordpress/wp-content/uploads/scramble-jule-19.pdf

Paikalliset olot tunteva voisi ehdottaa jotain lähistöllä olevaa sunnuntainakin auki olevaa kokoontumispaikkaa esim. 11:00, josta voitaisiin ajaa porukassa tapahtumapaikalle.

11
Arkisto (myydyt ja ostetut) / Myyty: XS2 oikean puoleinen kaasutin
« on: HEIN?KUU 28, 2019, 17:47:26 »
 XS2 oikeanpuoleinen kaasari ollut varastossa varmaan jo yli 40v. Oikean sylinterin ja lähes käyttämätön. Jos jotakuta kiinnostaa, niin voi ottaa yhteyttä. Kuvia saa. Ei maksa paljon.

[Yhteystiedot poistettu.]

12
Jytäritapaamisia / Jytäritapaamisia 2019
« on: KES?KUU 10, 2019, 13:35:32 »
Tässä pohjana vanha lista. Täydennän tarpeen mukaan. Päivämääriä voi vielä muutella.
Jytäristejä voi tavata ajokaudella 2019 esimerkiksi

- "Jytärimeeting" 14-16.6.2019 Staratreffeillä Kuopiossa
- Vehoniemen automuseo, Kangasala...................... 14.7.2019 sunnuntai 11:00 - noin 14:00
- Vesijärvi, Lahti................................................... x.8.2019 lauantai (10:00) 11:00 ->) (tai sunnuntai, jos sopii paremmin)
- Kaanaan kahinat, Teisko, Tampere....................... 21.9.2019 lauantai puoleltapäivin alkaa kisat

Uusia tapaamisia/paikkoja voi aina ehdottaa ja varsinkin järjestää.

13
Yleistä / Puolipuristin ei toimi uudemmilla keinuvivuilla
« on: Maaliskuu 10, 2019, 11:41:07 »
Tämä tuli Hexin kanssa vastaan ihan käytännössä...
Venttiilien keinuvarsien osanumero on pysynyt samana koko XS650 moottorin tuotannon ajan. Nokka-akseli - venttiili -toimintaketjun kannalta muutosta ei ole tapahtunut. Mutta puolipuristimen vaatima nystyrä on jossain vaiheessa tuotantoa hävinnyt. Osaluetteloissa löytyy vain kuvallinen ero 1972 XS2 ja 1973 TX650 mallien osaluetteloissa verrattuna muihin malleihin. Liitteenä kuva 1972 XS2:n osaluettelosta (vasemmalla) ja 1974 TX650 (oikealla) osaluettelosta.

"On an 80 I don't think it will work. To work the rocker arm needs the nub. hump whatever you may call it on it. The shaft in the cover has a flat sot on one side. When not pulling the lever this flat spot rides over the nub. When you pull the lever the shaft rotates so the round side presses on the nub, opening the exhaust valve a bit.
I don't know just what year they quit making the rocker arms with the nub, my 75 has them. My 81 doesn't.
Replacing the stock exhaust rocker arm on you 80 with one with the nub is not hard to do, you just need to pull the head."

Puolipuristin vaatii toimiakseen keinuvivun venttiilin säätöruuvin puoleiseen päähän "jatkokynnen".

14
Projektit / Keväthimmeli
« on: Helmikuu 25, 2019, 11:28:27 »
Näkyy tuo jytäri tuossa peiton alla vieressä. Tuskin sille tänäkään talvena mitään teen. Ehkä ensi talvena...

On se vaan luksusta, kun jytärissä on kaksiputkinen kehtorunko ja keskiseisontatuki. Tuon yksipalkkisen pelkän sivuseisontatuen omavaan kurahondan etupäähuolto vaatii virityksiä.
Olipa (taas) joku edellinen omistaja laittanut ylimääräiset esijännitysholkit etupumppujen yläpäihin. Onneksi muoviset. Toinen ei ihan kevyellä kolistelulla suostunut ulos tulemaan. Kokeilen ensin vastakierretappia. Sitten jonossa liukuvasaraa ja ulosvetäjää. Ei olisi ehkä kannattunut ihan niin tiukalla soviteella laittaa vaan sorvata hieman ohuemmiksi. Hiontahommiksi menee, kunhan saa ulos.

15
Yleistä Keskustelua / XS650 Finland kangasmerkit
« on: Joulukuu 28, 2018, 23:01:48 »
Nyt taas tarjolla.

Ulosmyyntihinta 3.50 euroa kappale plus toimituskulut ( 1 - 2 merkkiä 1.50 euro, 3-4 2.20 erkkiä, 5-10 3 euroa).

Tilasin vain 50 kpl, joten jos joku haluaa oikein ison läjän, niin tässä vaiheessa voi vielä tilausta kasvattaa.

Pistä YV:tä että kuinka monta ja mihin osoitteeseen.

-------------------------------------------
Alla viestiketju vuodelta 2014:
http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=1538.msg7824#msg7824

Pages: [1] 2 3 ... 17


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.17 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!