www.xs650.fi

Jytärin tyyppiviat ja ominaisuudet => Sähköpuoli => Sytytys => Topic started by: jukka_xs650_fi on Elokuu 23, 2015, 12:25:01

Title: 1980-> mallisten elektroniikkasytytysten ongelmat
Post by: jukka_xs650_fi on Elokuu 23, 2015, 12:25:01
JytäJouko:
"Kuukausi sitten perehdyin toden teolla jytärini pätkimiseen, mitä se teki lämmetessä. Loppujen lopuksi syy löytyi triggeri magneetista. Jenkeistä löysin ohjeet, millä tavalla asia korjataan ilman roottorin vaihtoa, joka olisi ollut suhtkoht kallis juttu, kun syykään ei ollut vielä varmasti selvillä. Ohjeiden mukaan ostin 5mm supermagneetin ja JB Weld kylmähitsausmassaa ja liimasin magneetin roottoriin vanhan magneetin päälle ja laitoin prikat anturin alle, jotta ei ottaisi kiinni magneettiin. Annoin kuivua kaksi päivää ja lähdin koeajolle. Ajoin 100km ilman ongelmia. Kerran otin täydet kierrokset, jotta selviäisi, pysyykö magneetti kiinni. Hyvin pysyi. TCI boksissa ei siis ollut ongelmaa, ei puolassa, ei johdoissa, eikä muussakaan."

Tekulla oli ongelmana se, että jytäri kävi tyhjäkäynnillä ok, mutta sytytys alkoi pätkimään kierroksia lisättäessä.
Jytärin alkuperäisessä elektronisessa sytytyksessä on yksi magneetti roottorissa, mutta kaksi "vastaanottokelaa" antamassa pulssia tyhjäkäyntiennakolla ja täydellä ennakolla. Ilmeisesti täyden ennakon kela oli rikki ja tyhjäkäynnin kela kunnossa. Näin jytärin koke alkoi pätkimään, kun kierroksia lisättiin ja ennakko siirtyi aikaisemmalle.