www.xs650.fi
Yleistä => Yleistä Keskustelua => Topic started by: jukka_xs650_fi on 04, 2007, 23:23:28
-
Teinpä huvikseni laskentaa...
VMPK:n kalustoluettelossa on listattuna 94 jytäriä.
Niistä 48 1973 tai vanhempia ja 36 1974 tai uudempia.
1971 1 kpl
1972 29 kpl
1973 28 kpl Näistä vain 3 kpl TX650, muut XS2:sia vaikka sitä tehtiin vain elok 1971 - heinäk 1972
1974 3 kpl Sisältäen kaksi sivaricrossia
1975 4 kpl
1976 3 kpl
1977 6 kpl
1978 4 kpl yksi crossisivari
1979 6 kpl
1980 6 kpl
1981 4 kpl
http://
-
1971 1 %
1972 31 %
1973 30 %
1974 3 %
1975 4 %
1976 3 %
1977 6 %
1978 4 %
1979 6 %
1980 6 %
1981 4 %
Ja 2 % jotain muuta...
-
Pakko kait oli laittaa 1972 kun valmistusvuosi on se , mutta rekisteröinti tehty vasta 1973.
-
kuin myös... :-\
-
Minulla vähän persoonallisempi viritys: Amerikassa pyörä otettu käyttöön v -71, ja niin lukee sitten rekisteriotteessakin, vaikka selvä XS2:nen tuo on, eli mallivuosi -72. Eipä taida Suomessa kovin monella olla XS2:ta vm.71?
-
Muistuttaisin Yamahan vuosimallipolitiikasta:
Vuoden 1972 mallia valmistettiin elokuusta 1971 heinäkuuhun 1972. Siksi on täysin mahdollista erkisteröidä 1972 malli jo 1971. Sama toistuu jokaisen jytärin vuosimallin yhteydessä - paitsi ehkä ensimmäinen eli vuosimalli 1969/1970.
Sarjanumerosta on kuitenkin aika vaikea päätellä, onko valmistettu edellisen vuoden puolella. Mitään dokumenttia sarjanueroiden jakautumisesta mallivuoden sisällä en ole koskaan nähnyt tai kuullut edes olevan olemassa.
Jukka
-
Muistuttaisin Yamahan vuosimallipolitiikasta:
Vuoden 1972 mallia valmistettiin elokuusta 1971 heinäkuuhun 1972. Siksi on täysin mahdollista erkisteröidä 1972 malli jo 1971. Sama toistuu jokaisen jytärin vuosimallin yhteydessä - paitsi ehkä ensimmäinen eli vuosimalli 1969/1970.
Sarjanumerosta on kuitenkin aika vaikea päätellä, onko valmistettu edellisen vuoden puolella. Mitään dokumenttia sarjanueroiden jakautumisesta mallivuoden sisällä en ole koskaan nähnyt tai kuullut edes olevan olemassa.
Jukka
Tämä sama ilmiö on monella muullakin merkillä ja esimerkiksi silloin kun olin Volvolla töissä 80-luvulla niin muistan kuinka elo-syyskuun vaihteessa esiteltiin seuraavan vuoden malli ja alettiin niitä sitten syksyllä myymään.
-
Taulukon mukaan -81, rekisteröintivuosi -83.
-
Ei vielä kovinkaan kauan sitten Suomeen tuodulle käytetylle moottoripyörälle laitettiin rekisteriotteeseen käyttöönotto/rekisteröintivuodeksi maahantuontivuosi.
Enkä ole ihan varma etteikö tuota tehtäisi vieläkin.
Toisaalta esim. varastossa lojuneen xxxx vuosimallin käyttöönotto/rekisteröintivuodeksi merkitään toisinaan xxxx+n , jos se on n vuotta lojunut myyjän varastossa.
En tiedä, mitä pykälät sanovat asiasta tänään.
Jukka
-
Heps
Oman Jytärini sarjanumero on S650-125393 eli vm. 1972. Rekisteröity 20.7.1973.
Mutta tietääkö mistään millä värillä mikin pyörä on alunperin Suomeen tullut ?
Sappeella Japsistarakokoontumisessa oltiin päivätorkuilla teltassa vaimon kanssa kun joku ohikulkija ihmetteli toiselle, "mistä ihmeestä näitä punavalkoisia Jytäreitä tulee vaikka kaikki Jytärit ovat tulleet uusina postin keltaisina".
Olikohan se tokaisu vain hevosmiesten tietotoimiston uutisia?
Oma pyöräni on maalattu joskus uudelleen, eivätkä raidatkaan ole ihan alkuperäisen kaltaisia.
Emäputkessa on joku tarra mutta vaijerit ovat syöneet sen paikoin lukukelvottomaksi.
Eihän sillä alkuperäisellä värillä väliä varmaan museokatsastuksessakaan ole mutta tietonahan tuo olisi kiva.
Juha
-
Farbe (Code): Pearl Yellow Gold (11); Brillant Red (63) / Black; Brilliant Red (63) / White
Eli sekä keltaisena, että punaisena on tehty. Sinänsä vain maalatut osat ovat erilaisia ja yhteensopivia eli mihin tahansa muuhun pyörään voidaan yhdistää joko keltaiset tai punaiset palikat. Eli sarjanumerosta ei voi päätellä väriä, ei edes sitä mihin maahan se on alunperin myyty.
Jytäriasiantuntijoita löytyy Suomessa pilvin pimein ja useat ovat samasta asiasta eri mieltä ::)
Käsittääkseni XS2:sten menekki Suomessa 1973 oli yllättävän kova ja myymättä jääneitä jämäeriä rahdattiin sieltä sun täältä Suomeen myytäväksi.
Takavalosta ja alkuperäisistä vilkuista voinee joku viisaampi päätellä onko jytärisi alunperin jenkkimalli. (Mutta kaikki osat on voitu aina vaihtaa...). Mutta edelleen käsittääkseni jenkkeihinkin vietiin sekä punaista että keltaista versiota.
Jukka
-
noista väreistä punainen ja oranssi, mä olin just päässy intistä -77 ja mulla oli jammu 350rd
stadissa linjoilla yhdessä autoliikkeessä oli punavalkoinen 650 -72 xs2 yritin silloin vaihtaa
mut ei päästy välirahasta yhteisymmärrykseen mun käsityksen mukaan se oli suomipyörä
siinä oli mukana omistajanopas ja ostokuitit ja tietysti putket oli siihen aikaan 2/yhteen
et semmost...
-
Moron vaan,ostin eilen jytärin ja nyt asiantuntijat saa auttaa runko nro:447128549 eli onko vm -75? myyjän mukaan -76. pyörä tuli chigacosta. Cafe raceria pitäs alkaa työstään ehkä syksyllä.eli orgis osia tulee paljon myyntiin..
-
447-128549 on 447-1xxx alkavaa sarjaa eli 1975 mallinen XS650B. Valmistusajankohta elokuun 1974 ja heinäkuun 1975 välissä.
Eli myyjä puhuu potaskaa. 1976 mallinen olisi 447-2xxxx sarjanumeroa.
Jukka
-
Mun Jyrä on käyttöönotettu -76 mutta numeron mukaan -75. Äänestyksessä näin -76...
Mitä lie amerikan tuliaisia..?
Saundit on hyvät ja nyt tulee vielä uudet mikunit kylkeen. Ei tarvi tapella säätöjen kanssa.
Keväällä rääkätään naapureita...
Stone
-
On itselläkin rekisteröintipäivämäärä Lappeenrannassa maaliskuussa 1979 ja sarjanumeron mukaan 1978 malli (joista viimeinen tuli tehtaalta heinäkuun lopussa 1978).
Liekö matkannut kauan Suomeen vai ollut liian komea (ja kallis) ostajille.
Jukka
-
Pitipä viimekesäisen kaupanteon jäljiltä korjata vuosimalli, ja siirtyä valtavirran mukana vuoteen -72.
-
Tyhmä heiluttaa kättään ja kysyy että tuijotetaanko tässä nyt suoraan lohkon numeroita vaikka ois koko kone vaihdettu?
-
Suomalaisen lainsäädännön mukaan moottoripyörän vuosimalli perustuu runkonumeroon, jos sellaista on kyseisessä mallissa käytetty.
Jytärissäkin moottorin numero kertoo vain alakerran kuorien vuosimallin. Sisältöhän voi olla mitä vaan.
Jukka
-
itse asiassa jos suomalaisesta lainsäädännöstä puhutaan, niin siellä olennaisena nousee esiin käyttöönottoajankohta. esim tiedän tapauksen h-d panheadista, joka on käyttöönotettu 1990-luvulla, ~40v syntymänsä jälkeen, ja täten sen tekninen vaatimustaso on 1990 mukainen.
mitä taas tulee runkonumeroon, niin runkoja tunnetusti vaihdetaan ja muokataan, mutta se ei tietenkään vaikuta vuosimalliin. jytässäkin voi olla helposti eri vuosikymmenen runko ja kone.
eli "vuosimalli" voi olla hyvin eri asia käytännössä ja lain mukaan. edellämainittu on meistetty ja jälkimmäinen printattu.
meni vähän ehkä viilaamiseksi mutta sekoitetaan nyt pakkaa pikkuisen... :)
-
Poikkeukset ovat elämän suola ;D
-
Mistä Jukka sait selville ensirekisteröinti paikkakunnan ? Akestako ?
-Timo-
-Itsellä Jytän papruissa vm.-73 ja numeroiden mukaan -72.
-
AKE:n palvelusta saa ajoneuvohistorian ja kaikki omstajat/haltijat ensireksiteröinnistä tähän päivään. Aikaisemmin vanhimmat mikrofilmillä olivat hieman kalliimpia kuin uudet tietokoneella olevat.
Nykyiset sivut ovat hieman epäselvät. http://www.ake.fi/AKE/Tietopalvelu/Ajoneuvotiedot/ (http://www.ake.fi/AKE/Tietopalvelu/Ajoneuvotiedot/)
Jukka
-
Ite kun selvittelin tuota omistaja historiaa niin eivät antaneet/nähneet muuta kuin vuodesta 84-> tähänpäivään asti ? Liekö sitten osannut katsoa tiedostojaan... Täytyypä kysellä sieltä uudestaan.
-Timo-
-
Täytyy varmaan osata kysyä asiakirjapalvelusta....
"2. Asiakirjapalvelu
Tuloste järjestelmästä
- jäljennöspyynnöt esim. tietyn rekisteröintitapahtuman asiakirjoista
- järjestelmästä saatavat ajoneuvon tiedot ja omistushistoria
6,50 €
Ajoneuvon tiedot arkistotallenteesta esim. rekisteröintiä varten
13,00 €
Ajoneuvon historian selvitys
- omistus- ja haltijahistoria sekä ensimmäisen tunnuksen selvittäminen esim. museorekisteröintiä varten
28,00 €
Selvitys ajoneuvon kaikista rekisteriin tehdyistä muutoksista
- esim. omistajan, haltijan sekä vakuutusyhtiön vaihdokset, osoitteenmuutokset, ristiinkytkennät
Jos halutun ajoneuvon tietoja ei löydy, niin lähetämme siitä maksullisen ilmoituksen, jonka hinta määräytyy hakuperusteiden mukaan.
40,00 €"
Jukka
-
TX-750 on vuosimallia -74 ja niitä lienee liikenteessä vielä kohtuupaljon, arvelisin että 10-15kpl...
-
1978 tummansininen standard museokilvissä.
-
Mun jytäri on valmistettu 1979 mutta otettu käyttöön 1982 japanista on ilmeisesti aika pitkä matka eurooppaan ;D Hessu
-
Omani lienee valmistunut v.72,mutta rekisteröity uutena Lohjalla 4/73.