www.xs650.fi

Yleistä => Projektit => Topic started by: hexi on Elokuu 19, 2011, 22:06:21

Title: Street trackeri
Post by: hexi on Elokuu 19, 2011, 22:06:21
Tuli keväällä hommattua hyvin ja  viimeisen päälle taidolla tehty kesken jäänyt trackeri projekti .
Monien vaiheiden jälkeen sillä on päässyt jo liikenteeseen.
Tosin pienet käyntihäiriöt vaivaavat.  Pyörässä on vain  yksi Mikuni TM 40 kaasari .
Kiihdytykset menevät  hyvin  ja rivakasti,  tämä tosiaan lähtee, muuta tasakaasu ja pienet kierrokset
aiheuttavat ongelmia.
thexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: äkkilähtö on Elokuu 20, 2011, 10:52:53
Hieno peli!
Kaasareitahan tuossa alkaa epäilemään, tukossa tai vuotoja...
Title: Vs: Street trackeri
Post by: jukka_xs650_fi on Elokuu 21, 2011, 13:51:19
Kannattaa muuten itse kullakin joskus kokeilla ja laittaa kaasukahvaan osoitin, joka näyttää miten suurella kaasun avauksella kulloinkin ajetaan.
Siitä näkee hyvin äkkiä, että suurimman osan ajasta kaasu on lähes kiinni. Yli 1/3 - 1/1 alueella ollaan vain kiihdytyksissä. Jopa tasaisessa satasen maantievauhdissa kaasu on lähes kiinni.

Elikkä tyhjäkäyntipiiri on kaiken a ja o. Jollei se ole kunnossa, auki ja oikein säädetty ei jytäri käy kunnolla. Eikä siis myöskään saa olla pieniäkään ilmavuotoja, eikä myöskään bensan vuotoa ryyppypiiristä. Bensanpinta täytyy olla kohdallaan kohokammiossa eikä koho saa takerrella.

PS. Tosi hieno on tuo uusin tekele. Kateeksi käy. Paitsi ei sitä työmäärää, jonka se on vaatinut.  :D
Title: Vs: Street trackeri
Post by: pekka on Elokuu 21, 2011, 14:49:57
Komia peli! Mikäs runko tuossa on? Vai onko vaan muokattu vakiorunkoa?

Pekka
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Elokuu 21, 2011, 15:25:32
Vakio rungon peräpää on tehty taidokkaasti  uusiksi edellisen omistajan toimesta.
Ohessa kuva miten jytäri mahtuu farmari corollan peräluukkuun, toisesta kuvasta näkyy
sitten paremmin rungon rakenne.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: xs2jammu on Elokuu 21, 2011, 19:41:27
Täytyy kateellisena myöntää että komia on laite ja nyt kun väristyskin on SE oikea  ;)

Ei sitten mennyt alkuperäisen suunnitelman mukaan ja talven hiljaisina hetkinä rakentelua, tais polttaa näppejä toi rakentelu.

Pena
Title: Vs: Street trackeri
Post by: äkkilähtö on Elokuu 22, 2011, 22:32:37
Täytyy kateellisena myöntää että komia on laite ja nyt kun väristyskin on SE oikea  ;)

Ei sitten mennyt alkuperäisen suunnitelman mukaan ja talven hiljaisina hetkinä rakentelua, tais polttaa näppejä toi rakentelu.

Pena
Tarkennappa hieman...
Title: Vs: Street trackeri
Post by: xs2jammu on Elokuu 23, 2011, 07:55:22
Täytyy kateellisena myöntää että komia on laite ja nyt kun väristyskin on SE oikea  ;)

Ei sitten mennyt alkuperäisen suunnitelman mukaan ja talven hiljaisina hetkinä rakentelua, tais polttaa näppejä toi rakentelu.

Pena
Tarkennappa hieman...


No kun ton piti olla ensi talven rakentelukohde.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: xs2jammu on Elokuu 24, 2011, 12:17:04

Tässä videopätkä.

http://youtu.be/pCfE4ozMYAM
Title: Vs: Street trackeri
Post by: HBo on Elokuu 24, 2011, 13:51:28

Tässä videopätkä.

http://youtu.be/pCfE4ozMYAM


... ja TAAS navettaa ympäri  :D ;D ::)
Title: Vs: Street trackeri
Post by: äkkilähtö on Elokuu 24, 2011, 16:16:24
Kyllä on sävelet kohillaan. :D
Title: Vs: Street trackeri
Post by: Jarski 68 on Elokuu 24, 2011, 17:47:00
Kyllä on upeet sävelet ja hienosti kulkee.Varsinkin sitten kun vaihto tuon hienomman takin. :D
Title: Vs: Street trackeri
Post by: xs2jammu on Elokuu 24, 2011, 21:13:01

Tässä videopätkä.

http://youtu.be/pCfE4ozMYAM


... ja TAAS navettaa ympäri  :D ;D ::)

Mitäs muuta siellä ;)
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Lokakuu 18, 2011, 19:34:33
Moivaiheisten kokeilujen ja säätämisen  jälkeen trackeri on ruvennut käymään suhteellisen normaalisti yhdellä Mikunin TM40 kaasarilla. Kokeilin siinä jytärin kaasareita kahdesta eri toimivasta yksilöstä, ja lisäksi yhdet hyllystä löytyneet,  toimiviksi osoittautuneet varaosakaasaritkin kävivät jytärin pyttyjen takana. Koneen rytkytys ja paukkuminen alkoi aina noin viiden kilsan ajon jälkeen, mutta joskus se jopa pelasi hyvinkin.  Vaihdoin siihen puolat ja puolanjohdot ja tulpanhatut ja tietysti tulppiakin.
Erään kerran valtatiellä66 Orivedeltä pohjoiseen se alkoi taas nykimään ja pamautti putkessa todella kovaa reippaassa vauhdissa.  Äänenvimentajan peräkartio lensi varmaan maata kiertävälle radalle,
ruuvit repesivät kiinnityksistään, lisäksi pöntössä oleva huilu ja villat  lensi tielle.
No lopulta sitten tilasin boyerin sytkän ja laitoin TM 40 kaasariin vielä isomman tyhjäkäyntisuuttimen
(nro 40 )ja pääsuuttimeksi (nro 150)  ja neula on nyt  toiseksi ylimmässä asennossa.
Kaiken tämän ropaamisen aihetutti luultavasti  viallinen kondensaattori ja liian pienet suuttimet TM kaasarissa.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: xs2jammu on Lokakuu 18, 2011, 20:39:52
No niin hienoa että pelittää kunnolla. Tuliko paljon harmaita hiuksia ;)
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Lokakuu 19, 2011, 20:48:27
Harmaita hiuksia taitaa tulla taas lisää, partahan onkin jo aika harmaa.
Huomasin että rekisterikilpi ja takavalo puuttuu, luultavasti se on pudonnut
montulle. Täytyy käydä huomenna päivällä tutkimassa. Olihan siellä radalla
niitä hyppyreitä...
Miten on saako katsastuskonttorilta uuden kilven, vai mistä se on anottava.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: Ossi Viita-aho on Lokakuu 19, 2011, 21:21:53
Taitaa saada sieltä konttorilta. Ei taida ne kilvet olla edes hinnankiroissa.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Marraskuu 24, 2011, 20:15:20
Pudonnutta kilpeä ei löytynyt vaikka takalampun jäänteet oli tien sivussa, joku oli korjannut kilven talteen omiin tarpeisiinsa.
Uuden kilven saaminen edellytti käyntiä poliisilaitoksella, missä tehtiin katoamisilmoitus ja
tällä paperilla sai sitten katsastuskonttorilta uuden kilven, hintaan n 20 EUR.
Poliisi suositteli ottamaan uuden tunnuksen, koska vanha rekkari merkittiin anastetuksi.
Ja siten olisi joutunut liikenteessä turhaan poliisin silmätikuksi.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Marraskuu 30, 2011, 21:30:44
Viime viikonloppuna nappasin sitten koneen irti rungosta ja otin yläkerran auki.
Tarkoitus on tehostaa kulkua Shell#1 nokalla , isommilla venttiileillä ja 750 satsilla.

Oheisesta kuvasta näkee kuinka nokkaketjunohjuri on tullut finaaliin ja ketju on hangannut metalliin, muoviluisti on  kuitenkin  suhteellisen hyvä, mutta liimaus on pettänyt .

Toisessa kuvassa taas näkyy XV 750 Jammun 2 mm suuremmat venttiilit jytärin kannessa.
Venttiilit sopivat sellaisenaan , ainoastaan kantta piti työstää.
Eikä olleet MC Scaterilla hinnan kiroissa , alle kuudenkympin kotiin tuotuna.
t hexi

Title: Vs: Street trackeri
Post by: Ossi Viita-aho on Marraskuu 30, 2011, 22:00:57
Kun en noita venttiileitä ole vielä pois käyttänyt, niin onko kannessa erilliset seetit vai onko pinnat koneistettu suoraan kanteen?

Tuollaisella setillähän koneesta saatta tulla aika räyhäkkä peli. Meinaatko muotoilla kanaviakin?
Title: Vs: Street trackeri
Post by: jukka_xs650_fi on Marraskuu 30, 2011, 22:17:07
Jos en nyt ihan väärin muista tuotantojytäreissä on teräksestä tehty kuppi palotilana. Seetit on koneistettu suoraan tuohon teräskuppiin.
Niin sanotut "Kenny versiot" jytärin koneesta käyttivät kokoalumiinisia kansia (erilliset venttiiliseetit terästä). Venttiilien seetien kesto oli hyvin rajallinen, mutta kyllä ne yleensä yhden kisan kestivät...

"Racing combustion chambers were hemispherical, aluminiun, with steel valve seat inserts. Production heads had a steel cap cast into the alu and valve seats were cut directly into this."

http://thexscafedotcom.wordpress.com/2011/09/13/xs650-ouow72-heads/ (http://thexscafedotcom.wordpress.com/2011/09/13/xs650-ouow72-heads/)
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Marraskuu 30, 2011, 23:37:09
Kannen koneistus kävi nopeasti ammattipajalla, isommat venttiilinaukot tehtiin suoraan teräksiseen
palotilaan ilman sen  kummempia temppuja.
Kanavien muotoilua täytyy vielä harkita, mutta eiköhän sitä potkua tule näillä eväillä jo ihan tarpeeksi.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: Ossi Viita-aho on Joulukuu 01, 2011, 21:09:19
No sehän helpottaa paljon venttiilien suurentamista, kun ei ole erillisiä seetejä. Tuossa Jukan linkittämässä Kenny-kannessa ei näyttäisi olevan squish-bandia ollenkaan ja palotila näyttää aika isolta, joten männätkin on varmaan olleet enemmän pallopäät. No voihan se olla, että kuva vaan hämää silmää.

On himottanut tilata tuollainen linkin kirjanen ihan mielenkiinnosta. Juurikin noiden kanavien muotoilu kiinnostaa. Vois vertailla omia ja kirjan näkemyksiä.

http://www.650performance.com/
Title: Vs: Street trackeri
Post by: kari.j.tuominen on Joulukuu 02, 2011, 22:45:43
Moro...tuolta http://www.xs650.com/forum/showthread.php?t=12301 löytyy kuvia jytärin
porttauksesta...siinä tuning manuaalissa ei ole paljon kanavaporttauksesta,vaan yrittävät myydä
kansiguru Harry Lillie CNC-koneistusta kansiin...paljon on kyllä muuta tietoo...voisin pientä korvausta vastaan kopioida  ;D mahdolliset yhteydenotot privateviestinä
T:KT
Title: Vs: Street trackeri
Post by: Ossi Viita-aho on Joulukuu 04, 2011, 07:51:31
Olipa aika mielenkiintoinen tuo porttausjuttu. Aikalailla samat näkemykset on mullakin katukoneen kannen porttauksesta. Eli kanavan pitäisi olla aika pieni, jotta virtausnopeus säilyy suurena. On tainnut tuo Jack tehdä kannen poikineen, kun osaa varottaa ohuista ainevahvuuksista tietyissä kohdissa.

Tuo venttilin taskun muotoilu ei ole vielä mulle avautunut täysin. Sen tärkeyttä painotetaan useissa eri lähteissä, aivan kuten tämäkin heppu sitä painottaa. Se tasku on vaan niin pieni alue ja sen muoto erittäin tärkeä. Ilmeisesti se liittyy siihen miten seos tulee sylinteriin. Seos pitäisi saada kiihtyvään liikkeeseen kanavassa, eli kanavan katon säteen pitäisi pienentyä venttiiliä lähestyttäessä. Vielä riittää opiskeltavaa...
Title: Vs: Street trackeri
Post by: kari.j.tuominen on Joulukuu 05, 2011, 19:42:47
moi..tuolta http://downloads.650performance.com/An-Interview-With-Bud-Aksland-608.pdf  XS-velhon
kansimietteitä....


T:KT
Title: Vs: Street trackeri
Post by: Ossi Viita-aho on Joulukuu 06, 2011, 11:01:28
Karilla kyllä löytyy mielenkiintoisia linkkejä.

Eniten omaan silmään tökkää imukanavassa venttiilinohjurin ympärillä oleva järkyttävä möhkäle ja sen takana oleva kuoppa. Eli muotoilisin ohjurin pisaran malliseksi ja täyttäisin sitä kuoppaa ohjurin takana. Tämä taas kasvatta kanavan poikipinta-alaa eli virtausnopeus laskee. Siihen taas auttaisi kanavan lattian nosto... Onnistuneen virityksen jälkeen moottorin teho laskee korkeintaan 20%...
Title: Vs: Street trackeri
Post by: kari.j.tuominen on Joulukuu 08, 2011, 17:41:40
Moro.. tosta muotoa http://www.popularhotrodding.com/tech/0610phr_cylinder_head_porting/photo_09.html kanavaan...
Joululahjavinkki...http://www.bookplus.fi/kirjat/bell,_a._graham/nelitahtimoottorin_viritt%C3%A4minen-4232612
saa myös kirjastosta,hyviä viriohjeita... ;D

T:KT
Title: Vs: Street trackeri
Post by: kari.j.tuominen on Joulukuu 08, 2011, 21:07:40


Tuo venttilin taskun muotoilu ei ole vielä mulle avautunut täysin. Sen tärkeyttä painotetaan useissa eri lähteissä, aivan kuten tämäkin heppu sitä painottaa. Se tasku on vaan niin pieni alue ja sen muoto erittäin tärkeä. Ilmeisesti se liittyy siihen miten seos tulee sylinteriin. Seos pitäisi saada kiihtyvään liikkeeseen kanavassa, eli kanavan katon säteen pitäisi pienentyä venttiiliä lähestyttäessä. Vielä riittää opiskeltavaa...
"Venttiilitasku,venttiilinohjaimen ja venttiilinistukan välinen tila.Jotta sylinteriä kohti virtaava polttoaine-
seos-pystyisi kääntymään sylinteriin mahdollisimman jouheasti ja pienellä virtausvastuksella,ei vent-
tiiltaskussa saa olla suoria seinämiä,koska sellaiset pilaavat hyvän virtauksen.Suorien seinämien sijasta imukanavassa tulisi olla ennen venttiilnistukkaa  kavennus,eräänlainen imukanavan"kurkku"ja kapeimmasta kohdasta kurkun eli kavennuskohdan halkaisija likimain 0.85-0.88
kertaa venttililautasen halkaisija"

T:KT
Title: Vs: Street trackeri
Post by: kari.j.tuominen on Joulukuu 10, 2011, 19:47:55
Moro... tuolta vielä kotimaista kansiporttausta http://kotisivu.suomi.net/parkkila/index.htm


T;KT
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Joulukuu 10, 2011, 20:11:31
Taas tuli kierrettyä sitä navettaa muutama kierros. Nyt on jytärissä tilavuutta 765 cc , pari milliä isommat venttiilit ja  Shell #1 nokka. Kylläpä muuttui kone  äreämmäksi, tosin  täytyy suorittaa  rauhallinen sissänajo, joten matalilla kierroksilla sohjossa ajelin. Koneen käynti  oli terävää,  niin kuin entisessä TX 750 pyörässäni. Vähän kun antoi kaasua tunsi että voimaa on tarjolla, mutta täytyy vielä malttaa mielensä..
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: xs2jammu on Joulukuu 11, 2011, 08:38:06
Voi kun olis saanut videota otettua.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Joulukuu 16, 2011, 21:11:18
Onko kellään käsitystä mitkä tulpat olis passelit tähän 750 koneeseen.

Tuli muuten tehtyä väärä rengasvalinta kun vaihdoin nastat alle, lumet häipyy aika kyytiä ja vettä satelee..

t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: kari.j.tuominen on Joulukuu 16, 2011, 21:41:44
Moro..
-engine mod.guide tarjoaa 750cc katukäyttöön Denso GU W24 tai 25ESGU.
 NGK B9ES .022"kärkiväli kärjellisiin virtalaitteisiin ja .025"kärjettömiin.


T:KT
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Joulukuu 17, 2011, 18:46:23
Moi
Kiitos tiedosta,  uudet tulpat hankittu.
Heiden Tuningin männissä on musta pinnoite, oliskohan  se jokin kitkaa vähentävä kerros.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Tammikuu 06, 2012, 20:42:31
Navettaa tuli taas kierrettyä muutama kierros ja pieni lenkki maantielläkin.
Trackeriin on tullut tehtyä pieniä muutoksia. Löysin Forssan romppeilta lyhyemmät
progressiiviset iskarit ja pienen  Bassani vaimentimen, no nehän täytyi asentaa paikalleen.
Pakareiden alkukäyrät löytyi keskusvaraston kromatun tavaran läjästä, ja  Motonetista hommasin kaks yhteenputken  ja mutkaputken. Yllättävän hyvin noinkin pieni vaimennin toimii..
Perän lasku noin pari senttiä ja 19 tuumanen etupyörä tekee ajosta liukkaalla vakaamman tuntuista.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: xs2jammu on Tammikuu 06, 2012, 20:52:46
On kyllä aika pro-näköinen, tosi komea peli.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: Jezuz on Tammikuu 06, 2012, 21:28:42
Hieno pirssi! Oletko ajatellut keulalle asentaa numerokilpeä??
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Tammikuu 06, 2012, 21:39:45
Mielessä on käynyt, lamppua täytyy joka tapauksessa  pienentää
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Maaliskuu 03, 2012, 20:05:59
No nyt on 70-luvun DT 360 enduro Yamahan lamppu paikallaan.

Tänään oli hieno päivä ajella piikkipyörillä komeassa auringon paisteessa pitkin jäisiä pikkuteitä.

t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: alatee-11 on Maaliskuu 04, 2012, 13:06:45
Komiat on vehkeet 8)
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on HEIN?KUU 22, 2012, 21:18:59
Sovittelin 18 piikkistä eturatasta paikalleen, ja tuntui heiman ahtaasti pyörivän, vaikka siinä on  ohuet ketjut. Onko kellään tietoa pitääkö ketjulle tehdä lisää tilaa jollain konstilla,
vai uskaltaako tuota lähteä kokeilemaan.  Vaihdevivunakselin suojuksen ja ketjun väliin ei paljon
tilaa jää.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: jukka_xs650_fi on HEIN?KUU 22, 2012, 23:58:52
Käsittääkseni vaihdevivun suojus täytyy poistaa kokonaan ja suojata vaihteensiirtoakseli vapaasti pyörivällä metalliholkilla. Pistää vielä isot aluslaatat molemmin puolin, ettei holkki kuluttele alumiinilohkoja.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on HEIN?KUU 24, 2012, 22:55:42
Laitoin sitten 17 piikkisen rattaan takaisin.  Holkki  on hakusessa, ja täytyy vielä  miettiä laturin johtojen suojaus, johdot näyttäis jäävän uhkaavan lähelle vieressä viuhuvaa ketjua, ratasta ja holkkia .

Kytkin ei sitten kestänyt lisääntynyttä tehoa. Viitosella noin 4000 kierroksen jälkeen kaasua lisättäessä
kierrokset nousivat paljon ripeämmin kuin vauhti.  Uudet kytkinlevyt ja 15% jäykemmät jouset ym tarpeellista on tilattu Twins-inniltä.  Saapi nähdä onko niistä apua.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Elokuu 06, 2012, 22:21:57
Saksan paketti tuli, mutta kytkin on vielä korjaamatta. Luisto on viime viikon rääkin jälkeen melkein vähentynyt, vaikka asensin samassa paketissa tulleen  31 piikkisen takarattaan.

Tänään laitoin  megafoni tyylisen vaimentimen paikalleen. Hankin sen keväällä Teivon romppeilta,
on kuulemma ollut Nortonissa kiinni aiemmin. Kävin ajamassa pienen testilenkin, kyllähän se putki sitten nappas tiukassa mutkassa asfalttiin kiinni ja piti aikamoisen rohahduksen.
No täytyy tehdä pieniä säätöjä putken asentoon, jottei metallipinta enää naarmuuntuisi.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Elokuu 08, 2012, 20:53:52
Säädöt tehty, eipä se putki enää helpolla asfalttia raavi.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Elokuu 14, 2012, 21:15:39
Nyt on kytkimessä uudet levyt, jäykemmät jouset, laakeri ja värinänvaimennus jouset.
Testilenkin jälkeen tuntuisi pitävän hyvin.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Syyskuu 07, 2012, 19:02:29
Käytin sitten  jytärin dynossa. Ensin täytyi vaihtaa nappularengas katukumiin, nappularengas täristää ja saattaa kulua rullan päällä. Sain sopimaan viimetalven Jyväskylän rompepäivä reissulta ostetun
jytärin navalla olevan 150/60 17 pyörän omaan laitteeseen. Takahaarukassa oli  noin sentti molemminpuolin tilaa ja ketjutkin mahtui kulkemaan.
Dynotuksen tulokseksi saatiin takapyörältä tehoa 55,17 hp ja vääntöä 60,01 N-M
Mitähän luokkaa  mahtaa olla normaali jytärin arvot .
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Syyskuu 07, 2012, 19:04:31
Tässä vielä dynotuksen käppyrät
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: xs2jammu on Syyskuu 08, 2012, 09:07:44
Toihan on tykki  ;) ja silti ihan kuin mopolla ajaisi, yhtä helpon tuntuinen.

Pena
Title: Vs: Street trackeri
Post by: jukka_xs650_fi on Syyskuu 08, 2012, 11:53:27
Dynotuksen tulokseksi saatiin takapyörältä tehoa 55,17 hp ja vääntöä 60,01 N-M
Mitähän luokkaa  mahtaa olla normaali jytärin arvot .
http://www.xs650.fi/pohja_files/fi/tehokayrat.htm (http://www.xs650.fi/pohja_files/fi/tehokayrat.htm)
Ensimmäinen antaa huipputehoksi takapyörältä 45.61 hepoa / 7500 rpm ja jälkimmäinen 36.3 / 7000 rpm.
Maksimiväännöt ovat vastaavasti 36.16 / 6000 rpm ja noin 40 / 5500 rpm (foot pounds).
Melkoisia eroja! Väännönmittaukset eivät kuitenkaan välttämättä ole lainkaan yhteensopivia.

36.16 foot pound = 48.8 N-M
40 foot pound = 54.2 N-M
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Syyskuu 08, 2012, 19:56:58
Dynottaminen oli melkoinen rääkki pyörälle.  Se käsitti monta vetoa  8000 kierroksen hujakoille.
Meteli oli korvia huumaava vaikka oli kuulosuojaimet korvilla,  tärinä tuntui dynokopin seinässäkin.
Niinpä kesken homman takajarrupedaali putosi lattialle, ja kotiin tullessa kierroslukumittarin meni rikki. Mittaritaulua kiinnipitävät pienet ruuvit irtosivat, taulu alkoi heilumaan, ja mittarinneula katkesi.
Onneksi keskusvarastolta löytyi hybridissä ollut kiekkamittari, asentelin sen tänään paikoilleen.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: pekka on Syyskuu 09, 2012, 16:44:11
Mulla on jotkut dynalaput tuosta omasta moposta kun sitä on maahantuotu. Siinä lupaillaan 48 heppaa kampuralta. Vääntöä 58Nm. Tiedä sitten paljonko olen onnistunut tehoa laskemaan omilla virityksilläni.

Pekka
Title: Vs: Street trackeri
Post by: Ossi Viita-aho on Syyskuu 09, 2012, 21:02:05
No tuossahan on pänninkiä ihan hyvästi. Voimansiirron häviöt on 10-15 %:n luokkaa. Jos vaikka Pekan 48 hv:sta kampiakselitehoa lähtee liikkeelle, niin takapyörällä on 40 - 42 hv.

Onkohan nuo mittaritaulut ns. vakiokauraa. Mun piti viime kesänä aukasta molemmat mittarit, kun taulut tärisi irti.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: HBo on Syyskuu 10, 2012, 07:41:27
No tuossahan on pänninkiä ihan hyvästi. Voimansiirron häviöt on 10-15 %:n luokkaa. Jos vaikka Pekan 48 hv:sta kampiakselitehoa lähtee liikkeelle, niin takapyörällä on 40 - 42 hv.

Onkohan nuo mittaritaulut ns. vakiokauraa. Mun piti viime kesänä aukasta molemmat mittarit, kun taulut tärisi irti.

Kaksi kesää seurasin kun kiekkamittarin toinen ruuvi kierty auki ja kiinni.   ;D Välillä mittarinviisari ei laskenut 2500 rpm:n alapuolelle jaikka kone oli sammuksissa (mittarinneula nojas melkein auki olevaan ruuviin). Viimekesänä se ruuvi sitten viimein kierty irti.  :o
Talvella avasin mittarin ja pistin ruuvin paikalleen. Toistaiseksi on pysynyt.  ::)
Title: Vs: Street trackeri
Post by: Ossi Viita-aho on Syyskuu 11, 2012, 07:54:50
Mää pistin hitusen ruuvilukitetta mittareiden ruuveihin ja toistaiseksi on vielä pysynyt. Mutta tosiaankin ihan vaan hitusen, että saa vielä ruvit auki, jos sattuu taulujen alta tärisemään joku osa rikki tai irti ;D Sitä mää vaan oon ihimetelly, että mikä tuossa häksättimessä on niin mukavaa. Aina vaan on naama näkkärillä, vaikka pyörä särkee ite ihtiänsä koko ajan :o

Joo, sunnuntaina oli täällä Oulussa Terwa-ajelut. Siinä yhdellä miehellä oli kuuspyttynen CBX Honda ja se parkkeeras mun viereen, kun pysähdyttiin kahaville. No mää kysyin siltä, että onko se tuo Honda kolminkertainen harmi jytäriin verrattuna, kun siinä on kaikkea kolme kertaa enempi. Sanotaanko näin, että Hondamies ei ymmätänyt ihan välittömästi kysymyksessä piilevää itseironiaa...
Title: Vs: Street trackeri
Post by: kari.j.tuominen on Syyskuu 13, 2012, 19:46:35
Moro..Komeet on käyrät,varsinkin vääntökäyrä on upee.
Vertailuks Minton mod. käyriä...



T:KT
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Syyskuu 14, 2012, 11:53:27
Moi
Käyrät olis olleet ehkä vieläkin paremmat, mutta kierroksilla 3500-5000 kone kävi vähän liian paksulla.
Neulaa on laskettu tämän jälkeen  pykälä alaspäin, ja käynti on parantunut.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: jukka_xs650_fi on Syyskuu 14, 2012, 13:48:51
Onkohan noissa Mintonin käyrissä nyt ihan jytärin moottoria mitattu? Vai onko rpm asteikko väärin?

Joskus muistan classic RR kuskien sanoneen, että noin 9000 rpm jytärin venttiilikoneisto sekoaa, vaikka tekis mitä. Alkuperäissisuksilla jo 8000 rpm jälkeen. Itse olen varmaan kierrättänyt lyhytaikaisesti jotain 7700 rpm ilman ongelmia.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Lokakuu 18, 2012, 20:46:07
Moi
Askartelin 90-luvun  alun XT-600 endruro jammun keulan ja 21 tuumaisen etupyörän paikoilleen.
Etuputket menivät jytärissä oleviin CBR Hondan ylä ja ala kolmioihin pienellä ähertämisellä..
Samalla vaihdoin pidemmät takaiskarit paikoilleen. Maavaraa on nyt reilusti.
Testailemaan en ole vielä päässyt, mutta luulisi noiden muutosten parantavan hiekkatie- ja
talviominaisuuksia. Jollain konstilla täytyy jatkaa sivuseisontatukea noin 5 cm,  tai sitten on pidettävä
kakkosnelosen pätkää mukana.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: pekka on Marraskuu 11, 2012, 17:39:05
Moro,

Komia! Olen arvuutellut tuollaista XT600 keulaa myös (vain ajatuksen tasolla siis). Mahtaakohan XT600 kolmiopalat ja ohjausakseli sopia jytän runkoon pelkällä laakerikikkailulla??

Pekka
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Marraskuu 13, 2012, 20:34:35
Moi
XT 600  ohjausakseli saman vahvuinen kuin jytärissä (alhaalta 30mm ja ylhäältä 25mm).
Joten jytärin ohjauslaakereita käyttäen vaihto pitäisi onnistua.

XT 600 keula tuntui tosi mukavalta, sillä pystyi ajamaan reipasta kyytiä monttuistakin tietä.

CBR:n t-kappaleet ovat noin 7 mm leveämmät, joten etupyörä on tuon 7mm toisessa pielessä.
Jarrulevyn puolen kiinnitystä ei pysty helpolla säätämään, mutta eipä tuo haitannut. Hyvin
kääntyi molempiin suuntiin, ja pystyi ajamaan ilman käsiä viitonen päällä ja yli 4000 kierrosta
taulussa.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: pekka on Marraskuu 19, 2012, 12:39:51
Onko tietoa miten pitkä XT.n ohjausakseli on? Jytärin akseli kait on pidempi kuin monet muut. Jytärin "emäputki" (siis se rungon osa jonka läpi tuo hjausakseli esennetaan...) on noin 19 cm ja ainakin TTR250 jammussa on noin 17 cm putki. Maailmalla ovat jotain ohjausakseleita jatkaneet hitsaamalla.

Voisi tulla aika soiva peli jos lyhentäisi XT:n keulan noin 17cm joustolle ja sovittelisi keulille jytän 19" vanteen...

Pekka
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Marraskuu 19, 2012, 17:40:34

Moi

XT600 ohjauslaakereiden välinen etäisyys on 191mm, mitattuna alalaakerin alapinnasta
ylälaakerin yläpintaan.

t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: pekka on Marraskuu 19, 2012, 18:32:05
Kappas! Sehän sopii sitten suoraan?  :o  8)
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Marraskuu 19, 2012, 19:39:18
tässä vielä kuva XS2:n ohjausakselista mittanauhan kanssa.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Marraskuu 24, 2012, 20:07:08
Moi
Kävin iltapäivän hämyssä parin tunnin ajelulla metsäteillä mukavassa syyskelissä  ;D.
Täytyy sanoa, että tuo laite on on aika hurja kapistus sorateillä, vääntöä ja voimaa piisaa meikäläisen
taitoihin nähden jopa hieman liikaakin... Ainakin on helppo löytää omia jälkiään pitkin takaisin, jokainen
metsäautotien risteys tulee helposti merkattua kaasukättä käyttämällä.  XT:n keula on tuonut mukanaan ajoon vakavuutta, montut eivät lyö käsille ja pyörä taittuu hyvin kurveihin, perä lähtee rauhallisesti luistamaan ja luistoa pääsee kontrolloimaan kaasulla. Eipä siitä ajonautinto juuri parane,
paitsi tietysti kun saa nastat alle ja hyvän polanteisen tien pikku pakkasella ajettavakseen.
Kohonneen jousituksen vuoksi olen joutunut pitämään kakkosnelosen pätkää mukana, jotta sivuseisontatukea voi käyttää. Tänään keksin, että soralla voi takapyörää kaivattaa tuon pari tuumaa ja käyttää seisontatukea normaalisti kuten kuvasta näkyy.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: Ossi Viita-aho on Joulukuu 05, 2012, 21:43:40
Tervehdys Hexi,

Taas tuli trackeriketjua selattua. Oikeestaan on ollut mielessä nokka-akselin vaihto omaani ja sullahan on nyt shell #1 akseli. Mulla on ollut mietinnässä Shell #1 tai Webcamin ja Mecacyklen katukäyttöön passelit akselit. Vaan onko sulla venttiilinjouset vakiot vaiko jäykemmät? Kuinka sulla on venttiilit pysyneet mukana?

Maailmalla näyttää olevan tarjolla jäykempää jousta alumiinisilla tai titaanisilla lautasilla. Mikä liene sitten on hyöty.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Joulukuu 06, 2012, 21:41:44
Hei Ossi

Venttiilinjouset ja lautaset hankin Heiden Tuningilta, setin numero oli  #05-0029.
Jouset olivat alkuperäisiä pidemmät, mutta eivät tuntuneet jäykemmiltä, lautaset olivat terästä.
Hyvin ovat venttiilit mukana pysyneet, dynotuksessakin vedettiin monta vetoa yli 8000 kierroksen ilman ongelmia.
Nokan vaihdon lisäksi kannatta harkita 750cc satsin hankintaa,  kun koneen kerran irroitta ja aukaisee.
Ero normaaliin jytäriin on aikamoinen, eikä tyytyväistä virnistystä kahvankääntäjän naamalta poista edes hieman lisääntynyt tärinä  ;)

t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: Ossi Viita-aho on Joulukuu 06, 2012, 23:27:30
Jep, jep. Pitempi jousi tietysti tarkoittaa enemmän esijännitystä ja sitä kautta jäykkyyttä. Jos noilla teräslautasilla pysyy 8000 kierroksilla venttiilit mukana, niin eipä taida olla mitään iloa kevyemmistä lautasista. Ne on varmaan tarkoitettu vielä suuremmille kierroksille ja rajummille nokille. Taitaa yli 8000 kierroksilla tulla jo muitakin murheita, kuin venttiilit.

Tuota 750 cc pyttysatsia mää jo mietinkin, kun kone oli viime talvena kilkkeinä. Päädyin kuitenkin porauttamaan pytyt, joten se jäi sitten hankkimatta. Saishan sillä lisää jerkkua tietystikin, mutta taitaa jäädä vielä laittamatta. Pitäähän niitä hommia jäädä tuleville talvillekin... ::)
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Tammikuu 26, 2014, 20:34:44
Moi
Viime talvena hommasin  eteen käytetyn  Mitaksen  90/90/21 rallinastarenkaan, jossa on 306 nastaa,
takana pyörii Icetrackerista lainattu 110/100/ 18 Kings Tire.
Tällä rengasyhdistelmällä meno on suhteellisen vakaata normaaleissa talvioloissa polanteisella pikkutiellä.
Lunta on jo hieman maassa, mutta kyllä sepeli tuli esiin kun vetelin tänään iltahämyssä muutaman kierroksen navettaa ympäri. ;) .
t hexi
ps eikö olekkin asiallinen xs 650 aiheinen valomainos
Title: Vs: Street trackeri
Post by: HBo on Tammikuu 27, 2014, 07:22:34
Asiaa...  ;D  ;D
Title: Vs: Street trackeri
Post by: pekka on Tammikuu 27, 2014, 16:36:04
Komiaa! Jos jonain talvena sattuu olemaan Jytäri nipussa niin nastarenkaat pitää kyllä laittaa! Eteen motocross takarengas ja taakse enskarengas? Aijai kun olis kiva mennä jäärataa sladissa :D

Pekka
Title: Vs: Street trackeri
Post by: kari.j.tuominen on KES?KUU 10, 2014, 16:58:01
MORON...
Nostetaas vähän,kun joku oli kysellyt virinokkaa :o


KT
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Elokuu 05, 2015, 21:14:06
Tulpanjotojen vaihdon vuoksi jouduin irrottamaan tankin ja satulan.
Samalla kokeilin miltä XT 600 tankki, satula ja sivupaneelit näyttävät jytärin päällä.
Tohon kun vielä laittais pidemmät takaiskarit, yläputket, pohjapanssarin ja XT 600 keulan.
Voi olla,  että tämä jää vain jesarilla ja kakkosnelkulla kyhätyksi kokeiluksi... ::)

Title: Vs: Street trackeri
Post by: xs2jammu on Elokuu 06, 2015, 10:32:30
Ei todellakaan paha, on tosiaan aika hyvän näköinen.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: pekka on Elokuu 06, 2015, 13:59:53
Ja mä kun oon miettiny että XT vois olla jees jos sais vaihdettua ne kamalat muovit pois...  ;D

pekka
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Elokuu 17, 2015, 21:47:11
Tässä olis taas  enduro  hahmotelma pikaisesti kasattuna.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Elokuu 25, 2015, 21:25:13
Homma etenee, nyt satula ja takalokari alkavat pysyä mukana ilman rautalanka virityksiä.
Kuten kuvasta huomaa ohra kypsyy hienosti, joten eipä tule oluesta pulaa ensi talvenakaan... ;)
Title: Vs: Street trackeri
Post by: xs2jammu on Elokuu 25, 2015, 21:36:28
Upea, kerrassaan hieno.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: HBo on Elokuu 26, 2015, 07:22:28
on Hexillä silmää.... oikein nätti  8)
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Tammikuu 10, 2016, 19:50:09
Moi
Jyväskylän romppeilta tuli hommattua 70-luvun alun piikki Jammun tankki, todennäköisesti malli oli AS1.
Sovittelin sitä jytärin päälle, hyvin tuntui sopivan, tosin kiinnikkeitä täytyy vielä värkkäillä..
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Elokuu 01, 2016, 09:27:19
Moi
Pientä päivitystä tankkiin ja renkaisiin.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Elokuu 29, 2016, 18:39:33
Moi
Taas olis uusi satula kokeilussa, se tuli aikoinaan pyörän mukana.
Maalautin sen laitoin tarrat ja satulanpäällisen.

Trackerissa oli kesällä mystinen käynnistysongelma. Se potki takaisin oikein tosissaan, jopa ajosaappaan erikoisvalmisteinen hiilikuitupohjallinen katkesi kahdesta kohtaa poikki, joten 765cc kone osaa antaa myös kipakoita potkuja taaksepäinkin.
Kyseinen käynnistysongelma loppui, kun otin boyerin pois ja laitoin  perinteiset kärjet puolat ja konkan takaisin...
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Tammikuu 08, 2017, 20:43:40
Moi
Kovin on hiljaista tälläkin foorumilla, laitan tässä  kuitenkin viimeisimmän päivityksen:
AS1 tankki, Forssan rompetorin löytösatula ja alumiininen takalokari takaraudalla.

Kuten kuvasta näkyy kesärenkaat ovat alla, talvirenkaat myyttin jo viime vuonna, joten talvella hulluttelu saa nyt jäädä tältä erää..
ja mahtaako kunnon talviajokelejä (polannetta) tulla tänäkään vuonna.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Lokakuu 22, 2017, 19:34:38
Moi
Kaivoin esiin vanhat yläputkien alkukäyrät ja sovitin mustat megafoni tyyppiset vaimentimet niiden jatkoksi. Ei noita pellistä väännettyjä tötteröitä voi vaimentimiksi sanoa, sillä ne ovat aivan tyhjät.
Eiköhän niihin jonkinlaiset huilut saa laitettua, mutta täytyy kokeilla minkälaisen ääniefektin nuo putket antavat ilman huiluja...
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: mikajaterhi on Joulukuu 29, 2017, 20:01:51
Oletko siis saanut mikunin toimimaan hyvin tuolla 2-1 kurkulla. Ei jumita kun kääntää kaasun pois? t. Mika
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Joulukuu 30, 2017, 10:46:23
Moi
Mikuni TM 40 on mielestäni pelannut hienosti. Pyörä kiihtyy hyvin ja kaasulla pystyy hyvin kontrolloimaan menoa.
Olen ajanut myös muutamana talvena ilman jäätymis ongelmia.

Ohessa pieni videopätkä:

https://www.youtube.com/watch?v=iIkRHyULnWk

t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: mikajaterhi on Joulukuu 30, 2017, 11:39:47
Joo olen myös tehnyt tollasen kurkun, ja mulla olis uusi 41 dellortto. Tää olis tulossa 880 tai tonniseen koneeseen crossi sivariin. Näitä rakennelleet vaan tietää kertoa, että imu on vaan niin kova ettei sliidi laskeudu alas kun kääntää kaasun pois. Kone jää huutamaan jarruissa. Ratkaiuna on keihinin litteä sliidinen fcr jossa sliidi kulkee kai jonkinlaisten laakereiden varassa.  Se vaan maksaa noin 700 €.  Kukahan ton sun kurkun on tehnyt.  Mika
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Joulukuu 30, 2017, 12:01:32
Toi Mikuni on litteäluistinen ja siinä on paikka palautusvaijerille, olen laittanut sen tilalle vetävän kierrejousen, joka tehostaa kaasunpalautusta.
Imusarjan on tehnyt "rane 110" ostin pyörän häneltä keskeneräisenä.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Tammikuu 19, 2018, 20:10:15
Eläkepäivien ratoksi on tullut viime päivinä soviteltua  HD Dynassa ollutta keulaa, hommasin siihen 16" pyörän 130 leveällä renkaalla.
Täytyykö 79-mallisessa pyörässä olla ohjauslukko, ja pitääkö jarruvalon syttyä myös etujarrusta.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: mikko xs2 on Tammikuu 20, 2018, 08:49:18
Ohjauslukko varmaan tarviis olla. Jarruvalo ei tarvii olla etujarrusta
Title: Vs: Street trackeri
Post by: jukka_xs650_fi on Tammikuu 20, 2018, 09:18:03
MMAF kertoo:
Ohjauslukko:
"Pykälät vaatii, vuosimalliraja on 01.01.1968 silloin tai sen jälkeen käyttöön otetussa moottoripyörässä tuli olla erikseen hyväksytty lukkolaite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi, MaA 12 §, 330/57 + 405/66 - vaatimukset ja hyväksyntä MaA Tpp 21 §, 392/57 + 233/6"

Noita vanhoja pykäliä voi olla vaikea löytää, mutta uudemmat EU säännökset 90 luvun pyörille löytyy:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?PHPSESSID=840fhm3cmsq5mura48h0e9rrv3&topic=1845.msg9250#msg9250

Vasta vuonna 1984 tuli voimaan vaatimus jarruvalosta etu- ja takajarrulta:
"01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä jarruvalo saa olla sijoitettu takavalaisimeen ja sen tulee toimia käytettäessä kumpaa jarrua tahansa. ANA Tpp 76 §, 150/83"
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Helmikuu 27, 2018, 19:40:39
Nyt on ohjauslukko kunnossa, samoin sähköiset nopeus- ja kierroslukumittarit paikallaan.
Laitoin siihen kokeeksi  HD Fat Bobin tuplavalaisimen, täytyy vielä miettiä onko se kuitenkaan ok.
Etulokari pitänee ehkä vaihtaa alumiiniseen.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Toukokuu 03, 2018, 21:09:29
Nyt on lokari vaihdettu, samoin laitettu kaksyhteen putki takaisin.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: jukka_xs650_fi on Toukokuu 07, 2018, 11:37:50
Tää fätpoptrakkeri on kyllä aika mielenkiintoinen kooste. Kaks munkkirinkilää ja jytäri välissä. Omassa tyylissään hieno.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Tammikuu 27, 2019, 15:35:21
Hei
Sovittelin vaihteeksi  nykyaikaisempaa vaimenninta "eläkepyörääni", reikäputki siellä näyttää sisällä olevan, mutta mahtaako tuo kuitenkaan paljon vaimentaa. Ehkä joku huilu olis paikallaan laittaa sinne ihan naapurisovun kannaltakin.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Maaliskuu 13, 2019, 20:24:49
Moi
Tarkoituksena on laittaa puolipuristin ja sähköstartti  käynnistystä helpottamaan.   Oikea koipi ei kärsi potkaista noin raskasta myllyä käymään, vaikka jalassa on titaaniruuvi vahvistuksena. Jukan kanssa tuossa aiemmin todettiin että uudempi jytäri tarvitsee XS2 mallin keinuvivun, jotta puolipuristin toimii.  Oikeanlainen keinuvipu ja kohtuu kuntoinen löytyi vanhasta XS2 kannen yläosasta.
Keinivivun vaihtaminen vaati kuitenkin koneen irrotuksen rungosta, no jytän kone lähtee aika helpolla irti. Nyt vipu on paikoillaan ja puolipuristimen pitäisi pelata.
Laitoin starttimoottorin kokeeksi paikoilleen, aluksi se pyöritti konetta, mutta sitten kuului vain rohinaa.
Jotenpa  tilasin startin korjaussarjan Rudilta.
t hexi
Title: Vs: Street trackeri
Post by: -mauri- on Maaliskuu 15, 2019, 20:39:15
Minulla oli startissa ihan samanlainen ongelma. Otin startin rattaat irti ja puristin sitä linnunluun näköistä jousta vähän kireämmäksi.
Nyt pelaa startti ihan hyvin.
Title: Vs: Street trackeri
Post by: hexi on Huhtikuu 23, 2019, 21:27:49
Nyt se sitten lähtee ihan napista käymään, eikä tarvitse välttämättä edes puolipuristintakaan.
Tuolla putkella äänet on aika möreät...