www.xs650.fi

Yleistä => Yleistä Keskustelua => Topic started by: jumake xs2 on Toukokuu 03, 2019, 12:29:23

Title: Ajokausi 2019
Post by: jumake xs2 on Toukokuu 03, 2019, 12:29:23
Moro jytäkansa.
Jytäri ulos varastosta 29.4. Toisella potkaisulla käyntiin ilman mitään poppakonsteja ja aineita.
Oli mukava ajella reilu 30km lenkki.
Muuten kaikki ookoo,mutta kierrokset jää ylös melkein 3 tonniin. Vaijerit toimii ja vivut liikkuu ihan hyvin.
Ryypyllä kierrokset putoo ja kone sammuu....mistäs tähän apua ?
Nyt takatalven "yllättäessä" ei tarvii ajella joten täytynee kaivella kaasarit irti ja tutkia syytä oireiluun.
Hyvää ajokautta kaikille.
terveisin
Juha jumake xs2
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: jukka_xs650_fi on Toukokuu 03, 2019, 13:01:55
En ole vielä jytäriä edes ajatellut käynnistää. Mutta kun kelit on tällaiset voisi ajatella tallille raahautua ja loppuhommat hoidella (venttiilivälysten tarkistus sekä bensaletkujen ja -suodattiminen vaihto.

Mutta muistelen viime keväältä, että koko talven bensatta kuivahtaneeseen jytäriin kun kaasi tuoretta bensaa, niin yllättävän kevyesti hörähti käymään. Kaasuttimista, bensahanoista ja vähän joka paikasta tippui bensaa, kun oli tiivisteet talven aikana kuivahtaneetja kutistuneet. Kone jytisteli kuitenkin ok, mutta hiukan pihalla pöräytellessä ihmettelin, että näinkö betonimyllyrohinaisesti se taas käykin.

Parin päivän päästä hain sitten vehkeen liikenteeseen. Tiivisteet olivat turvonneet pitäviksi ja mistään ei enää bensaa tiputellut, ei edes kostunut. Ja kun pistin käyntiin, niin oli ihan erilainen fiilis. Betonimyllyrohina oli vaihtunut pehmeään kolinajumputukseen, jonka tunnistin normaaliksi jytärikäynniksi.

Pointti on tässä se, että taitaa olla jytärin kone pahuksen herkkä pienimmillekin ilmavuodoille kaasutinpuolella, sekä kaasuttimen sisällä kanavissa että varmaan myös ulkoilmaan. Näin ainakin alkuperäisillä CV kaasuttimilla.
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: excess650xs on Toukokuu 03, 2019, 23:09:26
Moro Jytähemmot

  Itse laskin aina kanssa syksyllä tankit ja kaasarit tyhjiin. No, nyt olen luopunut siitä , syystä että alkoi ottaa päähän tuo kuivien tiivisteitten "turpoaminen", ja siitä seuraaminen - alle kuseminen - ja odottelu koska ne on tiivistyneet tarpeeksi - no syksyllä kokeilin niin , että jätän abt 2-3 L Pienkonebensiiniä (Tokmanni) juu myy esim. siis 4-tahtista tietty... niin tankkiin talveksi. Ja avot toisella potkulla käyntiin ja käy niin hyvin kuin tuo xs2 betonimylly vaan voi käydä...uskomatonta... muitten kiireitten vuoksi en ole vielä päässyt pitemmälle kurvaileen, hyvältä näyttää.
Juhalle sanoisin omasta kokemuksesta - 13vuotta tapeltuani - xs2 kanssa, että jos ei kaasarin kumikurkkuja ole ikään vaihdettu, niin varmasti sieltä vuotaa... ihan samoja oireita oli , ja nolotti oikein ajella taajamassa kurkkuaan siis ilmavuotoaaan huutamassa olevan XS2:sen kanssa, ja uusiahan saa tietysti nykyään Trumpin mailta, itse osti kauan sitten MC-Scatterilta ne uudemmat kurkut - kun muuta ei saanut silloin - ja tänäkin päivänä ne pelaa, on vaan veemäiset saada just kohdilleen putsareitten kanssa...mutta pelaa kyllä... nähdään taas  terv. Juha ja XS2
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: hexi on Toukokuu 04, 2019, 20:19:36
Olen pistänyt syksyllä viimeiseen tankilliseen bensansäilytysainetta, ja hyvin on aina keväällä pelittänyt.
t hexi
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: PLä on Toukokuu 04, 2019, 22:59:15
Moro

Niin kuin Juha edellä sanoi, jos kierrokset pysyy korkealla on jossakin ilmavuoto. Juuri muuta vaihtoehtoa ei taida olla kuin, että kaasarien kumikurkuista vuotaa. Noita kumikurkkuja löytyy Saksan pojilta. Katso sivulta xs650shop.de.

T. Petri
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: jukka_xs650_fi on Toukokuu 04, 2019, 23:07:38
Tästä talvisäilytyksestä löytyy moottoripyöräympyröissä keskustelua ja "faktaa" kasapäin. Mitään yhtä ja kaikkeen parhaiten sopivaa totuutta tuskin löytyy tähän asiaan eikä tuskin mihinkään muuhunkaan. Yleensä tuloksena on vain puolin ja toisin.

Esimerkiksi bensan säilyvyyteen vaikuttaa merkittävästi säilytyslämpötila. Mikään bensan säilöntäaine ei estä "mittaribensan" haihtuvien osien haihtumista, jos lämpötila on korkea ( eli yli 15 astetta) ja säilytysaika pitkä (kuukausia). Bensan säilytysastian tiiviys on olennaista. MP:n bensatankissa on aina reikä, josta tankkiin tulee korvausilmaa, kun bensan pinta laskee.

Pienkonebensa eli alkydibensa on ihan toista tavaraa kuin mittaribensa. Siinä ei ole niin paljoa haihtuvia yhdisteitä. Haiseekin erilaiselta. Nyt, kun sen käyttö moottoripyörien talvisäilytyksessä on yleistynyt, on alkanut löytyä merkkejä, ettei se olekaan ihan terveellistä kaikille moottoripyörissä käytetyille tiiviste-, muovi- ja kumimateriaaleille. Puolin ja toisin....

Kuivana säilömisessä on taas omat haittansa, mitä tämän keskusteluketjun alkupäässä on tullut esille. Lisähyötynä on taas pienempi paloriski säilytyksen aikana, kun ei ole helposti syttyvää ja paloa kiihdyttävää ainesosaa tyrkyllä. Puolin ja toisin...
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: jukka_xs650_fi on Toukokuu 04, 2019, 23:17:49
Asiasta kolmanteen. Mulla on yleensä muutaman litran kanisteri alkydibensaa kellarissa. Ei haise eikä häiritse muuta kellarin käyttöä. Toimii erinomaisesti bensakeittimessä (tai monipolttoainekeittimissä, miten niitä nykyään kutsutaan). Lisäksi olen ottanut kanisterin sivulaukkuun, kun lähden kurapyörälla pidemmälle keikalle pitkin metsiä, jossa tankkauspisteet loistavat poissaolollaan. Antaa kummasti mielenrauhaa, kun tietää, että alkydibensakanisterilla pääsee aina lähimmälle mittarille. Ja yleensä ei moton bensatankin hana ole vielä edes varatankin puolella, kun menee tankkaamaan. Ehkä bensaakin kuluu vähemmän, kun ei hermoile :-)
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: excess650xs on Toukokuu 05, 2019, 00:46:21
Moro,
 Joo aikaisemmin tein minäkin kuin hexi , eli bensan säilytysainetta sekaan talveksi,- toimii ihan ok -, sitten olen kokeillut 4-tahti pienkonebensaa, -siis Jytärissä,  - tuntuu olevan vielä yksinkertaisempi tapa, eli sitä tankkiin talvisäilytykseen ja keväällä mtn ongelmia käynnistyksessä eikä ajossa- siis voi  ajaakin sillä, - ja kyllä näitä bensoja vaaditaan esim . hallicrossikäytössä käytettäväksi ihan syystä , jokainen tajuaa syyn-ja itse olen huomannut jo pitkään esim. ruohonleikkureitten kanssa , että jos talveksi jää normi 98 okt bensa tankkiin käynnistyy huonommin kuin jos olisi ollut säiliössä talvisäilytyksen aikana pienkonebensaa, no tähän tietty joku  sanoo , että aina lähtee, mutta pointtihan nyt kuitenkin on Jytärin talvisäilytys bensat , tai vaivalloiset koko tankin tyhjennykset ja kaasarien kuppien tyhjennys, joka on mielestäni ihan turhaa vaivannäköä, kun selviää helpommallakin, ja nää mtn faktoja ole, puhun vaan ihan omasta kokemuksesta , jokainen tekee oman mieltymyksensä mukaan... T. Juha
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: excess650xs on Toukokuu 05, 2019, 00:56:49
Niin ja harvempi kai ajattelee paloturvallisuusriskiä? ...siis eiköhän noissa miltei kaikissa talvisäilytysvermeissä ole bensat sisällä oikeesti?oli sitten tallissa tai ulkona? oli auto tai mp...
Mitään kyllä ole kuullut mistään, että olis alkydibensojen kanssa tiivisteitten kanssa ongelmia...
 Hyvää ajokautta toivottelee Juha
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: jukka_xs650_fi on Toukokuu 05, 2019, 08:16:57
Tällaista löysin veispuukista, totuudelliseen arvoon en ota kantaa:
"Mulla oli toissatalvena pienkonebensat oikein ja keväällä koekäytössä neljän kaasarin yhdysputkien o-renkaat alkoi vuotamaan solkenaan."
"Pienkonebensa kuulemma kovettaa vanhempien pyörien kumitiivisteet talven aikana mutta... nöoin tuore pyörä, kumit pitäis kestää, lisäaineista en tiedä onko vaikutusta? -77 Tuutissa tiivisteet kestäny tosin uusin kaikki muutama vuosi sitten, ovat ilmeisesti modernia kumilaatua."
Edelleen korostaisin sitä, että säilytyslämpötila lienee aika olennainen juttu.

Itseäni välillä mietityttää, kun kolhoositallissa on reilu kymmenen osakkaiden motoa ja vajaa kymmenen "alivuokralaista" talvisäilössä. Palavaa nestettä on jokseenkin monta litraa tarjolla. On meillä ihan oikea erillinen huone tulityöpaikkana, mutta ei sitä aina jaksa työntää motoa sinne rälläköintiä varten... Onneksi nuo hitsausta harrastavat kollegat jaksaa.
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: hexi on Toukokuu 05, 2019, 11:37:33
Olen käyttänyt sitä Motulin säilöntäainetta myös 2T-laitteissa ilman ongelmia.

Kerran olen joutunut jytäreiden tankit tyhjentämään viimeistä pisaraa myöten. Marraskuussa 2015 pohjois Pirkanmaalle tuli melkein puoli metriä lunta yhdessä yössä. Meidän kunnasta oli sähköt poikki pari päivää, eikä sähköjä ollut kuin Tampereella. Kaivoin kiinalaisen agregaatin esille, jotta saadaan pakastin pidettyä kylmänä, mutta mistä lisää bensaa agregaatin tankkiin. Auton tankki oli melko tyhjä, joten ei voinut lähteä kaupungista hakemaan bensaa, Jytäreiden melko täysistä tankeista sain valutettua senverran, että pakastin pelastui ja saatiin keitettyä kahvia. Tulihan siinä käytettyä myös moottorisahan 2T bensatkin.

Taas kerran tuli todistettua oikeaksi se erään vanhemman mp-harrastajan käyttämä  sanonta, "että talossa ei ole koskaan liikaa moottoripyöriä".

Muutama kierros on navettaa ympäri on tullut jytäreillä vedettyä tänä keväänä, mutta täytyy vielä odotella ilmojen lämpiämistä ja sitä että naapurin kissa tulee alas puusta....

t hexi
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: excess650xs on Toukokuu 05, 2019, 12:49:31
Joo, tais olla veispuukki kaverilla nollarenkaat jo muutenkin finaalissa.
Muutenhan noita vuototapauksia olisi mahdottomasti, pienkonebensan käytön seurauksena...
Ilmeisesti jytäri on parempaa tekoa sitten, kun jo kaksi talvea on mennyt ongelmitta ;)

Joo itse teen -aina-  rälläköinnit ja hitsaukset tuossa ulkona, koska kun kerran kivitalotkin palaa, saati sitten puurakenteiset tallit..

Jahas hexi on päässyt taas navettakierrokselle :)
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: jukka_xs650_fi on Toukokuu 31, 2019, 10:03:14
Ei ihan sentään kesäkuun puolelle mennyt, kun jytäri ulostautui tallista. Vaihdoin uudet bensaletkut ja suodattimet. Niinpä bensavuodot aluksi olivat huomattavasti vähäisemmät. Jopa bensahanat eivät vuotaneet. Outoa, mutta positiivista.

Alussa oli hieman tyhjäkäyntiongelmia, mutta reilun kolmenkymmenen kilometrin paluumatkan (7 kilometrin päässä olevalta tallilta) jälkeen tyhjäkäyntikin oli taas löytynyt.

Jopa moottoritiellä oli levollista ajella vanhan ajan painavan rautakasan päällä. Ei puuskainenkaan sivutuuli paljoa motoa heilautellut.
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: Ossi Viita-aho on KES?KUU 07, 2019, 18:07:05
Jytäkausi alkoi vasta eilen, kun hain Jytän pois talvisäilöstä. Sen verran paljon ollut aktiviteettia töissä ja kotona, että muutkin harrastukset ovat jääneet vähemmälle.
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: excess650xs on KES?KUU 08, 2019, 13:44:59
Eilen minäkin vasta sain aikaiseksi työntää pyörän ulos tallista. Kumma juttu , että nyt kun jäin eläkkeelle, niin kiireet vaan lisääntyy..
No pyörä lähti ekalla potkulla käyntiin ja ajelin noin puolen tunnin lenkin - mukavaa oli.
Pienkonebensat vielä toistaiseksi tankissa ja ei vuoda mistään , ei hanat eikä kaasarit ja käy jopa 1000 kierrosta/min tyhjäkäynnillä, mitä ei aiemmin ole tehnyt..
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: Ossi Viita-aho on HEIN?KUU 10, 2019, 19:08:10
Tänään tuli 20 km Jytällä täyteen... Jospa sitä saisi viikonloppuna reippaammin kilometrejä alle. Kottaraisella on tullut käytyä muutaman kerran töissä ja ainoastaan yksi pitempi reissu, kun käytiin viikonloppu Joensuussa. Oli ensimmäinen pelkkää asfalttia sisältävä reissu niinä 7:n vuoden aikana, kun Kottarainen on ollut mun tallissa.
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: excess650xs on HEIN?KUU 10, 2019, 23:39:56
juu, enpä ole kerinnyt kuin samanmoisen lenkin heittänyt kuin sinäkin ... Vehoniemeen tekis tosiaan taas mieli tulla, mutta kun on näitä "päällekkäisiä menojakin", no katotaan nyt, eiköhän se nyt onnistu...
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: Ossi Viita-aho on HEIN?KUU 12, 2019, 18:31:34
Tälle kesälle on kyllä sattunut monenlaista muuta. Vaan eilen sain ruuvattua latausjännitteen riittävän ylös, toisen etuputken stefan tiivistettyä ja kaasarit synkattua, niin alkaa näyttämään jo paremmalta. Kone kyllä vielä tiputtaa öljyä etuhampikkaan takaa.
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: excess650xs on HEIN?KUU 12, 2019, 23:03:28
Ok, päivällä kävin tankilla ABC:llä ja ajoin takas talliin, sanomalehden päälle, niin kuin nyt aina , no pari kolme tippaa taaskin - ihan normia - mitäs noista - Stefakin jokunen vuosi vaihdettu...siis -  jytäri ei vuoda , se vaan merkkaa reviirin. :)
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: Ossi Viita-aho on HEIN?KUU 13, 2019, 09:14:13
Mulla alkoi öljyvuodot siitä, kun erehdyin laittamaan kannen ja sylinteriryhmän väliin kuuluvan reikälevysiivilän paikoilleen. Siivilä ilmeisesti toimii huohottimen öljynerottajana, mutta samalla rajoittaa huohottimen virtausta. Siivilän poistaminen vaatisi vain, että käyttää koneen ja kannen pöydällä, joten antaa tiputtaa toistaiseksi.
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: hessu on HEIN?KUU 13, 2019, 20:51:05
Laittelin talvella heideniltä ostamani power laturin kärjettömän sytytyksen (sama paketti) ajelin tänään 160 km lenkin ja kulutus tuolla matkalla 7 litraa, talvella putsasin kaasarit kaavin suuttimet puhtaiksi, kulutus ennen tätä hoitoa oli 8 l / 100 km eli käykö nyt laihalla?
Title: Vs: Ajokausi 2019
Post by: jukka_xs650_fi on HEIN?KUU 13, 2019, 21:49:54
Liian laihalla käymisestä saa varmuuden (jonkun muutoksen jälkeen) ainoastaan, jos mittaa kannen lämpötilaa jatkuvasti samalla lailla ennen ja jälkeen muutoksen.
Itse vaihdoin uuden pakoputkiston ja ihmettelin, kun kevään reilun 10 asteen lämpötilassa kannen lämmöt nousi liki sataan asteeseen. Vanhalla pakoputkistolla ei edes 25 asteen ulkolämmöissä noussut kuin 70-80 asteeseen. Moottori kävi ihan normaalin kuuloisesti ja tehoa oli myös ihan normaalisti.
Myös muutaman kymmenen kilometrin jälkeen alkoivat ruostumattomasta teräksestä tehdyt pakokäyrät värjäytyä vauhdilla lähellä sylinterikantta.
Pistin välittömästi pari kokoa suuremmat pääsuuttimet paikalleen ja lämmöt laski sen jälkeen entiselle tasolle.
Toinen varma merkki laihalla käymisestä on reikä männässä. :-(

Tulpan väristä nykybensoilla on aika vaikea päätellä yhtikäs mitään.

Aikoinaan sain jytärin leikkaamaan kiinni ja epäilin yhdeksi perussyyksi liian laihaa seosta. Sen jälkeen olen aina säätänyt kaasuttimia niin, että lähdetään varmasti liian rikkaalla. (Mustaa savua pakoputkesta...) Alan pikku hiljaa pienentämään pääsuuttimia, kunnes ei enää röpötä kaasu seljällään moottoritiellä kiihdytettäessä vähän yli satasen vauhdista. Eli paikalleen jää suurin pääsuutinkoko, jolla ei enää röpötä. Sitten säädetään setti kasaan tyhjäkäyntisuuttimia vaihtamalla ja neulan lovipaikkaa säätämällä.