Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Helmikuu 22, 2019, 13:08:53
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Nyt vain kohden uutta ajokautta 2019! Lumi sulaa aina lopulta.

Nyt tarjolla XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.
Vai kiinnostaisiko XS650 Finland kangasmerkit?

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

Näytä kirjoitukset

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Messages - jukka_xs650_fi

Pages: [1] 2 3 ... 93
1
Projektit / Vs: 277
« on: Helmikuu 18, 2019, 23:08:31 »
Mulla on kurahondassa 4 vuotta hyvin pelittänyt AGM akku. Vaikka edelleen toimii ok ajattelin vaihtaa uuden geeliakun tilalle, kun en tiedä kauanko on edellisillä omistajilla ollut jo käytössä. Tuossa kuravehkeessä on vain ja ainoastaan sähköstartti.

Pidän tuon hyväksi osoittautuneen AGM:n kuitenkin ladattuna varalla kylmäkellarissa ;-)

Akun asento noissa uudemmissa (melkein 2000 luvulta ;-) kurapyörissä on ilmeisesti usein kyljellään, melkein vaakatasossa eli AGM tai geeliakku ovat ainoat vaihtoehdot. Olen minä yhden litium ioni version kanssakin muissa puuhissa* koittanut elää, mutta en oikein ole vakuuttunut. Kevythän se on ja starttivirtaa irtoaa, mutta pitkää kevyttä kuormitusta ei kestänyt. Ja kuinka ollakaan, yksi kenno puolessa vuodessa pimeni.

* MP akkuja GPS pohjaisen seurantalaitteiston sähkövarastona


2
Projektit / Vs: 277
« on: Helmikuu 18, 2019, 17:01:28 »
Tässä on ihan hyvä paikka jytäristien niksi palsta -infolle.

Ja asia ei liity mitenkään jytäriin, paitsi akut voivat olla jytärissä olleita...

Varsinkin UPS laitteista jää jäljelle kätevän kokoisia suljettuja lyijyakkuja, joista on yleensä yksi kenno (kuudesta) pimeänä. Eli jännite on 10 - 11 volttia. Näillähän ei tee 12 voltin järjestelmissä yhtikäs mitään, mutta olen rakentanut niistä käteviä valaisimia (auto)retkikäyttöön.

Tuollaiset liitteen mukaiset 12 voltin G4 led polttimot palaa julmetun kirkkaasti monta tuntia vaikka noilla yhden kennon hukanneilla akuilla. Jäykillä yksjohtimisilla johdoilla ja liittimillä saa kompaktin siirrettävän valaisimen, jos akku ei ole liian iso. Yllättävän isokin sähkötön tukkikämppä valaistuu parilla valaisimella. Testattu on. Hieman jytärin akkua pienemmillä "5-kennoisilla" kolmekin yötä. Voi jättää vaikka koko yöksi palamaan, niin kuselle meneminen helpottuu mm. syksyn sysipimeydessä.



3
Myydään / Vs: xs,n putket
« on: Helmikuu 18, 2019, 09:58:00 »
Osuuspankin tili
 ( Tilinomistaja Jukka Toukonen )
IBAN     FI75 5710 5220 0607 00
BIC       OKOYFIHH

Jos tämä tilinumero oli nyt kyseessä...

4
Projektit / Vs: 277
« on: Helmikuu 17, 2019, 21:44:47 »
Piti oikein tsekata arkistoista...
2008 ostin 10 Ah geeliakun jytäriin. Siellä se on vieläkin ja aina melkein täynnä jännitettä (> 12.5 volttia) kesät talvet.
Tosin mulla ei oo enää starttia ja elektroninen jännitteensäädin, joka ei ikinä päästä latausjännitettä yli 14.5 voltin. (Johon se nousee heti tyhjäkäynnin yläpuolella.) Talvisin pidän ylläpitolaturia kiinni pari kertaa, reilun tunnin kerrallaan.

Mutta kuulemani mukaan Bilteman geeliakut on kuin entiset ladat, hajoo jokseenkin pian tai kestää mailman tappiin. Ostajan arpajaiset.

Tässä välillä olen saanut ihan muussa käytössä kahdesta Bilteman MP geeliakusta yhden kennon pimeäksi. Eli nyt niissä pysyy 10.5 V jännite maailman tappiin, mutta sen ylempänä pysyy vain minuutteja latauksen jälkeen. Taidan kuskata ongelmajätekeräykseen.

5
Myydään / Vs: xs,n putket
« on: Helmikuu 17, 2019, 21:30:22 »
044 alkuun ja sit 9999104

6
Pahasti näyttää, ettei kukaan ole myynyt mitään viimeisen puolen vuoden aikana :-(

Ostajia on paljon, myyjiä vähän. Jytärin osat pidetään omissa komeroissa, kunnes joku osaa lähes henkilökohtaisesti kysellä.

Arkistossa löytyy Kavon pakarimyynti-ilmoitus ja sitä edellinen on heinäkuulta myydään osastolla.

En ainakaan ole huomannut myynti-ilmoitusten hävinneen. Toki ketjun aloittaja voi aina poistaa koko ketjun.

7
Oota nyt muutama päivä.
Pistä vaikka deadline esimerkiksi, että jollei kukaan hae vaikka ilmaiseksi pois 15.2.2019 mennessä, niin menee metallinkierrätykseen.

Hakisin itse, mutta matka on hieman liian pitkä.

8
Yleistä Keskustelua / Vs: Se oli siinä (2018)
« on: Tammikuu 13, 2019, 13:56:00 »
Hienosti hörähti eka polkaisulla jytäri käyntiin kolmen kuukauden tallissalojumisen jälkeen. Pakoputki tulityöpaikan ovensuuhun ja hitsauskaasujen poistoimuri täysille. Luksuskolhoositallin riemuja. Ei tartte motoa työntää ulos pakkaseen.

Tuli sitten viimeinkin vaihdettua kahden moton öljyt ja suodattimet kerralla. Ja laskin bensat kanistereihin sekä tyhjensin kaasuttimet. Nyt ei tartte enää tuntea huonoa omaatuntoa. Voi tehdä mitä jaksaa ja huvittaa. Ja koska huvittaa.

9
Projektit / Vs: XS-72
« on: Tammikuu 01, 2019, 20:32:08 »
Ainakin yksi tapa, millä takaswingin helat (muovi & messinki) saa irti, on sahata rautasahan terällä hela poikki putken sisältä pitkittäissuunnassa. Sen jälkeen lyömällä ja/vääntämällä saa ulkokehän pienemmäksi ja irtomaan swingiputkesta. Sen jälkeen pitäisi tulla lyömällä tai puristamalla iisisti ulos.

Muovihelojen irroittamiseen näyttävin keino on polttaa ne toholla tai hitsipillillä pois. Mutta silloin menee swingin maalauskin uusiksi. Saattaa toimia messinkisiinkin? Ainakin periaatteessa messinki sulaa ennenkuin teräs?

10
Yleistä Keskustelua / XS650 Finland kangasmerkit
« on: Joulukuu 28, 2018, 23:01:48 »
Mulla on enää yksi kappale kangasmerkkejä ja pidän sen mallikappaleena, jos halukkaita tilaajia lisäkappaleille löytyy.

Ennakkotilauksia tarvitaan jokunen kymmenen, että kannattaa pistää tilaus sisään. Arvaisin hintaluokan olevan vitosen tienoilla nykyään.

Alla viestiketju vuodelta 2014:
http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=1538.msg7824#msg7824

Tarvetta ja halua kangasmerkeistä voi laittaa tähän viestiketjuun.

11
Projektit / Vs: 277
« on: Joulukuu 11, 2018, 13:09:20 »
Jatketaan hyvää keskustelua ja annetaan sen versoa/haaraantua suuntaan jos toiseen.

Yhdessä työprojektissa käytin jytäriä "koekaniinina" ja asensin jatkuvan tärinänmittauksen pariinkin paikkaan rungossa. Tuli silloin "todistettua" että jytäri tärisee ajon aikana eri suuruisesti siellä sun täällä. Esimerkiksi runko saattaa täristä enemmän kuin moottori jollain hetkellä.

Tästä seuraa se, että tuon aina jytärissä läsnä olevan tärinän häiritsevyyttä voi yrittää pienentää. Jalkatapit kiinnittyvä runkoon kumipuslien kautta. Samoin ohjaustanko yläkolmioon. Kumi on siitä mukava materiaali, että sen värähtelyominaisuuksia voi muuttaa muuttamalla puristusjännitystä. Käytännössä puristamalla noita kumipuslia kaasaan eri momentilla ja erikokoisilla aluslaatoilla. Kärsivällinen voi hakea sellaisen yhdistelmän, jolla tärinät ovat mahdollisimman pienet sillä kierrosalueella, millä suurin osa ajoajasta kulutetaan.
Toki myös materiaalin vaihto vaikuttaa aika dramaattisesti. Joku jytärini edellisistä omistajista oli vaihtanut ohjaustangon puslat nailonista sorvattuihin. Kun vaihdoin ne kumisiin, niin käsitärräys laski huomattavasti siedettävämmälle tasolle. Ohjaustunto muuttui samalla epämääräiseksi, mutta ei se minun kruisailuissani haittaa. Jotakuta taas haittaa, koska nailonpuslat meni lähes välittömästi kaupaksi tarvitsevalle.

Korostaisin myös sitä, että mulla on sellainen fiilis, että jytärin runko (varsinkin uudempi) toimii myös värähtelyn vaimentimena. Tämän takia on ehdottoman tärkeää, että kaikki moottorin kiinnityspultit ovat oikeassa momentissa. Muuten homma kusee ja runko alkaa toimia värähtelyn vahvistimena.

PS. Myös istuin on kumipuslien päällä. Siinäkin on virityksen mahdollisuuksia.

12
Projektit / Vs: 277
« on: Joulukuu 11, 2018, 08:23:26 »
Jatketaan vaan ot:tä....

Onko kellään muilla kokemuksia noista tasapainoakselivirityksistä? Omassa 650 kuutioisessa ykspyttysessä kuravehkeessä (Honda SLR 650) tasapainoakseli "leikkaa" kaikki tärinät pois noin 105 km/h vitosvaihteella nopeuteen asti. Sen jälkeen tärryytys kohoa exponentiaalisesti ja kohta tärrää enemmän kuin jytäri. Mutta tuon maagisen nopeuden alapuolella ei lainkaan.

Varmaan tärrää aina yläkierroksilla, mutta sitä ei pienemmillä vaihteilla huomaa, kun on tapahtuu niin paljon muutakin samaan aikaan :-) Eihän tuossa ole kuin 40 heppaa, mutta painoa vain max 175 kg (ilman kuskia).

Luulisi noissa, että noissa tasapainotetuissa katuvehjerivitwineissä (Kawasaki, Yamaha, BMW) olisi päästy parempaan tulokseen. Vaikka joku kutina mulla on, että niissäkin saattaa esiintyä kiusallisia resonanssivärähtelyjä vaikkakin vain yksittäisillä kapeilla kierrosalueilla.

13
Projektit / Vs: 277
« on: Joulukuu 09, 2018, 18:49:10 »
Netissä on paljon tietoa kammenkulman muutoksesta (re-phasing): kuinka se tehdään ja miten
se vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen. Muutoksen seurauksina mainitaan mm. pienentynyt
tärinä, parempi kierrosherkkyys, suurempi vääntö(?)....
Mulla on tullut kaverin kaverien juttujen kautta käsitys, että alakierrosten vääntö häipyy ja vaiheistettu jytäri muuttuu entistä enemmän kierroskoneeksi.
[Ihan omankin näkemykseni mukaan jytäriä pidetään ihan "harhaisesti" lypsyjakkarakoneena. Tässä tietysti viittaan lopoti-lopoti v-moottoreihin. Jytäristä alkaa tulla oikeasti tehoa vasta alueella 5000 - 7500 rpm, mutta tärinöiden kurissapitäminen vaatii toki hieman virittelyä. Mutta se fiilis, kun jytäri siirtyy "turbomoodiin"... ]

Toki myös homma toimii toisinpäin. Short träkki koneissa kokeiltiin twingle moodia, jossa molemmat pytyt sytyttää yhtä aikaa. Vääntö oli kuulemma hirmuinen ja joka iskulla jäi kumia asfalttiin liikkeelle lähdössä. Mutta tärinät olivat aivan mahdottomat.

14
Projektit / Vs: 277
« on: Joulukuu 07, 2018, 15:26:00 »
Tää on vähän tällaista. Kaksi kuukautta sitten ajoin jytärin talliin enkä ole vieläkään öljyjä vaihtanut ja bensoja pois laskenut. Tämänkin viikon olin maanantaita lukuunottamatta kesälomalla. Sunnuntainako tallille? Jyrkkä ehkä.

Sais ny edes fillariin vaihdettua talvirenkaat tai talvikengät vintiltä naulakon alle...

15
Yleistä Keskustelua / Se oli siinä (2018)
« on: Lokakuu 08, 2018, 22:39:03 »
Kävin ajeluttamassa jytärin talliin talvehtimaan.
11 kertaa oli liikenteessä ja 859 km tuli ajeltua.

Pääsyynä ajelujen vähyyteen lienee tuo rietas Honda. Sillä ajetaan kunnes tienpintojen jäätyminen alkaa uhata pystyssäpysymistä. Tai kun tulee tekninen vika. Viime syksynä katkes kytkinvaijeri...
Eipä tuollakaan ole nyt vielä tähän mennessä kuin 22 ajopäivää ja 1585 km. Nelisen tuntia ja 120+ km pörrää mettään, metässä ja metästä, niin ei ihan heti huvita mennä uudestaan.

Pages: [1] 2 3 ... 93


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!