Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Marraskuu 13, 2018, 03:18:51
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Uutiset: Tämän viestilaudan kieliasetukset  voiva olla vieläkin sekaisin. Mutta toimii nyt ainakin hieman paremmin. Tarkkaillaan tilannetta.

Nyt tarjolla XS650 Finland tarroja. 2 euroa kappale. Vielä 17 kappaletta jäljellä.

Spamminkirjoittajien rekisteröintiyritysten aiheuttaman haitan vuoksi jäseneksi pääsee vain erillisestä pyynnöstä:Lähetä tästä viesti.

Viimeksi arkistoon lisätty jytäriartikkeli: custombike_de_4_2014 ja cmm_9_2015

Muista päivittää oman jytärisi vuosimalli http://www.xs650.fi/forum/index.php?topic=44.0

Näytä kirjoitukset

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Messages - jukka_xs650_fi

Pages: [1] 2 3 ... 92
1
Yleistä Keskustelua / Se oli siinä (2018)
« on: Lokakuu 08, 2018, 22:39:03 »
Kävin ajeluttamassa jytärin talliin talvehtimaan.
11 kertaa oli liikenteessä ja 859 km tuli ajeltua.

Pääsyynä ajelujen vähyyteen lienee tuo rietas Honda. Sillä ajetaan kunnes tienpintojen jäätyminen alkaa uhata pystyssäpysymistä. Tai kun tulee tekninen vika. Viime syksynä katkes kytkinvaijeri...
Eipä tuollakaan ole nyt vielä tähän mennessä kuin 22 ajopäivää ja 1585 km. Nelisen tuntia ja 120+ km pörrää mettään, metässä ja metästä, niin ei ihan heti huvita mennä uudestaan.

2
xs650 Techboard / Vs: Startin rattaat
« on: Lokakuu 02, 2018, 20:19:10 »
Lohkon sisällä on yksi ratas. Ilman sitä startti ei toimi. Eli atomeiksi taas. Tosin alapään voi purkaa niin, että kansi ja pytyt on kaikki paikallaan. Kokemusta on. Kone irti ja ylösalaisin.

Asiaa tuntemattomille tiedoksi, että startin akselin saa vedettyä ulos vasemmalta puolelta vaikka ylä- ja alalohko ovat kiinni toisissaan. Silloin juuri se yksi hammaspyörä tipahtaa vaihteiston pohjalle. Ja vaihteiston pyöritys pohjalla lojuvan irrallisen hammaspyörän kanssa onkin sitten "jännitystä elämään" meininkiä.

PS. Näitä skandiongelmia on alkanut tulemaan ja menemään. Mistähän sekin taas johtuu?

3
xs650 jäsenten pyörien kuvia. / Vs: XS2
« on: Syyskuu 04, 2018, 11:48:19 »
Vuosimallille tuskin on mitään yleispätevää määrittelyä. Yamaha XS 650 moottorinpyörän tuotannossa yhden "vuosimallin" tuotanto alkoi aina edellisen vuoden elokuun alussa jatkuen seuraavan vuoden heinäkuun loppuun. Eli esimerkiksi 1972 mallia 306 XS 2 sarjanumeron alku S 650 - 10 valmistettiin elokuun 1971 alusta heinäkuun 1972 loppuun.

Museorekisteröinnissä olennaista on valmistusvuosi. Ja koska mallivuosi voi jakaantua kahdelle eri vuodelle, varsinkin uudemmissa vehkeissä joskus haetaan kissojen ja koirien kanssa selvyyttä, kumman vuoden puolella kohde on tehty.

Käyttöönottopäivä (useimmiten ensirekisteröinti) on olennaista lainsäädännön vaatimusten kannalta. Eli jos joku löytäisi nyt uuden, ajamattoman jytärin jostain varastojen kätköistä, sitä tuskin saisi enää rekisteröityä. Koska se ei täytä nykyisiä päästö tms. vaatimuksia.

Sinun tapauksessasi joku jenkki on ostanut 1973 edullisesti vähintään vuoden ajamattomana myymälässä seisseen XS2:n. Todennäköisesti hyvin edullisesti verrattuna uudemman malliseen TX650:ään.

Ja niinpä omakin jytärini on ensirekisteröity Lappeenrannassa maaliskuussa 1979. Ja sarjanumeron mukaan tullut tehtaalta elokuun 1977 ja heinäkuun 1978 välisenä aikana. Eli 1978 mallinen vehje on myyty ylivuotisena edullisesti. Tai sitten ei, kun Suomessa ollaan ;-)

4
xs650 Techboard / Öljynkulutus
« on: Syyskuu 02, 2018, 11:24:18 »
Näyttäisi tuo meikäläisen jytäri kuluttavan nykyään kovakierroksisessa maantieajossa noin desilitran öljyä per sata kilometriä eli 1 litra / 1000 km. Olisikohan jo aika porauttaa pytyt? Noin 55 000 km on ajettu nykyisillä porauksen jälkeen.

5
Jytäritapaamisia / Vs: Vesijärveäkö vielä kiertämään?
« on: Syyskuu 02, 2018, 11:19:33 »
Kosteahkoa oli, muttei oikeastaan vettä kunnolla saatu niskaan. Paitsi kotiin mennessä Pälkäneen keskustasta Kangasaalan keskustaan (noin 20 km) tuli niin prskeleesti vettä. Hyvin piti Rukan kaksi vuotta vanha puku sisäpuolen kuivana. Ainakin tuollaisen matkan.

Jytärille tuli tälle kesälle nyt jo melkein 800 ajokilometriä. Että silleen. Mutta olenhan tuon päällä 58399 kilometriä istunut vuodesta 2002 lähtien.

6
Jytäritapaamisia / Vs: Vesijärveäkö vielä kiertämään?
« on: Elokuu 20, 2018, 20:15:55 »
Lauantaina 1.9.2018 10 - 11 kokoonnutaan Lahdessa Vesijärven satamassa (Satamakatu 5 - koordinaatit  60.9945, 25.6489) Sibelius talon länsipuolella rannassa jalkakäytävällä, jollei virkavalta liikaa ahdistele.

Sieltä lähdetään perinteiselle kierrokselle Vesijärven ympäri tai jonnekin muualle, jos joku hyvän idean keksii.

7
Jytäritapaamisia / Vesijärveäkö vielä kiertämään?
« on: Elokuu 05, 2018, 23:11:55 »
Tämä Lahden Vesijärven kierros jäi viime vuonna väliin. Elokuun viimeinen viikonloppu (25-26.8.2018) on nyt kovasti buukattu. (Mullakin lapsenlapsen nimiäiset.)
Olisiko kiinnostusta siirtää homma viikolla eteenpäin (esim. la 1.9.2018)? Säät voi olla jo haastavia, mutta ovatpa olleet koko kesän...
Toki saa tuon kierroksen vetää ihan vapaasti 25-26.8.2018 viikonloppunakin, mutta minä en ainakaan pääse paikalle.
Tai sitten jätetään toteuttamatta kokonaan tänä vuonna.

8
xs650 Techboard / Vs: XS650 lataus
« on: HEIN?KUU 20, 2018, 10:21:11 »
Ei oo käytännön kokemusta. Ainoastaan muilta kuultua ja luettua...

Pyörivässä roottorissa ei ole kiilauraa, joten joka kerta, kun roottorin irroittaa & asentaa uudelleen, on yläkuolokohta haettava tulpanreiästä ja merkattava roottoriin. Jos haluaa sytytyksen ajoitusta tsekkailla.

Mielenkiintoinen tuo Heidenin lause "vähemmän tärinää". Tämä kestomagneettiroottori lisää kampiakselilla pyörivää massaa kauemmas keskipisteestä alkuperäiseen roottoriin verrattuna. Eli vähän samaa kuin isompi ja painavampi vauhtipyörä. Heikentää tunnetusti kierrosherkkyyttä ja lisää vääntömomenttia. Ehkä sitten joillain kierroksilla pienentää tärinääkin. Tiedä häntä.

Jos mulla lataus alkaisi temppuilemaan, niin varmaan tuollaisen ostaisin mielummin kuin uuden/korjatun alkuperäisen roottorin ja/tai staattorin.


9
Tervetuloa mukaan. Noita jenkkiversioita saattaa vielä löytyä lähes alkuperäisinä jostain utahin pölyävän kuivilta aroilta.
Tarkoitan, että nuo alkuperäiset foliosta tehdyt trumpettivaimentimet häviävät täkäläisessä ilmastossa olemattomiin, vaikka olisivat tallin hyllyllä säilössä.
Minä kuolasin vuonna 1981 kesätyökaverin 1977 mallista eurooppastandardia. Ja ajelin Hondan cb350 twinillä.  2001 ostin sitten oman jytärin.

10
Jytäritapaamisia / Vs: Jytäritapaamisia 2018
« on: HEIN?KUU 15, 2018, 12:43:27 »
Kaikki ei veispuukkia omakseen koe, niin laitanpa vähän jotain tännekin.
Seitsemän jytäriveljestä kokoontui Vehoniemeen 14.7.2018. Kiitos, kivaa oli.

11
xs650 Techboard / Vs: Sytytys
« on: KES?KUU 20, 2018, 10:14:13 »
Tyypillinen jytärin mekaanisen ennakonsäätimen kulumisilmiö. Ennakon skaala maksimista minimiin laajenee. Tärkeintä on joka tapauksessa, että maksimiennakko on merkissään tai nykybensoilla mielellään hieman sen alle. Moottori viettää varmaankin 99% käynnissäoloajastaan täydessä ennakossa.

Itselläni oli joku edellinen omistaja juottanut katkenneet ennakonsäätimen korvakkeet sen verran väljästi, että maksimiennakon ollessa kohdallaan sytytys tyhjäkäynnillä tapahtui männän ollessa puolimatkassa alaspäin. Ei muuten oikein jaksanut tyhjäkäynnillä käydä. Niinkuin kilpavehkeissä piti kaasulla pitää käynnissä.

Ostinpa sitten hyvin äkkiä Boyerin elektronisytkän sähköisellä ennakonsäädöllä.

12
Yleistä Keskustelua / Vs: Ajokausi 2018
« on: Toukokuu 30, 2018, 19:57:02 »
Tänään lähti jytäri pihahoitoon. 7 km päässä olevalta tallilta kertyi kilometrejä 28. Niin se käy.

Moottori kävi ihan toisella lailla, kun kaasuttimien tiivisteet olivat taas turvonneet kohdalleen. Bensahanat oli jämäköitä eivätkä vuotaneet enää yhtään. Kierroksilla kierrättäminen puhdisti "pölyjä" pois ja samalla moottorin lämpiäminenkin sai taas betonimyllyn siistimään käyntiään.

13
Yleistä Keskustelua / Vs: Ajokausi 2018
« on: Toukokuu 26, 2018, 10:04:15 »
Kävin eilen tallilla tsekkaamassa jytärin venttiilivälykset. Pakopuolet oli kohdallaan, mutta imut hieman väljät. Toisaalta toisen imuventtiilin 0.05 mm välyksen kohdalleen saaminen tuotti sen verran tuskaa, että saattoi jäädä hieman väljäksi. Sitten ensi vuonna taas ihmetellään, että kuinkas imupuoli on väljistynyt...

Heitin tuoretta bensaa sisälle ja käyntiinhän tuo läksi muutaman kylmäpotkun jälkeen. Ja onhan se karkea mekaaninen sinfonia ihan toista luokkaa kuin nykypyörissä :-)

Bensahanat ja mahdollisesti kaasuttimet vuosivat bensaa kuin seula, mutta parissa tunnissa kumit ja muu tiivisteet taas turpoavat pitäviksi. Talven kuivana pitämisen seurausta.

Huomenna tai alkuviikosta voisi sitten hakea ulos ja ajoon.

14
Projektit / Vs: Street trackeri
« on: Toukokuu 07, 2018, 11:37:50 »
Tää fätpoptrakkeri on kyllä aika mielenkiintoinen kooste. Kaks munkkirinkilää ja jytäri välissä. Omassa tyylissään hieno.

15
Yleistä Keskustelua / Vs: Classic Motorshow Lahti
« on: Toukokuu 07, 2018, 11:34:58 »
Ei näkynyt Pälkäneelläkään TT-näytösajoissa yhtään jytäriä kilpakoneissa tai yleisön pyörissä - enpä ollut itsekään jytärillä liikenteessä vaan rytähondalla.
Kotiin ajoin lenkin kelirikkosorateiden läpi ja kovasti vaati ajo keskittymistä edessä olevaan tienpintaan. Liejua, uria, kuoppia, pomppuja oli ihan riittävästi. Kaippa nykyiselle tienpitomeiningillä vaan odotellaan, että routakummut sulaa tasaiseksi, aurinko kuivattaa liejukot ja liikenne siloittaa urat pois.

Pages: [1] 2 3 ... 92


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 2.0.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!